Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
61/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin ikävä suolistosairaus josta ei halua puhua saattaa olla yksi syy. Myös anoreksia tai muu syömishäiriö saattaa aiheuttaa tuollaista käytöstä. Onneksi sentään muut vieraat teillä söivät, uskon että tarjoiluissa ei ollut mitään vikaa, ei ehkä kannata liikaa miettiä tai loukkantua asiasta.

Tämä on muuten relevantti syy! Mun läheisellä oli tämä enkä idioottina tajunnut asiaa, vaan koitin aina tuputtaa tarjottavia. Toinen kilttinä otti, mutta hikoili sitten kauheasti.

Lopetin. Samoin lopetin muille tuputtamisen, vaikka olin tähän tapaan oppinut toimimaan. Nykyään tarjoan kerran ja vastuu on sen jälkeen ottajalle. Miksi ylipäänsä pitäisi pakottaa muita syömään vain sen takia, että mulle tulisi hyvä olo?

Vierailija
62/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi epämiellyttävimmistä ihmistyypeistä ikinä on se, joka tekee numeron toisten syömisistä tai syömättä jättämisistä. 🙄

Tuputtajat on toinen ryhmä epämiellyttäviä ihmisiä. On se kumma kun nätisti sanottu "Ei kiitos" ei kelpaa, vaan naama norsunveellä vain tyrkytetään tarjoomuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu ei syö kylässä "mitään" mutta itse kattaa ja tuputtaa kaikki mahdolliset lihottavat tarjottavat.

Mun yksi sukulainen tekee tätä. On todella raivostuttavaa. Jos on sovittu, että tulee syömään, niin lautasella on sellainen pieni nökkönen ruokaa että just saa sen lautasen likaiseksi. Sama kakkujen ja leivon sen kanssa.

Kun sitten mennään hänelle, niin pöydässä vähintään seitsemää sorttia ja kaikkia pitäisi maistaa. Kun kieltäydyn kohteliaasti, alkaa maanittelu "ota nyt, kun ihan teitä varten tein". Olen jo vuosikausia selittänyt, että ei tarvitse laittaa kuin yhtä sorttia, se riittää ihan hyvin, niin ei mene hukkaan ainakaan meidän takia. Tuputus loppuu vasta kun ärähdän, että kyllä minä itse tiedän mitä haluan syödä ja mitä en, eikä kyse ole siitä etteikö ne kaikki tarjottavat olisi hyviä.

Ärsyttävintä on, kun on juhlittu meillä jotain ja yksi tekee numeron siitä että ottaa vain ihan vähän ja sitten viedään hänet kotiinsa, niin ensimmäisenä on keittämässä kahvia ja tarjoamassa pullaa, piirakkaa, kuivakakku jne. you name it. Tämä heti kun on meiltä lähdetty juhlapöydästä, jossa on nirsoilu urakalla. Todella rasittavaa!

Terkkuja tutuille😊

Vierailija
64/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oksettaa ruoka, en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka käyttävät ulkona syömässä, voin minäkin käydä, mutta se ei ole koskaan kivaa, saati hyvää...

Vierailija
65/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on IBD ja joskus suoli ottaa kierrokset syömisestä ja sittenpä istutaan tunti vessassa ripuloimassa ja kouristaa niin, että voihkin.

En halua valloittaa juhlissa vessaa, leviävästä hajusta puhumattakaan. Sekä tyhjentymisen jälkeen olen hikinen ja uupunut.

Vierailija
66/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.

No sehän selittää miksei syö kun tuijotat/ tuomitset.

Moni ylipainoinen ei kehtaa syödä muiden nähden koska, noh mitä luulet???

Ei ole tästä kyse. Hän kehtaa kyllä syödä oman perheensä juhlissa toisten nähden. On syönyt jopa niin, että söi jotkut tarjottavat kerran kokonaan, eikä niitä riittänyt juhlaväelle ollenkaan. Enkä tosiaan tuijota tai tuomitse, mutta se suuri numero, minkä hän tekee siitä, että on juuri syönyt, eikä halua mitään, niin on aina ihmeteltävää. Onko aikuisen pakko pitää sellainen show. Jos kaadetaan kahvia ja kutsutaan ottamaan syötäviä, onko pakko sanoa yhtään mitään, tai hakee sen kahvin ja sanoo, että kiitos otan ehkä myöhemmin. 

Vierailija
67/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en useinkaan syö, sillä olen vegaani ja minulla on myös vilja-allergia, joten hyvin harvoin kahvipöydästä löytyy minulle sopivaa syötävää. Jos on ja uskallan luottaa tuotteen olevan viljatonta, niin ilman muuta otan. Ei tulisi mielenkään vaatia kyläpaikkaan sopivia tarjottavia, kun vegaanisuus on kuitenkin oma valintani ja viljattomuus aiheuttaa haasteita. Usein otan omat ruoat ja kerron kohteliaasti, miksen syö tarjottavia. Läheiset toki tämän tietävätkin, eivätkä yleensä varaa minulle mitään kun omat ruoat on mukana.

Vierailija
68/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö tai on syömättä mutta fiksu ihminen ei tee siitä numeroa.

Vierailija
69/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epäkohteliasta ja käytöstavat hukassa.

Sivistynyt ja fiksu ei ylenkatso tarjottavia ja maistaa edes vähäisen.

Tai jättää juhlat/kutsut väliin, jos alkeellisimmat käytöstavat hukassa, eikä aiheuta mielipahaa isäntäperheelle.

Omaan sukuunikin on tullut tälläinen tyyppi, jolle mikään ei kelpaa sukujuhlissa tai isovanhempien luona, mutta ensimmäisenä on kuitenkin änkeämässä pöytään. Ja ilmeet kertovat kaiken, ettei mieluisaa tarjottavaa ole.

On epäkohteliasta ja käytöstavat hukassa silloin, kun vieraalle tyrkytetään ja tyrkytetään, vahditaan, mitä hän ottaa tai ei ota ja tivataan syytä, miksei maistu. Itse jätän vierailut väliin tuollaisissa kyläpaikoissa. Anoppi asuu muutaman kilometrin päässä, mutta en käy siellä kylässä kuin pakosta kerran vuoteen, kun en jaksa sitä älytöntä tyrkyttämistä ja tivaamista. Parempiakin keskustelunaiheita on olemassa.

Vierailija
70/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaat hyvät juhlat, kun ehtii noin tarkkaan seuraamaan vieraiden syömisiä.

Vierailija
71/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka ei syö toisten tarjoamia eivät luota toisen hygieniaan.

Vierailija
72/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se tuntua epäkohteliaalta. Mutta ahdistavaa on myös, jos ruokaa ja juomaa tyrkytetään. Voi laittaa tarjolle ja tehdä selväksi, että tästä saa ottaa, mutta jos koko ajan on "ota, ota, mikset ota, voit sinä nyt vähän ottaa, no ota edes kotiin vietäväksi, syö nyt, miksi, miksi", niin kasvaa vain sarvi otsaan. Tuntuu, että pitäisi vain huutaa, että "EN OTA, TULIKO SELVÄKSI" ja lähteä ovesta, jos vielä jatkuu.

Vierailija
73/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten syynä on armoton kilojen vahtiminen. Mullakin yksi tuttu, joka kaveripiirissä, olen siis nähnyt lasten synttäreillä, rippijuhlissa sun muissa kekkereissä. Aina ryystää monta kuppia kahvia, muttei mitään syötävää. Vartaloltaan hyvin hoikka, ja uskon että tämä suhteellisen korkealla hänen arvoasteikossaan.

Tai vain periaate, ettei työnnä kehoonsa mitään ylimääräistä ja tarpeetonta, mitä ei ehdottomasti tee mieli?

Vierailija
74/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari syytä, miksei itse leivotut kakut kelpaa

-on epäsiisti koti

-joku ko. huushollissa on vähänkin flunssainen

-kakussa kynttilöitä, jotka päivänsankari räkii sammuksiin

-kakussa on nysvätty massapäällinen ja -koristeet

Minä en pysty syömään noita massakakkuja, ne on aivan hirveitä, paksu massa, joka ei maistu miltään eikä sitä saa nieltyä. Toinen on juustokakut, hyi ja kolmas keksipohjaiset imelyydet. Enkä kaupan keksejä, hyi.

Vanhanajan kermatäytekakku uppoaa minuun. Ja kyllä minä voileipäkaukkujakin syön.

Vierailija
75/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jotka ei syö toisten tarjoamia eivät luota toisen hygieniaan.

No ei tuo pidä paikkansa, voi olla, että on suolistosairautta, ei pidä tarjottavien mausta jne.

Jotkut isot juhlat on sinänsä ok, että siellä ei kytätä syökö joku jotain vai ei, pienet kahvittelut on sitä, että kytätään, mitä toinen syö.

Inhoan anoppilassa käyntiä, kun on leivosta ja sitä ja tätä, en pidä leivoksista, ne ovat minusta pahanmakuisia ja mieluummin joisin vain kahvin, mutta sitten kun tyrkyttävät niin on kohteliaisuudesta "pakko" syödä.

Itse haluaisin mieluummin oikeasti vaikka kotona telkkaria katsellessa syödä valitsemani karkkipussin kuin tyrkytettynä kahvipöydässä sen pahan leivoksen tai pasteijan...

Vierailija
76/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö tai on syömättä mutta fiksu ihminen ei tee siitä numeroa.

Eikä fiksu emäntä/isäntä tyrkytä eikä tivaa syytä jos ei syö.

Vierailija
77/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.

Ei ole tästä kyse. Hän kehtaa kyllä syödä oman perheensä juhlissa toisten nähden. On syönyt jopa niin, että söi jotkut tarjottavat kerran kokonaan, eikä niitä riittänyt juhlaväelle ollenkaan. Enkä tosiaan tuijota tai tuomitse, mutta se suuri numero, minkä hän tekee siitä, että on juuri syönyt, eikä halua mitään, niin on aina ihmeteltävää. Onko aikuisen pakko pitää sellainen show. Jos kaadetaan kahvia ja kutsutaan ottamaan syötäviä, onko pakko sanoa yhtään mitään, tai hakee sen kahvin ja sanoo, että kiitos otan ehkä myöhemmin. 

No pienet on olleet juhlat kun yksi syö kaikki tarjottavat. Olet sinäkin saattanan outo, ei kelpaa jos syö mutta ei kelpaa syömättömyyskään. Hirveä ihminen olet, onneksi et ole tuttuni.

Vierailija
78/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pienet on olleet juhlat kun yksi syö kaikki tarjottavat. Olet sinäkin saattanan outo, ei kelpaa jos syö mutta ei kelpaa syömättömyyskään. Hirveä ihminen olet, onneksi et ole tuttuni.

Jaahas, kiitos tästä kommentista. Kyllä itselleni käy, jos joku ei juhlissa syö, en vain ymmärrä, miksi aikuisen pitää tehdä itsestään niin kovin suuri numero. Ja kyllä kelpaa, jos kaikki syövätkin, olen kovin suosittu juhlatarjoamisten tekijänä, ja meillä kyllä todellakin saa syödä, kaikkea riittää kyllä niin, että ei lopu juhlissa kesken.

Vierailija
79/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri ei syö mitään vieraisilla eikä omassa kodissaankaan vaikka tarjoaisi muille. Kerran tarjosi työpaikaltaan tuomia lasten tekemiä pikkuleipiä, joissa oli hiuksia....

Vierailija
80/906 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon anopilla tällainen. Kolmen vuoden kyläilyjen aikana tarjolla on aina laihaa juhlamokkaa rasvattomalla ja ei-laktoosittomalla maidolla ja kahvin kanssa jäätelöitä/kakkuja yms. sokerimättöä. Joskus on täytettyjä ruisleipiä.

Laktoosivikaisena, gluteeniyliherkkänä ja valkoista sokeria välttelevällä tummapaahtoisen kahvin (kauramaidolla) ystävänä hymyilen aina nätisti ja sanon, ei kiitos söin juuri, vettä vaan!

Vatsani ei kestä hapokasta kahvia, rukiista tulee ripuli ja ällömakeat eineskakut nyt ei sovi kenellekään, vaikka vatsa kestäisi.

Anoppi ei siis leivo vaan käy tarjottavat kaupasta, eli en koe olevani töykeä.

Ja tasan tietää ruokavalioni, koska mies on siitä hälle kertonut, kun anoppi soitti ennen ensitapaamistamme hänelle, että onko ruokarajoitteita.

Miksi siis edes kysyi, jos ei niillä ole väliä?!😄