Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?

Vierailija
05.05.2022 |

Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.

Kommentit (1063)

Vierailija
321/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

usein nää "oikeamielisten" kansankynttilöiden sormenheristelyjutut saa mulla aikaan juomahimon.

tarkoitan siis näitä turvallisuuspakottajia

Vierailija
322/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivalloinen lisätavara mukana kun on menossa jonnekin. Remmi on ärsyttävän tuntuinen leuan alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tavallaan oma stanford-experimenttinsä että kuinka helposti porukasta tulee vihainen lynkkausporukka vieläpä jonku hiton kypärän takia-eikä edes pakollisen.

Vierailija
324/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omapahan on pääni, minä päätän onko päässäni pipo vai pata.

Vierailija
325/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri pyöräillen kaupassa ja kypärättömiä pyöräilijöitä oli vain 1/10. Kaikki ihan aikuisia ihmisiä. Yksi sähköpotkulaitailija paahtoi kyllä menemään paljain päin.

Vierailija
326/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tässä tarve tuomita "huonompia" pääasia vai se potta?

Vierailija
327/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

usein nää "oikeamielisten" kansankynttilöiden sormenheristelyjutut saa mulla aikaan juomahimon.

Kaverini kaatui humalassa, käsi ja pää murtui. Lopunelämäänsä näkee kaiken kahtena kun silmänpohjasta murtui. Eipä tuo minua haittaa jos itsellesi tuollaisia ongelmia hommaat, oma on asiasi. Typerältä vaan vaikutat kun tuollaista hakemalla haet.

Vierailija
328/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin käytin rullaluistellessa kypärää, koska en luottanut omiin kykyihin hallita liikettä äkkinäisissä tilanteissa. Pyöräillessä ajo on taas täysin varmaa, joten tarvetta kypärälle ei ole. Skuutilla ajaessa varmaan kypärää käyttäisin mutta en sellaisella aja.

Ei ole sinun ajotaidoista kiinni jos joku spandex tai audi törmää sinuun hurjastellessaan.

Eli varmaan käytät kävellessäkin kypärää?

Joskus sauvoja pitämään muita kauempana. Käyn lenkillä vain sellaisiin aikoihin ja sellaisissa paikoissa että ei liiku paljon ihmisiä. Katua en ylitä jos näkyy autoja.

Silti vuoden sisällä kerran yrittänyt auto kävelytiella ajaa yli ja useamman kerran pyöräilijä. Helsinkiin en tule kesäisin enää ollenkaan sähköpotkulautojen vuoksi, kävely keskustassa mahdotonta. Ennen ajoin hirveästi pyörällä pk-seudulla, enää en uskaltaisi, varsinkaan kun olen nähnyt 2 onnettomuuttaa, viimeksi kulosaaren puistotiellä töyssyyn ajanut nainen lensi kuperkeikalla tangon yli. Huonossa kunnossa on hgin pyörätiet. 

Anoppi ajoi hitaasti ja varovasti pari sataa metriä kauppaan ilman kypärää, spandex ajoi kumoon. Toisella kerralla pyöri konepellin päällä. Sen jälkeen kun sai pysyvän kuhmun päähänsä on alkanut pitämään kypärää.

80% pyöräilevästä lähipiiristäni on törmännyt autoon tai toiseen pyöräilijään tai monttuun.

Vierailija
329/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän yleensä kypärää kun ajan, mutta on tilanteita joissa en käytä, kuten käyn naapurissa 200 m päässä, tai olen lähdössä jostain tien varresta kyytiin ja kypärä on siinä turhaan nukaan otettavaksi. Siinä pari esimerkiä. Aina on tietysti turvallisempaa käyttää, mutta niin kai se olisi talvella myös nastakenkien käyttö turvallisempaa. Kuinka moni niitäkin käyttäisi aina ja jokapaikassa jos sellainen laki tulisi. Ihme holhoamista.

Vierailija
330/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella Ruskossa kuminpolttomotoristit ajelevat mopoillaan pyöräteillä. Ikään kuin kuminpolton "paluukaista". Jo pelkästään näiden takia kannattaa käyttää kypärää. Paras olisi tietysti joku käsiase jolla noita voisi harventaa.

Parempi ihminen jälleen haaveilee muiden murhaamisesta

Vierailija
331/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä syy: Jos lintu sattuu paskomaan - ja sehän paskoo, jos on paskoakseen - niin linnunpaska on tukassa, eikä siinä kalliissa kypärässä. Ikävää alkaa lenkin jälkeen heti ensimmäisenä putsaamaan ja kiillottamaan kypärää, joten parempi että paska on tukassa. Ja kun lenkin jälkeen joutuu kuitenkin menemään suihkuun, niin tukan pesu menee siinä samalla. Ei ole kypärän putsausta sitten erikseen vielä.

Typerä syy kakkonen: No kun sen kypärän joutuis uusii aina kolmen vuoden välein. Ei niin lyhytikäistä kandee ostaa.

Vierailija
332/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku löytyis sellanen mikä ois mukava päässä, sopiva, helposti säädettävä eikä kuristais. Ja hyvännäköinen. 

Vierailija
333/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fysioterapeuttina kuntoutan mm. pyörällä kaatuneita aivovammapotilaita (eivät ole käyttäneet kypärää). Vähemmillä vaurioilla selvittäisiin kypärän kanssa. 

Niillä on ollu aivovamma ennen onnettomuuksia. Niin järjettömiä MIESpyöräilijöitä näkee.

Vierailija
334/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden muassa autoilijat miltei ns. uivat liiveihin kun on kypärä päässä. Loputkin harvoista hiuksista lähtevät huitsin Nevadaan eli iskee ns. lätkän pelaajan syndrooma??

Vierailija
335/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärät on rumia ja epäkäytännöllisiä. Nykyään on muotia ne pottakypärät ja toisena vaihtoehtona on ne sporttisen näköiset: ei välimaastoa.

Kypärä päässä pyöräillessä äänet ovat vaimeat ja sivuille ei näe hyvin. Kypärän akustiikka korostaa omaa hengityksen ääntä ja tuulen huminaa, mikä vie huomion ajamisesta.

Kertaakaan en ole kaatuessani lyönyt päätäni, olen lähinnä jäänyt pyöräni alle, kun olen mutkassa jäisellä pyörätiellä kaatunut.

Pitää osata kaatua oikein, eikä pyörän tule olla liian iso. 28" pyörää markkinoidaan aikuisille, vaikka suurimmalle osalle suomalaisia se 26" olisi sopivampi.

Vierailija
336/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta ajotaidosta johtuen, en ole turhaa kypärää käyttänyt! 41v jo pyöräilleenä, jos jotain sattuu, sattuu se enemmän kuin päälaen naarmu! Ja sitäpaitsi, kaikki pyöräilyonnettomuuksissa kuolleet ovat käyttäneet kypärää, eikä se heitä ole pelastanut!

Vierailija
337/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärän hihna painaa leukaa ja hankaa ikävästi kaulaa ja styroksi sähköistää hiuksia. Kypärä hiostaa kesällä ja talvella taas vaikea mahduttaa pipoa alle. En myöskään jaksa raahata kypärää mukana, kun se vie niin paljon tilaa ja tod.näk se varastetaan, jos sen jättää esim. pyörän koriin (kaikki irti lähtevä tarttuu aina ennen pitkää jonkun matkaan). Kypärät myös näyttää aina vähän hölmöltä ja tukkakin siinä litistyy (myönnän, olen pinnallinen). 

Haluaisin kyllä suojata päätäni kolhuilta, mutta edellä mainituista syistä en ole onnistunut tekemään kypärän käytöstä tapaa. Jotenkin vaan tekee mieli vältellä pyöräilyä kokonaan, jos kypärää olisi pakko käyttää. Turvatyynyn tyyppistä ilmalla täytyyvää "kypärää" olen kyllä joskus harkinnut.

Vierailija
338/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen, miksi ajat jalkakäytävällä.

Vierailija
339/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuessa se hihna ahdistaa hengitystä.

Vierailija
340/1063 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä polkupyörää, joten en käytä kypärääkään. Sehän se vasta hönttiä olis, jos tuolla vaan kävelis kypärä päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme