Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?

Vierailija
05.05.2022 |

Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.

Kommentit (1063)

Vierailija
21/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä

Luotan itseeni, mutta en kaikkiin kanssaliikkujiin. Suurimmassa osassa läheltäpiti tilanteista joihin joutunu on syy ollut valitettavasti muissa liikkujissa.

Ja ei, en aja pyörällä lujaa, mukautan vauhdin ympäristöön sopivaksi ja tunnen liikennesäännöt.

Vierailija
22/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinua häiritsee? Olen 20 vuotta ajanut pyörällä ilman kypärää, ilman onnettomuuksia sen vakavempia kaatumisia. En käytä, koska se häiritsee enkä jaksa kantaa sitä mukana, kun hyppään pyörän selästä. Toiseksi, en luota siihen, että kypärä vielä olisi tallessa, jos jätän sen pidemmäksi aikaa roikkumaan pyörästä, kun valotkin pöllitään kauppareissun aikana, jos ne jättää pyörään.

Minä käyn pokkana kypärä päässä kaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärän suojaavuutta on selvitetty useissa eri tutkimuksissa. Olivier & Creighton tekivät vuonna 2016 laajan meta-analyysin pyöräilykypärän suojavaikutuksesta. Tässä meta-analyysissa oli mukana 40 tutkimusta ja 64.000 pyöräilytapaturmaa. Pyöräilykypärän käyttö laski päävammojen todennäköisyyttä 51 %, vakavien päävammojen 69 %, kasvovammojen 33 % ja kuolettavien päävammojen 65 %. Høyen vuonna 2018 tekemä meta-analyysi sisälsi 55 tutkimusta vuosilta 19892017. Pyöräilykypärän käyttö vähensi päävammoja 48 %, vakavia päävammoja 60 %, traumaattisia aivovammoja 53 %, kasvovammoja 23 % ja kuolleiden tai vakavasti vammautuneiden pyöräilijöiden määrää 34 %.

Lähde:

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/pyorailykypara/#ee4f6565

Vierailija
24/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en pyöräile.

Vierailija
25/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pyöräillyt n. 37 vuotta ja muutamat kaatumiset vuosien varrella on ollut niin, että en ollut lähelläkään lyödä päätäni. 

Tämäkö sitten tarkoittaa, että et jatkossakaan voi lyödä päätäsi?

Vierailija
26/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolon näköinen ja onhan tuota iänpäivät pärjätty ilman..

Saako tiedustella, että minkä ikäinen olet? En ymmärrä että miten kypärä on nolon näköinen.

Vierailija
27/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilykypärä paljastaa itsevarmat ihmiset. Pyöräilykypärä näyttää dorkalta, mutta mitä sitten? Helppoa tietää, kenen kanssa ei kannata uhrata sekuntiakaan aikaa.

Vierailija
28/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinua häiritsee? Olen 20 vuotta ajanut pyörällä ilman kypärää, ilman onnettomuuksia sen vakavempia kaatumisia. En käytä, koska se häiritsee enkä jaksa kantaa sitä mukana, kun hyppään pyörän selästä. Toiseksi, en luota siihen, että kypärä vielä olisi tallessa, jos jätän sen pidemmäksi aikaa roikkumaan pyörästä, kun valotkin pöllitään kauppareissun aikana, jos ne jättää pyörään.

En voi sanoa että asia häiritsee minua. Aloin vain ajatella asiaa. Ihmettelen lähinnä että miksi ei haluta suojata omaa päätä. Saat rauhassa ajaa ilman kypärää. En tuijota tai tuomitse.

Vierailija
29/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin jos ajelisin, mulla on kyllä Nutcasen Watermelon mutta tällä hetkellä ei ole pyörää. Luultavasti hankin seuraavaksi leveärenkaisen sähköskootterin.

Vierailija
30/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kypärä on vaan "väline" joka kuuluu pyöräilyyn. Ei mitenkään nolon näköinen. Siis sehän on vaan kypärä :D No ehkä mä en vaan tajua.

Vierailija
31/1063 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen harvoin, vielä harvemmin missään keskustassa ja silloinkin tosi hiljaista vauhtia jatkuvasti ympäristöä tarkkaillen. Jos kuolen, niin aika surkea tuuri on kyllä. Nuorempana olisi kyllä kypärä pitänyt olla, kun poljin joka päivä kouluun ja vauhti oli kovempi. Silloin kaatuilin joskus talvisin, mutta onneksi hallitusti joka kerta. Kerran törmäsin aika kovaa toisen pyöräilijän kanssa, siitä seurasi pari mustelmaa ja ohjaustanko meni läpi farkuista lantion kohdilta. Toinen osapuoli selvisi hyvin vähällä myös. Se tapahtuma kuitenkin opetti olemaan tosi varovainen ja tarkkaavainen liikenteessä, säikäytti ja hävetti sen verran.

Vierailija
32/1063 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärä hiostaa päätä ikävä. En tykkää.

Vierailija
33/1063 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nolottaa kun ystävät ei käytä

Vierailija
34/1063 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kyllä hankkia pyöräilykypärä. Jostain syystä se on vain jäänyt. Lapsellekin olisi parempi esimerkki.

Vierailija
35/1063 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ollaan niin super kunnossa et jos kaatuu niin erittäin raamikkaat hartiat ottaa maahan ekaksi ja pää on suojassa.

Myös niska/kaula lihakset on terästä eikä pään paikalla pito ole vaikeaa.

Lihakset niin suatanan kovat että asflttihan se siinä naarmuuntuu ennemmin.

Ja vikaksi ei ole mahdollista kaatua näillä taidoilla.

Vierailija
36/1063 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin käyttää pyöräilykypärää, ja olen sovittanutkin useita, mutta kaikissa on sama ongelma: ne leuan alle menevät kiinnitysnauhat ja -soljet raapivat ihoa ikävästi, koska kiinnitysnauhan materiaali on niin kovaa. (Sama ongelma minulla on muuten autossa turvavyön kanssa, se raapii juuri solisluun kohdalta, mutta turvavyön voi taittaa siitä kohtaa kaksinkerroin tai laittaa käden alle.) Jos löytäisin pyöräilykypärän, jossa tätä ongelmaa ei ole, ostaisin sen heti.

37/1063 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi pyöräillä ilman kypärää.

38/1063 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pienenä tottunut sitä käyttämään joten en ole sitä aikuisenakaan käyttänyt.  Auton alle jääminen riippuu omista hoksottimista liikenteen lukemisesta ja pään pyörimisestä minulla ei ole näissä mitään ongelmaa. En koskaan aja auton eteen pyörällä olin sitten oikeassa tai en jos kuljettaja ei katso minua ja hiljennä vauhtia.

39/1063 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisin sanoen jos ajat liikennesääntöjä orjallisesti noudattaen ja ajat auton eteen koska sinulla on oikeus silloin suosittelen pyöräilykypärää ja muitakin suojuksia koska todennäköisesti jäät auton alle niin kuin moni muukin liikennesääntöjen mukaan ajava joka ei osaa lukea liikennettä.

Vierailija
40/1063 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en pyöräile.

Sama. Möin pyörän just ennen koronaa. Kypärä on tosin vielä tallella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi