Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan isoäidit eivät halua itseään kutsuttavat mummoiksi? - mitä ihmettä?!

Vierailija
03.05.2022 |

Kuuntelin tänään kahden +60 rouvan keskustelua kassajonossa. Rouvat juttelivat siitä, millä nimillä lapsenlapset heitä kutsuvat. Toinen harmitteli, kuinka toisen suvun isoäiti ehti varata ensin famu-termin käyttöönsä (mitä ihmettä, famuhan viittaa lapsen isän äitiin!), kun hän olisi halunnut sen. Ei kuulemma halua itseään kutsuttavan mummoksi, mummiksi tms, kun ei tunne itseään niin vanhaksi. Toinen rouvista siinä nyökytteli vieressä ja kertoi pohtivansa, että syntyvälle lapsenlapselle hän olisi nonna. Tämäkään isoäiti ei halunnut itseään kutsuttavan mummoksi tai muilla vastaavilla termeillä.

Siis onko tämä joku ikäkriisi, kun ihan selvästi isoäiti-iässä olevat naiset eivät halua olla mummoja? En kolmekymppisenä käsitä ollenkaan, mitä pahaa mummossa sanana on? Vai onko tämä nyt joku trendijuttu, että on siistimpää olla famu tai nonna kuin mummo tai mummi?

Kommentit (158)

Vierailija
141/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpö-höpö nonnat yms umat. Mummo, mummi, mumma, mamma, tai famu ovat hyviä suomalaisia sanoja. Ihan ylpeästi voi olla mummo, eikä yhtään harmaa. Tai italialaisittain nonna, eikä sitten muuta italiaista olekaan. Nonna, joka ei puhu muutamaa sanaa italiaa?

Vierailija
142/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on monta synonyymiä isoäidille. Molemmilla kotimaisilla. Valinnanvaraa siis löytyy.

En usko, että kyse on iästä ollenkaan vaan muista negatiivisista muistoista tai kokemuksista.

Itse aion olla mumma. Minulla on siitä sanasta hyvät ja rakkaat kokemukset ja muistot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan. En haluaisi tosin itsekään olla mummo, koska minulle mummo merkitsee vain jotain tuntematonta vanhaa naista. Isoäiti on mummi ja se olisin aikanaan enemmän kuin mielelläni.

Omat sukulaisnaiset ovat myös mieluusti ottaneet mummin lempinimen.

Mummo on ihan ikioman isoäidin lempinimi.

Vierailija
144/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aion olla tummu.

Keski-Pohjanmaalta?

Varsinaissuomi.

Eri

Vierailija
145/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 62v. ja ihan itse halusi, että hän on mun tyttärelle mummu. Mun tytär jo 18v. Itse olen mummu miehen ensimmäisen liiton kautta syntyneen pojan pojalle. Itse olen 43v.

Vierailija
146/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kolmen pienen mummu ja on maailman ihaninta kun poikani esikoinen eka kertaa sanoi mummu. Hän on nyt 3 v, ja kertoo aina rakastavansa mummua.

Awww.. Minustakin tulee mummu; siinä on jotakin niin liikuttavan lempeää ja rakastettavaa

Täällä ilmoittautuu yksi mummu lisää! Ikää on 49 :)  Itsellä oli kaksi mummua, joten tietenkin minustakin tulee mummu (kesäkuun alussa).

Täällä kans yksi mummu. Mummuja ovat olleet minunkin isoäitini.

Vierailija
147/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhutte termeistä kun tarkoitatte sanoja? Termi tarkoittaa jonkin erikoisalan käsitteen vakiintunutta nimitystä, esim. lääketieteen termit. Mummo, famu jne ovat sanoja.

Muuten tästä mummo-asiasta olen samaa mieltä kuin pari aiempaa kommentoijaa: mummosta on tullut haukkumanimi. Etenkin tämän palstan mukaanhan mummot ovat kaiken pahan alku ja juuri. Kuka nyt sitten haluaa tulla kutsutuksi mummoksi?

Siinä vaiheessa kun alkaa pitää palstan mielipiteitä totena on syytä hakeutua terapiaan.

Vierailija
148/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsisin olla mummi, se kuulostaa mukavimmilta. Mutta musta ei tuu mummia, kun en ole edes kenenkään äiti. Minä vain tanttaudun, mikä on kyllä aika kamalaa.

Vierailija
149/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea ollaan mitäkin?

Etelä-Pohjanmaalla: mumma

Vierailija
150/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan 1900-luvun alkupuolella syntynyttä mummia saanut missään nimessä kutsua mummoksi.

Vierailija
151/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaissuomi : mummu, tummu

Vierailija
152/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin olla muori . Terveisin Männistön sukua

Vierailija
153/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mellä oli pohjanmaaltakin tuo toive

Ja Mäntyharjun suunnasta Mimma

Vierailija
154/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö-höpö nonnat yms umat. Mummo, mummi, mumma, mamma, tai famu ovat hyviä suomalaisia sanoja. Ihan ylpeästi voi olla mummo, eikä yhtään harmaa. Tai italialaisittain nonna, eikä sitten muuta italiaista olekaan. Nonna, joka ei puhu muutamaa sanaa italiaa?

Aivan älyvapaata ruveta Suomessa nimittämään isoäitiä nonnaksi. Eikö voi pysyä äidinkielessä ja yrittää sieltä etsiä sopivaa nimitystä. Äidinäidille ny ei famu sovi oikein. Miksi ei oteta jenkkien kielestä sanaa kun muutakin pascaa sieltä otetaan käyttöön. Granma esimerkiksi. 

Vierailija
155/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mumma ja muori pohjanmaalla?

Vierailija
156/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mumma ja muori pohjanmaalla?

Muori sanaa en ole kuullut tässä käytössä.

Vierailija
157/158 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa käytetty fammua isän äidistä, ja mahdollisen pojan lapsilleni olisin fammu, muuten mummo tai mummi riippuen toisesta isoäidistä (hyvä olla eri nimitys). Fammu ei kyllä ole mielestäni yhtään sen trendikkäämpi kuin mummo, lähinnä kertoo että on kenties rannikolta juuret.

Vierailija
158/158 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri nimityksiä on ollut aina. Famo on meilläkin mieheni äiti, ruotsinkielisiä kun ovat. 

Itse olen mumi, se kun ei viittaa isän eikä äidin puoleen millään lailla. Nimityksen kuulin 45 vuotta sitten kun ystäväni isoäitiä kutsuttiin sillä nimellä. Mielestäni se oli tosi kaunis sana. Muut lastenlasteni isoäidit ovat mummi ja abuela (espanjankielisestä maasta kun ovat ja ulkomailla asuvat)

Eräs ystäväni on "ämmi" oman maantieteellisen alueensa mukaan ja se sana kuvaa häntä oikein hyvin, rempseä, iloluontoinen ja topakka.

Mumi 62v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä