Sivut

Kommentit (374)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen pyöräillyt n. 37 vuotta ja muutamat kaatumiset vuosien varrella on ollut niin, että en ollut lähelläkään lyödä päätäni. 

Niin se minunkin tuttavani ajatteli kunnes tuli se tilanne johon ei itse voinut vaikuttaa. Onnekseen pää selvisi ehjänä rytäkässä ja siihen loppu asenne että kyllä minä osaan...

Vierailija

Ei hemmetti.... Onko nää käsittämättömät kypärää vieroksuvat kommentit todella aikuisten ihmisten kirjoittamia?
Ihan uskomatonta shaibaa. Yhtään en enää ihmettele, miksei kypäriä näy pyöräilevän nuorison käytössä.

• ylös 11
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtö tulee, haluan lähteä klossit jalassa ja tukka hyvin
Helpommin se lähtö tulee ilman kypärää kuin kypärän kanssa. Oma pää kullan kallis? Onko?

On se vaan kummallista, kuinka sitä ennen pärjätiin ilman pyöräilykypäröitä?

Nasta juttu

Vierailija kirjoitti:
Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä

Luotan omaan taitooni, mutta en muiden. Samalla sekunnilla paukkaavat risteykseen vastaantulevan kaistalta oikaisten, tai kulman takaa eikä käryäkään väistämissäännöistä.

Vierailija

Yksinkertainen asia: jos päässä on jotain suojaamisen arvoista, siinä on myös kypärä. Jos ei, niin ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin en käytä pakkasella pipoa tai pitkiä kalsareita. En oo mikään nössö!

Onko se aivovammalta suojautuminen nössöä?

Vierailija

Uppis kirjoitti:
"Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?"- - - - - Aloitus.

Koska siellä päässä ei ole mitään arvokasta, mitä suojella. Se on se tärkein syy. Toinen on se, että kun ajaa liikennesian tavoin, välittämättä mistään säännöistä, se ikään kuin kuuluu asiaan, että osoittaa olevansa morooni, ja kypärättömyys paljastaa sen oikopäätä.

Kun mietitte ulkonäkö jne. seikkoja joita aasit käyttävät tekosyinä, tässä lyhyt kertomus omasta elämästä: Meilläpäin sivukatu menee pääkadulle ns. portista, joka ikävästi leikkaa näkyvyyttä jalkakäytävälle ja pyöräteille. Portti on rinteessä, noin 2/3 rinteen huipusta, joten pyöräilijät tulevat tähän valottomaan risteykseen polkien vauhtia alamäkeen.

Portista paikalliset ajaa varovasti, muut miten sattuu. Ajoin portille aamuvarhaisella toisen, ison farmariauton perässä, ja pääsin todistamaan kummallista näkyä: Äijä lentää em. farmariauton konepellin yli ja katoaa näkyvistä, portin alarinteen puoleisen rakennuksen taakse. Sitä ihmettä täytyi mennä katsomaan lähempää, ja farmarin eturengasta vasten oli polkupyörän jäännökset, siitä noin 10m alamäkeen oli pyöräilijän jäännökset, ja loppumatkasta jäljet asfaltissa, kun oli yrittänyt otsallaan jarruttaa lentoa.

Piipaa haki tämän lentäjän pois, auton lokasuojaan tuli pieni ventti, poliisi kyseli niitä ja näitä, ja puheissa toistui sanat "järjetön tilannenopeus" monta kertaa. Se ei voinut tarkoittaa autoa, joka tuskin liikkui törmäyshetkellä, koska ajoi hitaasti nähdäkseen risteävän liikenteen ajoissa. Entäs sitten?

Sekään lentäjä ei aamulla matkaan lähtiessään tiennyt, että herää sairaalassa pää kääreissä, solisluut jne. murskana, mutta nämä kypärättömät tietävät, ettei heille voi käydä mitään. He ovat siis ennustajia, näkevät asiat ennalta...mutta jos näin on, niin mikseivät he ole lottomiljonäärejä?

Totuus on joka tapauksessa se, että kun tulet turvallesi asfalttiin ja syljet hampaita verilätäkköön, niin ne arvet joita kannat siitä eteenpäin, ovat paljon raskaampia kuin se kypärä.

Surullisinta tuossa on, että autolija sai todennnäköisesti liikenteen vaarantamisesta isot sakot ja joutui maksamaan sairaalakorvaukset

Vierailija

Minä pidin aikoinani puolisolleni pitkän saarnan, kun pyöräili ilman kypärää. Näin punaista, kun otti lapsemme pyöränistuimessa pyöränsä kyytiin ja itselleen ei kypärää laittanut. Lapselle toki laittoi. Kerroin, että jos satut kaatumaan ja aivosi valuvat pitkin asfalttia, niin miten käy lapsen. Ei auttanut saarna. Ostin sitten puolisolle kypärän ja seuraavan kerran, kun lähti lapsen kanssa pyöräilemään, sanoin, että lapsi ei tule kyytiin, jos ei itse laita kypärää päähän. Totesin, että hokee aina, että auto ei liiku, ennen kuin kaikilla on turvavyö kiinni, niin sama juttu kypärän kanssa. Pyörä ei liikahdakaan lapsi kyydissä, jos itsellään eikypärää. Laittoi kypärän ja sen jälkeen ei ole ilman kypärää pyöräillyt.

Vierailija

Laiskuuttahan se itsellä on suurimmaksi osaksi. Mulla on jotenkin hankalan kokoinen pää, aikuisten kypärät (ja ylipäätään hatut ja aurinkolasit yms) on liian isoja, lasten liian pieniä. Se vaatisi vaivaa ja aikaa etsiä sopiva, ei voi vaan jotakin ekana vastaantulevaa hakea kaupasta. Eipä siis vaan tule hommattua. Avopuolison kypärää voisin käyttää kun ei paljon itse pyöräile mutta vaikka sitäkin saa säädettyä sekin on väärän kokoinen omaan päähän ja hölskyy vaikka miten kiristäisi.

En kuvittele että olisin niin hyvä liikenteessä että voisin muiden toimintaan ja tekoihin vaikuttaa, minulla ei sellaista valtaa ole etteikö joku voisi päälle ajaa. Miten sitä jotenkin ei silti vaan saa tuollaisia omaan terveyteen liittyviä asioita hoidettua vaikka tietää kyllä faktat. Kai se sitten jonkinlaista tyhmyyttäkin on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos lähtö tulee, haluan lähteä klossit jalassa ja tukka hyvin

Voi olla että tuleekin aivovamma ja olet lopun elämää syötettävä.

Urpo

Minulla on pyöräilykypäräovi auki. Voin heti onnettomuuden sattuessa alkaa käyttää pyöräilykypärää. Siihen saakka en sitä päähäni laita. Isot pojat sanoivat kiusaavansa muuten.

Vierailija

Appiukko kaatui alamäessä pyörällä ja henki lähti heti. Juuri sillä kertaa ei ollut kypärää päässä.

Vierailija

Pyrin käyttämään pyöräilykypärää, mutta silti huomaan aina ajoittain, että tässä sitä taas ajetaan ilman kypärää. Se on elinikäinen tottumus, jota pitää vain sinnikkäästi poisoppia. Silloin, kun lähden varta vasten pidemmälle pyörälenkille, otan tarkoituksella ja tietoisesti kypärän päähän, mutta kun tulee sellainen äkkinäinen lähtö "piipahdanpa nopsasti kauppaan" tms, huomaa usein että se onkin unohtunut.
Minulle on kerran käynyt läheltä piti -tilanne, jossa olisi voinut olla vakavat seuraukset; aina ei todellakaan riitä se, että itse pyöräilee varovasti ja sääntöjen mukaan, jos tohelo autoilija ajaa päälle. Sen jälkeen on aina vähän pelottanut, jos huomaan olevani ilman kypärää liikenteessä. Nuorena pidin sitä nolona juttuna, enää todellakaan en. Kypärä on hyvä juttu ja yritän muistaa laittaa sen päähän joka kerta, vaikka sitä onkin rasittavaa raahata mukana kaupassa tai asioilla. Minäkään en uskalla jättää sitä pyörään, ettei varasteta.
N45v

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä

Jaa. En minä autossakaan turvavyötä pidä siksi, että pelkään itse mokaavani, vaan muiden tunareiden takia. Kyllä se rattijuoppo tai tielle juokseva eläin/lapsi voi pyöräilijänkin yllättää.

Vierailija

En vain halua, pyöräilen muutenkin harvoin. Kun pyörällä liikun, en liiku vauhdikkaasti, vaan rauhallisesti. Talutan suojatien yli pyörän jne. En koe tarvitsevani, lapseni kypärää käyttävät.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En vain halua, pyöräilen muutenkin harvoin. Kun pyörällä liikun, en liiku vauhdikkaasti, vaan rauhallisesti. Talutan suojatien yli pyörän jne. En koe tarvitsevani, lapseni kypärää käyttävät.

Jatkan vielä: jos ajaisin aktiivisesti työmatkat pyörällä tai ylipäätään liikuisin pyörällä enemmän, enkä autolla, niin luultavasti kypärän hommaisin. Nyt en ole jaksanut nähdä vaivaa.

Vierailija

Asiahan ei sinulle mitenkään kuulu, mutta kerron kuitenkin: en käytä kypärää, koska minulla ei sellaista ole.

Tosin, en kyllä pyöräilekään enää. Edellisen kerran toissa keväänä (ilman kypärää).

Sellaisen asian olen huomannut, että moni joka käyttää kypärää, ei piittaa mistään muusta turvallisuustekijästä. Kaahailevat tuhatta ja sataa (tai siis niin kovaa kuin pyörällä pääsee), pimeällä ilman valoja tai mitään heijastinta, mustissa vaatteissa. Piittaamatta myöskään liikennesäännöistä.

Vierailija kirjoitti:
Ei hemmetti.... Onko nää käsittämättömät kypärää vieroksuvat kommentit todella aikuisten ihmisten kirjoittamia?
Ihan uskomatonta shaibaa. Yhtään en enää ihmettele, miksei kypäriä näy pyöräilevän nuorison käytössä.

Ei, vaan tarhalasten ja moroonien, ts. keskivertokävijöiden. Näitten mielestä on parempi itkeä jälkikäteen, kuin varoa etukäteen, koska varominen on nynnyille, ja itkeminen ei ilmeisesti nykyajassa ole.  Hyvin tyypillistä käytöstä aikana, jossa tapaturmasairaala joutuu avaamaan oman osaston skuuttiturmien uhreille, jotka ovat liikenteessä se ainoa pyöräilijöitä tyhmempi joukko.

Joku kailotti innoissaan, että suurin osa onnettomuuksista on autoilijoiden syytä? Voi olla, mutta se on vain yksityiskohta, joka määritellään laissa. Jos leikillisesti sanotaan, että pyörä vs. auto-onnettomuuksista 100% on lain silmissä autoilijan syy, niin noin 85% pyöräilijä olisi omalla toiminnallaan voinut estää vahingon. Ei esim. ajeta sen suojatien yli ennen kuin on varmuus siitä, että autoilija on havainnut pyöräilijän, ja osoittaa väistävänsä. Asun Helsingissä, ajan päivittäin, ja kun tarkkailen liikennettä, niin yli puolet pyöräilijöiden suojatien ylityksistä ei noudata liikennesääntöjä, koska ajetaan mistä tahansa suojatiestä, ei vain niistä joiden yli saa laillisesti ajaa.

Autoilija tuntee säännöt ja suuri valtaosa noudattaa niitä, mutta noin 5% pyöräilijöistä noudattaa yhtään mitään sääntöjä. Näin luodaan tilanteita, joissa onnettomuuden riski kasvaa, koska autoilijan on mahdotonta aavistaa, mitä vttua se pyöräilijä keksii tehdä. Eräskin ajoi diagonaalisti nelikaistaisen risteyksen yli yhtään katsomatta onko muuta liikennettä, ja näytti keskisormea, kun jouduin jarrutamaan äkkiä väistääkseni häntä. Kysymys: Mikä tekee ihmisestä niin tyhmän, että hän vierittää kaiken vastuun tekemisistään muille, peräti niinkin fiksulle ja luotettavalle porukalle, kuin autoilijat? Kaikki on autoilijan vastuulla, itse voi prseillä miten lystää? Siinä on se perussyy miksi niitä onnettomuuksia syntyy niin paljon..

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.