Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
yksi asia on kasvissyönti.pitopöydissä on liharuokaa ,jopa voileivässä on makkara leikkele. eli en syö, juon vaan kahvia. muutama allergia myös vaivaa.onneksi tutut ei valita, kun tietää rajoitteet.joskus mulle tehty erikseen voileivät, ilman lihaa.että oon voinu syödä jotain.
en rupee huutaan missään juhlissa ,jos en voi syödä tarjottavaa. toivon isänniltä ja emänniltä tahdikkuutta.
keliakiat ym.allergiat on vaikeita, jotkut voi syödä vaan jotain 5 lajia ruokaa, kaikki muut aiheuttaa pahoja oireita.pullan kardemumma ja muut mausteet aiheuttaa joillekkin hengitysvaikeutta.
Suolistosairaudet voi olla sen verran hankalia, että ei ihan oikeasti voi syödä mitään, jos mielii ylipäätään olla jossain kutsuilla. Kysymys ei siis ole vain joistain ruoka-aineista.
Tästä ei välttämättä halua raportoida muille ihmisille.
Joku voi myös paastota, eikä halua siitä kertoa - - alkaa usein sen seitsemäs taivastelu ja silmien pyörittely.
Ei ole epäkohteliasta olla syömättä kutsuilla.
Syömisten kyttääminen ja tuputtaminen sitä vastoin on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varsin pullea sukulainen, joka on aina "herkuttomalla" silloin, kun hän käy kylässä. Syö vähän jotain suolaista ja puhuu kovalla äänellä herkuttomuudesta ja laihduttamisesta. Paino ei ole silti vuosien varrella vähentynyt, pikemminkin päinvastoin, mutta aina siitä asiasta pitää tehdä numero, jos on kakkuja, piirakoita tai muita leivonnaisia pöydässä. Mua ei ärsytä hänen syömättömyytensä, vaan se ohjelmanumero, jonka osaan jo ulkoa (ja varmaan myös muut meillä pyörivät vieraat), jonka hän asiasta esittää.
Tämä on todella yleistä, että tästä tehdään oikein ohjelmanumero kutsuilla tai tapaamisissa.
Minä panen pöydän koreaksi, kun vieraita tulee. En halua tietää vieraiden suolistosairauksista tms. Syö tai on syömättä.
On olemassa suolistosairauksia, jotka estävät lähes kaiken syönnin. Juhlissa harvoin on tarjolla mitään, mitä silloin voisi syödä, kun ruokavalio perustuu muutamaan hyvin tarkkaan rajattuun ruoka-aineeseen.
Itse yleensä otan kohteliaisuudesta jotain, mutta koska itselläkin on painoa hieman liikaa, en halua juhlissa syödä ns. turhia kaloreita.
Siten on siis turha tällä "ovat ylipainoisia muutenkin" pitää syömättömyyttä jotenkin huonona tekosyynä. Itse joo syön karkkia jne mut syön vain niitä, mistä pidän. Minä en pidä kakuista, joten kakun syöminen olisi vain puhdasta kohteliaisuutta.
Lisäksi nykypäivänä niitä herkkuja syödään jo arjessa niin paljon, että juhlien leivonnaiset ei erotu mitenkään, niin niiden syöminen on turhaa.
Ja sitten lopuksi: minä en halua tulla juhliisi, oikeasti v1tuttaa tuhlata viikonloppu typerien juhlissa takia, joten jo se, että pilaan vapaa-aikani tulemalla juhliin saa olla riittävä uhraus, en halua enää syödä itseäni ähkyyn kakuilla ja leivoksilla, joiden mausta en pidä ja joista tulee paha olo.
Jos joku ei syö luonani niin minäkään en syö hänen luonaan mitään. Sillä ongelma ratkaistu.
Satuin olemaan kaverin luona, kun hän valmisteli leipomuksia tupareitaan varten. Jätti kakkupohjat sulamaan keittiön pöydälle. Kissa kävi laatikollaan, hyppäsi pöydälle ja käveli kakkupohjien päältä. Ei tehnyt juuri mieli tupareissa kakkua.
Tarjolla voisi olla myös hedelmiä; viinirypäleitä, satsumia tms. joita voi kahvin kanssa ottaa ja on helppo syödä.
En itse koskaan kotona leivo enkä osta pullaa enkä keksejä kotiin mutta kylässä/juhlissa käyn sen verran harvoin, että palan kuivaa kakkua, palan suolaista piirakkaa tai keksin voin ottaa ihan kohteliaisuuden vuoksi.
Ystävälläni on hemmetin iso karvainen koira, jonka mielipuuhaa on nousta likaisine tassuineen työpöytää vasten nuolemaan pöydän ja leikkuulaudan pintaa. En koskaan syö ystäväni luona mitään muuta kuin sellaista, joka on tullut suoraan kaupan pussista lautaselleni. Istun aina keittiössä vahtimassa kun kaverini kattaa kahvipöytää. Koiraa pestään tuskin koskaan ja se haisee suorastaan kuvottavalle puhumattakaan siitä, mitä kaikkea sen tassuissa on.
Naapurin mummo pyytää minua joskus kahville ja aina en keksi tekosyitä miksi en ennätä. Hänellä on kauhea tapa koko ajan rapsutella itseään jostain kohtaa kuten päänahasta ja kainaloista. Lisäksi hän kaivelee nenäänsä aivan estottomasti. En vain kykene koskemaankaan hänen leipomaansa pullaan. En uskalla valehdella olevani keliaakikko, sillä takuulla hän vain leipoisi ihan minua varten jotain gluteenitonta.
Sekä kaverini että naapurin mummo tuntuvat olevan välillä loukkaantuneita kun pöydän antimet eivät kelpaa.
Olen vegaani, en jaksa siitä muistuttaa, kun se provosoi joitakin ruokavaliomonologeihin.
Puolisoni sisar on sellainen, kun kertoo tulevansa kylään, saatan leipoa pöytään jotain ja laitan pannun kahvia. Istuu sitten sohvalle ja tuntuu, et veetuillessaan ei ota mitään.
Sitten kun tulee kylään, enkä ole kahvia edes laittanut, lähtee pois sanoen, että meen huoltikselle kahville kun täällä ei saa mitään.
Tää alko vuosia sitten, kutsuin juhliin kotiini ja ei mitään halunnut. Istui sohvalla, vaikkei mitään syytä edes ollut miksei olisi voinut ottaa edes teetä tai yhtään mitään..
Minä olin varsinkin nuorena ujo ja nirso joten kahvittelu ja syöminen juhlissa oli kaikkea muuta kuin nautinto. Nyt on tullut ikää, reippautta, allergioita ja kiloja. Koetan syödä jotain suunnilleen sopivaa herkkua juhlissa. Saatan kysyä jostain tarjottavasta onko siinä maitoa (jos en näe tai teidä sitä muuten). Jos siitä ei tehdä numeroa mitä syön niin kaikki hyvin.
Itse laitan tarjolle herkkuja vieraille/juhlissa ja kerron mitä niissä on (siis mitkä gluteenittomia, mahdottomia, kanamunattomia jne). Jos joku kertoo allergioista ym niin kerron mielelläni mitkä tarjottavasta sopii hänelle. Mutta en tuputa väkisin maistamaan. Minusta on kurjaa jos tuputetaan niin en tee sitä itsekkään muille (paitsi omille lapsille kasviksia).
Minusta se ettei syö tarjottavia on ihan ok. Syy ei kuulu muille ellei toinen halua sitä kertoa. Huonoa käytöstä on sen sijaan valittaa tarjottavista.
AP:n ja kaltaistensa kannattaa myös mennä oman päänsä sisään ja miettiä, josko sieltä jostain syvemmältä löytyy syy, miksi toisen syömättömyys harmittaa. Ettei vain olisi kyse piilonarsistisen vallankäytön epäonnistumisesta. On ollut tarkoitus saada toinen tekemään jotain (syömään) ja kun se toinen ei tottele, tämä katsotaan loukkaukseksi.
Ei ole epäkohteliasta. Jokainen syö ihan omien tarpeidensa ja halujensa mukaan. Sille syömättömyydelle voi olla vaikka mitä syitä.
Mä teen näin, koska mulla on hengenvaarallinen pähkinäallergia. En ole edellisen anafylaksian jälkeen uskaltanut syödä vieraisilla tarjottuja ruokia, koska allergiaa oltiin pidetty nirsoutena ja rapsutettu pähkinä pois kakun päältä. Viikon sairaalareissu tuli siitä kakkulusikallisesta.
Eli, ei mitään henkilökohtaista vaan trauma.
Itselle tulee mieleen muutama selitys
-kotisi on oikeasti likainen, tai teet jotain ällöttävää ennen tarjoilua, käytät suussasi tarjoiluvälinettä tms
-tarjoat pelkkää makeaa. Moni välttää lisättyä sokeria.
-vieraillasi on esim pätkäpaasto, syödä voi vain tiettyinä aikoina.
-vieraallasi on jokin sairaus, mistä hän ei halua puhua. Tai allergia.
Olin yksissä ylioppilasjuhlissa maaseudulla. Yhtenä esimerkkinä kermakakkua oltiin pidetty ulkona suorassa auringonpaisteessa monta tuntia ennen tarjoilua. Ei kuulemma tarpeeksi kylmäsäilytystilaa niin ulkona pysyy hyvänä. Juhlien jälkeen puolet suvusta oli voineet huonosti ja ripuloineet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole epäkohteliasta. Jokainen syö ihan omien tarpeidensa ja halujensa mukaan. Sille syömättömyydelle voi olla vaikka mitä syitä.
Eikä niitä syitä tarvitse selitellä.
yksi asia on kasvissyönti.pitopöydissä on liharuokaa ,jopa voileivässä on makkara leikkele. eli en syö, juon vaan kahvia. muutama allergia myös vaivaa.onneksi tutut ei valita, kun tietää rajoitteet.joskus mulle tehty erikseen voileivät, ilman lihaa.että oon voinu syödä jotain.
en rupee huutaan missään juhlissa ,jos en voi syödä tarjottavaa. toivon isänniltä ja emänniltä tahdikkuutta.
keliakiat ym.allergiat on vaikeita, jotkut voi syödä vaan jotain 5 lajia ruokaa, kaikki muut aiheuttaa pahoja oireita.pullan kardemumma ja muut mausteet aiheuttaa joillekkin hengitysvaikeutta.