Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
821/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen syököön kotonaan.

Näin on jämpti.

Vierailija
822/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä nyt ihmettelee, että miksi tämä asia sai nyt tällaisen viharyöpyn. Ketju tosin jo vuoden vanha.

Mielestäni en antanut viestissäni ymmärtää mitenkään, että kyse olisi tuputtamisesta. Sanoin yhden kerran vierailleni, kuten yleensä sanotaan: Olkaa hyvä, tulkaa ottamaan virvokkeita.

Olenko oikeasti kasvanut jossain tynnyrissä, kun olen aina luullut, että on kohteliasta maistaa edes jotain, mille ei ole allerginen? Vai oliko näin vain joskus 90-luvulla?

Voisiko joku vääntää minulle rautalangasta missä olen väärässä? Kun niin moni tuntuu loukkaantuneen. Olisiko ollut ystävällisempää tarjota pelkkiä hedelmiä, ettei kukaan vaan saa vehnäyliannostusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dibetes rajoittaa. Samoin jos pitää hospoteerata ruokarukous ja/tai kiittää Jeesusta ruuasta jota se ei ole valmistanut. On loukkaus henkilöä joka ruuan valmist/hankki kohtaan.

Vierailija
824/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vähän outoa olla syömättä koskaan mitään kylässä kahvipöydästä, jos on kuitenkin ylipainoinen eikä se paino siitä tunnu tippuvan eli varmasti siellä kotona kuitenkin herkutellaan.

Allergiat on asia erikseen.

Itse miellän asian niin että kohteliaisuudesta otan kylässä edes sen yhden keksin vaikka olisin miten laihduttaja, jätän sitten vaikka vastaavasti kotona syömättä sen suklaapatukan tai muun herkun.

Olen normaalipainoinen ihminen ja olen oppinut elämään niin ettei minun ole tarvinnut koskaan kieltää itseltäni herkkuja, siksi niistä ei sitten myöskään tule pakkomiellettä eikä tule ahmittua kun voi useamman kerran viikossa herkutella luvallisesti.

Vierailija
825/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä kyläpaikassa mieheni sai ilmeisesti aamusta iltaan saakka seisseestä piirakasta ruokamyrkytyksen.

Sen jälkeen ollaan kiinnitetty huomiota että siellä on tosiaan vieraita kutsuttu aamusta iltaan ja samat tarjottavat seisovat koko päivän pöydällä eikä niitä kerätä välissä pois ennenkuin loppuvat!

Monesti esim. kakut ovat jo ihan sulaneita ja ei tee mieli enää ottaa kun joutuu pelkäämään että maha on kuralla.

Muistakaa aina hygienia ja älkää seisottako pilaantuvia elintarvikkeita tunti tolkulla pöydissä!

Vierailija
826/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.

Mmiksi pitää kytätä mitä se yksi ihminen syö tai ei syö? Meinaatko että sinulta muka jäisi huomaamatta, kun noin tarkkaan häntä seuraat, jos hän ottaisi lautaselle ja jättäisi syömättä? tuskin.

Minä en syö makeaa, enkä syö sitä myöskään vieraisilla. En syö vehnäpommeja, enkä rasvaisia ruokia. En selitä tätä etukäteen, koska en jaksa sitä että aletaan kyselemään että no mitäs minä sinulle sitten tarjoiaisin, ja kutsuja stressaa entistä enemmän. Juuri tänään kävin kahvilla tutuilla, jotka tarjosivat pullaa jäätelöä. Sanoin vain että en pidä makeasta, mutta kiitos.Sitten he olivat vähän hämillään että kun ei osattu sinulle varata sopivaa syötävää... Ei tarvitse olla, olen aikuinen ja teen omat päätökset itse, ja syön silloin kun itse haluan.

Juuri tuollainen on sitä töykeyttä eikä aikuisuutta, miten vaikeaa on sanoa ihmiselle joka kutsuu kahville ettet sitten syö makeaa, ihan vaan pelkkä kahvi sitten ja ehkä lasi vettä. Kiva tuollainen, toinen ostaa pullaa jonka joutuu turhaan syömään itse tai heittämään pois.

Kutsujien kannalta tuntuu hassulta, jos he itse tykkäävät syödä tarjoamiaan leipomuksia ja ruokia. Ehkä he ovat jopa odottaneet, että vieraan kanssa syödään välipalaa, ja ovat siksi jättäneet pullakahvit tai lounaan väliin sinä päivänä. Miten on sopivaa käyttäytyä, kun vieras ei syö mitään. Voiko kutsujaperhe silti syödä niitä ruokia, pullia ja kakkuja samalla kun vieras istuu pöydässä syömättä mitään?

Vierailija
827/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toiset vähän arvioivat paikan ja henkilön mukaan, kannattaako siellä syödä mitään vai onko vaikka hetken mieluummin nälissään

Niinpä joo. Selitetään omia huonoja käytöstapoja tuollaisella.

Vierailija
828/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla on vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko.

Pelkkä juhliin tuleminen on kova ponnistus, mutta haluaa silti yrittää. Tarvitsee lääkitykset, että nopea käväisy ja lahjan tuonti onnistuu.

Jos yrittää juoda kahvikupista, saa yleensä tärinäkohtauksen. Lisäksi kahvin ja teen kofeiinit vielä voimistaisivat kohtausta.

Tietenkään ei halua tuota alkaa selittää.

Tuolla ketjussa oli hyvä idea, että tarjottaisiin vaikka tölkkijuomia.

Samassa taisi olla, että tarjolla olisi paperipäällysteisiä makeisia.

Itse ottaisin mielelläni kahvin kanssa tummasuklaa-makeisen, kun ei oikein mikään leipomus sovi.

Vierailija
829/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä nyt ihmettelee, että miksi tämä asia sai nyt tällaisen viharyöpyn. Ketju tosin jo vuoden vanha.

Mielestäni en antanut viestissäni ymmärtää mitenkään, että kyse olisi tuputtamisesta. Sanoin yhden kerran vierailleni, kuten yleensä sanotaan: Olkaa hyvä, tulkaa ottamaan virvokkeita.

Olenko oikeasti kasvanut jossain tynnyrissä, kun olen aina luullut, että on kohteliasta maistaa edes jotain, mille ei ole allerginen? Vai oliko näin vain joskus 90-luvulla?

Voisiko joku vääntää minulle rautalangasta missä olen väärässä? Kun niin moni tuntuu loukkaantuneen. Olisiko ollut ystävällisempää tarjota pelkkiä hedelmiä, ettei kukaan vaan saa vehnäyliannostusta?

Mielestäni teet tikusta asiaa. Miksi kytätä syökö toiset vai ei. Ja syyt olla syömättä voivat olla äärimmäisen henkilökohtaisia, joista ei halua puhua kutsuilla. Antaakaa toisten ihmisten nyt vain olla.

Vierailija
830/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä selvästi on monella pakkomielteinen kuva lapsista saastaisina kaiken mahdollisen tonkijana, joilla ei ole pöytätapoja.

Olen kasvattanut kolme lasta, joista yksikään ei kaavi peppujaan, kihomatoja ei meillä ole koskaan ollut, lapset ottavat OTTIMILLA tarjottavia siinä missä muutkin (samaa ei voi sanoa monista aikuisista!) ja eivät laita takaisin ruokaa lautaselta tarjolle tai oksentele ruokia minne sattuu. 

Enkä tarjoa lasten kanssa leivottuja juttuja vieraille, ne syömme ihan oman perheen kesken, kiitos vain.

Tarjottavia tehdessä käytän essua, käsissä elintarvikkeiden käsittelyyn tarkoitetut hanskat ja hiuksia peittää suoja. Harva tekee näin, mutta minä teen.

Otan huomioon vieraiden ruokavaliot, allergiat ja mieltymykset, joten meillä onnistuu kasvisruoka, vegaaninen, gluteeninen, kanamunaton, sokeriton, maidoton, pähkinätön, kalaton, kiivitön ja mitä milloinkin tarvitaan. Eipä ole tarvinnut ihmetellä, miksei joku syö, kun kaikille on löytynyt syötävää ja juotavaa ja juhlien jälkeen usein pakataan mukaan herkkuja, kun halusivat ja reseptejä olen lähetellyt useammalle.

Vierailija
831/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syöminen jonkun mieliksi ole millään lailla kohteliaisuutta.

Tarjoa ihan mitä haluat, mutta älä vahdi vieraiden syömisiä.

Vierailija
832/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.

Kuulostaa kuin kuvailisit minua!

En syö kutsuilla mitään, sillä minulla on niin vaikeita vatsavaivoja ja allergioita, etten halua kuormittaa muita niillä. Yritän siis vain tehdä muiden elämästä helppoa. Olisi myös kiusallista, jos söisin jotakin ja tulisi heti ripuli. Niinkin on kerran käynyt kun söin tarjoiltuja "tavan vuoksi". Juoksin kotiin tekosyyn varjolla.

Ketään ei saa pakottaa laittamaan kroppaansa mitään, mitä ihminen ei halua sinne itse laittaa! Antakaa siis meidän vaivaisten olla rauhassa ja olkaa onnellisia, kun itse voitte syödä vapaasti. Voi, kun minun ei tarvitsisi elää näiden vaivojen kanssa, olisin niin onnellinen...

Vierailija
833/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä siinä, että katsot mitään syömättömät vieraasi epäkohteliaaksi, etkä eimerkiksi tule ajatelleeksi, että heillä on käytökseensä ehkä varsin pätevä syy.

Vaikka sanoisitystävällisesti olkaa hyvä tulkaa ottamaan virvokkeita, olet asenteesi ja ilkeän ajattelusi vuoksi sisältäsi epäkohtelias ja epämiellyttävä ihminen.

Vierailija
834/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun selittämään joka ikinen kerta töissä, miksi en syö kun on joku pullapäivä tai tarjolla lounasta. Muut kyttäävät ja tyrkyttävät vieressä, eivätkä millään usko, kun kerron vatsavaivoistani. Kun eihän sitä joku rautavatsainen voi ymmärtää. Kiva, että joutuu työkavereille kuvaamaan suolen toimintaansa, kun ei kuitenkaan muuten läheisiä ystäviä olla. 

Vierailija
835/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin selkeetä, jos kyse aikuisista. Kaffeet ym. valmiina ja eiku ottamaan. Minulle ei kuulu/eikä kiinnosta toisten ihmisten syöminen. Jokainen ottaa mitä haluaa, jos ei mikään maistu.. ei minun ongelma:)

Vierailija
836/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun selittämään joka ikinen kerta töissä, miksi en syö kun on joku pullapäivä tai tarjolla lounasta. Muut kyttäävät ja tyrkyttävät vieressä, eivätkä millään usko, kun kerron vatsavaivoistani. Kun eihän sitä joku rautavatsainen voi ymmärtää. Kiva, että joutuu työkavereille kuvaamaan suolen toimintaansa, kun ei kuitenkaan muuten läheisiä ystäviä olla. 

Syömättä voi olla eikä tarvitse selitellä.

837/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vähän outoa olla syömättä koskaan mitään kylässä kahvipöydästä, jos on kuitenkin ylipainoinen eikä se paino siitä tunnu tippuvan eli varmasti siellä kotona kuitenkin herkutellaan.

Allergiat on asia erikseen.

Itse miellän asian niin että kohteliaisuudesta otan kylässä edes sen yhden keksin vaikka olisin miten laihduttaja, jätän sitten vaikka vastaavasti kotona syömättä sen suklaapatukan tai muun herkun.

Olen normaalipainoinen ihminen ja olen oppinut elämään niin ettei minun ole tarvinnut koskaan kieltää itseltäni herkkuja, siksi niistä ei sitten myöskään tule pakkomiellettä eikä tule ahmittua kun voi useamman kerran viikossa herkutella luvallisesti.

Lihavat ihmiset yrittävät antaa kuvaa että enhän minä nyt tuollaisia syö ja jokainen näkee kyllä ulkomuodosta että kaksin käsin menee sitten kotona.

Vierailija
838/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielemisvaikeus on vanhemmiten aika yleistä. Estää  käytännössä syömästä mitään missään julkisissa tapahtumissa.

Vierailija
839/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on terveyssyistä niin vaikea ruokavalio, etten ala sitä muille selittelmään. En syö kutsuilla mitään ja sanon etukäteen että minua varten ei tarvitse varata. On suorastaan mielipuolista vaatia ihmistä syömään terveydelleen haitallisia asioita.

Vierailija
840/906 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaalloisen ylipainoinen ja häpeän sitä. Vältän kaikin keinoin syömistä muiden ihmisten nähden. En halua tulla nähdyksi läskinä, jolle näyttää ruoka maistuvan. Vastaavasti en myöskään mene saunaan tai uimaan muiden kuin ehdottoman luotettavien ihmisten kanssa.