Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeuttina kuntoutan mm. pyörällä kaatuneita aivovammapotilaita (eivät ole käyttäneet kypärää). Vähemmillä vaurioilla selvittäisiin kypärän kanssa.
Onko heittää hihavakiotilastoa kuinka monta prosenttia kuntouttamistasi ihmisistä on pyöräilijöitä? Laita Top3 päävammojen syntytavoista niin jeesustellaan sen jälkeen yhdessä vähintään känni- ja kävelykypärän tarvetta. Autoilukin ilman kypärää taitaa olla vähintään yhtä vastuutonta kuin pyöräily.
En käytä lyhyillä matkoilla kypärää. Jos kulkisin säännöllisesti pitkiä matkoja pyörällä sitten varmaankin. Pipo ja kypärä ei toimi yhdessä, mielummin pidän talvella pään lämpimänä. Sitten on vielä sen kypärän kanniskelu, muutenkin aina tavaraa mukana. Ei kiitos. No mutta nyt voivat kypärän käyttäjät taas pitää itseään parempana ihmisenä, älykkyydestä nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajelen fillarilla kaupungissa ja pysähdyn usein asioimaan jossain liikkeessä. Kypärän roudaaminen mukana on turhan hankalaa.
Millä tavalla se on hankalaa? Pidä sitä päässä tai laita vaikka reppuun roikkumaan. Ihan uskomattoman lapsellisia tekosyitä ihmisillä kyllä sitten onkin..
Miksi se sun takapuolta niin valtavasti kaivelee jos joku ei käytä kypärää? Tai muiden kommentoijien? Pitäkää huoli omista asioistanne, niin elämä helpottuu huomattavasti.
En käytä pyöräilykypärää en heijastinliivejä en maskia ja rokotuksiakaan en ole ottanut. En lähde median luomiin hullutuksiin mukaan.
Suurimmalla osalla kypärä on väärin päässö. Etenkin lapsilla hihna roikkuu löysänä ja kypärä takaraivolla. Naurettavan näköistä myös aikuisilla, varsinkin naisilla, kun etukampaus pitää näkyä. KYPÄRÄN TÄYTYY SUOJATA MYÖS OTSAA, KOSKA TÖRMÄYKSESSÄ LENNETÄÄN PÄÄ EDELLÄ EI PER SE!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kypärän hihna painaa leukaa ja hankaa ikävästi kaulaa ja styroksi sähköistää hiuksia. Kypärä hiostaa kesällä ja talvella taas vaikea mahduttaa pipoa alle. En myöskään jaksa raahata kypärää mukana, kun se vie niin paljon tilaa ja tod.näk se varastetaan, jos sen jättää esim. pyörän koriin (kaikki irti lähtevä tarttuu aina ennen pitkää jonkun matkaan). Kypärät myös näyttää aina vähän hölmöltä ja tukkakin siinä litistyy (myönnän, olen pinnallinen).
Haluaisin kyllä suojata päätäni kolhuilta, mutta edellä mainituista syistä en ole onnistunut tekemään kypärän käytöstä tapaa. Jotenkin vaan tekee mieli vältellä pyöräilyä kokonaan, jos kypärää olisi pakko käyttää. Turvatyynyn tyyppistä ilmalla täytyyvää "kypärää" olen kyllä joskus harkinnut.
Sehän siinä on kääntöpuolena, että kypäräpakko saisi monen jättämään pyöräilyn kokonaan väliin tai ainakin nostaisi kynnystä siihen huomattavasti, ja kuitenkin on kansanterveydellistä merkitystä, että mahdollisimman moni harrastaisi liikuntaa pyöräilemällä (vrt. välimatkat henkilöautolla tai julkisten kyydissä). 1.6.2020 voimaan tulleessa liikennelaissa kypärän käytöstä on vahva suositus.
Liikenneturva ei suuremmin kampanjoi pyöräilyn puolesta, koska pyöräily on vaarallista ja yksi syy vaarallisuuteen on se ettei käytetä kypärää.
Olisi mielenkiintoista tietää, missä kaikessa muussa toiminnassa intomielisimmät kypäräpakon kannattajat käyttävät kypärää. Suomessa sattuu vuosittain yli 1 000 kuollettavaa tapaturmaista aivovammaa, joista alle 20 tulee polkupyöräilystä. Tästä voisi päätellä, että kypäräpakkoa kannattaisi ajaa muihinkin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pyöräillyt n. 37 vuotta ja muutamat kaatumiset vuosien varrella on ollut niin, että en ollut lähelläkään lyödä päätäni.
Pystyt ilmeisesti hallitsemaan asentosi myös silloin, jos auto sattuu törmäämään suhun kovalla vauhdilla?
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin en käytä pakkasella pipoa tai pitkiä kalsareita. En oo mikään nössö!
Heh, ei ole päässä mitään...suojattavaa, niinpä niin...
Talvella, ja myös keväällä ja syksyllä kylmillä säillä käytän kypärää kun alle voi pukea huivin tai pipon. Kesällä en käytä koska huivi alla olisi liian hiostava ja ilman sitä hiukset tarttuu sisäpuolen joihinkin muovisiin nuppeihin ja repii niitä. Mulla hyvä ja kallis kypärä sellainen MIPS kypärä ja toista en osta.
En käsitä miksi siihen piti tehtaalla värkätä sellainen tukan syöjäloukku!
Vierailija kirjoitti:
En käytä pyöräilykypärää en heijastinliivejä en maskia ja rokotuksiakaan en ole ottanut. En lähde median luomiin hullutuksiin mukaan.
On foliohattu siis päässä, ei kypärää silloin pystykään käyttämään :)
Nuijin argumentti on tuo "ikinä en ole tarvinnut".
Samalla logiikalla turvavyö on täysin tarpeeton. Vuosikymmeniä olen käyttänyt turhaan.
En uskalla olla käyttämättä.
Kuolaaminen rullatuolissa lopun elämää wituttaa varmasti suunnattomasti.
Witutus on potenssiin kymmeneen jos tietää että oli oma valinta.
Omalla isälläni ns. klassiset piirteet johtivat mm. siihen, että sain lapsena vääntää siitä, että hän laittaisi turvavyön päälle autossa. Hän oli mielestään muita ylempänä haavoittuvuusasioissa. "Eihän nyt sentään hän, hyvänen aika." Sama oli piipunpolton kanssa, jota yritin saada lopettamaan vuosikausia (en mennyt auton sisään, jos poltti). Tulihan se (ihan ehdoin tahdoin piipulla paikalle kutsuttu) kasvain sieltä sitten suuhun. Ei onneksi ollut syöpä. Siinä kohtaa vasta nöyrtyi tämä etukenomies. Ihan sama syömisten kanssa: melkein piti kuolla, ennen kuin vaihtoi elämäntavat.
Joillain se persoonallisuus väkisin vie kohti huonoja valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä
Luotatko myös muiden pyöräilijöiden ajoon ja huomiokykyyn, minä en!
Hukkasin mun edellisen kypärän D: Oon siitä lähtien jättänyt pitämättä. Tää oli hyvä muistutus käydä jossain vaiheessa ostamassa uusi. Harmi että suurin osa on vähän rumia, mutta ennemmin suojaan päätä.
Eipä tuota ole ennenkään tarvittu. Kampaus on mallia Pikku Myy, ei siihen voi mitään pottaa päälle vetää! Nopeus keskustassa ajellessa on muutenkin 20 km/h ja hiljempaakin. Siinä mitään kaatua. Ja mitä tämäkin asia sinua vaivaa? Pidä itse toki sellaista pönttöä päässäsi kuin huvittaa, jätä muut rauhaan.
En käytä, koska ei sovi minun hiustyylille. Se lisäksi hikoiluttaa vaikka olisi reikänen mallikin. Tuntuu epämiellyttävältä päässä ja renkaut osuu silmälaseihin yms.
Käytän parasta suojaa eli moottoripyöräkypärää, ihmiset nauraa ja teinit huutelee mutta ei haittaa.
Samaa mieltä, että hyvä käyttää kypärää. Mutta onko kypärissä vielä puutteita, pitäisikö niitä kehittää lisää. Ei suojaa kuitenkaan kaikelta mahdolliselta, jos joku kaatuu, edestä hyvin avonainen esim. leuka-nenä, ihmisten kannattaa huomioida se pyöräillessä ja vauhti. Lisäksi maa ja vaikka metalliaita on kova, vaikka olisi suojat. Jotkut ajavat kovaa bussipysäkin kohdalla josta tulee ulos väkeä, alamäkeä ja kulman takaa.