Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Meillä kyllä juhlissa pöytä tyhjennetty kaikesta.
Osa sanonut että jos jotain jää, he kyllä hakee.
Tehty mieheni kanssa kaikki itse, harrastetaan kokkaamista ja leivontaa.
Ei ole osunut koskaan korviini että jossain ei tarjoilut kelpaa. Miksi edes vaivautua paikalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta, mutta luulen, ettei tarjottavissa ole mitään vikaa, vaan henkilön omat ongelmat ja haasteet.
Kohtelias vaihtoehto voisikin olla tämä: Syödä tarjottavia ja ripulipaskoa pahviseinäisessä vessassa, josta kaikki kuuluu kahvipöytään ja olohuoneeseen.
Siinähän loput vieraat miettisi, onko noroa vai tuliko syötyä jotain pilaantunutta niillä kekkereillä.
En ole koskaan kuullut kenestäkään, joka olisi saanut ruokamyrkytyksen juhlissa.
En ole koskaan saanut ruokamyrkytystä, mutta vatsa on mennyt sekaisin kymmeniä tai jopa satoja kertoja. Se on äärimmäisen ikävää viipottaa pöllökävelyä vessaan kun pitäisi seurustella muiden kanssa ja räjäyttää sellainen ydinpommi että siihen hajuun ei mene kukaan. Ja illan aikana useampaan kertaan, jos toivonmukaan ehtii sinne vessaan.
Ikävää. Pystytkö käymään ravintoloissa ollenkaan tai edes matkustamaan minnekään?
T. Se fodmap-dieettiläinen
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä juhlissa pöytä tyhjennetty kaikesta.
Osa sanonut että jos jotain jää, he kyllä hakee.
Tehty mieheni kanssa kaikki itse, harrastetaan kokkaamista ja leivontaa.
Ei ole osunut koskaan korviini että jossain ei tarjoilut kelpaa. Miksi edes vaivautua paikalle!
Urpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta, mutta luulen, ettei tarjottavissa ole mitään vikaa, vaan henkilön omat ongelmat ja haasteet.
Kohtelias vaihtoehto voisikin olla tämä: Syödä tarjottavia ja ripulipaskoa pahviseinäisessä vessassa, josta kaikki kuuluu kahvipöytään ja olohuoneeseen.
Siinähän loput vieraat miettisi, onko noroa vai tuliko syötyä jotain pilaantunutta niillä kekkereillä.
En ole koskaan kuullut kenestäkään, joka olisi saanut ruokamyrkytyksen juhlissa.
En ole koskaan saanut ruokamyrkytystä, mutta vatsa on mennyt sekaisin kymmeniä tai jopa satoja kertoja. Se on äärimmäisen ikävää viipottaa pöllökävelyä vessaan kun pitäisi seurustella muiden kanssa ja räjäyttää sellainen ydinpommi että siihen hajuun ei mene kukaan. Ja illan aikana useampaan kertaan, jos toivonmukaan ehtii sinne vessaan.
Ikävää. Pystytkö käymään ravintoloissa ollenkaan tai edes matkustamaan minnekään?
Oho kommenttini tuli tuonne tekstisi väliin, pahoittelut.
Itse kuulun näihin jotka eivät yleensä syö mitään pienten lasten synttäreillä. Olen saanut parikin kertaa vatsataudin lasten synttärijuhlista ja se riittää.
Muutenkin tällaisena semisti bakteerikammoisena minulla on kynnys syödä samasta pöydästä jonka ympärillä joukko pikkulapsia vuoroin kaivaa nenää ja vuoroin sipsikulhoa, Yksi yskii, toinen aivastelee niin että räkä lentää ja samaan aikaan kolmas päättää laittaa pahan makuisen karkin sittenkin suusta takaisin karkkikulhoon. Näin vähän karrikoiden.
Kyseessä ei siis ole millään muotoa mielenilmaisu isäntää/emäntää kohtaan. Uskon, että en ole ainoa.
En ole missään muualla kuin tällä palstalla nähnyt niin pakkomielteistä kiinnostusta toisten syömisiin tai syömättä jättämisiin. Eikö näillä pakottajilla ole omaa elämää ollenkaan, vai missä vika?
Varmaan 1/4 palstan keskusteluista käsittelee jollakin tavalla sitä, kuinka joku söi väärin tai oli syömättä ja sekin oli väärin. :D
Itse jätän monesti syömättä juuri lasten kutsuilla ja vastaavilla koska monesti tarjoilut on jo lähmitty kuolaisilla pikku kätösillä.
Koska mulla on keliakia eikä kiinnosta syödä mitään kaupan pahvia mistään kohteliaisuudesta.
Mun kaveri ei syö kun ei ole oppinut syömään monipuolisesti. Syö lihiksiä ja hamppareita ja nekin ilman mausteita. Vain tietty edam juusto kelpaa. 46v kumminkin jo.
Mä en syö syömishäiriön takia mitään. En halua loukata ketään kuitenkaan ja yritän olla mahdollisimman huomaamaton tarjoilujen aikana.
Tässä taas nähdään miten monen ihmisen maailma pyörii vain oman navan ympärillä. Ihmisillä on terveys- ja muita syitä miksi tarjottava ei ehkä maistu tai sovi, eikä syy ole välttämättä isännässä vaikka siitä niin verisesti sitten loukkaantuisikin jos vieras ei ota.
Vaikka itse olenkin aika kaikkiruokainen ja yleensä otan edes hieman tarjottavaa vaikkei sen kummemmin nälkä olisikaan, kyllä minullakin niskakarvat nousisivat pystyyn jos lähtökohtaisesti isäntä pakottaisi ottamaan KUN KERRAN ON TARJOTTAVAA LAITETTU. Onneksi ei omissa piireissä tällaista sakkia ole.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta. Toki voi olla että kys tyypeillä on joku dieetti päällä, allergioita tms, mutta mielestäni silloin voisi avata suunsa ja kertoa asiasta. Tarjoilujen karttaminen tuppisuuna antaa kumman viestin.
Entä jos on vegaani? Eihän sitä voi sanoa ääneen ilman että loukkaa muita. Pidetään heti omaa sädekehää kiillottavana ideologian tuputtajana.
-ton-tarjoilu on hyvä, korkkaamaton vesipullo jokaiselle.
Itsellä on sairauksien takia niin tarkka ruokavalio, etten pysty kylässä syömään. Vaivat ovat luonteeltaan intiimejä, niin en niitä kutsuilla ala selostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarma keino siihen että saa minut olemaan syömättä on "me leivoimme pirjo-irmelin 2v kanssa näitä!"
Varsinkin jos perheessä on kissa istumassa aina pöydällä.
Kissavihaaja vauhdissa.ihminen sotkee,ja puhuu pahaa muista kun silmä välttää.muovissa olevat ruokatarvikkeet eivät mene pilalle jos niihin kuka tahansa koskee.itse en syö ulkomailla kasvaneita jäävuorisalaattikeriä,kun ne on kasteltu usein ei niin puhtaalla vedellä.ulkomaisia pakastemarjoja en syö,ne pitää aina kuumentaa salmonellariskin takia.hygienia syistä en syö kuin omilla sukulaisilla ja kavereilla,joilla on keittiöalan koulutus.en amatöörikokkien sotkuja suuhuni laita.tee on parempi valinta kuin kahvi,jos kahvinkeitin on likainen ja kahvikannu pesemätön.suomalaiset ovat yleensä epäsiistejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
Kovin lihavalla voi olla syömispelkoa muiden nähden. Vähän ymmärrystä. Erilaisia syömishäiriöitä on monella.
Joillakin se ylipaino voi johtua ahmimishäiriöstä. Jos herkut laukaisevat sen ahmimisen, on parempi olla ottamatta yhtään, ettei mene koko kakku kerralla ja kaikki muukin. Se vasta olisi epäkohteliasta ja aiheuttaisi valitusta, jos lihava ihminen ahmisi kutsuilla mielettömän määrän ruokaa.
Se on melkein helpompaa olla epäkohteliaasti ottamatta mitään kuin selittää, että on aika paljon ruoka-aineita, jotka eivät käy. Täälläkin saa jatkuvasti lukea että se on vain l nirsoilua "tarjosin muka-allergi selle eikä tullut mitään" jne juttuja. Itsellä on tosi herkkä vatsa ja oireet tulee yleensä muutaman tunnin kuluttua, reagoin maidolle, myös laktoosittomalle, mutta allergiaa ei ole. Lisäksi en oikein luota kaikkiin leipureihin, enkä edes kaikkiin leipomoihin. Olen työni puolesta käynyt yhdessä aika tunnetussa suomalaisessa leipomossa - en enää ikinä osta tai syö mitään sen leipomon tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarma keino siihen että saa minut olemaan syömättä on "me leivoimme pirjo-irmelin 2v kanssa näitä!"
Varsinkin jos perheessä on kissa istumassa aina pöydällä.
Ainakin mulla on avoin keittiö olohuoneessa, eikä kissat mene koskaan tiskipöydälle tai työtasoille.
Kissataloudessa voi myös käyttää alusia, eikä kaikkea tarvitse valmistaa suoraan pöydältä.
Olisin huolestunut vasta, jos hiekkalaatikoita ei ole siivottu ja kissa on likaisen oloinen. Hyvin siivoavilla on siisti koti, vaikka siellä asuisi kissakin.