Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Olen pyöräillyt vuosikymmeniä ja aion pyöräillä jatkossakin. Pipot, sateet ja kypärän kuljettamiset eivät ole olleet mikään ongelma. Vaikka itse olen valpas liikenteessä, niin silti en voi laskea sen varaan, etteikö kolmion takaa -jopa pysähtynytkin- auto tule kylkeen tai joku lapsi käännyy täysin yllättäen eteen tai pyörä hajoa alta. Hienoja kampauksia en voi pitää kypärän vuoksi, mutta ilmankin tuuli föönaisi omanlaisekseen. Se nyt olisi jo noloin selitys kypärättömyydelleen sairaalassa maatessaan. Mutta kukin tekee aivokapasiteetillaan ja -kapasiteetilleen, mitä haluaa, ja yhteiskunta maksaa viulut.
Koen sen liian hankalana. Mulla on hiukset aina ponnarilla, joka ei mahdu kypärän alle. Hikoan päästä muutenkin, koska hiukseni on todella paksut ja kypärän kanssa pään hautominen on ihan hirveää. Minulla siis on kypärä ja laitan sen kyllä päähän, jos lähden ihan oikein pyörälenkille tms. Asiointireissuilla en käytä, koska en halua kulkea kaupoissa kypärä päässä, eikä sitä voi kuitenkaan jättää mihinkään.
Viime kesänä, kun ostin kypärän, käytin sitä alkuun melko tunnollisesti. Kun sitten lähdin pyörällä ilman kypärää, pelkäsin ajamista. Kypärä tuudittaa minut (huom. puhun nyt vain itsestäni!) valheelliseen turvallisuuden tunteeseen. En halua pelätä fillarointia. Olen syntynyt 70-luvulla eli vietin lapsuuteni ajassa, jolloin ei kaikesta oltu huolestuneita. Pyöräilin 3-vuotiaana yksin lähikauppaan ja auto ajoi päälle. Siitäkin selvisin ilman kypärää, niin mahdan selvitä nyt kohta viiskymppisenäkin. Jos en, niin eipä sille sitten mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Kypärää eivät käytä ne, joilla ei ole mitään suojattavaakaan. Fiksumpi tietää, miksi käyttää kypärää.
Puhkikulunut klisee joka vetoaa ehkä viidesluokkalaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nolon näköinen ja onhan tuota iänpäivät pärjätty ilman..
Kyllä se on nolompaa olla ilman kypärää. Usein kypärättömät on muutenkin vähän hölmömpiä.
Ainakin täällä kommentoivat kypärän dissaajat vaikuttavat todella ääliöiltä. Että ajotaitokin mainitaan.... Voi elämän kevät. Aikuiset ihmiset.
Sähköpotkulaudat on paljon polkupyöriä vaarallisempia mutta harvoin niidenkään käyttäjillä mitään kypäriä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nolompaa olla ilman kypärää. Usein kypärättömät on muutenkin vähän hölmömpiä.
Ainakin täällä kommentoivat kypärän dissaajat vaikuttavat todella ääliöiltä. Että ajotaitokin mainitaan.... Voi elämän kevät. Aikuiset ihmiset.
Ajotapa ja on kyllä se aivan ehdottomasti tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia.
Kypärän voi jättää lukkoon kiinni, mahtuu kyllä siitä hihnasta roikkumaan.
Tuntuu oudolta kun käytännössä vain pikkulapset ja kilpapyöräilijät käyttävät kypärää. Tuntuu että kerään katseita koska pienikokoisena näytän teiniltä, jopa pojalta joskus, mutta silti käytän kypärää "ikätovereistani" poiketen. Yhden henkilön tiedän kuolleen koska ei käyttänyt pyörräillessä kypärää. Koulumatkalla kynttilät muistuttivat tapahtumasta pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajotapa ja on kyllä se aivan ehdottomasti tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia.
Totta kai, mutta kun teillä suhaa kaikenlaista menopeliä eri tasoisine kuljettajineen. Joku voi tulla kolmion takaa eteen. Ihan mitä vain voi tapahtua.
Minua ihmetyttää, että joku jaksaa edes vaivata päätään tällaisella. Tyhmältähän se näyttää, kun ilman kypärää ajellaan, mutta ehkä nämä haluavatkin lähteä maailmasta tai vammautua loppuelämäkseen. En minä heitä sure kuitenkaan.
Olen herännyt sairaalasta muistini menettäneenä siksi, että autoilija ei noudattanut liikennesääntöjä. En voi suositella kenellekään. Ei ollut kypärää. Sen jälkeen on ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä
Luotan kyllä omaan ajooni, mutta en muiden ja siksi pidän kypärää. Ei kukaan osta uutta autoakaan sillä ajatuksella, että kolaroi sen kanssa, mutta jos kolari kuitenkin käy, niin on ihan pirun hienoa kun autossa on turvavyöt ja -tyynyt pelastamassa. Ei onnettomuuden syyn tarvitse olla oma, jotta siitä kärsii kovasti. Jos joku penska vaikka rysäyttää pyöräni kanssa yhteen sähköpotkulaudalla, haluan oman pääni selviävän törmäyksestä jos kaadun kunnolla. Mieluummin koko kroppa vaikka kipsissä kuin oma kallo halki muiden töppäilyn vuoksi.
Lyhyillä matkoilla en pidä, mutta jos pyöräilen pitempää matkaa niin sitten kyllä laitan. Jos siis käyn vain esim kaupassa tai lapsen kanssa puistossa niin en nää suuria riskejä kaatumiselle.
Kuitenki turvallisuudella ja jopa järkevyydellä vois perustella kaikenlaista esim. terveellisyys, ahkera opiskelu, autoilukypärä, kävelykypärä, kiroilemattomuus jne. Mutta voihan seki olla vaarallista että korkeuksistaan jotku osoittelee huonompiaan tuomitsevasti - Huonompi kuolee stressiin ja vitutukseen. Niin että voishan sen osoittelevan sormen laittaa vaihteeksi vaikkapa johonkin lämpimään paikkaan lepäämään.
Ei tästä ole kuin muutama vuosi kun äiti kyyditsi lastaan pyörällä lapsella oli kypärä mutta äidillä ei.
Lapsi selvisi kaatumisesta naarmuilla ja äiti kuoli.
Surullista......
Epämukavaa ja hiukset menee sotkuun.... selittelyä typeryydelle.
Tietysti nämä ei-pakollisen kypärän päähänpakottajat itse noudattavat kaikessa täydellisyyttä- muuten olis vähän ristiriitaista.
Iso pää, ei ole löytynyt sopivaa.
Kalliita kuin fan jos löytää vähänkään istuvamman.
En todellakaan maksa satasta saati yli muovitetusta styroxvempeleestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä ole kuin muutama vuosi kun äiti kyyditsi lastaan pyörällä lapsella oli kypärä mutta äidillä ei.
Lapsi selvisi kaatumisesta naarmuilla ja äiti kuoli.
Surullista......
Epämukavaa ja hiukset menee sotkuun.... selittelyä typeryydelle.
Kuoli kyyditsemiseen?
Olen hävittänyt sen ja en koskaan muista ostaa uutta tilalle, kun on muka aina jotain tärkempää.
Se onkin eri asia, jos tulee totaalinen lähtö - joka sekin on läheisille tragedia - mutta hyvin monessa tapauksessa jää toisten armoille, toisten syötettäväksi, vaipotettavaksi, käänneltäväksi ... Se laitospaikkakin olisi voitu tarvita jollekin muulle. Ei siinä tuulikaan suhise hiuksissa enää.