Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan isoäidit eivät halua itseään kutsuttavat mummoiksi? - mitä ihmettä?!

Vierailija
03.05.2022 |

Kuuntelin tänään kahden +60 rouvan keskustelua kassajonossa. Rouvat juttelivat siitä, millä nimillä lapsenlapset heitä kutsuvat. Toinen harmitteli, kuinka toisen suvun isoäiti ehti varata ensin famu-termin käyttöönsä (mitä ihmettä, famuhan viittaa lapsen isän äitiin!), kun hän olisi halunnut sen. Ei kuulemma halua itseään kutsuttavan mummoksi, mummiksi tms, kun ei tunne itseään niin vanhaksi. Toinen rouvista siinä nyökytteli vieressä ja kertoi pohtivansa, että syntyvälle lapsenlapselle hän olisi nonna. Tämäkään isoäiti ei halunnut itseään kutsuttavan mummoksi tai muilla vastaavilla termeillä.

Siis onko tämä joku ikäkriisi, kun ihan selvästi isoäiti-iässä olevat naiset eivät halua olla mummoja? En kolmekymppisenä käsitä ollenkaan, mitä pahaa mummossa sanana on? Vai onko tämä nyt joku trendijuttu, että on siistimpää olla famu tai nonna kuin mummo tai mummi?

Kommentit (158)

Vierailija
1/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan. En haluaisi tosin itsekään olla mummo, koska minulle mummo merkitsee vain jotain tuntematonta vanhaa naista. Isoäiti on mummi ja se olisin aikanaan enemmän kuin mielelläni.

Omat sukulaisnaiset ovat myös mieluusti ottaneet mummin lempinimen.

Vierailija
2/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapset haluu olla muunsukupuolisia ja isovanhemmat nonnia. Eläköön vapaus valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoa käytetään nykyään niin paljon haukkumanimenä, että moni ei halua olla mummo sen takia. Sama sanan "keski-ikäinen" kanssa. Jostain syystä nää molemmat termit tuodaan usein haukkumismielessä esiin.

Esim. "Mitä tommonen mummokin viitsii meikata? Ei toi naama huulipunalla parane!"

" Kyllä nyt keski-ikäisen pitäisi keksiä muuta sisältöä elämäänsä kuin festarit!"

Tämä siis vain mun veikkaus... N30

Vierailija
4/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummosta on tullut halventava haukkumasana. Siksi.

Vierailija
5/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tähän ajanmukainen ja sukupuolineutraali ratkaisu: isohenkilö Mirjam, isohenkilö Pekka jne.

Vierailija
6/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani äidinäiti ei halunnut olla mummo, vaan isoäiti. Mutta nimikkeitä taitaa olla enemmänkin, koska taas joku toinen ei haluaisi olla isoäiti vaan jotain muuta.

Vierailija
7/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mummo voi kuulostaa joidenkin korviin vanhanaikaiselta.

Mutta onhan sitä mummi/mamma/isoäiti, mistä valita.

Vierailija
8/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko osalla olla kipeitä kokemuksia oman äidin/isoäidin kanssa? Siis että itse isovanhemmaksi tullessaan ei halua identifioitua samaan porukkaan, vaan mieluummin ottaa ihan uuden nimityksen käyttöön.

Vierailija
9/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan nonnan nuoremmat sukulaiset Jax-Jessicaa ja vastaavaa? Ulkomailla ja telkkarissa on kaikki paremmin.

Vierailija
10/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäkriisiä osalla. Kuvitellaan, että en minä nyt niin vanha ole, vaikka omista vanhemmista olisi tullut samassa iässä isovanhempia. 

Se ja sama, millä termillä isovanhempia kutsutaan, mutta ei se heistä sen nuorempia tee...

Vierailija
11/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ensin että nuo nonnat ja famut oli joku vitsi. En ole ikinä kuullutkaan. Minusta mummo on oikein kiva nimitys eikä siinä ole mitään vikaa. Mieluummin olisin mummo kuin

joku famu.

Vierailija
12/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen onnellinen mummi, 61 v.

Vierailija
13/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo pilaa nuorekkaan mielikuvan, jonka haluan antaa kanssaihmisilleni.

Vierailija
14/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ois suunnilleen sama kuin lapseni kutsuisi mua äidin sijaan vaikka termille mude (mutsi). :D

Vierailija
15/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin ensin että nuo nonnat ja famut oli joku vitsi. En ole ikinä kuullutkaan. Minusta mummo on oikein kiva nimitys eikä siinä ole mitään vikaa. Mieluummin olisin mummo kuin

joku famu.

Mä olisin mormor. Ja se kyllä kuulostaa ihan karhun murinalta.

Vierailija
16/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kutsukoot etunimellä vanhempiensa isää ja äitiä, ja ikään perustuva ihmisten erottelu jää pois heidän ajatuksistaan.

Vierailija
17/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mummi ja se haluan itsekin olla, kun aika koittaa.

N 56

Vierailija
18/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti täällä on famut ja nonnat alapeukuttamassa :D

Vierailija
19/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempi voi kuvitella olevansa lapselle nonna. Se lapsenlapsi voi olla tästä eri mieltä ja kutsua mummoksi.

Vierailija
20/158 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhutte termeistä kun tarkoitatte sanoja? Termi tarkoittaa jonkin erikoisalan käsitteen vakiintunutta nimitystä, esim. lääketieteen termit. Mummo, famu jne ovat sanoja.

Muuten tästä mummo-asiasta olen samaa mieltä kuin pari aiempaa kommentoijaa: mummosta on tullut haukkumanimi. Etenkin tämän palstan mukaanhan mummot ovat kaiken pahan alku ja juuri. Kuka nyt sitten haluaa tulla kutsutuksi mummoksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä