Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
"Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?"- - - - - Aloitus.
Koska siellä päässä ei ole mitään arvokasta, mitä suojella. Se on se tärkein syy. Toinen on se, että kun ajaa liikennesian tavoin, välittämättä mistään säännöistä, se ikään kuin kuuluu asiaan, että osoittaa olevansa morooni, ja kypärättömyys paljastaa sen oikopäätä.
Kun mietitte ulkonäkö jne. seikkoja joita aasit käyttävät tekosyinä, tässä lyhyt kertomus omasta elämästä: Meilläpäin sivukatu menee pääkadulle ns. portista, joka ikävästi leikkaa näkyvyyttä jalkakäytävälle ja pyöräteille. Portti on rinteessä, noin 2/3 rinteen huipusta, joten pyöräilijät tulevat tähän valottomaan risteykseen polkien vauhtia alamäkeen.
Portista paikalliset ajaa varovasti, muut miten sattuu. Ajoin portille aamuvarhaisella toisen, ison farmariauton perässä, ja pääsin todistamaan kummallista näkyä: Äijä lentää em. farmariauton konepellin yli ja katoaa näkyvistä, portin alarinteen puoleisen rakennuksen taakse. Sitä ihmettä täytyi mennä katsomaan lähempää, ja farmarin eturengasta vasten oli polkupyörän jäännökset, siitä noin 10m alamäkeen oli pyöräilijän jäännökset, ja loppumatkasta jäljet asfaltissa, kun oli yrittänyt otsallaan jarruttaa lentoa.
Piipaa haki tämän lentäjän pois, auton lokasuojaan tuli pieni ventti, poliisi kyseli niitä ja näitä, ja puheissa toistui sanat "järjetön tilannenopeus" monta kertaa. Se ei voinut tarkoittaa autoa, joka tuskin liikkui törmäyshetkellä, koska ajoi hitaasti nähdäkseen risteävän liikenteen ajoissa. Entäs sitten?
Sekään lentäjä ei aamulla matkaan lähtiessään tiennyt, että herää sairaalassa pää kääreissä, solisluut jne. murskana, mutta nämä kypärättömät tietävät, ettei heille voi käydä mitään. He ovat siis ennustajia, näkevät asiat ennalta...mutta jos näin on, niin mikseivät he ole lottomiljonäärejä?
Totuus on joka tapauksessa se, että kun tulet turvallesi asfalttiin ja syljet hampaita verilätäkköön, niin ne arvet joita kannat siitä eteenpäin, ovat paljon raskaampia kuin se kypärä.
HöH
-
Enhän käytä munasuojiakaan, en hammassuojia, en polvisuojia, en kyynärsuojia, en käsisuojia... vaikka näille olisi ollut käyttöä.
-
Käytän kypärää harjoitellessani maantiepyörällä.
En käytä kypärää käydessäni arkiasioilla vanhalla, pystyasennossa poljettavalla yksivaihteisella mummokonkelilla. En käytä kypärää myöskään autoillessani, vaikka siitä olisi olisi varmasti hyötyä onnettomuuksissa ja rallikuskitkin käyttävät.
Kannatan kypäräpakkoa tietyn promillerajan jälkeen, sillä suuriosa päävammoista tulee kännissä.
Ihmettelen myös. Etenkin jos kyseessä on lapsen vanhemmat. On aika typerää riskinottoa ja huonoa esimerkkiä.
Olen kusjpiä, sinähän sen maksat jos vammaudun.
Pyöräni varastettiin. Kypärä jäi jäljelle. Haluaisin ostaa kevyen, vaalean, sähkö avusteisen taittopyörän, mutta niitäpä ei löydy mistään. Pyörän pitää mahtua pikkuruiseen hissiin, että saan sen sisälle.
En osaa vastata kysymykseen koska käytän kypärää.
Pitäisi ostaa semmoinen uusi, modernisti muotoiltu kypärä, sitä ois kiva käyttää. Ostan piakkoin sellaisen kunhan löydän hyvän.
Koska suuri osa pyöräilyonnettomuuksista on huolimattoman tai röyhkeän autoilijan syytä, eikä siinä auta kypärä jos joku vetää tojotalla torsosi tai polvesi paskaksi.
Kypärä ei edes aina pelasta kaaduttaessa päätä, oikea kaatumistekniikka olisi oleellisempi. Kypärä saattaa aiheuttaa niskavamman.
Ei, en ole pitämättä kypärää kampauksen takia.
Kyllä, käytän kypärää kun maastopyöräilen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinua liikuttaa mitä muut tekee?
Käytätkö samaa kommenttia kaikkiin sinulta kysyttiin kysymyksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinua liikuttaa mitä muut tekee?
Käytätkö samaa kommenttia kaikkiin sinulta kysyttiin kysymyksiin?
Ei hän käytä, hän luulee olevansa nokkela vastaamalla näin
Tässä on taas yksi laki joka on ollut susi syntyessään. Pyöräilykypärän käyttöä ei valvota millään tavalla. Vaikka valvottaisiinkin niin siitä ei anneta sanktioita.
Jos valtio ei halua käyttää tätä mahdollisuutta rahastaa välinpitämätöntä kansaa, miksi tuota kypäräpakkoa ei poisteta? Toinen, erittäin tehokas tapa olisi vakuutusyhtiöillä vaikuttaa tähän. Ilmoittaisivat voimakkaalla kampanjalla jättävänsä kaikki korvaukset maksamatta mikäli kypärää ei käytetty onnettomuudessa. Aivan samaan tapaan kuin jättävät korvaukset maksamatta alkoholia nauttineilta kuljettajilta (vaikka promillet jäisivät rangaistavuuden alle).
Olen kaatunut pyörällä useasti ja kertaakaan ei ole pää mihinkään osunut. Polvi on kyllä mennyt hajalle ja lonkankin olen satuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa onnettomuuksista on autoilijoiden syytä.
Miksi autoilijat ajatte pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden päälle?
Sori mutta mä en vaan huomaa niitä. Olen just saanut ajokortin ja tilannevauhtikin voi olla vähän kova. Keskityn lähinnä liikennemerkkien ja muiden autojen sekä risteysten kulkujärjestyksen kyttäämiseen, joten pari kertaa on jo käynyt niin, etten ole huomannut sitä sukkapukuista fillarikiitäjää, joka on yhtäkkiä suhannut eteeni luottaen siihen, että autot väistää. Joo, en ehkä väistä, kun en huomaa sua. Huomaan lähinnä isot kulkijat ja fillarityypit ei niitä ole. Sori siitä.
Kyllähän minä *yleensä* käytän kuten laki edellyttää, just nyt ei sattunut mukaan.
Pilaa tunnelman. Mieluummin viilettää tukka hulmuten ja vapaana.
Jos on vanha, heikko, hidas, hermosto-ongelmia, niin kypärä on perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pyöräillyt n. 37 vuotta ja muutamat kaatumiset vuosien varrella on ollut niin, että en ollut lähelläkään lyödä päätäni.
Niin se minunkin tuttavani ajatteli kunnes tuli se tilanne johon ei itse voinut vaikuttaa. Onnekseen pää selvisi ehjänä rytäkässä ja siihen loppu asenne että kyllä minä osaan...
Ei niitä kukaan varasta, kun ei sitä tarvii itelleen (kännissä), eikä niille oo jälleenmyyntitoivoa.
Mun kypärä jää AINA pyörään, eikä oo ikinä hävinnyt. Mutta voihan sen lukita fillarilukolla, jos siltä tuntuu.