Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Miksei autoilijat käytä kypärää?
Maantiefillarilla käytän ja käytetään koko perhe. Mutta tavallisilla fillareilla, kauppareissut sun muut arkiajot, ei käytetä.
Koska se on typerän näköinen eikä sen käyttämättömyydestä rangaista.
Seuraavaksi sitten: miksi et pukeudu Antti-Tapani tuulipukuun tai osta pallotuolia
Jos joudun onnettomuuteen jonka seurauksena ilman kypärää kuolisi, en todellakaan halua selvitä hengissä niska murtuneena. Jollekulle voi hengissä oleminen olla itseisarvo ja se heille suotakoon, mutta minun keho ja minun säännöt.
Siksi koska en koskaan pyöräile niin en tarvitse pyöräilykypärää.
Ei luulisi ketään haittaavan, jos pyöräilen ilman kypärää. Lain mukaan se ei ole pakollinen varuste. Olen 45v ja pyöräillytkin jo yli 40v ilman mitään kolareita. Katson aina tarkkaan risteyksissä miten autoilijat käyttäytyvät, eli esim. kolmion takaa tullessa auton pitäisi väistää. Tuossa taannoin sain kyllä palautetta ilman kypärää ajamisesta. Palautteen antoi n.5v pikkupoika, heristi sormea samalla :)
Tänään pyöräillessä, huomenna ammeessa ja ylihuomenna jossain etulinjassa. Nössöjen hommaa, lapsilla ymmärtää kyllä ja kiekkoilijoilla.
10e H palkka. En osta vuokran jälkeen mitään muuta kuin ravintoa.
Ajan pyörällä tilanteen vaatimalla nopeudella. Jos suhaan 25km:n tuntinopeudella vilkkaan liikenteen keskellä tai vaativaa maastoajoa, silloin tietenkin kypärä.
Mutta suurin osa ajelemisistani on leppoista ajelua paikasta a paikkaan b.
Mitkään tutkimuset ei tue kypärän käyttöä. Pitkäaikaiset tutkimukset eivät ole löytäneet yhteytettä kypäränkäytön vammoja vähentävään ominaisuuteen.
Sen sijaan on todettu, että kypärän käyttäjät usein ulosmittaavat kypärän turvallisuushyödyt ottamalla riskejä.
Sama on havaittu auto-onnettomuuksissa. Autojen parantuneet turvaominaisuudet ei juurikaan ole vähentäneet liikenneonnettomuuksien kuolemia. Silloin mennään ojaan, mennään kovaa. Onnettomuudet on toki vähentyneet, mutta ei pelkästään autojen ominasuuksien takia.
Tämä kypäränkäytöllä viisastelu ja moraalisäteily kertoo ehkä sen, että asiaa kysyvän on syytä kypärää käyttää. Jos omat taidot on hatarat, niin sitten epäillään muidenkin haparoivan liikenteessä.
Ja vielä lisäksi, kannustan käyttämään kypärää jos se saa olon tuntemaan paremmaksi. Mutta jokainen huolehtikoon omista asioistaan.
Olen aina ihmetellyt miksi jalankulkijat ei käytä kypärää.
Koskaan ei voi tietää jos joku autoilija saa sairaskohtauksen ja törmää viattomaan jalankulkijaan.
Ja varsinkin liukkailla keleillä sen pitäisi olla pakollinen.
Kypärä. kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miksi jalankulkijat ei käytä kypärää.
Koskaan ei voi tietää jos joku autoilija saa sairaskohtauksen ja törmää viattomaan jalankulkijaan.
Ja varsinkin liukkailla keleillä sen pitäisi olla pakollinen.
Pahkasika-lehdessä ehdotettiin jo vuosikymmeniä sitten, että jalankulkijalla tulee olla kypärä ja turvaköysi, joka kiinnitetään kevyen liikenteen väylän vieressä kulkevaan kaiteeseen.
Kreikassa kukaan mopoilijakaan ei käytä kypärää, lapset istuu takana mutsin kyydissä mopossa eikä kummallakaan mitää kypärää. Täällä ollaan aika neuroottisia.
Varmistan sen että jos vahinko sattuu niin en jää kitumaan kun ei miehet tässä yhteiskunnassa saa mitää apua
Vierailija kirjoitti:
Kreikassa kukaan mopoilijakaan ei käytä kypärää, lapset istuu takana mutsin kyydissä mopossa eikä kummallakaan mitää kypärää. Täällä ollaan aika neuroottisia.
Eipä käytä Tanskassa, Hollannissa, Saksassa ym muut kuin kilpapyöräilijät ja ehkä lapset. Ovatko he kaikki jotenkin vastuuttomia tai tyhmiä? Monilla polkupyöräilijällä ei tunnu olevan mitään käsitystä liikennesäännöistä, ei siinä kypärä paljon auta jos vaan sotkee menemään sivuilleen vilkuilematta. Peili on ainakin itselle tärkeä varuste, kivempi ajaa kadulla kun näkee takaa lähestyvän auton tai skuutin.
Minä käytän. En luota autoilijoihin yhtään. Mulla on talvikypärä ja kesäkypärä. Toinen musta ja umpinaisempi, mahtuu pipo alle hyvin. Toinen kevyt ja valkoinen. Ei mene tukka huonosti, pitkä paksu tukka letille vaan ja pyöräilyn jälkeen auki ja pöyhintä. Pääsen normipyörällä kotoa töihin nopemmin kuin autolla. 20 min menee 10 kilsaan. Ei tulisi mieleenkään viilettää kovaa ilman kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinua liikuttaa mitä muut tekee?
Suomalainen vastaus. Töykeä ja välinpitämätön.
Ne kaatumiset mitä olen lähipiirissäni nähnyt, ei kypärällä ollut mitään virkaa.
Yksikin kaatui niin että löi leukansa ja sen jälkeen söi puolivuotta pillillä. Ja oli kypärä päässä, muttei siihen tullut naarmuakaan.
Valehtelet, kyllä käytän, valkoista pottamallia.