Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vähän outoa olla syömättä koskaan mitään kylässä kahvipöydästä, jos on kuitenkin ylipainoinen eikä se paino siitä tunnu tippuvan eli varmasti siellä kotona kuitenkin herkutellaan.
Allergiat on asia erikseen.Itse miellän asian niin että kohteliaisuudesta otan kylässä edes sen yhden keksin vaikka olisin miten laihduttaja, jätän sitten vaikka vastaavasti kotona syömättä sen suklaapatukan tai muun herkun.
Olen normaalipainoinen ihminen ja olen oppinut elämään niin ettei minun ole tarvinnut koskaan kieltää itseltäni herkkuja, siksi niistä ei sitten myöskään tule pakkomiellettä eikä tule ahmittua kun voi useamman kerran viikossa herkutella luvallisesti.
Lihavat ihmiset yrittävät antaa kuvaa että enhän minä nyt tuollaisia syö ja jokainen näkee kyllä ulkomuodosta että kaksin käsin menee sitten kotona.
Kotona voi syödä rennosti. Kehohäpeä ja terveysinnostus iskee kylässä.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vähän outoa olla syömättä koskaan mitään kylässä kahvipöydästä, jos on kuitenkin ylipainoinen eikä se paino siitä tunnu tippuvan eli varmasti siellä kotona kuitenkin herkutellaan.
Allergiat on asia erikseen.Itse miellän asian niin että kohteliaisuudesta otan kylässä edes sen yhden keksin vaikka olisin miten laihduttaja, jätän sitten vaikka vastaavasti kotona syömättä sen suklaapatukan tai muun herkun.
Olen normaalipainoinen ihminen ja olen oppinut elämään niin ettei minun ole tarvinnut koskaan kieltää itseltäni herkkuja, siksi niistä ei sitten myöskään tule pakkomiellettä eikä tule ahmittua kun voi useamman kerran viikossa herkutella luvallisesti.
Lihavat ihmiset yrittävät antaa kuvaa että enhän minä nyt tuollaisia syö ja jokainen näkee kyllä ulkomuodosta että kaksin käsin menee sitten kotona.
Mitä sitten? Ei ylipainoisuus edellytä syömistä jonkun mieliksi.
Oli nimipäivän ja vein töihin tarjolle muutaman kaupan vanilja-marja-täytteisen pitkon. Yksi työkaverini kieltäytyi tarjoilusta, sanoen: "Syön vain silloin kun tarjolla on jotain todella herkkua".
Rehellinen oli, mutta oikeastaan olisi ollut mukavampaa, jos olisi sanonut, että on juuri syönyt 😁
Miksi vahtia syömisiä kun on kutsun aihe on muu kuin kokkailukerho?
Keskivaikeasti kehitysvammaisten vekkuleiden autismin ekkojen ei tarvitse kutsuilla pistää mutåpn vekkulisti.
Itse jätän syömättä jos tiedän emännän henkilökohtaisen hygienian olevan huono, eli ei pese käsiä vessakäynnin yhteydessä jne.
Pelkotilat. Yksi ystävistäni ei uskalla syödä muiden tekemiä ruokia, koska pelkää vähän kaikkea. Sairastuu jo pelkästä stressistä syömisten laadun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli et syö periaatteesta kylässä herkkuja tai mitään tarjottavia pöydästä (huomaten että monesti tarjolla on nykyään myös terveellisiä vaihtoehtoja, ainakin meillä) ja vaikka mieli kotona tekee vastaavia syödä niin kylässä iskee sitten se näyttämisen halu ja dieetin aloitus tulee mieleen?
No eihän tuo kerro muusta kuin siitä miten monella ihmisellä on syömishäiriöitä ja tunnesyömistä.
Kertoo jotain ihmisestä, että kiinnittää noin paljon huomiota toisten syömisiin ja viitsii vatvoa niitä vauvapalstalla. Jos joku ei syö tarjottavia, hänelle lienee siihen syynsä ja ne eivät kuulu emännälle tai kellekään muulle. Kenelläkään ei ole velvollisuutta vasten tahtoaan syödä tai perustella syömisiään muille!
Toinen asia on, että hyvä kestitsijä huomioi mahdollisuuksien mukaan erityisruokavaliot, allergiat ja niin edelleen. On siis perusvieraanvaraisuutta varmistaa, että jokaiselle periaatteessa löytyy heidän ruokavalioonsa sopivaa syötävää.
Myönnän, ettei mua huvittanut maistaa marsipaanipäällysteistä itsetehtyä kakkua, koska sen päällä oli tummia peukalonjälkiä. Myöskin pasteijat jäivät syömättä, sillä huomasin kutsuissa tarjoilijana olleen nuolevan sormiaan laittaessaan niitä tarjottimelle.
Nyt on pakko kommentoida, että itse vatsaongelmien kanssa painiessa puntaroin aina syönkö kyläpaikassa mitään. Yleensä on helpompi kohteliaaSti kieltäytyä, kuin istua iltaa vessassa.
Esim. Diabeetikko voi helposti huomata, että tarjottavista ei ole mitään mikä ei aiheuttaisi päivien taistelua sokeriarvojen kanssa. Silloin tyytyy vain pelkkään kahviin. Tätäkin on tärkeää kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli et syö periaatteesta kylässä herkkuja tai mitään tarjottavia pöydästä (huomaten että monesti tarjolla on nykyään myös terveellisiä vaihtoehtoja, ainakin meillä) ja vaikka mieli kotona tekee vastaavia syödä niin kylässä iskee sitten se näyttämisen halu ja dieetin aloitus tulee mieleen?
No eihän tuo kerro muusta kuin siitä miten monella ihmisellä on syömishäiriöitä ja tunnesyömistä.
Ja joillakin on hemmetin moinen tarve vahtaa toisten syömisiä.
En yleensä mene kutsuille nälkäisenä syömään ellei ole nimenomaan kutsuttu ruokailemaan. Jos ruokakutsu on vieraampaan pakkkaan, en sinnekään mene kiljuvan nälän kera, ettei käy niin että olen nälkäisenä koko vierailun ajan.
Olen kokenut tuon myös itse. Oli täytekakkua, karjalanpiirakoita, munavoilla, voileipäkakkua ja keksejä. Fithnessiin juuttunut kummitäti totesi, että ei voi syödä pöydästä mitään. Eikä sitten syönyt.
No itse olen maidolle allerginen ja olen huomannut helpoimmaksi ja turvallisimmaksi tavaksi vain olla ottamatta tarjottavia. Moni sekoittaa maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin ja sitten niissä leipomuksissa (myös kaupasta ostetuissa) voi olla laktoositonta maitoa/kermaa, voita, maitoproteiinia, tuorejuustoa ym kun "eihän ne haittaa". Sitten olen kipeä pari päivää 😕 Helpommalla pääsee kun ei syö.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen maidolle allerginen ja olen huomannut helpoimmaksi ja turvallisimmaksi tavaksi vain olla ottamatta tarjottavia. Moni sekoittaa maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin ja sitten niissä leipomuksissa (myös kaupasta ostetuissa) voi olla laktoositonta maitoa/kermaa, voita, maitoproteiinia, tuorejuustoa ym kun "eihän ne haittaa". Sitten olen kipeä pari päivää 😕 Helpommalla pääsee kun ei syö.
Kiitos tästä kommentista! Enpä ollut minäkään pölvästi tajunnut, että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi ovat eri asia. Mutta todella looginen ero tietty!
Nyt kun täällä on käyty siis läpi allergiat, isäntäväen huono hygienia, ylipaino ja juuri nautittu vatsan täyttänyt ateria, ja jos on niin, että mikään näistä syistä ei tule kyseeseen, niin miksi edelleen on niitä, jotka ei vain syö mitään kylässä?
Yleensä ne on nuorehkoja naisia, jotka kieltäytyy tulemasta pöytään tai tulevat, mutta ottavat vain lasin vettä ja kenties palan leipää. Ja kuitenkaan ei ole anorektikko eikä millään tavalla sairas ja sen takia jollain erityisruokavaliolla.
Minulla on ollut elämän varrella muutama tällainen vieras. Kaikkea ikäänkuin ylenkatsotaan. On joku oma ihme ruokavalio, josta ei -kuitenkin terveenä ihmisenä - voi poiketa edes kylässä. On kuitenkin tultu kylään kunnon vierailulle, siis ihan yöksi. Miksi ei ole omia ruokia mukana, kun mikään aamupala ei käy, ei iltapala, ei päiväruoka, ei mikään. Nauttiiko tällainen ihminen jotenkin siitä, että saa osoittaa toiselle, että sun ruoka ei kelpaa? Nämä on olleet miehen kavereitten vaihtuvia naisystäviä, jotka on katsoneet nenänvarttaan pitkin kaikkea. Onneksi ne ajat on jo takanapäin. Meille ei enää kiikuteta nähtäväksi milloin minkäkinlaista Sannaa ja Susannaa.
Minä kävin kerran yhden nuoren naisen luona kylässä anoppini kanssa, joku sen sukulainen se oli. Hänellä oli erikoinen ruokavalio, kaikki oli jotain luonnosta kerättyä ainakin suurimmaksi osaksi. Ei minulle tehnyt yhtään heikkoa ottaa hänen tarjoamaansa ruokaa (no lähinnä ne oli teen kanssa tarjottavia juttuja), söin kun tarjottiin. Tosin en tykännyt niitten mausta, mutta kyllä niitä syömään pystyi. Teekin oli johonkin ruohoon tehtyä, mutta join minä sen. Minusta se on kohteliasta. Ei ihminen ruokaan kuole, jos ei sille allerginen ole.
Vierailija kirjoitti:
Pelkotilat. Yksi ystävistäni ei uskalla syödä muiden tekemiä ruokia, koska pelkää vähän kaikkea. Sairastuu jo pelkästä stressistä syömisten laadun suhteen.
Mulla on tämä sama. Pystyn juomaan kahvia/teetä mutta jätän ruoat ja herkut syömättä. Pelkään ruokamyrkytyksiä ja vatsatauteja. Olen aikanaan sairastanut yersinian ja olin tosi kipeä, sen jälkeen on jäänyt pysyvä kammo. Saatan maistaa jotain kääresuklaata tai vastaavaa koska niistä ei tod.näk. mikään tartu.
Huomaatteko? Ylipainoisena ei tee mieli tehdä julkisesti mitään ruokaan liittyvää. Onneksi kotona saa vetää puuroa ja salaattia rauhassa katseilta.