Nykyajan isoäidit eivät halua itseään kutsuttavat mummoiksi? - mitä ihmettä?!
Kuuntelin tänään kahden +60 rouvan keskustelua kassajonossa. Rouvat juttelivat siitä, millä nimillä lapsenlapset heitä kutsuvat. Toinen harmitteli, kuinka toisen suvun isoäiti ehti varata ensin famu-termin käyttöönsä (mitä ihmettä, famuhan viittaa lapsen isän äitiin!), kun hän olisi halunnut sen. Ei kuulemma halua itseään kutsuttavan mummoksi, mummiksi tms, kun ei tunne itseään niin vanhaksi. Toinen rouvista siinä nyökytteli vieressä ja kertoi pohtivansa, että syntyvälle lapsenlapselle hän olisi nonna. Tämäkään isoäiti ei halunnut itseään kutsuttavan mummoksi tai muilla vastaavilla termeillä.
Siis onko tämä joku ikäkriisi, kun ihan selvästi isoäiti-iässä olevat naiset eivät halua olla mummoja? En kolmekymppisenä käsitä ollenkaan, mitä pahaa mummossa sanana on? Vai onko tämä nyt joku trendijuttu, että on siistimpää olla famu tai nonna kuin mummo tai mummi?
Kommentit (158)
Mummissa tai mummossa ei ole mitään vikaa.
Itse en ainakaan haluaisi olla mikään tekohieno ja teennäinen mami , nonna tai muu vastaava.
Nuo nimikkeet eivät muuta miksikään sitä tosiasiaa, että mummohan se siinä ja nuoruus on jo kaukana.
Minulla oli mumma. Niinpä kutsuin häntä aina Kardemummaksi.
Mä olen ainakin ylpeesti mummo. En mikään mimmu tai mömmö. Olen 50v.
Vierailija kirjoitti:
Mummoa käytetään nykyään niin paljon haukkumanimenä, että moni ei halua olla mummo sen takia. Sama sanan "keski-ikäinen" kanssa. Jostain syystä nää molemmat termit tuodaan usein haukkumismielessä esiin.
Esim. "Mitä tommonen mummokin viitsii meikata? Ei toi naama huulipunalla parane!"
" Kyllä nyt keski-ikäisen pitäisi keksiä muuta sisältöä elämäänsä kuin festarit!"Tämä siis vain mun veikkaus... N30
siksi seniili olis terminä paras.
Miksi taas pitää keksiä jotain kiertoilmauksia? Mummo on just hyvä nimitys.
Olisiko "seniorivanhempi" sopivan neutraali nimitys?
Vierailija kirjoitti:
Ikäkriisiä osalla. Kuvitellaan, että en minä nyt niin vanha ole, vaikka omista vanhemmista olisi tullut samassa iässä isovanhempia.
Se ja sama, millä termillä isovanhempia kutsutaan, mutta ei se heistä sen nuorempia tee...
No tuossa edellähän jo selitettiin, että haukkumanimenä käytetään nykyään "mummoa". Ja se on näin. Ei tässä kukaan nuoremmaksi luule olevansakaan tulossa.
Itsekin kielsin ehdottomasti edes ehdottaa tuota, kun sain tietää tulevani isoäidiksi.
Meillä on vapaus valita. Mummo käsitetään joksikin täysin harmaaksi ja seniiliksi rollaattorilla vaipoissa kulkevaksi ja sekavia puhuvaksi sekopääksi, joka ei tiedä oikein mistään mitään.
Me nykyajan nonnat, isomammat, fammut ja isoäidit olemme ihan jotain muuta. Olemme enimmäkseen aktiivisia ja työelämässä ja monissa harrastuksissa ja projekteissa mukana. Keinutuoleja ei meillä ainakaan näy missään.
Kukin tietenkin tavallaan, en tuomitse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas pitää keksiä jotain kiertoilmauksia? Mummo on just hyvä nimitys.
Jokainen päättää itse omalla kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulin ensin että nuo nonnat ja famut oli joku vitsi. En ole ikinä kuullutkaan. Minusta mummo on oikein kiva nimitys eikä siinä ole mitään vikaa. Mieluummin olisin mummo kuin
joku famu.
tulee sanasta farmor eli suomen ruotsalaiset ainakin käyttää ilmaisua isänäidistä
Vierailija kirjoitti:
Olisiko "seniorivanhempi" sopivan neutraali nimitys?
liian pitkä lapsen suuhun. vanha pieru olisi parempi.
Suvussani ei ole ollut yhtään mummoa. Se on merkinnyt meille sanana vain hyväntahtoista, vanhaa naista. Sen sijaan on ollut sanoina seuraavia: Mummi, mummu, mamma, maammo, muori, fammu ja isoäiti. Fammu oli perheessä, jossa tämä fammu oli puoleksi ruotsinkielinen. ( ja tietenkin pojan äiti. Tyttärensä lapsille oli tietenkin mummu. )
Sille, joka ei tiennyt, niin fammu/ famu tulee sanasta farsmor eli isän äiti vrt. äidin äiti morsmor eli mummu.
On jokaisen itse päätettävissä, miksi hän haluaa itseään kutsuttavan. Oli se teistä kuinka ärsyttävää tahansa.
Osalla nyt vaan vääristyy käsitys omasta iästä. Kun esikoinen syntyi ja mummo 65 v kävi vaunulenkillä vauvan kanssa niin tuumi ääneen, että mitähän ihmiset mahtavat ajatella, kun luulevat hänen olevan vanhempi äiti, jolla on vielä iltatähti.
Öö...en viitsinyt sanoa, että ei kukaan kuvittele tuon ikäistä äidiksi vaan mummoksi! :D
Vierailija kirjoitti:
Nonna? Sehän on italialainen sana isoäidille. Miksi pitää väkisin käyttää tällaisia termejä, jotka eivät edes ole suomalaisia?
Oma äitini sanoi myös ennen ensimmäisen lapsenlapsen syntymää, ettei halua tulla kutsutuksi
termillä 'mummo/mummi" vaan "isoäiti", koska hänelle tulee mummolta assosiaatio vanhaan ihmiseen (itse on alle 60v). Kuitenkin kun lapsenlapsi syntyi unohtuivat ikävät mielleyhtymät ja nykyään häntä kutsutaan juurikin mummoksi, ihan hänen omasta tahdostaan. Niin se mieli muuttuu 😊
Meillä isoäiti on usean sukupolven ajan ollut isoäiti, ei mummi, mumma, mummo, mamma, mumi, mami, nonna, sittu, granny tai mikään muukaan. Teilläkin kutsutaan isoäitiä mummoksi, koska te niin päätitte.
Famo/fafa/fammi/faffa/mommo/moffa ovat ruotsinkielisten käyttämiä sanoja. Olenha minäkin ollut lapselleni pappa 27-vuotiaasta vaikka joskus huomaa että joku persu vähän kulmiaan nostaa kun lapsi kutsuu minua pappaksi.
Naurettavaa, olen sanonut tyttärelleni, että minua saa kutsua mummoksi, mummiksi tai miksi haluavat, kunhan on suomenkielinen nimitys. Tytär on täysi-ikäinen, joten voisin kohta olla mummo, ikää mulla on 43v. Se on järjetöntä, jos suomenkieliset käyttävät ruotsinkielisiä termejä, ja vielä väärin. Ei kellään voi olla kahta famua (farmor= isän äiti) ellei sitten ole lesboparista kyse...
Toisaalta yritäpä kutsua 30v ikäistä naista rouvaksi, tulee aika äkkiä palautetta, että noin ei kutsuta. Ei edes silloin, kun nainen on naimisissa eli ihan oikeastikin rouva. Rouvat on kuulemma yli 60v ikäisiä?
Paha sanoa, mistä heillä on kyse. Itse oon viisikymppinen ja kun minusta tulee isoäiti, lapsenlapsen vanhemmat päättää, miksi minua kutsutaan. Itselläni oli kaksi mummoa, asuinpaikka erotti, kummasta oli kyse. Sama homma vaarien kanssa.
Minä taas en ymmärrä mitä eroa on olla mummo tai mummi. Jälkimmäinen on vain muunnos, eräänlainen lempinimi mummosta.