Tiptop-ihmiset, mikä on heidän salaisuus?
Tiedättekö ihmiset, joiden koti on aina siisti, ikkunat pesty, viikon ruoat laitettu rasioissa kauniisiin riveihin jääkaappiin, päällä aina siistit ja tyylikkäät vaatteet. Hiukset kiiltää ja ne on hoidettu. Hampaat valkoiset.
Mikä on heidän salaisuus? Raha? Vai yksinkertaisesti kotoa opittu tapa?
Kommentit (32)
AIKA, tuskin harrastaa vapaa-ajallaan paljon muuta.
Yhdentekevien asioiden priorisointi.
Se, että joku jossain somessa antaa itsestään tuollaisen kuvan, ei tarkoita että se olisi totuus.
Jouluna laulavat tiptop kun pitäisi sanoa tiptap.
Väittäisin, että supersuorittajia tai muuten vaan puuttuu sisältöä elämässä.
Kokevat sellaisen olemassaolemisen tärkeäksi/mielekkääksi.
Ylisuorittaminen ja täydellisyysposeeraaminenhan ovat molemmat kovasti muodissa.
Mitä ihmettä?No ompa vaikeeta pitää koti siistinä....ootte kyllä sottasta väkeä te elämänkoulut.En kestä..
Minun salaisuuteni on noiden perusteella:
Rakastan siivoamista ja järjestettyä kotia.
Rakastan laittautumista ja laittaudun usein vaikken lähtisi kotoa mihinkään, ihan omaksi ilokseni.
Hoidan asioita mielelläni valmiiksi, jotta vältyn asioiden kasaantumiselta ja turhalta ylimääräiseltä stressiltä.
Esim. jouluun valmistaudun kuukausia ennen varsinaista juhlapäivää. ^^
Lapsena jo olin kovasti järjestelmällinen, ehkä joo perfektionistinkin vikaa, mutta ohessa myös nautinto näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Yhdentekevien asioiden priorisointi.
Tämä on valitettavasti monien kohdalla totta. Tunnen yhden tiptop-ihmisen, jonka elämässä tapahtui monia aidosti raskaita asioita lyhyen ajan sisältä.
Kaiken tämän keskellä hoiti asiansa edelleen tiptop... mutta yöunet meni, verenpaine nousi, ahdistui jne.
Itse samassa tilanteessa löysäsin arjessa ja jotenkin tuntuu, että toivuin kaikesta paljon tätä toista nopeammin...
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?No ompa vaikeeta pitää koti siistinä....ootte kyllä sottasta väkeä te elämänkoulut.En kestä..
Terveisin yksiössä asuva sieluton siivousrobotti, vailla muuta elämää.
Tunnen yhden tuollaisen ihmisen. Hän on tarkka, järjestelmällinen ja rutiinien orja. Viettää paljon aikaa kotona. Vähän tylsä ja joustamaton lisäksi
Silloin, kun äitini oli kuolemaisillaan syöpään, lapseni oireili sitä, mieheni oli kuollut pari vuotta aiemmin, oli tuo kaiken "maallisen " tiptop pitäminen mun ainoa tapa pysyä kasassa. Oli joku homma minkä pystyin hoitamaan täysin. Silloin esim. siivoamiseni meni ihan överiksi.
Mutta sittenhän voi olla esim. ocd ja on vaan aina pakko suorittaa kaikki
Synnyin ja kasvoin hyvin ennakoimattomassa ja epävakaassa ympäristössä. Kouluiässä tajusin, että voin vaikuttaa itse joihinkin asioihin, ja siitä se lähti. Perfektionismi kaiken oman vaikutukseni piirissä olevan suhteen oli pitkään minulle t rau ma peräinen selviytymiskeino, jolla hallitsin maailmaani. Nykyään se on lähinnä elämäntapa, kun sitä ympäröivä lasti on käsitelty ja hoidettu pois. Yhdessä vaiheessa käyttäytymisestäni yritettiin muuttaa, mutta kun ihminen on alle 10-vuotiaasta toiminut tietyllä tavalla, se on niin syvällä selkärangassa, että siitä on liki mahdoton oppia pois.
Tuollaiset helposti ennemmin tai myöhemmin sairastuvat burn outiin.
Terv. Samanlainen ylisuorittaja
Mä en varmasti ole mitenkään erityisen tiptop mutta ysin asujana on kyllä helpompaa.
Ruokaa ei kannata yhtä annosta tehdä, niinpä koko viikolle saattaa ateriat olla valmiina rasioissa.
Melko järjestelmällisenä oliona siivouskin sujuu helposti. Vaatteet pysyy siisteinä kaapissa viikattuna kun ei sinne tarvitse runnoa puolijoukkueen varusteita.
Kuten joku mainitsi, aika on merkityksellinen asia tässä. Onhan se nyt helpompi aamulla käydä suihkussa ja laittaa siisti meikki kun ei ole tenavalaumaa vaatimassa aamiaista ja hoitoon vientiä.
Älkää huolehtiko, ei se niin vakavaa ole. Pikku boheemius on ihan virkistävää.
Kun ei päästä kotiaan eikä itseään koskaan likaiseksi ja sotkuiseksi, ei niiden siivoamiseenkaan kulu aikaa. Järjestelmällinen ja siisti ihminen on sellainen ihan ilman aikaa ja vaivaa.
Kyllä on järjestelmällisiä , ihan menestyviä ihmisiä. Harmi etten kuulu heihin.
Vähemmön aikaa aihe vapaalla, veikkaisin