Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
861/906 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole oikein luottoa muiden leipomuksia kohtaan, kun ei tiedä, onko ne tuoreita, onko ne tehty hygieenisesti, kuka niihin on koskenut ennen tarjoilua jne. Pöydässä tulee ahdistunut olo, kun on vähän paineita syödä jotain kun tarjotaan, mutta samalla yököttää se epähygieenisyys. Myös ihmisten läheisyys ahdistaa ja juonkin kahvini mieluummin seisaalleen.

Vierailija
862/906 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vähän outoa olla syömättä koskaan mitään kylässä kahvipöydästä, jos on kuitenkin ylipainoinen eikä se paino siitä tunnu tippuvan eli varmasti siellä kotona kuitenkin herkutellaan.

Allergiat on asia erikseen.

Itse miellän asian niin että kohteliaisuudesta otan kylässä edes sen yhden keksin vaikka olisin miten laihduttaja, jätän sitten vaikka vastaavasti kotona syömättä sen suklaapatukan tai muun herkun.

Olen normaalipainoinen ihminen ja olen oppinut elämään niin ettei minun ole tarvinnut koskaan kieltää itseltäni herkkuja, siksi niistä ei sitten myöskään tule pakkomiellettä eikä tule ahmittua kun voi useamman kerran viikossa herkutella luvallisesti.

Eikö tuo nyt ole sanomattakin selvää, että ihmisellä, joka toimii noin, ei ole kaikki ihan kunnossa? Mitäpä sinä siinä pätemään, miten hienosti sinä olet oppinut elämään.

Vähän myötätuntoa ei olisi pahitteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/906 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vähän outoa olla syömättä koskaan mitään kylässä kahvipöydästä, jos on kuitenkin ylipainoinen eikä se paino siitä tunnu tippuvan eli varmasti siellä kotona kuitenkin herkutellaan.

Itse miellän asian niin että kohteliaisuudesta otan kylässä edes sen yhden keksin vaikka olisin miten laihduttaja, jätän sitten vaikka vastaavasti kotona syömättä sen suklaapatukan tai muun herkun.

Olen normaalipainoinen ihminen ja olen oppinut elämään niin ettei minun ole tarvinnut koskaan kieltää itseltäni herkkuja, siksi niistä ei sitten myöskään tule pakkomiellettä eikä tule ahmittua kun voi useamman kerran viikossa herkutella luvallisesti.

Eikö tuo nyt ole sanomattakin selvää, että ihmisellä, joka toimii noin, ei ole kaikki ihan kunnossa? Mitäpä sinä siinä pätemään, miten hienosti sinä olet oppinut elämään.

Samaa mieltä, kiitos. Jos voi rationaalisesti päättää että otanpa yhden keksin nyt ja jätän vastaavan keksin syömättä myöhemmin ei varmaan päädy ongelmiin vaikean ylipainon kanssa.

Veikkaan myös että suurin osa juhlien järjestäjistä on sen verran kiireisiä että heillä ei ole aavistustakaan siitä onko vieras x syönyt yhden keksin vai ei joten siinäkin mielessä tuo kohteliaisuusele on aika turha.

Vierailija
864/906 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkotilat. Yksi ystävistäni ei uskalla syödä muiden tekemiä ruokia, koska pelkää vähän kaikkea. Sairastuu jo pelkästä stressistä syömisten laadun suhteen.

Mulla on tämä sama. Pystyn juomaan kahvia/teetä mutta jätän ruoat ja herkut syömättä. Pelkään ruokamyrkytyksiä ja vatsatauteja. Olen aikanaan sairastanut yersinian ja olin tosi kipeä, sen jälkeen on jäänyt pysyvä kammo. Saatan maistaa jotain kääresuklaata tai vastaavaa koska niistä ei tod.näk. mikään tartu.

Samastun tähän, sillä kärsin itse pahasta emetofobiasta. Loukata en halua, mutta muualla kuin kotona syöminen on todella stressaavaa.

Vierailija
865/906 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, foorumilla porukka on kuin pullosta tulleita. Koskaan ei ymmärretä, miksi muut ei ole samanlaisia kuin itse.

Vierailija
866/906 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on haavainen paksusuolen tulehdus. Jos tulehdus aktivoituu oikein kunnolla, niin vatsa on aina syömisen jälkeen kipeä söi sitten mitä tahansa. Jos olisin akuutissa jossain kekkereissä, niin en kyllä välttämättä söisi siellä yhtään mitään enkä todellakaan alkaisi selittelemään syitä sen kummemmin. Mun terveystiedot nyt ei kuulu kellekään. Lähimmäiset tietää siitä, mutta ei-lähemmille ihmisille kerron jos haluan ja kun haluan. Turha tuomita kun ei aina ole tiedossa kokonaistilannetta tai syitä.

Vierailija
867/906 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisilla on omat terveysongelmansa. Saattaa pelätä pieruja tai olla äänekäs vessassakäyjä. Vika saattaa olla myös puolisossa että häpeää syömistapoja julkisuudessa

Turha olettaa että muut ovat samassa tilanteessa kuin sinä..

Ihmiset on niin heikkoja fyysisesti ja henkisesti nykyään.

Vierailija
868/906 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on se tilanne, että paastoan päivän ja vähintään sitä edellisen päivän olen liemiruualla, jos lähden jonnekin.

En voi syödä mitään matkoilla, kyläpaikoissa tai juhlissa.

Ja en jaksa enää selittää kellekään, miksi näin toimin. Se ei vain mene ikinä vähällä. Tuputetaan, jankutetaan, suututaan, neuvotaan, soitellaan perään ja keksitään ties mikä luontaistuote tai tohtori.

Eli olen sairas. Ripuloin täysin yllättäen rajuin kouristuksin, mutta tyhjän suoliston kanssa olen ihan ok.

Inhoan aiheesta puhumista, en mene mihinkään kertoakseni, että ihan oikeasti, minä ripuloin. Menen sen takia, että voin jutella mukavista asioista ja unohtaa sairauteni hetkeksi.

No, sattuneesta syystä moneenkaan paikkaan ei tee mieli lähteä. Ei sen takia, etten itse pärjäisi tilanteen kanssa, vaan siksi, että ihmiset ovat superrasittavia yrittäessään joko muuttaa sisukseni siinä kaikkien kuullen tai vetäessä draamaa, miten pahalta heistä tuntuu.

Eli jos joku ei syö, antakaa olla. Se lasi vettä voi olla hyvinkin riittävä.

Vierailija
869/906 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen maidolle allerginen ja olen huomannut helpoimmaksi ja turvallisimmaksi tavaksi vain olla ottamatta tarjottavia. Moni sekoittaa maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin ja sitten niissä leipomuksissa (myös kaupasta ostetuissa) voi olla laktoositonta maitoa/kermaa, voita, maitoproteiinia, tuorejuustoa ym kun "eihän ne haittaa". Sitten olen kipeä pari päivää 😕 Helpommalla pääsee kun ei syö.

Kiitos tästä kommentista! Enpä ollut minäkään pölvästi tajunnut, että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi ovat eri asia. Mutta todella looginen ero tietty!

Nyt vielä kun prosessoit asioita sen verran, että vakavasti allergiselle ei saa olla jäämiäkään allergian aiheuttajasta (esim. muna, maito, viljat...), niin ymmärrät, ettei kaikki ole veemäisiä kieltäytyessään herkuistasi.

Itse olen ammattilainen ja teen tarjottavat vieraille niin, että kerron mitä on työvälineillä ikinä käsitelty, mitä keittiössä on ollut samaan aikaan, enkä loukkaannu kenenkään kysymyksistä.

Yhtään allergista ei ole jäänyt tyhjin suin. On helpompaa tietää 100%, mitä tuotteessa on, kuin sairastaa jälkikäteen.

Tosi allergiselle voi olla juhlaa jo se, että saa ottaa avaamattomasta purkista itse kertakäyttöastiaan jotakin, mitä voi syödä. Esim. hedelmäsäilykkeitä tmv. , näin ei tarvitse olla epipenin kanssa paniikissa tai pelätä, että vierailupaikan emäntä saa kilarin.

Tarkoitushan on, että kaikki nauttivat olostaan. Ei vain itsekäs emäntä.

Vierailija
870/906 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ihmisistä on niin surkea hygieniataso, ettei senkään takia tee mieli syödä mitään. Astiat likaisia, tahmaisia ja haisevat kummalliselle. Kotona on siivotonta. Eihän siinä uskalla ruokia maistaa kun ei huushollia edes hoidettua kunnolla. Hyvin todennäköistä että myös ruoka on syömäkelvotonta.

Vierailija
871/906 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli vieraat kylään vähän etuajassa, olin juuri tekemässä kinkkupiirakkaa ja taikina odotti pellille levitystä. Eiköhän tämä kylään tullut emäntä halunnut auttaa ja käsiään pesemättä levitti taikinan. Ei varmaan tarvi sanoa kuinka paljon otti pattiin.

Muutamassa kyläpaikassa on kissa joka kävelee keittiön tasoilla ja ruokapöydällä, välillä käy p a skalla astiallaan. Niinpä niin, se on heidän koti ja minä vieras, mutta en tosiaan syö mitään heidän luona.

Jotkut kaivelee korviaan, nenää, varpaitaan ja sitten katetaan pullaa pöytään. Ei kiitos.

Vierailija
872/906 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on porukassa yksi pariskunta, jotka ei koskaan syö mitään. Yleensä vielä tulevatkin kuin salaa.. esim jos illanistujaisia ulkona, niin saapuvat jossain vaiheessa aidan taakse norkoilemaan omien juomiensa kanssa ja siitä sitten pikku hiljaa peremmälle.

Vuosien aikana oppinut, että ovat aivan jäätävän nirsoja. Kun itse pitävät istujaisia, niin mässäävät perusmakkaraa, pikku tomaatteja ja ohuen ohuita kana"pihvejä".. pitävät kaupan valkosipuliperunoita suurenakin herkkuna.

Joten on muodostunut tavaksi, että jengi pitää nyyttäreitä silloin. Kyse ei ole rahasta, kun juomaa riittää reilusti ja noita muutamaa ruokaa.

Mä en enää edes kutsu niitä. Enkä viitti enää niilläkään käydä, kun idea vesittyy pelkäksi kaksin käsin dokaamiseksi. Eivät ne mitään huippuseuraa ole, joten olkoot.

Vierailija
873/906 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli vieraat kylään vähän etuajassa, olin juuri tekemässä kinkkupiirakkaa ja taikina odotti pellille levitystä. Eiköhän tämä kylään tullut emäntä halunnut auttaa ja käsiään pesemättä levitti taikinan. Ei varmaan tarvi sanoa kuinka paljon otti pattiin.

Muutamassa kyläpaikassa on kissa joka kävelee keittiön tasoilla ja ruokapöydällä, välillä käy p a skalla astiallaan. Niinpä niin, se on heidän koti ja minä vieras, mutta en tosiaan syö mitään heidän luona.

Jotkut kaivelee korviaan, nenää, varpaitaan ja sitten katetaan pullaa pöytään. Ei kiitos.

Tiesitkö, että kissatalouksissakin ruokaa laitetaan astioissa, ei juurikaan pöydillä ja jos taikina on levitettävä tasolle, taso desinfioidaan ? Toivon, että eläimettömät taloudetkin desinfioivat työtasot ennen käyttöä...

Vierailija
874/906 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.

Mmiksi pitää kytätä mitä se yksi ihminen syö tai ei syö? Meinaatko että sinulta muka jäisi huomaamatta, kun noin tarkkaan häntä seuraat, jos hän ottaisi lautaselle ja jättäisi syömättä? tuskin.

Minä en syö makeaa, enkä syö sitä myöskään vieraisilla. En syö vehnäpommeja, enkä rasvaisia ruokia. En selitä tätä etukäteen, koska en jaksa sitä että aletaan kyselemään että no mitäs minä sinulle sitten tarjoiaisin, ja kutsuja stressaa entistä enemmän. Juuri tänään kävin kahvilla tutuilla, jotka tarjosivat pullaa jäätelöä. Sanoin vain että en pidä makeasta, mutta kiitos.Sitten he olivat vähän hämillään että kun ei osattu sinulle varata sopivaa syötävää... Ei tarvitse olla, olen aikuinen ja teen omat päätökset itse, ja syön silloin kun itse haluan.

Joo, tämä ärsyttää ihan missä tahansa tilanteessa ja kontekstissa. "no voivoi mites sinulle nyt, nyyh ja hössön hössön". Vieläkin suututtaa yksi työtilanne muutaman vuoden takaa, jossa minä ja saman työtehtävän jakava kollegani olimme tehneet työtehtävästä vastaavalle henkilölle omat ehdotuksemme erääseen tilanteeseen. Kollegani ehdotuksesta pidettiin enemmän ja näin ollen sitten itsekin toimin tämän ehdotuksen pohjalta. Minusta asia oli  täysin yksiselitteinen ja sillä käsitelty. Mutta se pahoittelun ja alentuvan päänsilittelyn määrä kun minulle uskaltauduttiin kertomaan, että kun siitä toisesta nyt voivoi tykättiin enemmän ja listattiin perusteluja jne. Koen tämän ammattitaitoani loukkaavana. Ja myös persoonaani ja ihmisarvoani. Sanokaa asiat asioina, tämä on työpaikka, herranjestas, en ole kaksivuotias. On eri asia olla kohtelias ja asiallinen, kuin alkaa paapomaan ja "suojelemaan" aikuista ihmistä ja olettaa että hän tarvitsee sellaista. Olen sitä paitsi niin hapokkaissa vesissä keitetty koulutukseni aikana, että tuollainen tilanne on täysin pikkujuttu. Mietin myös, että kollegani oli mies ja minä nainen. Onko oletusarvo, että nainen jotenkin ei vaan mitenkään kestä torjuntaa. Mutta tämä nyt ei liittynyt tarjoiluihin ja syökö joku vai ei. Mutta jos joku ei halua syödä, niin sitten ei halua ja siihen sanotaan, että ok ja toivottavasti nautitaan ihan siitä sosiaalisesta yhdessäolosta. Itse en pienen asuntoni takia juurikaan kutsu ketään, kun ei tänne mahdu. Mutta ystävien kanssa on ollut jo iät ajat tapana, että ennen vierailua kysytään ihan kepeästi, että "aattelin tehdä tällästä, tykkäätkö niistä?" Itse esim. tykkään eräästä juustosta ihan älyttömästi ja olin suunnitellut tekeväni sitä sisältävää tarjottavaa. Tulin kysyneeksi ja sainkin kuulla, että kyseinen tuote on vieraani ehdoton ykkösinhokki.

Vierailija
875/906 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö muuta kuin omatekemiäni ruokia :D kammoan kaikkea muiden tekemää, kun ihmisten hygieniataso ja yleinen siisteys voi olla ihan mitä vaan.

Vierailija
876/906 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut tuon niin, etten enää kutsu ketään kotiini. Tapaan kavereita mieluummin kahvilassa tai ravintolassa, missä jokainen saa tilata mitä haluaa tai voi olla tilaamatta.

Vierailija
877/906 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ratkaissut tuon niin, etten enää kutsu ketään kotiini. Tapaan kavereita mieluummin kahvilassa tai ravintolassa, missä jokainen saa tilata mitä haluaa tai voi olla tilaamatta.

En siis nauti ruoanlaitosta, joten tarjottavien järjestäminen tai niiden teko kotona aiheuttaa melkoista vaivaa. Sitten jos ne eivät ole edes syötäviä muille... parempi välttää koko tilanne.

Vierailija
878/906 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että kissatalouksissakin ruokaa laitetaan astioissa, ei juurikaan pöydillä ja jos taikina on levitettävä tasolle, taso desinfioidaan ? Toivon, että eläimettömät taloudetkin desinfioivat työtasot ennen käyttöä...

Meillä ei pöydillä istuta paljailla berseillä tai kävellä vaikka ulkokengillä. Ihan sama miten se ruoka on valmistettu, inhottaa silti jos eläin majailee ruokapöydällä.

Ja näiden kissatalouksien ihmiset ei edes pese käsiään ennenkuin laittavat ruokaa tai vaihtavat lapselle vaipan, joten en usko, että desinfioivat yhtään mitään.

Vierailija
879/906 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei pöydillä istuta paljailla berseillä tai kävellä vaikka ulkokengillä. Ihan sama miten se ruoka on valmistettu, inhottaa silti jos eläin majailee ruokapöydällä.

Ja näiden kissatalouksien ihmiset ei edes pese käsiään ennenkuin laittavat ruokaa tai vaihtavat lapselle vaipan, joten en usko, että desinfioivat yhtään mitään.

Siis eivät pese käsiään vaipanvaihdon jälkeen

Vierailija
880/906 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollainen kyrppis edes tulee juhliin? Pysyisi kodissaan omassa ylhäisessä seurassaan. Kukaan ei edes huomaisi poissaoloa.