Nykyajan isoäidit eivät halua itseään kutsuttavat mummoiksi? - mitä ihmettä?!
Kuuntelin tänään kahden +60 rouvan keskustelua kassajonossa. Rouvat juttelivat siitä, millä nimillä lapsenlapset heitä kutsuvat. Toinen harmitteli, kuinka toisen suvun isoäiti ehti varata ensin famu-termin käyttöönsä (mitä ihmettä, famuhan viittaa lapsen isän äitiin!), kun hän olisi halunnut sen. Ei kuulemma halua itseään kutsuttavan mummoksi, mummiksi tms, kun ei tunne itseään niin vanhaksi. Toinen rouvista siinä nyökytteli vieressä ja kertoi pohtivansa, että syntyvälle lapsenlapselle hän olisi nonna. Tämäkään isoäiti ei halunnut itseään kutsuttavan mummoksi tai muilla vastaavilla termeillä.
Siis onko tämä joku ikäkriisi, kun ihan selvästi isoäiti-iässä olevat naiset eivät halua olla mummoja? En kolmekymppisenä käsitä ollenkaan, mitä pahaa mummossa sanana on? Vai onko tämä nyt joku trendijuttu, että on siistimpää olla famu tai nonna kuin mummo tai mummi?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Osalla nyt vaan vääristyy käsitys omasta iästä. Kun esikoinen syntyi ja mummo 65 v kävi vaunulenkillä vauvan kanssa niin tuumi ääneen, että mitähän ihmiset mahtavat ajatella, kun luulevat hänen olevan vanhempi äiti, jolla on vielä iltatähti.
Öö...en viitsinyt sanoa, että ei kukaan kuvittele tuon ikäistä äidiksi vaan mummoksi! :D
Sulla ja äidilläsi tai anopillasi on erilainen huumorintaju.
Nyt niitä tatskattuja riippunahkoja alkaa jo oikeasti olemaan mummoina. Eivät edes ansaitse tulla sanotuksi mummoksi. Rotko olisi parempi nimitys.
Mummottelu vieraskakaroilta on ainoastaan suurta halveksuntaa osoittava haukkumasana.
Kokemusta on :'(
😁
>_<
:-$
Minä haluan että minua kutsutaan nimellä
NuoruusrajoitteinenNaisOletettu
Vierailija kirjoitti:
Teeppä ne lapset ekaks, niin ehkä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas "ikä on vaan numero ja se mikä hameen alta roikkuu ei ole klitoris vaan rinnat".
En minäkään halua olla mummo o:lla.
Mummia tai mummaa voin harkita.
Ennen tätä keskustelua en itse asiassa ollut ajatellut koko asiaa. En ole missään tilanteissa koskaan peitellyt ikääni (55), mutta jos minusta tulisi isoäiti, kyllähän se mummo kuulostaisi kamalalta. Ei siksi että tuntisin itseni vanhaksi, vaan se että sanasta mummo on tullut jotenkin synonyymi vanhalle haahkalle, eli haukkumasana.
Toisaalta mummi kuulostaa omaan korvaani typerältä. Mamma joltain tissimaidolta.
Ehkä olisin mumska. Keksin just.
Caccarat kirjoitti:
Mummottelu vieraskakaroilta on ainoastaan suurta halveksuntaa osoittava haukkumasana.
Kokemusta on :'(
😁
>_<:-$
siksipä teen sitä ainoastaan aikuisena.
Onneksi sen nimityksen saa päättää itse, ei tarvitse lapsia kuunnella. Meilläkin tytär aikansa yritti, että "mummi hoitaa, mene mummin syliin" ja minä ilmoitin, että vie se lapsesi mummille, jos niin haluat, mutta minä olen Sanna niin kuin ennenkin!
Mummouden/mummuuden vieroksumisessa on samaa kuin ikäluokkaan viittaavissa termeissä yleisemminkin. Ei ole kauaa siitä, kun nuori tarkoitti ehkä,korkeintaan parikymppistä ja viimeistään kolmestakympistä alkoi keski-ikä. Monet tämän päivän neljäkymppisetkin yrittävät epätoivoisesti kuvitella olevansa nuoria, ja mahtaako kukaan enää tunnustaa itseään keski-ikäiseksi, puhumattakaan vanhuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ylimutsi
Tää on hyvä 🥳
Ylimude
Yliäiti
Yliäippä
Vierailija kirjoitti:
Mummouden/mummuuden vieroksumisessa on samaa kuin ikäluokkaan viittaavissa termeissä yleisemminkin. Ei ole kauaa siitä, kun nuori tarkoitti ehkä,korkeintaan parikymppistä ja viimeistään kolmestakympistä alkoi keski-ikä. Monet tämän päivän neljäkymppisetkin yrittävät epätoivoisesti kuvitella olevansa nuoria, ja mahtaako kukaan enää tunnustaa itseään keski-ikäiseksi, puhumattakaan vanhuksesta.
Minä kutsun alle 30v ikäisiä lapsiksi.
Käsittämätöntä vanhenemisen pelkoa!
Olen neljäkymppinen, vanhin lapsi on jo parikymppinen ja voisin siis olla mummo. Ja todellakin jos lapsenlapsia tulee, mulle sopii hyvin olla mummo, sehän on hauska nimitys.
Ylimutsi tai yliäiti on loistava :D
Minä olen kolmen pienen mummu ja on maailman ihaninta kun poikani esikoinen eka kertaa sanoi mummu. Hän on nyt 3 v, ja kertoo aina rakastavansa mummua.
Mummo tarkoittaa vanhaa naista.
Biologisesti en ole vielä kenenkään mummo, mutta kutsun itseäni mummoksi, kun jäin eläkkeelle ja eläkevak. yhtiöstä tuli päätös, että minulle on myönnetty vanhuuseläke. Minua voi vapaasti kaikki kutsua mummoksi.
Jos mummo sanasta joku pahoittaa mielensä, niin on syytä katsoa peiliin ja kysyä miksi ikäkriisi ja mikä tarve, kun on saanut itse nuorena naisena loistaa ja nyt on nuorempien naisten vuoro.
Ja Suomen kielessä isoäiti on mummo, eikä mikään nonna tai famu. Naurettavaa, kun ei voi ikäänsä myöntää ja elettyä elämää. Eikä sitä elettyä elämää pyyhkäistä pois, vaikka sanottaisiin neidiksi.
lähtökohtaisesti oletetaan selvästi yli 30 vuotiaan olevan lapsen äidinäiti. julkisesti sitä ei ilmaista koska se voi aiheuttaa paheksuntaa.