Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
Varmaat hyvät juhlat, kun ehtii noin tarkkaan seuraamaan vieraiden syömisiä.
Ei sitä tarvi erikseen seurata, kun se hlö itse tekee syömättömyydestään tai rääppimisestään sen numeron, niin siihen väkisin kiinnittää huomion, että taas se alkaa. Miksi siitä tekee ison numeron jos haluaa olla ottamatta.
Minä en syö pullaa ja kakkuja ja muuta sokerihöttöä, en ole syönyt vuosiin. Ja tämän tietävät ne joiden kanssa olen sellaisissa väleissä että toistemme luona vierailemme.
Itse juon pelkkää kahvia jos muuta ei tarjolla ole. Se on minun valintani enkä kenenkään mieliksi yritä niellä jotain vastenmielistä.
En ymmärrä miksi kahvipöydän pitää notkua tuota makeaa höttöä, miksi ei voisi olla tarjolla suolaista vaihtoehtoa tai pieniä voileipiä erilaisilla täytteillä?
Minä en syö kylässä, en syö pullaa yms. kyllä kotonakaan. Ja ruoan vasta joskus iltayhdeksältä.
Miksi siis söisin velvollisuudesta vastoin normaaleja tapojani?
Itse toki tarjoilen juhlissa paljon syötäviä, mutten vahdi ottaako kaikki jotain, tuntuvat naiset olevan aika yleisesti dieetillä esim. tammikuun alussa, jolloin meillä juhlitaan.
Viimeksi leivottuani synttäreille viinereitä tajusin vähän ennen juhlia etten itse ollut edes maistanut onnistuivatko...
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta. Toki voi olla että kys tyypeillä on joku dieetti päällä, allergioita tms, mutta mielestäni silloin voisi avata suunsa ja kertoa asiasta. Tarjoilujen karttaminen tuppisuuna antaa kumman viestin.
Minä olen aloittanut fodmap-dieetin terveyssyistä ja minulla on päinvastainen näkökanta; juhlien emäntää/isäntää ei kiinnosta suolentoimintani ja sen lisäksi haluan olla mahdollisimman vähän vaivaksi, joten en viitsi tehdä numeroa syömisistäni että "onko tässä vehnää, ohraa tai ruista, löytyykö laktoosia, entä sipulia, kukkalaalia, omenaa, päärynää tai meloneita? Viinirypäleitä voin syödä, kiiville olen allerginen, sienet kiellettyjen listalla..."
Mielestäni on siis pieni vaiva olla pahoittamatta isäntäväen mieltä ja aiheuttaa syyllisyyttä että eivät ole nähneet yksittäisen vieraan vuoksi vaivaa erikoistarjoiluille. En tee numeroa myöskään siitä että en ota mitään.
Ihmisillä voi olla niin monenlaista. Ei toisten syömisiä ja tekemisiä kannata kytätä eikä varsinkaan ottaa niistä itseensä.
Esimerkiksi minulla on teinistä asti ollut paniikkihäiriö, jossa paniikkikohtaukset tulevat pahoinvointina, ja myös maha voi mennä sekaisin. Olen yli 40 jo ja pärjään vaivan kanssa ihan hyvin, kohtauksia tulee aika harvakseltaan ja hallitsen niitä myös kohtalaisesti. Silti edelleen esimerkiksi stressi ja väsymys voivat pahentaa oireilua. Tällöin en mielelläni käy juhlissa tai teatterissa tai pitkillä juna- tai lentomatkoilla, mutta jos on pakko osallistua en todellakaan mielelläni syö ko. tapahtumassa tai edes sitä ennen.
Mun veli perheineen ei syö juuri mitään mun luona, heillä kyllä on aina isot määrät tarjottavia joita tuputetaan. Olen perussiisti ihminen, eikä ole lemmikkejä. En tiedä miksei he syö. Kieltämättä on usein tullut paha mieli.
Pistäkää tarjolle, omenalohkoja, kurkkua, tomaattia, ihan mitä tahansa terveellistä. Syön pöydän tyhjäksi.
Minun hyvä ystävä ei viime juhlissa edes istunut tuolille, vaan hetkeksi LATTIALLE oven suuhun. Ihmettelin kyllä, mutta hän nyt on omalaatuinen. Ei syö koskaan mitään, ei juo kahvia ei näissä juhlissa edes mehua tai vettä. Hänen luonaan saa oikeasti taistella tuputtamista vastaan, juoman ja ruuan. Istumapaikka määrätään myös.
Testatkaa sillä tavalla, että laitatte tarjolle myös jotain valmista ja yksittäispakattua, esimerkiksi käärepaperillisia karkkeja ja konvehteja tai jäätelötuutteja tai kokonaisia mandariineja. Juomat tölkeissä. Jos ei nämäkään maistu, voitte lakata murehtimasta että vieraat jättävät syömättä vain koska pitävät teitä ja tarjoiluitanne epähygieenisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
No sehän selittää miksei syö kun tuijotat/ tuomitset.
Moni ylipainoinen ei kehtaa syödä muiden nähden koska, noh mitä luulet???Ei ole tästä kyse. Hän kehtaa kyllä syödä oman perheensä juhlissa toisten nähden. On syönyt jopa niin, että söi jotkut tarjottavat kerran kokonaan, eikä niitä riittänyt juhlaväelle ollenkaan. Enkä tosiaan tuijota tai tuomitse, mutta se suuri numero, minkä hän tekee siitä, että on juuri syönyt, eikä halua mitään, niin on aina ihmeteltävää. Onko aikuisen pakko pitää sellainen show. Jos kaadetaan kahvia ja kutsutaan ottamaan syötäviä, onko pakko sanoa yhtään mitään, tai hakee sen kahvin ja sanoo, että kiitos otan ehkä myöhemmin.
No pienet on olleet juhlat kun yksi syö kaikki tarjottavat. Olet sinäkin saattanan outo, ei kelpaa jos syö mutta ei kelpaa syömättömyyskään. Hirveä ihminen olet, onneksi et ole tuttuni.
Samaa mietin, hemmetinmoinen valittajaämmä, ei kelpaa jos syö ja ei kelpaa jos ei syö. Joka asiasta arvostelemassa. Tuommoisen ihmisten juhliin en menisi lainkaan. Ajattelisin, että pitäköön tunkkinsa.
Meitä on tosiaan moneen lähtöön. Minä taas pidän outona sinun ajatustasi siitä, että jos joku syö vaikka kaikki juhliin tarkoitetut lusikkaleivät tai graavilohet ennen juhlia, niin jos siitä joku suutahtaa, hän on hemmetinmoinen valittajaämmä, joka on joka asiasta arvostelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta, mutta luulen, ettei tarjottavissa ole mitään vikaa, vaan henkilön omat ongelmat ja haasteet.
Kohtelias vaihtoehto voisikin olla tämä: Syödä tarjottavia ja ripulipaskoa pahviseinäisessä vessassa, josta kaikki kuuluu kahvipöytään ja olohuoneeseen.
Siinähän loput vieraat miettisi, onko noroa vai tuliko syötyä jotain pilaantunutta niillä kekkereillä.
Mulle tulee vehnästä ja rasvasta ja sokerista huono olo. Vältän lihaa ja nopeita hiilihydraatteja. Olen allerginen sitruksille. En viitsi mölistä enkä nostaa meteliä omista rajoitteistani, syön ihan oman rytmini ja ruokavalioni mukaan.
En ole langanlaiha, kalorini otan ihan tavallisesta ruoasta ja ne kertyvät muhkuroiksi liiasta istumisesta (istumatyö, usein liian pitkät päivät).
Koen hyökkääväksi kaiken tuputuksen ja arvostelun ruokailuuni liittyen. Pyydän ruokarauhaa, myös aloittajalta.
Vierailija kirjoitti:
Testatkaa sillä tavalla, että laitatte tarjolle myös jotain valmista ja yksittäispakattua, esimerkiksi käärepaperillisia karkkeja ja konvehteja tai jäätelötuutteja tai kokonaisia mandariineja. Juomat tölkeissä. Jos ei nämäkään maistu, voitte lakata murehtimasta että vieraat jättävät syömättä vain koska pitävät teitä ja tarjoiluitanne epähygieenisinä.
Monissa juhlissa tarjoilut tulevat pitopalvelusta, joten minusta on syöjän oma ongelma, jos hän ei voi ammatti-ihmisten tekemiä ruokia syödä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö kenenkään itsetekemia, hyi olkoon. Mistä tiedän pesitkö kädet edes.
Ei ihmekään että kaiken maailman allergiat ja herkkyydet lisääntyy, kun ollaan näin bakteerikammoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta, mutta luulen, ettei tarjottavissa ole mitään vikaa, vaan henkilön omat ongelmat ja haasteet.
Kohtelias vaihtoehto voisikin olla tämä: Syödä tarjottavia ja ripulipaskoa pahviseinäisessä vessassa, josta kaikki kuuluu kahvipöytään ja olohuoneeseen.
Siinähän loput vieraat miettisi, onko noroa vai tuliko syötyä jotain pilaantunutta niillä kekkereillä.
En ole koskaan kuullut kenestäkään, joka olisi saanut ruokamyrkytyksen juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö kenenkään itsetekemia, hyi olkoon. Mistä tiedän pesitkö kädet edes.
Ei ihmekään että kaiken maailman allergiat ja herkkyydet lisääntyy, kun ollaan näin bakteerikammoisia.
Niinpä. Minusta taas mikään ei voisi olla kauheampaa juhlatarjottavissa, kun että ne olisi jotain valmista teollista tuotantoa kaupasta. Onhan leipomostakin ostettu kakku jonkun käsin tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Pistäkää tarjolle, omenalohkoja, kurkkua, tomaattia, ihan mitä tahansa terveellistä. Syön pöydän tyhjäksi.
Saattaa hämmästyttää vaikka hääjuhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenestäkään, joka olisi saanut ruokamyrkytyksen juhlissa.
Tosi mukava kuulla! 🤗
Jos tämän palstan väelle lähtisi juhlakattausta tekemään, niin taitaisi olla paras jättää juhlat pitämättä. Oikeassa elämässähän tällaista ruokavaliorajoiterallia ei edes ole, jos on isot juhlat, sinne saattaa mahtua joukkoon joku allergikko, gluteeniton ja joitain laktoosivaivaisia (jotka muutenkin jo otetaan huomioon aina tarjottavissa nykyisin), mutta siinä kaikki. Kaikille kelpaa ja tarjottavia pidetään hyvinä.
Jos olen kylläinen niin en ala kohteliaisuudesta maistelemaan kyläpaikassa pullaa. En halua ylimääräisiä kaloreita enkä syödä ns turhaan sokeria ja vehnää. Eriasia vaikka jos hedelmiä tai marjoja tarjolla, niitä voin syödä vaikka olisinkin täynnä.