Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Homma pysyy hanskassa lapsen kanssa vain hirveällä kurilla. Toiminko väärin?

Vierailija
04.05.2022 |

Ennen lapsen saamista suunnittelin olevani sellainen moderni, ohjaava ja aika lepsukin äiti. Sellainen, jonka lapsi kevyellä ohjauksella ja kehuilla rauhallisesti tekisi asiat. Vaan miten kävi. Neljävuotias poikani on "vaatinut" tiukkaa ohjausta, hyvin selkeitä ja tiukasti kommunikoituja sääntöjä ja kuria jo pienestä saakka, jotta yhtään mikään pysyy hanskassa tai onnistuu. Jos vähänkin lipsuu tiukasta jööstä ja tiukasta ohjauksesta lapsi muuttuu levottomaksi, alkaa häröilemään, ei tee mitään mitä pitäisi vaan koheltaa "pahanteossa". Huom. en tarkoita kurilla mitään huutamista enkä nurkassa seisottamista tai sellaista vaan sitä että en koskaan anna liekaa yhtään ja kaikessa on hyvin tiukat rajat ja säännöt.

En haluaisi olla tällainen eikä tämä ole minun luonteelle sopiva tapa kasvattaa lasta. Päädyin tähän jotenkin kantapään kautta, yritin pitkään kehuilla, kannustuksilla, kevyellä ohjaamisella ja asioita empaattisella äänellä sanoittamalla kasvattaa lasta. Arkemme oli yhtä sekoilua ja hulinaa ja lapsi levoton. Silti minulla jäytää takaraivossa epäilys että toiminko väärin kun pidän kamalaa jöötä koko ajan enkä anna yhtään liekaa missään välttääkseni ylilevottoman sekoilun.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä juttu, kyllä ohjaamisen pitää riittää. Ei nykyään saa tuollaista tehdä.

Vierailija
2/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et seisota nurkassa tms, niin miten saat lapsen tottelemaan käskyjä? Onko teillä joku ihan konkreettinen lieka käytössä, vai miten homma toimii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et, toimi. Pennuille pitää pitää kova kuri, että oppivat tavoille ja se ei tod. ole helppoa, varsinkin jos ovat hieman tyhmän sorttisia.

Vierailija
4/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et, toimi. Pennuille pitää pitää kova kuri, että oppivat tavoille ja se ei tod. ole helppoa, varsinkin jos ovat hieman tyhmän sorttisia.

Lapseni on kognitiivisesti ikäisiään edellä.

Ap

Vierailija
5/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi oppii itse arvioimaan mitään ja tunnistamaan tunteitaan, joustamaan ja rentoutumaan jos kaikki sanellaan aikuisen toimesta tiukkaan sävyyn eikä missään voi yhtään käyttää tilanneharkintaa. Kuulostaa kyllä painajaismaiselta teille molemmille.

Vierailija
6/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et seisota nurkassa tms, niin miten saat lapsen tottelemaan käskyjä? Onko teillä joku ihan konkreettinen lieka käytössä, vai miten homma toimii?

Hän menettää tiettyjä mieluisia saavutettuja etuja, jos ei tottele.

Ap

Vierailija
7/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi oppii itse arvioimaan mitään ja tunnistamaan tunteitaan, joustamaan ja rentoutumaan jos kaikki sanellaan aikuisen toimesta tiukkaan sävyyn eikä missään voi yhtään käyttää tilanneharkintaa. Kuulostaa kyllä painajaismaiselta teille molemmille.

Kyllä hän saa rennosti leikkiä ja ulkoilla ja sellaista. Miten niin ei saisi koskaan rentoutua? Juuri tiukkojen sääntöjen avullahan olen löytänyt tavan miten lapsi oppi rentoutumaan. Ennen niitä oli levoton ja sekoili, ei rentoutunut. Ap

Vierailija
8/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin niin. Noin kaikki sanovat.

Vierailija
9/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis sanoita lapsen tunteita tai käytä tunnekortteja tai tunnemittaria?

Vierailija
10/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hän on silti vielä lapsi. Älä yliarvio häntä!!!

Vierailija
11/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Ei kaikille sovi sama. Usein vanhemman ja lapsen luonteet voivat olla ns. törmäyskurssilla, tai jopa niin samanlaisia, että törmäyksiä tapahtuu. Siinä sitä sitten tottuu erilaisuuteen jne. toisiinsa ajan kanssa.

Tuon ikäinen ihminen on muutenkin sellainen, (4-v) että asiat on syytä pitää yksinkertaisina, eikä ruveta liikaa kyselemään ja antamaan vaihtoehtoja, että vain taivas on rajana... lapsi voi vaan hämmentyä siitä. Kyllä se ymmärrys siitä kasvaa ja toivottavasti lopputulemana ei ole tällaista ihmistä, joka luulee voivansa tehdä ihan mitä vaan ja kykenevänsä aivan kaikkeen jne. Kun rajat ne on kaikilla ihmisillä kuitenkin.

Vierailija
12/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin kolmen pojan kanssa pitää olla todella selvät rajat. Liikaa jos antaa vapautta alkaa sekoilu, näin se vaan on. Itsekin olen luonteeltani rauhallinen, mutta kun kaikki pojat ovat koossa, muutun kotipoliisiksi!

Vierailija
13/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ahaa. Koirakin osaa tuossa iässä joustaa ja kaiken ei tarvitse mennä millilleen samalla tavalla aina ja voimalla hallitusti. Kuulostaa nimenomaan siltä että lapsella on vakavia vaikeuksia jos häntä pitää jatkuvasti suitsia ja pitää kurissa, ja jos vanhempi ei ole jatkuvasti vallankahvassa, lapsi alkaa tehdä mitä sattuu. Itseohjautuvuus nolla. Ei ole kyllä kognitiivisesti lahjakkaan elämää.

Vierailija
14/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä asia. Sez että pelkästään lässytetään mitä nykyään suositaan on HUONO Asia.

Vierailija
15/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et siis sanoita lapsen tunteita tai käytä tunnekortteja tai tunnemittaria?

Kyllä edelleen sanoitan joka päivä ja ollut tunnemittarikin paljon käytössä. Ap

Vierailija
16/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle on hyvä olla kuri ja säännöt . Turvallisempi lapsuus kun pidetään huolta ja kasvatetaan eikä lapsi joudu itse pähkäilemään asioiden kanssa. Itse jouduin kerran lapsena nurkkaan kun olin tuhma ja kurkkia ei saanut enkä kurkkinutkaan vaan kiltisti nökötin tapettia näpräten nurkassa ja tämä jäi ainoaksi kerraksi . Lapsuuteni oli hyvä vaikka kaikkea ei saanut eikä kaikkea saanut tehdä mutta olen kiitollinen vanhemmilleni turvallisesta lapsuudesta .

Vierailija
17/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan ok. Niinhän päiväkodissakin kasvatetaan. Ei siellä homma pelitä, jos kaikesta neuvotellaan ja lässytetään. Kun lapselle tulee ikää lisää, voi neuvottelua yrittää lisätä. Ja jo nytkin, voi lapselle antaa monista asioista kaksi vaihtoehtoa, joista hän valitsee.

Vierailija
18/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet oikein. Kukaan ei ole sanonut, että lasten kasvatus olisi miellyttävää. Vaikka lapsi onkin rakas.

Vierailija
19/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksu on 4-vuotias, eli ei voi ottaa yhtään mistään vielä itse vastuuta. Tuolla tavalla, että on selkeät rajat ja "kuri", hän oppii sallitut ja ei sallitut asiat ja hitaasti pystyt antamaan sitä liekaa enemmän. Selkeät säännöt ja rajat antavat lapselle turvallisuuden tunnetta.

Tuo on ihan normaalia toimintaa. Sitä kutsutaan hyväksi vanhemmuudeksi.

Vierailija
20/84 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna käytännön esimerkkejä arjen tilanteista. Muuten vähän vaikea ottaa kantaa kasvatusmetodeihisi. "Hirveä kuri" kun on suhteellinen käsite.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi