Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
voin homot ja muut nössöt fillarikomukat käyttää kypärää
Joo jotkut ei käytä turvavyötä, jotkut lähettää tekstareita ajaessaan, jotkut taas ei käytä kortsua yhden yön suhteissa jne.
Eiköhän jokainen aikuinen voi vapaasti ottaa sellaisia riskejä kuin haluaa kunhan ei vahingoita muita.
Mutta vahingon sattuessa yleensä se joka kärsii on se "joku muu."
Pyöräilykypärän remmin voi päällystää fleecellä. Ommella sellainen putki. Lukon kohdalla sen verran löysästi, että mahtuu laittamaan lukon kiinni/auki. Eiköhän turvavyöhön voi ommella samanlaisen pehmennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinua häiritsee? Olen 20 vuotta ajanut pyörällä ilman kypärää, ilman onnettomuuksia sen vakavempia kaatumisia. En käytä, koska se häiritsee enkä jaksa kantaa sitä mukana, kun hyppään pyörän selästä. Toiseksi, en luota siihen, että kypärä vielä olisi tallessa, jos jätän sen pidemmäksi aikaa roikkumaan pyörästä, kun valotkin pöllitään kauppareissun aikana, jos ne jättää pyörään.
Siskoni on pk-seudulla jättänyt aina pyöräilykypärän lukitsematta pyörän sarveen roikkumaan. 20 vuoden aikana ei ole kertaakaan viety. Jossain vaiheessa ajatteli, että varmaan menee tarpeeseen jos joku vie.
Olen ajanut polkupyörällä viimeksi melkein 25 vuotta sitten, joten pyöräilykypärän käyttö tuntuu turhalta.
Kypärä ilmeisesti aiheuttaa niskan jäykkyyttä estäen pään kääntymisen. Taitavat autoilijoina olla samoja joille pyöräilijät mystisesti ilmestyvät jostain vaikka juuri ovat ohittaneet.
Kun pyöräilee pitää olla sen verran hereillä, että ei tarvitse kypärän luomaa keinotekoista turvallisuuden tunnetta. Muutenkin pyöräilijän kannattaa kunnioittaa autoja sen verran paljon että ei ole liian herkkäuskoinen ja välttää yhteentörmäämistä.
Lisäksi kypärä hioistaisi päässä enkä käytä muutenkaan mitään huppuja, hattuja tai lippalakkeja, ainoastaan lämmintä Thinsulaten pipoa niillä kovimmilla pakkasille. En myöskään halua kuljettaa mukana mitään turhaa tavaraa, riittää että on muovinen kauppakassi, joka mahtuu pieneen tilaan.
Sitä on rasittava raahata mukana, ja niin kuin joku sanoi, pöllittäisiin jos sen jättää pyörään. Jos sen käyttämättömyydestä sakotettaisiin niin varmaan käyttäisin.
KOSKA SE ON SEMI NOLOO FELLOW KESKI-IKÄISET KAUTTA AIKUISET KAMULIT!!!!!!!!!!!!!!
On kylmä, hattu ei mahdu sen alle.
Haluan vammauttavan tällin päähän
Vierailija kirjoitti:
Sitä on rasittava raahata mukana, ja niin kuin joku sanoi, pöllittäisiin jos sen jättää pyörään. Jos sen käyttämättömyydestä sakotettaisiin niin varmaan käyttäisin.
30 vuoden kikemuksella, ei niitä kukaan pölli. Jätän aina sarveen kun menen asioille.
Kuka haluaisi edes sovittaa toisen hikistö väärnkokoista kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin käyttää pyöräilykypärää, ja olen sovittanutkin useita, mutta kaikissa on sama ongelma: ne leuan alle menevät kiinnitysnauhat ja -soljet raapivat ihoa ikävästi, koska kiinnitysnauhan materiaali on niin kovaa. (Sama ongelma minulla on muuten autossa turvavyön kanssa, se raapii juuri solisluun kohdalta, mutta turvavyön voi taittaa siitä kohtaa kaksinkerroin tai laittaa käden alle.) Jos löytäisin pyöräilykypärän, jossa tätä ongelmaa ei ole, ostaisin sen heti.
Luulisi noihin myytävän pelkkiä pehmusteitakin, oletko katsonut myös esim. rakennus-, ratsastus- ja jääkiekkokypärien valikoimista? Myös joissakin olalla kannettavissa laukuissa ja kasseissa on sellaisia olkahihnassa luistavia, olkapään kohdalle tarkoitettuja pehmusteita, saisiko sellaisen pujotettua kypärän leukahihnaan? Joku silikoninen läpyskäkin saattaisi toimia.
Minä käytän. Pyöräilen ympäri vuoden ja kaksi kertaa olen talviaikaan kaatunut pahasti. Kypärä on suojannut päätäni ja olen selvinnyt pelkällä aivotärähdyksellä (muut kehonosat kärsivät pahasti). Vastauksena tuleviin kommentteihin - ei, en olisi osannut välttää kaatumisia. Ehkäisen niitä käyttämällä nastarenkaita kummassakin renkaassa mutta silti, liukas keli on liukas keli. Ensimmäisellä kerralla en edes osannut epäillä hiekoituksen puutetta (kevyenliikenteenväylällä ei ole valaistusta vaikka onkin vilkkaasti liikennöity) ennen kuin tokenin siitä maasta. Toisella kerralla ei edes ollut liukasta paitsi siinä suojatien valkoisessa kohdassa, jossa sitten polkaisin lisää vauhtia ja löysin itseni taas maasta. Molemmilla kerroilla kypärä lähti vaihtoon koska tärähti niin hyvin.
Mulle ei kypärä anna turvallisuuden tunnetta vaan se, että itse osaan väistämissäännöt liikun sitten kävellen, pyörällä tai autolla. Tiedän oikeuteni fillaroidessani mutta en yhtään luota siihen, että autoilijat tietävät saati noudattavat niitä.
Kypärä hiostaa kyllä ja sitä on ikävä raahata mukana. Itse olen siihen tottunut 20 vuoden aikana, joten se käy luonnostaan.
Jokainen tekee valintansa ja elää sitten sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nolon näköinen ja onhan tuota iänpäivät pärjätty ilman..
Kyllä se on nolompaa olla ilman kypärää. Usein kypärättömät on muutenkin vähän hölmömpiä.
Ainakin täällä kommentoivat kypärän dissaajat vaikuttavat todella ääliöiltä. Että ajotaitokin mainitaan.... Voi elämän kevät. Aikuiset ihmiset.
Ajotapa ja on kyllä se aivan ehdottomasti tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia.
Totta kai, mutta kun teillä suhaa kaikenlaista menopeliä eri tasoisine kuljettajineen. Joku voi tulla kolmion takaa eteen. Ihan mitä vain voi tapahtua.
Jos ei halua riskejä ottaa niin ei ikinä pidäkään luottaa siihen että kolmion takaa tuleva väistäisi. Ei, vaikka olis kypärä päässä. Sitten vasta kun selvästi autoilija huomannut pyöräilijän ja hidastanut vauhtiaan/pysäyttänyt voi turvallisesti mennä tien yli.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin käyttää pyöräilykypärää, ja olen sovittanutkin useita, mutta kaikissa on sama ongelma: ne leuan alle menevät kiinnitysnauhat ja -soljet raapivat ihoa ikävästi, koska kiinnitysnauhan materiaali on niin kovaa. (Sama ongelma minulla on muuten autossa turvavyön kanssa, se raapii juuri solisluun kohdalta, mutta turvavyön voi taittaa siitä kohtaa kaksinkerroin tai laittaa käden alle.) Jos löytäisin pyöräilykypärän, jossa tätä ongelmaa ei ole, ostaisin sen heti.
Google auttaa, pehmuste hihnaan.
Polkupyörässä takavalo pakollinen mutta ei kypäräpakkoa. Ei järjen häivää näissä säännöissä.
Kyllä tuolla pyöräilee nyt minkä tahansa ikäistä sakkia ilman kypärää. Itselläni on kypärä ja eilen lenkillä totesin että paljon on tuota kuolematonta väkeä liikkeellä. Kypärä on typerän näköinen, hiostaa ja litistää kampauksen. Kyllä, sitä se on. Mutta silti pidän sitä. Jos en itse sählää liikenteessä, niin aina siellä on joku muu, joka voi tulla kohdalleni.
Pari kesää sitten poljin päin autonkylkeä, kun auto päätti pysähtyä suojatielle katsomaan voiko sieltä kolmion takaa jatkaa autotielle. Olin mustelmilla. Pyörä onneksi ehjä. En tiedä jäikö autoon jälkiä, mutta pelästytin kuskin pahanpäiväisesti. Jep, mulla on vauhtia. Mutta en nyt todellakaan ajatellut että jäädään siihen suojatielle ihmettelemään.
Joskus kolahtaa omalle kohdalle, ikä mikä tahansa.
N46
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörässä takavalo pakollinen mutta ei kypäräpakkoa. Ei järjen häivää näissä säännöissä.
Ne valot on muita liikenteenkäyttäjiä varten. Kypärä suojaa lähinnä pyöräilijää.
Onhan elämässä vaikka mitä mihin voi periaatteessa vaikka kuolla-ette silti vaadi täyttä suojavarustusta kaikkeen. Vain pyöräilykö on joku perkele?