Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityön ongelmat

Vierailija
02.05.2022 |

Olisi mukava keskustella sosiaalityöhön ja sosiaalityöntekijöihin liittyvistä ongelmista. Tuolla Sosiaalityö 2022-keskustelussa on tähän aiheeseen liittyviä viestejä, mutta siellä tästä aiheesta ei noiden hakijoiden mielestä saa keskustella, vaikka tarvetta onkin.

Kommentit (275)

Vierailija
261/275 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli hesarissa Talentian sossujen kannanotto ennaltaehkäisevän tuen puolesta ja ylipäänsä yrittivät ajaa asiakkaidensa asiaa. Noh, tykätyin kommentti oli joltain eri sossulta, joka pisti syyn asiakkaiden kontolle. Eli tällä tarkoitan sitä, että sossuja on monenlaisia ja siksi:

-AP sun kohdalle on saattanut osua sellaisia sossuja, jotka ei oikeasti ole tajunneet mitä ovat 5 vuotta opiskelleet tai sitten oma ideologia on ollut niin individualistinen, että tieto ei ole uponnut päähän. MUTTA: myös hyviä ja oikeudenmukaisia sossuja on, tiedän tämän varmuudella ;) eli ei kannata yleistää!

-Teille AP:n lynkkaajat: hienoa että usko yhteiskuntaan on säilynyt, ilmeisesti koska omalle kohdalle tai lähipiiriin ei ole osunut tarpeeksi isoja romahduksia, MUTTA valitettavasti meidän suomi oy:n palvelut ei toimi miten pitäis, ja on ihan pipona väkeä joilta hylätään tuet tai palvelut tai eläkkeet jotka niille kuuluisi koska rahaa ei ole. Siinä ei syyllistäminen tai tsemppaaminen auta jos voimavaroja ei ole. Muistuttaisin myös, että paremmin tietäminen on sosiaalityössä ihmisarvoa loukkaavaa. Lukekaa Ifenne.

Vierailija
262/275 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityö ja koko sosiaalipolitiikka pitäisi rakentaa ihan toisella tavalla kun mitä on tehty. Tuskin näistä kuitenkaan nyt eduskuntavaalien allakkaan paljoa puhutaan, vaikka sote-sektori onkin ihan kokonaisuudessaankin pahassa kriisissä. Toivottavasti törmään kadulla johonkin ehdokkaaseen ja voin puhua näistä asioista. Mielelläni äänestäisin sellaista ehdokasta, joka haluaa parantaa työttömien asemaa.

Eikö hyvinvointialueiden tavoite ole juuri rakentaa sote-sektoria uusiksi? Tosin terveydenhuolto taitaa tässäkin jyrätä ja sosiaalihuolto saa pärjätä entistä niukemmilla resursseilla. Tämä vain vahvistaa sitä kehityskulkua, missä yhä useampi sosiaalityöntekijä siirtyy jonkin toisen alan tehtäviin ja tyhjiä vakansseja on entistä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/275 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tyytyväinen Kelaan ja Te-toimistoon. Jälkimmäisestä mua ei edes hätyytellä, haen töitä omaan tahtiini, väh. 3 hakemusta/kk.

Sosiaalityöntekijöitä en juurikaan ole joutunut tapaamaan, onneksi on asiat ok siinä suhteessa.

Mutta päihderiippuvainen ex-mieheni tapasi usein ja häntä todellakin yritettiin auttaa, vaikka toivotonta se oli.

Päihdeklinikalta sai apua usein.

Tottakai toivoisin että mullekin tulisi rahaa ovista ja ikkunoista ilman hakemuksia ja selittelyjä, mutta ymmärrän ettei se ole mahdollista.

55v on myös aika toivotonta työllistyä.

Ap:n kannattaisi nyt ensimmäisenä hoitaa nuo diagnoosit lääkäriltä. En ymmärrä, miten on itse diagnosoinut itseään ja ihmettelee ja voivottelee. Ei sossut noille sairauksille mitään voi, lääkärissä pitää käydä.

Vierailija
264/275 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tyytyväinen Kelaan ja Te-toimistoon. Jälkimmäisestä mua ei edes hätyytellä, haen töitä omaan tahtiini, väh. 3 hakemusta/kk.

Sosiaalityöntekijöitä en juurikaan ole joutunut tapaamaan, onneksi on asiat ok siinä suhteessa.

Mutta päihderiippuvainen ex-mieheni tapasi usein ja häntä todellakin yritettiin auttaa, vaikka toivotonta se oli.

Päihdeklinikalta sai apua usein.

Tottakai toivoisin että mullekin tulisi rahaa ovista ja ikkunoista ilman hakemuksia ja selittelyjä, mutta ymmärrän ettei se ole mahdollista.

55v on myös aika toivotonta työllistyä.

Ap:n kannattaisi nyt ensimmäisenä hoitaa nuo diagnoosit lääkäriltä. En ymmärrä, miten on itse diagnosoinut itseään ja ihmettelee ja voivottelee. Ei sossut noille sairauksille mitään voi, lääkärissä pitää käydä.

En ole ap, mutta tiedän omasta kokemuksesta näistä jutuista paljonkin ja toi lääkärillä käyminen on tietysti tärkeää, mutta ei todellakaan mikään hopealuoti. Diagnoosit varmaan menee suurinpiirtein samoin kaikilta, mutta lausunto voi olla ihan mitä laatua tahansa, riippuu ihan millainen lääkäri sattuu kohdalle. Sitten seuraava lottoarvonta tapahtuu vakuutusyhtiössä tai kelassa, jossa taas käsittelijästä ja sen hetkisestä hakemusten yleistilanteesta riippuu, että miten se sun x laatua oleva lausunto arvioidaan.

Omalla kohdalla on käynyt jopa niin että vähän paremmassa kondiksessa pääsin määräaikaiselle eläkkeelle, mutta heikoimmillani mut heivattiikin työkkärin luukulle. Tulot saattaa pudota siis satoja prosentteja hetkessä ja ilman että siihen voi itse mitenkään vaikuttaa, vaikka olo ja työkyky=kyvyttömyys pysyisi samana tai jopa huononisi. Uskokaa siis pois, että järjestelmässäkin on vikaa, älkääkä aina heti olettako, että yksilö on varmaan tehnyt itse jotain väärin jos ei homma pelitä.

Vierailija
265/275 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun näitä sosiaalipolitiikan ongelmia ei ole nyt eduskuntavaalien alle noussut esiin, vaan juurikin maailmanpolitiikkaa, Suomen liittoutumisen ongelmia, naapurin vaarallisuutta ja ministerien alkoholiongelmia. Mikään puolue ei myöskään taida kannattaa työttömän ja ylipäätään köyhän aseman parantamista ja parempia käytännön sote-palveluita. Täytyy katsoa vaalitentit, mutta soten ja Suomen kantaväestön köyhyyden ja työttömien aseman parantamiseen taidetaan puhua juurikin noista muista edellä mainituista hirveällä tappelulla ja päällepuhumisella tehostettuna.

Vierailija
266/275 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli jättää kokonaan äänestämättä eduskuntavaaleissa kun kukaan ei aja itselleni tärkeitä asioita.

Vierailija
267/275 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi niin että tukien piti nousta, mutta ne laskivat. Kuka valehtelee? Kela vai hallitus? Miksi asiakkaalle valehdellaan että tuet nousevat, vaikka Kelan työntekijä alentaa toimeentuloa. En luota Kelaan enää yhtään. Ja luulen että siellä on luonnevikaisia, vallanhaluisia hulluja töissä.

Vierailija
268/275 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa nämä tulevan kokoomuksen johtaman hallituksen aikeet leikata jo ennestään köyhiltä, työttömiltä, eläkeläisiltä ja sairailta.

Vierailija
269/275 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat varmasti pahenevan entisestään ns. sopeuttamisen eli siis suomeksi leikkausten myötä uuden kokoomuksen johtaman hallituksen toimien takia.

Vierailija
270/275 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri Orpoa tämä ei kiinnosta, vaan villeimmissä unelmissaan lakkauttaa koko sosiaalitoimiston ja köyhien hoidon.

Vierailija
271/275 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sossu on ylipäätään olemassa kun mitään apua ei sieltä saa? Olen joutunut tekemään vanhemmastani huoli-ilmoituksen, mutta mitään apua ei saa. Olen itse joutunut jo vuosia sitten tämän vanhempani kotiorjaksi ja tilanne pahenee koko ajan, mutta ketään ei kiinnosta, eikä apua ole tulossa. Olen itsekin moniongelmainen työtön ja kärsin mm. mielenterveysongelmista, enkä jaksa ja kuormitus on hirveää, mutta vaikka en pysty huolehtimaan edes itsestäni joudun silti aina vaan asumaan vanhempani luona kotiorjana hamaaseen tappiin asti. En jaksa, enkä halua tätä. En odota enää mitään ja muutenkin jo alhainen elämänhaluni on jo ihan nollassa. Omaa elämää ei ole, on vain loputtomat kotityöt, vanhemman sotkujen siivoaminen ja asioiden hoitaminen sekä vanhemman huudon, haukkujen ja valituksen kuuntelu.

Vierailija
272/275 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kukaan saanut sossusta apua yhtään mihinkään? Tuskin on ketään oikeasti auttanut.

Vierailija
273/275 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuudessaan tiivistäen yritin tuossa aikaisemmin sanoa, että apua ei saa silloin kun sitä tarvitsee. Tämä tosin koskee ihan kaikkea, ei pelkästään sosiaalitoimea. Itse en siis todellakaan ole saanut mitään apua mistään silloin kun olen sitä tarvinnut ja kaikki kokemukset monesta tahosta ovat traumaattisen huonoja. Kaikki tämä yhdessä on sitten aiheuttanut uusia ongelmia ja pahentanut vanhoja. Ap.

Kyllä tämä sosiaalityössä tunnistetaan ja tiedetään, mutta kun syyllistää asiakkaan ja kieltää ilmiön olemassaolon ja vielä työntekijän persoonallisuushäiriö mahdollistaa asiakkaan sumutuksen ja gaslightaamisen, onkin asiakkaan tilanne entistä pahempi. Työparina narsistilla mielenterveyskuntoutuja (joka ei kuntoutunut), tuli kyllä hienoa jälkeä, saa sanoa.

Vierailija
274/275 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa se, miten ihmiset jätetään oman onnensa nojaan, eikä haluta auttaa apua tarvitsevia. Kaikki laitetaan vaan ihmisen omaksi syyksi.

Vierailija
275/275 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä sitä apua saa jostakin? Olen pahassa pulassa ja tarvitsen apua, mutta en sitä saa. Liian monta vuotta olen turhaan yrittänyt apua hakea. Nyt kun ongelmat ovat taas pahentuneet, eikä mitään apua ole vieläkään tulossa en enää tiedä miten jatkaa tästä eteenpäin. En kaipaa keskusteluapua tai samojen asioiden jauhamista vaan sitä käytännön apua ihan kaikkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä