Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Ennen sähköpotkulautojen tuloa en käyttänyt. Niillä ajelee porukkaa, jota ei pitäisi päästää liikenteeseen edes kävellen niin pakko on ollut alkaa käyttää.
Tämä. Oma vaaransa om myös nämä kuulokkeet korvilla kävelijät ja kännykkään kävellessä tuijottajat.
Ei mulla ole päässä mitään mitä suojata.
Pyöräilijöillä on ihan omat säännöt esim kypärättömyyden ymmärtämättömyys. Samoin kuin se, ettei pyörällä saa ajaa suojatiellä ellei se ole pyörätien jatke. Sitten näytellään keskisormea, kun autoilija pelästyy yhtäkkiä ilmestynyttä pyöräilijää ja tööttää.
Yksi jopa vinkui paikallislehdessä, kun oli tullut kolmion takaa auton eteen ja autoilija oli hieman hermostunut. Ei siis tajunnut vieläkään että hänessä ihan ittessään oli jotain vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöillä on ihan omat säännöt esim kypärättömyyden ymmärtämättömyys. Samoin kuin se, ettei pyörällä saa ajaa suojatiellä ellei se ole pyörätien jatke. Sitten näytellään keskisormea, kun autoilija pelästyy yhtäkkiä ilmestynyttä pyöräilijää ja tööttää.
Yksi jopa vinkui paikallislehdessä, kun oli tullut kolmion takaa auton eteen ja autoilija oli hieman hermostunut. Ei siis tajunnut vieläkään että hänessä ihan ittessään oli jotain vikaa.
Hyvin usein on kyllä myös se auto tullut itsellä kolmion takaa eteen. Tai sitten muuten vaan seisotetaan autoa suojatien päällä vaikka pitäisi väistää ja katsotaan vaan muuta autoliikennettä, eikä kiinnitetä mitään huomioita kevyeen liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tukka menee lyttyyn
Se menee vasta sitten kun otsa on kasassa.
Sen jälkeen et pysty itse edes tukkaasi kampaamaan.
Miksi niin vaikea laittaa kypärä päähän
Ajelen pyörällä aika hitaasti, ei ole kiirettä mihinkään. En myöskään muuten kohella pyörällä. En esim. työnnä itseäni suojateille joka rakoon, autojen eteen, vaan annan niiden ensin mennä. Lisäksi renkaiden mutterit ovat kiristettyjä. Tässäpä ne pääsyyt, että miksi en käytä. Eli huomaatkin, että olen kyllä huomioinut ja tiedostanutkin hyvin oman kypärättömyyteni. Riskit on todella minimoidut. Ja jos ajelisin vaikka kilpapyörällä matka-ajoa 30-40km/h:ssa, niin tottakai silloin kyllä käyttäisin kypärää. Se asia olisi silloin ihan toinen. Mutta sellaista en tee. :)
Vierailija kirjoitti:
Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä
Jokaisessa kolarissa se toinen osapuoli on lähes aina syytön, mutta kyllä heilläkin se suojaton pää poksahtaa jos niikseen sattuu.
En aio käyttää kävelykypärääkään, tai liukuesteitä kengänpohjissa sitten kun nämä tulevat pakollisiksi. Aiotteko te? Miksi se tähän päättyisi? Ennen sai olla ilman turvavyötä, ajaa moottoripyörällä/mopolla ilman kypärää. Pistän kypärän, kun ajan mopolla, ja turvavyöt, kun ajan autolla. Mutta en pyörällä ajaessa. Minun rajani on holhoukseen on tässä. En sitä tarvinnut 80-luvullakaan lapsena eikä kukaan siitä silloin edes puhunut. Sama tilanne, kuin tänä päivänä. Kukaan ei puhu kävelykypärästä. Vielä, mutta lapsemme, tai lapsenlapsemme kun jättävät lapsensa pukematta kävelykypärään, on lastensuojelu, ja piliisi heidän kimpussaan.
Otan riskin. Olen riskinottaja elämässä.
Miksi ette lenkkeile päivittäin 10 kilometrin lenkkejä niinkuin minä, se on halpa ja hyvä terveysvakuutus. Liikkumattomuus ja herkuttelu vie hautaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukka menee lyttyyn
Se menee vasta sitten kun otsa on kasassa.
Sen jälkeen et pysty itse edes tukkaasi kampaamaan.
Toivottavasti elät terveellistä elämää
Missä ei ole moittimisen sijaa. Että sinulla on varaa moralisoida ja paaasata muita.
Jos on varaa kritisoida muita, täytty itsellä elää aika moitteetonta elämää. Eikä siltikään ole varaa kritisoida muita. Muiden paheksunta aiheuttaa tämän pahan olon mikä maan päällä kantaa.
Öhman kirjoitti:
Ajelen pyörällä aika hitaasti, ei ole kiirettä mihinkään. En myöskään muuten kohella pyörällä. En esim. työnnä itseäni suojateille joka rakoon, autojen eteen, vaan annan niiden ensin mennä. Lisäksi renkaiden mutterit ovat kiristettyjä. Tässäpä ne pääsyyt, että miksi en käytä. Eli huomaatkin, että olen kyllä huomioinut ja tiedostanutkin hyvin oman kypärättömyyteni. Riskit on todella minimoidut. Ja jos ajelisin vaikka kilpapyörällä matka-ajoa 30-40km/h:ssa, niin tottakai silloin kyllä käyttäisin kypärää. Se asia olisi silloin ihan toinen. Mutta sellaista en tee. :)
Oikeasti tyhymä. 2 metriä satulasta asfalttiin riittää nollanopudellakin. Toivon että kuolet koska elättämisesi letkuissa maksaisi miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
Öhman kirjoitti:
Oikeasti tyhymä. 2 metriä satulasta asfalttiin riittää nollanopudellakin. Toivon että kuolet koska elättämisesi letkuissa maksaisi miljoonia.
Niin nimenomaan hitaassa vauhdissa kaatuessahan siitä kypärästä on hyötyä. Jos ajat viittäkymppiä auton kanssa vastakkain niin siinä on hengenlähtö todennäköinen oli kypärää tai ei, rauhallisemmassa ajossa voit säästyä aivovammalta kypärän ansiosta. Mutta omahan se on valinta toki, haluaako päänsä suojata vai ei. Kyllähän monet on vastustanut niitä turvavöitä ja mopokypäriäkin aikanaan, ihan samoilla perusteilla kuin pyöräilykypärää nyt.
Taas on tylytystä. Haukutaan idiooti ksi, ja vängätään jostain kypärästä. Ja verorahoista korjataan sitten kalloja. Joo, on varmasti turvallisempaa laittaa se potta päähän, mutta ei se ketään huonoksi ihmiseksi tee, jos ei käytä. Itse en käytä, kun ei huvita, ja lapsena ei ollut sellaisia olemassakaan. Teen elämässä paljon vaatallisempiakin asioita, ja erittäin todennäköisesti kuolen, tai vammaudun jossain muussa. Omistan mm. moottorikelkan, ja laskettelusukset. Syön kovia rasvoja, käytän alkoholia, makaan sohvalla, on ylipainoa, olen telonut itseni urheilemalla, pudotan lumet talvella katolta, teen kotona remonttia, ilman kypärää, tai asianmukaisia turvavarusteita, kiipeän tikapuita, vaikka ei ole ketään varmistamassa, teen polttopuut itse moottorisahalla. Olen sius huono ihminen, ja kaikki nämä tekemäni asiat voivat johtaa sairauteen, tai vammautumiseen, jotka te paremmat ihmiset joudutte veroina maksamaan. Täällä kun on aika monta viatonta, ainakin heitettyjen kivien määrää, kun katselee. Ottakaa huomioon kivittäjät myös se, että kun reilu 60-vuotias kuolee pyöräkolarissa, niin se on säästöä se. Ei tarvitse maksaa eläkettä, eikä julmetun kallista vanhustenhoitoa pahimmillaan 100 vuotiaaksi asti.
Dorkan näköistä! Tosimies ei mitään lasten suojia tarvitse.
Vanhaan hyvään aikaan ajettiin mopoilla ja moottoripyörilläkin ilman kypärää.
Moni selvisi niistäkin ajoista hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhaan hyvään aikaan ajettiin mopoilla ja moottoripyörilläkin ilman kypärää.
Moni selvisi niistäkin ajoista hengissä.
Jep ja kasvoi niin iso sarvi otsaan, ettei kypärä mahdu enää päähän.
Mua ei oikeastaan kiinnosta käyttääkö muut mutta itse käytän aina pyöräillessä. Pyöräilen työmatkat ja harrastan maantiepyöräilyä joten on melkosen luonnollinen asuste itselle.