Homma pysyy hanskassa lapsen kanssa vain hirveällä kurilla. Toiminko väärin?
Ennen lapsen saamista suunnittelin olevani sellainen moderni, ohjaava ja aika lepsukin äiti. Sellainen, jonka lapsi kevyellä ohjauksella ja kehuilla rauhallisesti tekisi asiat. Vaan miten kävi. Neljävuotias poikani on "vaatinut" tiukkaa ohjausta, hyvin selkeitä ja tiukasti kommunikoituja sääntöjä ja kuria jo pienestä saakka, jotta yhtään mikään pysyy hanskassa tai onnistuu. Jos vähänkin lipsuu tiukasta jööstä ja tiukasta ohjauksesta lapsi muuttuu levottomaksi, alkaa häröilemään, ei tee mitään mitä pitäisi vaan koheltaa "pahanteossa". Huom. en tarkoita kurilla mitään huutamista enkä nurkassa seisottamista tai sellaista vaan sitä että en koskaan anna liekaa yhtään ja kaikessa on hyvin tiukat rajat ja säännöt.
En haluaisi olla tällainen eikä tämä ole minun luonteelle sopiva tapa kasvattaa lasta. Päädyin tähän jotenkin kantapään kautta, yritin pitkään kehuilla, kannustuksilla, kevyellä ohjaamisella ja asioita empaattisella äänellä sanoittamalla kasvattaa lasta. Arkemme oli yhtä sekoilua ja hulinaa ja lapsi levoton. Silti minulla jäytää takaraivossa epäilys että toiminko väärin kun pidän kamalaa jöötä koko ajan enkä anna yhtään liekaa missään välttääkseni ylilevottoman sekoilun.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä... Eilen lidlissä kävi joku luovuttanut äiti tai ehkä se huomiotta jättäminen oli osa strategiaa. Lapsi sekoili pitkin myymälää, juoksi ihan täysiä vedettävän korin kanssa seinään. Sitten valitti äidille kun on kuuma. Lapsi kiipesi "jäähylle" maitokaappiin. Istui siellä maitojen päällä. Juoksi taas äidin luo täysiä korilla törmäillen kalusteisiin. Kävi kertomassa että hän menee taas jäähtymään että löytää sieltä perältä. Lapsi meni takas maitokaappiin ja seuraavaksi kiipesi pakastealtaan päälle ja piti pakastepizzaa naamalla. Itsellä ei ole lapsia vielä ja jotenkin hirvittää millaista se voi olla. Kuitenkin uskon että suurin osa yrittää lasten kanssa parhaansa.
Ei kuulosta normaalilta. Itse veisin lapsen pihalle ja hänellä ei olisi kauppaan asiaa ennen kuin osaisi käyttäytyä.
T. Kolmen äiti
Ostokset on kuitenkin pakko tehdä, ja jos pienen lapsen jättää yksin ulos tai kotiin, niin lasuhan siitä seuraa.
Joitain vastauksia luettuani ymmärrän nyt hyvin miksi nykylapset on niin jumalattoman sekaisin. Ilmeisesti kasvattaa ei saa ollenkaan. Pitää vaan heitellä tunnekortteja ja mittareita peliin. Harmi vaan että ne lapset ei ole kuulleet nykypäivän kasvatusmetodeista yhtään mitään eivätkä myöskään välitä niistä.
Eipä ihme että nykyajan penskat ei tottele mitään eikä ketään, eikä kunnioita aikuisia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä... Eilen lidlissä kävi joku luovuttanut äiti tai ehkä se huomiotta jättäminen oli osa strategiaa. Lapsi sekoili pitkin myymälää, juoksi ihan täysiä vedettävän korin kanssa seinään. Sitten valitti äidille kun on kuuma. Lapsi kiipesi "jäähylle" maitokaappiin. Istui siellä maitojen päällä. Juoksi taas äidin luo täysiä korilla törmäillen kalusteisiin. Kävi kertomassa että hän menee taas jäähtymään että löytää sieltä perältä. Lapsi meni takas maitokaappiin ja seuraavaksi kiipesi pakastealtaan päälle ja piti pakastepizzaa naamalla. Itsellä ei ole lapsia vielä ja jotenkin hirvittää millaista se voi olla. Kuitenkin uskon että suurin osa yrittää lasten kanssa parhaansa.
Ei kuulosta normaalilta. Itse veisin lapsen pihalle ja hänellä ei olisi kauppaan asiaa ennen kuin osaisi käyttäytyä.
T. Kolmen äitiOstokset on kuitenkin pakko tehdä, ja jos pienen lapsen jättää yksin ulos tai kotiin, niin lasuhan siitä seuraa.
Meillä asia ratkaistaisiin niin että tilataan kotiin ruokaostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen äitiOstokset on kuitenkin pakko tehdä, ja jos pienen lapsen jättää yksin ulos tai kotiin, niin lasuhan siitä seuraa.
Meillä asia ratkaistaisiin niin että tilataan kotiin ruokaostokset.
Meillä lapset odottavat toisen vanhemman kanssa autossa tai kotona. Verkon kautta tilataan myös ruokaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat erilaisia. Toiset uskovat puhetta ja selityksiä, toisille pitää olla tiukat rajat ja näyttää käytännössä, miten maailmassa toimitaan. Kaikkia lapsia pitää kannustaa ja kehua ja kaikille lapsille pitää opettaa tunteiden käsittelyä, mutta suurimmalle osalle lapsista pitää siihen lisäksi vetää selkeitä rajoja joko enemmän tai vähemmän. Ei se ole paha asia, lisää vain lapsen turvallisuutta oikein (=ilman henkistä tai fyysistä väkivaltaa kuten yksin jättäminen tai tukistaminen) toteutettuna.
Kuri käsitteenä viittaa nimenomaan siihen, että tunnetaitopuoli laiminlyödään ja sen sijaan lasta painostetaan henkisellä, fyysisellä tai taloudellisella väkivallalla tai muulla rangaistuksen uhalla. Tästä syystä nykyisin harvoin puhutaan kurista ainakaan positiivisessa mielessä. Sen sijaan puhutaan rajoista.
Niin, minä en maininnutkaan kuria sanallakaan, mutta en kyllä määrittelisi sitä väkivallan ja painostamisen kautta. Kielitoimiston sanakirja määrittelee kurin henkilöryhmässä vallitsevaksi valvotuksi järjestykseksi. Jos sitä pitää yllä hyvin keinoin, niin eikö kuri silloin ole hyvä asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapsi tarhasta hetkeksi pois. Saatte molemmat rauhoittua hetken. Hellitä tuota hirveää kontrollia ja ottakaa iisisti. Varmaan uniongelmatkin helpottuu.
Hän on aina ollut huono nukkumaan. Jo vauvana. Silloinkin nukkui liian vähän ja lyhyissä pätkissä vain. Olen pyytänyt nukkumiseen neuvoja neuvolasta siitä saakka kun lapsi oli 1 kk. Ei ne tassutuksen ja muut unikoulut ole saaneet lasta nukkumaan enemmän. Hän makaa valveilla yöllä sängyssä, ei siis itke eikä pyri pois vaan valvoo vain. Miten uniongelma helpottuisi kun hän on aina ollut tuollainen? Eikä minulla ole mahdollisuutta ottaa häntä päiväkodista pois. Teen osapäivätöitä (ja lapsi sen vuoksi siis aika lyhyitä päiviä päiväkodissa). Ap
Noista uniongelmista itsellä sen verran kokemusta, että ne eivät tosiaankaan hellitä millään neuvolan ohjeilla tai unihygienialla ym. ikävä kyllä...
Usein esim. maito aiheuttaa lapsille adhd:n kaltaisia oireita, kokeilisin itse sen pois ottamista muutamaksi viikoksi (itsellä maitoallergisia lapsia). Mutta, jos on tarhassa, niin vaaditaan lääkärin todistus ja kaikenlaista säätöä. Ehkä lomalla?
Tiukka kuri ja säännöt toimii aina. Rajat ovat rakkautta. Sitä on kaiken maailman lässyttäjiä kasvatustieteellisine oppikirjoineen neuvomassa, mutta vanhemman pitää luottaa omaan vaistoonsa. Energinen (lue : levoton) lapsi tarvitsee vähän tiukemmat rajat.
Tämä näkemys perustuu omaan kokemukseen kolmen pojan kasvattamisesta aikuisikään asti. Kaikista tuli oikein mallikelpoisia kansalaisia eivätkä ole ainakaan vielä mielenterveyspalveluja tarvinneet.
Itse en pakottaisi lasta sänkyyn pyörimään, vaan antaisin valvoa siihen asti, että väsyttää oikeasti ja vasta sitten sänkyyn. Aamulla sitten herätys normaaliin tapaan, niin illalla väsyttää.
Meillä on toiminut myös se, että kaikki valot sammutetaan ja kaikki menevät samaan aikaan nukkumaan. Siis myös aikuiset. Ja pyritään pitämään sama rytmi arkena ja viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat erilaisia. Toiset uskovat puhetta ja selityksiä, toisille pitää olla tiukat rajat ja näyttää käytännössä, miten maailmassa toimitaan. Kaikkia lapsia pitää kannustaa ja kehua ja kaikille lapsille pitää opettaa tunteiden käsittelyä, mutta suurimmalle osalle lapsista pitää siihen lisäksi vetää selkeitä rajoja joko enemmän tai vähemmän. Ei se ole paha asia, lisää vain lapsen turvallisuutta oikein (=ilman henkistä tai fyysistä väkivaltaa kuten yksin jättäminen tai tukistaminen) toteutettuna.
Kuri käsitteenä viittaa nimenomaan siihen, että tunnetaitopuoli laiminlyödään ja sen sijaan lasta painostetaan henkisellä, fyysisellä tai taloudellisella väkivallalla tai muulla rangaistuksen uhalla. Tästä syystä nykyisin harvoin puhutaan kurista ainakaan positiivisessa mielessä. Sen sijaan puhutaan rajoista.
Niin, minä en maininnutkaan kuria sanallakaan, mutta en kyllä määrittelisi sitä väkivallan ja painostamisen kautta. Kielitoimiston sanakirja määrittelee kurin henkilöryhmässä vallitsevaksi valvotuksi järjestykseksi. Jos sitä pitää yllä hyvin keinoin, niin eikö kuri silloin ole hyvä asia?
Kuri lastenkasvatuksessa on eri asia kuin kuri yleisenä käsitteenä. Lastenkasvatuksessa on yleisesti puhuttu kurista viimeksi siihen aikaan, kun pääosa vanhemmista uskoi sanontaan "ken vitsaa säästää se lastaan vihaa". Harvoin kuulee kenenkään alle kuusikymppisen puhuvan kurista näissä yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en pakottaisi lasta sänkyyn pyörimään, vaan antaisin valvoa siihen asti, että väsyttää oikeasti ja vasta sitten sänkyyn. Aamulla sitten herätys normaaliin tapaan, niin illalla väsyttää.
Meillä on toiminut myös se, että kaikki valot sammutetaan ja kaikki menevät samaan aikaan nukkumaan. Siis myös aikuiset. Ja pyritään pitämään sama rytmi arkena ja viikonloppuisin.
Lapsi pyörii valveilla sängyssä pitkään laitoin hänet sinne klo 20 tai 21, 22 tai 23. Ja herää kesken yötä valvomaan, saattaa maata keskellä yötä hereillä sängyssään sanomatta mitään pyöriskellen pari tuntia. Ja herää aamuisin aikaisemmin kuin tarvisi herätä. En muista että olisin kertaakaan hänen elämän aikana joutunut herättämään hänet. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pyörii valveilla sängyssä pitkään laitoin hänet sinne klo 20 tai 21, 22 tai 23. Ja herää kesken yötä valvomaan, saattaa maata keskellä yötä hereillä sängyssään sanomatta mitään pyöriskellen pari tuntia. Ja herää aamuisin aikaisemmin kuin tarvisi herätä. En muista että olisin kertaakaan hänen elämän aikana joutunut herättämään hänet. Ap
Sitten varmaan turha pakottaa häntä sänkyyn.
Lapset ovat lapsia!
Poika kuulostaa ihan normaalilta ikäisekseen. Ei niillä juuri järki päätä pakota.
Pienet lapset ovat omaa ajatustaan nopeampia.
Teet hyvää työtä! Kunhan lapsi kasvaa ja kypsyy, hänelle voi antaa enemmän vapauksia, kun perusteet ovat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä ajat takaa. En minä jätä juuri neljä täyttänyttä lasta yksin hillumaan kun minä ja isä mennään nukkumaan ja sammutetaan asunnosta valot. Enkä aio nousta kesken unien joskus keskellä yötä sammuttelemaan lapsen huoneesta valoja siksi että hän on jäänyt myöhään sinne yksin leikkimään. Sitä hetkeä ei tule että hän pyytäisi itse päästä nukkumaan. Kyllä aikuisen on laitettava tuon ikäinen sänkyyn kun aika on. Enkä pakota, hän menee kun sanotaan että nyt sänkyyn. Ap
Vierailija kirjoitti:
Anna käytännön esimerkkejä arjen tilanteista. Muuten vähän vaikea ottaa kantaa kasvatusmetodeihisi. "Hirveä kuri" kun on suhteellinen käsite.
Juuri tämä. Varsinkin kun psykologian suosittelema ns sensitiivinen vanhemmuus on monen puheissa asiallista ja toisten puheissa vaikkapa lässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä ajat takaa. En minä jätä juuri neljä täyttänyttä lasta yksin hillumaan kun minä ja isä mennään nukkumaan ja sammutetaan asunnosta valot. Enkä aio nousta kesken unien joskus keskellä yötä sammuttelemaan lapsen huoneesta valoja siksi että hän on jäänyt myöhään sinne yksin leikkimään. Sitä hetkeä ei tule että hän pyytäisi itse päästä nukkumaan. Kyllä aikuisen on laitettava tuon ikäinen sänkyyn kun aika on. Enkä pakota, hän menee kun sanotaan että nyt sänkyyn. Ap
Lapsi nukkuu silloin kun häntä väsyttää. Ei silloin kun määräät. Se nyt vain on niin. Älä sitten kysele neuvoja, jos kerran parhaiten tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi nukkuu silloin kun häntä väsyttää. Ei silloin kun määräät. Se nyt vain on niin. Älä sitten kysele neuvoja, jos kerran parhaiten tiedät.
Eli jos ei nukkuisi koskaan öisin mutta välillä päivisin niin se olisi sinusta ok, koska silloin häntä väsytti.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Tiukka kuri ja säännöt toimii aina. Rajat ovat rakkautta. Sitä on kaiken maailman lässyttäjiä kasvatustieteellisine oppikirjoineen neuvomassa, mutta vanhemman pitää luottaa omaan vaistoonsa. Energinen (lue : levoton) lapsi tarvitsee vähän tiukemmat rajat.
Tämä näkemys perustuu omaan kokemukseen kolmen pojan kasvattamisesta aikuisikään asti. Kaikista tuli oikein mallikelpoisia kansalaisia eivätkä ole ainakaan vielä mielenterveyspalveluja tarvinneet.
Riippuu vanhemman vaistojen tasosta. Sitä laajat monen sukupolven yli tehdyt tarkastelut kyllä tukevat, että tasapainoisempia lapsista tulee, kun aikuinen pystyy empaattisesti vastaamaan juuri kyseisen lapsen tarpeisiin, eli juurikin vaistolla kasvattaa.
Mulla oli myös sellainen kunnon luupää joka ei piitannut mistään säännöistä. En tiedä missä olisi jos en olisi pitänyt aika tiukkaa kuria, mutta nyt numerot on todella hyvät ja tulevaisuus näyttää valoisalta - toisin kun niiden kavereiden joilla ei ollut kuria lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei nukkuisi koskaan öisin mutta välillä päivisin niin se olisi sinusta ok, koska silloin häntä väsytti.
-sivusta
Ei tietenkään päivisin. Mutta olenpahan huomannut, että moni laittaa lapset kellon tarkasti klo 20 nukkumaan. Se on ok, jos lasta väsyttää. Mutta ihan turha laittaa se lapsi nukkumaan, jos ei häntä väsytä. Parempi silloin nousta ylös ja tehdä jotain kuin pyöriä sängyssä. Tämä neuvohan annetaan usein myös aikuisille unettomuudesta kärsiville. Eivät lapset eroa tässä suhteessa.
Aivan kuin meidän esikoinen. Kaksi seuravaa olivat sitten ihan eri maata. Lapset on erilaisia ja joillekin täytyy olla tiukemmat raamit. Et tee mitään väärin.