Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan isoäidit eivät halua itseään kutsuttavat mummoiksi? - mitä ihmettä?!

Vierailija
03.05.2022 |

Kuuntelin tänään kahden +60 rouvan keskustelua kassajonossa. Rouvat juttelivat siitä, millä nimillä lapsenlapset heitä kutsuvat. Toinen harmitteli, kuinka toisen suvun isoäiti ehti varata ensin famu-termin käyttöönsä (mitä ihmettä, famuhan viittaa lapsen isän äitiin!), kun hän olisi halunnut sen. Ei kuulemma halua itseään kutsuttavan mummoksi, mummiksi tms, kun ei tunne itseään niin vanhaksi. Toinen rouvista siinä nyökytteli vieressä ja kertoi pohtivansa, että syntyvälle lapsenlapselle hän olisi nonna. Tämäkään isoäiti ei halunnut itseään kutsuttavan mummoksi tai muilla vastaavilla termeillä.

Siis onko tämä joku ikäkriisi, kun ihan selvästi isoäiti-iässä olevat naiset eivät halua olla mummoja? En kolmekymppisenä käsitä ollenkaan, mitä pahaa mummossa sanana on? Vai onko tämä nyt joku trendijuttu, että on siistimpää olla famu tai nonna kuin mummo tai mummi?

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsin mutsi = mumu

Faijan mutsi = famu

Ei tartte tulla suomenruotsalaisten tärkeilemään.

Vierailija
62/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta yritäpä kutsua 30v ikäistä naista rouvaksi, tulee aika äkkiä palautetta, että noin ei kutsuta. Ei edes silloin, kun nainen on naimisissa eli ihan oikeastikin rouva. Rouvat on kuulemma yli 60v ikäisiä?

Höpö höpö. Olen aina kutsunut tuntemattomia naisia rouvaksi, enkä koskaan ole saanut kielteistä palautetta.

Minusta on kaupassakin kohteliampaa kutsua rouvaksi, kuin myyjäksi, kun ei välttämättä tiedä ammattia.

Vai pitäisikö tuntemattomia kutsua naiseksi?

Saman olen opettanut lapsilleni, jotka nyt ovat nuoria aikuisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kutsuin äidin äitiä mummiksi ja isän äitiä mammaksi. Isoisoäiti oli sitten mummo, ja kaikki tuntuivat olevan ihan tyytyväisiä.

Vierailija
64/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa että niin monet mieltää mummon haukkumasanaksi. Meillä kutsutaan isoäitejä ja isoisoäitejä sekä mummiksi tai mummoksi ilman sen suurempia ongelmia. Meillä on suvussa 2 mummoa ja 3 isomummia. Pappoja kutsutaan papoiksi.

Vierailija
65/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kolmen pienen mummu ja on maailman ihaninta kun poikani esikoinen eka kertaa sanoi mummu. Hän on nyt 3 v, ja kertoo aina rakastavansa mummua.

Awww.. Minustakin tulee mummu; siinä on jotakin niin liikuttavan lempeää ja rakastettavaa

Vierailija
66/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole totta? Mummo tarkoittaa naista jolla on yksi tai useampia lapsenlapsia. Aivan samalla tavalla kuin ukki tarkoittaa miestä jolla on yksi tai useampia lapsenlapsia. Mitä ihmeen huonoa noissa sanoissa on, nehän ovat perinteisiä suomenkielen sanoja?

Vierailija
67/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen onnellinen mummi, 61 v.

Ja minä olen onnellinen mummu.

Luulin saavani olla ainoa mummu ja toinen olisi mummi tai mummo , vaan eikä mitään , toinenkin isoäiti on nimenomaan mummu.

Ei me kummatkaan olla mummuja muuten kuin lastenlapsille . Muut kutsuvat kyllä ihan etunimillä.

Vierailija
68/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43-vuotias mummu ja ylpeä arvonimestäni.

Kahta pientä lapsenlastani luullaan usein omiksi lapsikseni, mutta se ei haittaa mitään, mistä ohikulkija voisi tietää. Kerron ylpeänä lasten olevan lapsenlapsiani.

Suvussa on käynyt sitäkin, että isovanhemmat halusivat olla etunimellä koska kokivat etteivät ole tarpeeksi vanhoja ollakseen isovanhemman nimellä. Vuosia myöhemmin he olisivat toivoneet että heitä alettaisi kutsua nimillä mummi ja vaari, mutta ei kukaan oppinut enää sellaiseen, vaan heitä kutsuttiin loppuun asti Lailaksi ja Vilhoksi.

Vierailija
69/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi mummu. Outoa olisi jos lapsenlapset kutsuisivat minua etunimellä.

Vierailija
70/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

famu on jotain vierasta kieltä, joten kuka haluaisi sitä käyttää.

Vierailija
71/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on trolli!

Tarkoitus vähätellä!

Vierailija
72/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on viisi sukupolvea, ei kaikki vaan voinut olla mummuja.

Vierailija
73/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 47-v tullessani 9-v sitten mummoksi. Ihan normaalilta tuntui ja tuntuu edelleen kutsua itseäni mummoksi.  Oma äitini oli 38-v tultuaan mummoksi  ja hänenkin mielestä mummo-nimitys oli ok.

Vierailija
74/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko "seniorivanhempi" sopivan neutraali nimitys?

Ilmeisesti näille ikänsä kieltäville ja muille ikäkriiseileville olisi.

Vierailija
75/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suvut ovat etääntyneet, jo perheellistyneet naiset eivät koskaan "kasva" mummoiksi. Omalla äidillä oli sama vika, larppasi jotain kolmekymppistä sinkkunaista vaikka oli jo perheellistynyt rouvashenkilö. Otti eron ja "aloitti uuden elämän" uuden miehen kanssa. Nykyään elelee sinkkunaisen elämää yksin kaupungissa opiskellen lähes 60-vuotiaana. Siinähän larppaa, mutta ainakaan minun lasteni mummoksi ei tosiaan ole henkisesti 20-vuotiaalla asiaa.

Vierailija
76/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 47-v tullessani 9-v sitten mummoksi. Ihan normaalilta tuntui ja tuntuu edelleen kutsua itseäni mummoksi.  Oma äitini oli 38-v tultuaan mummoksi  ja hänenkin mielestä mummo-nimitys oli ok.

Minä olin 42- vuotias, äitini on lapsilleni ja lapsenlapselleni mummu, äitini äiti on isomummu joten minua lapset alkoivat kutsua sitten mummaksi.

Vierailija
77/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isoäidit ovat mumi ja famu. Koska isä on faija, niin isän äiti on luontevasti famu.

Vierailija
78/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ilmeisesti väli-iässä, 43: mummo kuvaa naista, jolla on lapsenlapsia tai iäkästä naista, mutta naurattaa ajatus siitä, että se olisi haukkumasana. Sama keski-ikäisen kanssa, vähän kuin haukkuisi vasenkätistä vasenkätiseksi. Hurjaa.

Vierailija
79/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan. En haluaisi tosin itsekään olla mummo, koska minulle mummo merkitsee vain jotain tuntematonta vanhaa naista. Isoäiti on mummi ja se olisin aikanaan enemmän kuin mielelläni.

Omat sukulaisnaiset ovat myös mieluusti ottaneet mummin lempinimen.

Minäpä halusin olla muori.Ihan sama millä lapsenlapset kutsuvat se ei asiaa muuksi muuta .

Vierailija
80/158 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiomme olla miehen kanssa nuorekkaita ja meneviä erityisisovanhempia, (luonnollisesti näytämme kumpikin vähintään 20 vuotta nuoremmilta) ja näistä saa valita kutsumanimet:

- mumma ja puppa tai

- ma -mu ja papu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi