Nummelan ponitalli- sarja - mitä kettua?!
Muistelin juuri lapsuuteni suosikkiheppasarjaa ja yhtäkkiä mieleen pöllähti sellainen muistikuva että kun tallin "väki" lähti jonnekin ratsastusretkelle, niin taukopaikalla ne rassasi toistensa ahtereita mehiläisvahalla. Voiko olla? Tämä ei ole nyt mitään pervoilua, vaan oikea viaton kysymys. Muutenkin tuntuu että tuo oli muissakin kirjoissa läsnä. En kai ole voinut keksiä tällaista omasta päästä.
Onko täällä ponitallitietäjiä?
Kommentit (735)
En muista tuota vaikka sarjan fani olinkin ja luin joka osan. Voisiko kyse olla jostain satulahuollosta tms ja muistikuvasi ovat vääristyneet ?
Vierailija kirjoitti:
En muista tuota vaikka sarjan fani olinkin ja luin joka osan. Voisiko kyse olla jostain satulahuollosta tms ja muistikuvasi ovat vääristyneet ?
Muistan lukeneeni kirjasta esim. lauseen:
Katso nyt tätä takapuolta, ei tällä voi ratsastaa! Tms. Muistikuvieni mukaan Päkä hieroi Essin persuksiin mehiläisvahaa tauolla jonkun puskan takana, kun Essi oli saanut "satulanpolttamia" mitä ikinä ovatkaan.
Henkilöt voivat olla eri, mutta tuon kohdan muistan selvästi. Ja olivat ratsastusretkellä menossa jonnekin. Pakko jonkun toisenkin muistaa! Alan huolestua itsestäni :D
Juu kyllä ne käytti mehiläisvahaa.Oikein muistit.
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä ne käytti mehiläisvahaa.Oikein muistit.
Huh, luulin jo tulleeni hulluksi. Tuntuu kuin sitä olisi sarjassa oikein liioiteltu ja korostettu. Taisin olla kyllä muutenkin kieroutunut lapsi, kun odotin aina noita kohtia, eikä sarjasta juuri muuta tule mieleen :/
Mäkin muistan. Olen nyt 24 ja lainailen vieläkin välillä kirjastosta noita :D
"Rassasi toistensa ahtereita" antaa ehkä vähän väärän kuvan asiasta :)
Ne Nummelan huippuratsastajat tosiaan saivat satulanpolttamia tavallisella ratsastustunnillakin. Selästäkin siellä lennettiin ahkerasti.
Jos kovasti ratsastetaan niin pieni liukaste voi olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut siitä, en tullut ajatelleeksi miltä tuo voi kuulostaa. Kuitenkin vähän outoa laittaa kirjoihin tuollaista, tuskin kovin monella tallilla sivellään mehiläisvahaa kanssaratsastajien takapuoliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut siitä, en tullut ajatelleeksi miltä tuo voi kuulostaa. Kuitenkin vähän outoa laittaa kirjoihin tuollaista, tuskin kovin monella tallilla sivellään mehiläisvahaa kanssaratsastajien takapuoliin?
Noiden kirjojen kulta-aika olikin 80-90-luvuilla. Silloin ei turhia sievistelty.
Luin sarjaa, rasvauksia en muista, mutta muistan että satulanpolttamista mainittiin tiuhaan. Harrastin itse ratsastusta mutta polttamia ei näkynyt.
Muistan myös että kirjoissa kuvattiin jotain oria usein aika lennokkaasti. Ori aina korskahteli, lavat höyrysi ja silmät pyöri villisti tms. Husaariko sen nimi oli?
Minä luin noita joskus tokaluokalla ja sanoin äidille että tässä kirjassa on outo kohta, että Päkä hieroo mehiläisvahaa Essin takalistoon. Äiti ei edes vaivautunut vilkaisemaan kirjaa ja ärähti vaan "No eikä varmasti ole" :D En siis kuvitellut asiaa, kuten olen kaikki nämä vuodet luulin, kiitos tästä!
En muista rassausta. Joku joutui aina ratsastamaan pikku ponilla. Essi?
Vierailija kirjoitti:
Luin sarjaa, rasvauksia en muista, mutta muistan että satulanpolttamista mainittiin tiuhaan. Harrastin itse ratsastusta mutta polttamia ei näkynyt.
Muistan myös että kirjoissa kuvattiin jotain oria usein aika lennokkaasti. Ori aina korskahteli, lavat höyrysi ja silmät pyöri villisti tms. Husaariko sen nimi oli?
Ori oli Husaari.
Ratsastusta en ole harrastanut, ja pidin kovasti kirjasarjasta, mutta kyllä sitä silloin jo mietti lukiessaan, että kuinka väritettyjä ne jutut ovat. Siis nimenomaan niiltäosin joiden olisi luullut olevan faktaa (ratsastukseen liittyvät jutut).
Oliko nimenomaan vaosta palanut vai kannikoista? Miksei voinut itse rasvata :)
Husaari oli mun toivehevonen. Pikkutytöstä ois tuntunu niin siistiltä kesyttää korskuva ja pystyyn hyppivä ori. Siitäkö mun jännämiessyndrooma alkoi?
Tottahan ahkera, jatkuva ponilla ja hevosella ratsastaminen saattaa aiheuttaa hiertymiä ahteriin.
Ja ne ovat kipeitä. Mehiläisvahaa ja muita luonnon omia voiteita käytetään edelleem ihon hiertymiin ja pykimiin ja joihinkin ihottumiinkin. Esimerkikisi pihkavoide on erittäin tehokas voide joihin hiertymiin.
Mehiläiskittivahaa. Nummeloista huomasi jo silloin, kuinka pihalla Jalo oikeastaan oli ratsastamisesta, Haavikoissa näkyi ihan erilainen osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Husaari oli mun toivehevonen. Pikkutytöstä ois tuntunu niin siistiltä kesyttää korskuva ja pystyyn hyppivä ori. Siitäkö mun jännämiessyndrooma alkoi?
Sama :D Kuvittelin aina mielessäni kuinka saisin oriin kulkemaan kauniisti kaula kaarella, opettaja antaisi minulle aplodit ja muut ratsastajat kyräilisivät kateellisena miten taitava olenkaan. Oikeastihan ratsastuskouluille, tai ainakaan lasten käsiin ei ikinä otettaisi kirjan kuvaillun kaltaista, oikuttelevaa vaikeaa oria.
?