Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten parisuhteen muodostamisesta aikuisena tuli näin vaikeaa?

Vierailija
02.05.2022 |

Täällä näyttää olevan jo ketju parikymppisistä, mutta oma ihmettely kohdistuu nyt sellaisiin 40-50 -vuotiaisiin.Olen (N, 50+) ollut nyt sinkkuna muutaman vuoden ja haussa on parisuhde. Treffiäpit ja deittisivustot testattu, livessäkin käyty (koronaa ennen ja koronan jälkeen), mutta huonolla tuloksella.Ravintoloissa on ollut enimmäkseen varattuja, Tinderissä ym. vain seksiseura haussa.Varsinkin nyt viime vuosina on tullut selkeä trendi, että miehet eivät näytä haluavan parisuhdetta. Kaikki tuntuvat haluavan vai seksiseuraa, FWB, FB, ONS, mitänäitänyton.Varsinkin Tinderissä on ilmiönä, että mies SANOO haluavansa parisuhdetta, mutta juttelun alettua onkin kiinnostunut vain pelkästä seksiseurasta. Ei missään nimessä mitään pysyvää, vakituista, jotain kestävämpää.Ja mietityttää että MIKSI?Onko sormet palanu niin pahasti, että ei enää parisuhde kiinnosta?Onko maailma muuttunut niin, että tämän ikäluokan miehet eivät enää halua kumppanuutta, yhdessäoloa, ehkä jopa yhdessäasumista?

Kommentit (2361)

Vierailija
1641/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että niin monella on kokemusta naisista jotka vaativat miehen tarjoamaan elämyksiä itselleen. Vähän jäin miettimään, onko tämä ihan totta vai osittain myös stereotypiaa?

Myönnän, itse pidän asioista jotka vähän rikkovat arkea. Sen ei aina tarvitse olla luksusta, vaan joskus on kiva vuokrata sähkötön korpimökki missä voidaan saunoa puusaunassa ja poltella notskia. On kiva lähteä toiselle paikkakunnalle ilman sen suurempia suunnitelmia, yöpyä vaikka halvimmassa hostellissa ja käydä vaikka luontopoluilla haahuilemassa. Joskus on kiva elämys varata luksussviitti poreammeineen ja shampanjapulloineen tai käydä vaikka rantalomalla.

Tiedän että minulle nämä ovat tärkeämpiä kuin miehelleni, ja senpä takia maksankin aina hänenkin osuutensa. Hän saattaa osallistua bensoihin roadtripillä tai tarjota jonkun illallisen matkan päällä, mutta itselleni on aina ollut täysin selvää että minä maksan pääasiassa kaiken kun ker

Ei ole pelkkää stereotypiaa.

Vierailija
1642/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että niin monella on kokemusta naisista jotka vaativat miehen tarjoamaan elämyksiä itselleen. Vähän jäin miettimään, onko tämä ihan totta vai osittain myös stereotypiaa?

Myönnän, itse pidän asioista jotka vähän rikkovat arkea. Sen ei aina tarvitse olla luksusta, vaan joskus on kiva vuokrata sähkötön korpimökki missä voidaan saunoa puusaunassa ja poltella notskia. On kiva lähteä toiselle paikkakunnalle ilman sen suurempia suunnitelmia, yöpyä vaikka halvimmassa hostellissa ja käydä vaikka luontopoluilla haahuilemassa. Joskus on kiva elämys varata luksussviitti poreammeineen ja shampanjapulloineen tai käydä vaikka rantalomalla.

Tiedän että minulle nämä ovat tärkeämpiä kuin miehelleni, ja senpä takia maksankin aina hänenkin osuutensa. Hän saattaa osallistua bensoihin roadtripillä tai tarjota jonkun illallisen matkan päällä, mutta itselleni on aina ollut täysin sel

'

Ei ole pelkkää stereotypiaa.

Ok. Minun on vaan vaikea keksiä miten tuollainen vaatimus edes esitetään. Miten aloitetaan tuollainen keskustelu? "Haluan luksusmatkalle ja vaikka sinua ei kiinnostaisi niin haluan myös että sinä maksat sen"? Itselläni ei olisi pokkaa enkä osaa oikein kuvitella että kenelläkään tuntemallani naisella olisi myöskään. Ehkä tuollaisiakin sitten on, en sitä epäile.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että minulle nämä ovat tärkeämpiä kuin miehelleni, ja senpä takia maksankin aina hänenkin osuutensa. Hän saattaa osallistua bensoihin roadtripillä tai tarjota jonkun illallisen matkan päällä, mutta itselleni on aina ollut täysin selvää että minä maksan pääasiassa kaiken kun ker

Mun exä oli tuollainen. Usein piti päästä just tuollaisille kuvailemillesi retkille. Että kyllä niitä miehissäkin on.

Vierailija
1644/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelun pilasi woke, cancel, me too.

Sekä feminismi ja punavihreä hörhöily.

Ennen oli mukavaa, nyt vaikeaa.

Eli nyt liberaaliksi itseään sanovat inkvisiittorit pilaavat, riistävät ja tuhoavat kaiken.

Vierailija
1645/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun on vaan vaikea keksiä miten tuollainen vaatimus edes esitetään. "

Vihjailu ja manipulointi lienevät ne yleisimmät konstit. Ehkä myös uhkailu ja kiristys :-)

"Mikko vei Maijan yllätysmatkalle Malediiveille, onpas ihana ajatus! Veispä mutkin joku joskus!"

Vierailija
1646/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on yksinkertainen: some

Vain täydellinen on riittävän hyvä.

Ja koska kukaan ei ole täydellinen (ja kaikki silti olettavat olevansa oikeutettuja täydelliseen), kukaan ei halua "tyytyä" mihinkään.

Ja koska se seuraava voikin olla vielä parempi, ei täydellinenkään enää riitä.

Annoitte kaiken vallan somelle ja nyt me kaikki kärsitään siitä

Vierailija
1647/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ok. Minun on vaan vaikea keksiä miten tuollainen vaatimus edes esitetään. Miten aloitetaan tuollainen keskustelu? "Haluan luksusmatkalle ja vaikka sinua ei kiinnostaisi niin haluan myös että sinä maksat sen"? Itselläni ei olisi pokkaa enkä osaa oikein kuvitella että kenelläkään tuntemallani naisella olisi myöskään. Ehkä tuollaisiakin sitten on, en sitä epäile."

Joku täällä jo antoi erinomaisen esimerkin tuolla aiemmin. Se on sellaista painostavaa haaveilua jokaisena arkipäivänä kun mies on tullut työpäivän jälkeen väsyneenä kotiin. "Olisipa ihan lähteä matkalle tuonne, nyt olis halpoja lentoja ja lempihotelli vapaana, olisipa ihana muuttaa tuonne <kalliille asuinalueelle> kun katsoin netistä myynnissä olevia asuntoja, olisipa ihana vaihtaa keittiön ilme tuoreempaan...".

Ja lista voisi vaan jatkua ja jatkua. Sitten jos nämä eivät toteudu niin aletaan mököttämään, syyllistetään että tienaat liian vähän, kysellään etkö rakasta, etkö halua panostaa perheeseesi...

-eri

Vierailija
1648/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ok. Minun on vaan vaikea keksiä miten tuollainen vaatimus edes esitetään. Miten aloitetaan tuollainen keskustelu? "Haluan luksusmatkalle ja vaikka sinua ei kiinnostaisi niin haluan myös että sinä maksat sen"? Itselläni ei olisi pokkaa enkä osaa oikein kuvitella että kenelläkään tuntemallani naisella olisi myöskään. Ehkä tuollaisiakin sitten on, en sitä epäile."

Joku täällä jo antoi erinomaisen esimerkin tuolla aiemmin. Se on sellaista painostavaa haaveilua jokaisena arkipäivänä kun mies on tullut työpäivän jälkeen väsyneenä kotiin. "Olisipa ihan lähteä matkalle tuonne, nyt olis halpoja lentoja ja lempihotelli vapaana, olisipa ihana muuttaa tuonne <kalliille asuinalueelle> kun katsoin netistä myynnissä olevia asuntoja, olisipa ihana vaihtaa keittiön ilme tuoreempaan...".

Ja lista voisi vaan jatkua ja jatkua. Sitten jos nämä eivät toteudu niin aletaan mököttämään, syyllistetään että tienaat liian

Ongelmhan tässä ei ole oikeastaan se että toinen haaveilee vaan että se toinen ei haaveile oikein mistään. Normaalisti parisuhde pysyy tasapuolisen kun molemmilla on haaveita ja niitä sitten toteutetaan tasapuolisesta ja kumpikin saa sitä mitä haluaa. Mutta jos toinen haluaa möllöttää kotona vuodesta toiseen ihan samalla tavalla niin tuleehan siinä ristiriita jos toinen haluaa sitten jotain muuta.

Enkä siis tarkoita että kotona möllöttämisessä olisi mitään vikaa mutta jos on itse kotihiiri niin pitää naida toinen kotihiiri tai sitten ongelmia tulee ihan taatusti.

Vierailija
1649/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole pelkkää stereotypiaa."

No onhan se miehillä tavallisempaa että jämähdetään ihan siihen samaan ja se elämä pyörii tosi pienen piirin ja saman tekemisen ympärillä vuodesta toiseen. Naiset taas helpommin kaipaavat elämäänsä uutta sisältöä.

Vierailija
1650/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihjailu ja manipulointi lienevät ne yleisimmät konstit. Ehkä myös uhkailu ja kiristys :-)

"Mikko vei Maijan yllätysmatkalle Malediiveille, onpas ihana ajatus! Veispä mutkin joku joskus!"

Eikö nää naiset ikinä sitten ehdota että he itse voisivat maksaa? Mä tuossa jo kirjoitin aiemmin että olen innostuneempi reissaamaan kuin mies, mutta mä myös maksan. Miehen tarvii vaan jaksaa lähteä mukaan.

Vierailija
1651/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehen kannalta se taas ei ole puoleensavetävää kun aina haluttaisiin enemmän kuin mihin on varaa, ja elämyksiä/seksiä on vain kun pystytään ostamaan kallis matka tai sisustusremontti."

Se menee helposti siihen silloin kun se on pariskunnasta aina toinen joka joutuu ideoimaan uutta. Kyllä meilläkin vaimo ehdottelee kaikenlaisia asioita mutta niin minäkin ja sitten niistä keskustellaan yhdessä hyvässä hengessä ja katsotaan miten niitä voidaan toteuttaa niin että talous ei kaadu.

Jos se on aina niin että toinen joutuu miettimään että mitä uutta nyt voisi piristyksesksi keksiä ja toinen haraa vastaan niin toki siinä voi tuntua että aina kaikki on liian kallista ja sellaista jota ei halua. Jos asiat mietitään yhdessä niin niitä konflikteja ei tule ollenkaan niin paljon.

Vierailija
1652/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siksi miehet arvostavat naisia joilla on mielikuvitusta ja jotka nauttivat seksistä itsessään. Ei niin että aina pitää ostaa elämyksiä, tai kiinnostus seksiin on sidoksissa hienoon paikkaan jossa sitä harrastetaan."

Ei minulla seksi ole sidoksissa matkoihin tai johonkin hienoon. Mutta kylläkin siihen että mies ei ole tylsä möllöttäjä joka sanoo kaikelle ei. Ei sen uuden tarvitse olla niin ihmeellistä ja kallista, kunhan tuntuu siltä että sillä miehelläkin on vielä virtaa ja intoa jäljella johonkin uuteen eikä se ole ihan pystyyn kuollut.

Vierailija
1653/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ongelmhan tässä ei ole oikeastaan se että toinen haaveilee vaan että se toinen ei haaveile oikein mistään. Normaalisti parisuhde pysyy tasapuolisen kun molemmilla on haaveita ja niitä sitten toteutetaan tasapuolisesta ja kumpikin saa sitä mitä haluaa. Mutta jos toinen haluaa möllöttää kotona vuodesta toiseen ihan samalla tavalla niin tuleehan siinä ristiriita jos toinen haluaa sitten jotain muuta."

Ongelma noissa tapauksissa ei minun kokemukseni mukaan ole se että toinen ei haaveile oikein mistään vaan se että toinen näkee toisen vain omien haaveidensa mahdollistajana eikä niille toisen haaveille siis oikein edes ole suhteessa sijaa. 

Minulle ei ole kohdalle onneksi osunut kuin pari tuollaista naista, joiden jälkeen olen varoitusmerkit huomannut jo kaukaa enkä väitä että tuo mitenkään mahdottoman yleistä olisi, mutta olemassa oleva ilmiö kuitenkin. Silloin kun homma on vastavuoroista niin ei ole myöskään mitään ongelmia niitä toisenkin haaveita toteuttaa - mikäs sen mukavampaa kuin rakastamansa ihmisen haaveita yhdessä toteuttaa ja jakaa. Ikävää siitä tulee vasta kun huomaat että homma ei toimi molempiin suuntiin.

Olen jälkeenpäin noita kahta suhdetta analysoinut ja jonkinlaisesta ylikorostuneesta itsekeskeisyydestä siinä minusta on kyse. Ensin ajattelin että en vain itse ollut riittävän sitä ja riittävän tätä, mutta kun tarkemmin mietin niin sama ilmiö kyllä näkyi jossain muodssa myös näiden naisten suhteissa muihinkin ihmisiin eikä vain omaan kumppaniin, jopa omiin ystäviin. Hyvin tarkkoja että yhtävät varmasti kohtelevat hyvin ja oikein, mutta toiseen suuntaan ei kauhesti viitsitty vaivaa nähdä. Tai vaikka joku ihan arkinen pienten lahjojen, tuliaisten ym ostaminen - molemmat aina voivottelivat kun ihmisille on niin vaikeaa ostaa lahjoja ja minusta se vain johtui siitä että he eivät yksinkertaisesti olleet kovinkaan kiinnostuneita edes tuntemaan näitä ystäviään kuin pintapuolisesti, tärkeämpää oli vain että mitä näiltä saavat.

Vierailija
1654/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on mielenkiintoinen juttu. Kyllä, miehen tulee olla innostuva uusista asioista, spontaani, muutoksille avoin, niin on puoleensavetävä. Kyllä vain, mutta nämä asiat joista mies innostuu, ja on avoin muutoksille tulee olla naisen määrittelemiä."

Niiden on hankala olla miehen määrittämiä jos se mies ei koskaan ehdota mitään uutta. Täälläkin on moni mies kertonut miten ei halua matkustella yhtään mihinkään, ei nähdä sukulaisia, ei remontoida, ei käydä kulttuuritapahtumissa, ei sitä eikä tätä. Eli siis käytännössä ollaan kotona ja jokainen viikko on samanlainen.

Minulle ainakin on ihan riittävä jos mies sanoo että näki netissä että jossain on joku ilmainen tapahtuma että mennäänkö sinne katsomaan minkälainen se on. Ja voidaan vaikka samalla käydä lasillisella siinä vieressä olevassa baarissa.

Ei tarvitse olla niin kummallista eikä varsinkaan kallista.

Vierailija
1655/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nää naiset ikinä sitten ehdota että he itse voisivat maksaa? Mä tuossa jo kirjoitin aiemmin että olen innostuneempi reissaamaan kuin mies, mutta mä myös maksan. Miehen tarvii vaan jaksaa lähteä mukaan.

Ei kai kukaan omaa "yllätysmatkaansa" itse maksa, siitähän karisee romantiikka samantien. Tai jotenkin noin se ajatuskulku varmaan noilla naisilla menee.

Vierailija
1656/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ongelma noissa tapauksissa ei minun kokemukseni mukaan ole se että toinen ei haaveile oikein mistään vaan se että toinen näkee toisen vain omien haaveidensa mahdollistajana eikä niille toisen haaveille siis oikein edes ole suhteessa sijaa. "

Varmasti tuollaistakin on mutta se on enemmän luonneongelma kun sukupuoliongelma. Haluaahan moni mieskin siitä naisesta hänen oman koti-idylinsä mahdollistajaa kysymättä että haluaako se nainen sitä samaa. Ihan yhtä lailla se on sitä että toisen todellisia toiveita ja tarpeita ei haluta ottaa huomioon vaan katsotaan vain mitä itse saa.

Vierailija
1657/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja koska kukaan ei ole täydellinen (ja kaikki silti olettavat olevansa oikeutettuja täydelliseen), kukaan ei halua "tyytyä" mihinkään.

Täydellinen itselle. Ei sen enempää, ei sen vähempää. Täydellinen itselle. 

Vierailija
1658/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan niin että tällainen (usein naisten) haaveilu ja painostus on enemmänkin oire eikä itse ongelma? Jos se suhde on henkisesti tyhjä eikä siinä saa toiselta arvostusta ja huomiota ihmisenä niin sitä alkaa helposti hakea edes sitä mitä ehkä sitten voisi edes rahalla saada. 

Eipä ole ainakaan itselle tullut koskaan vastaan että nainen joka on kaikin puolin tyytyväinen suhteensä henkiseen puoleen, jatkuvasti vaatisi mieheltään sen lisäksi mitään kalliita huomion-osoituksia tai matkoja. 

Vierailija
1659/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täydellinen itselle. Ei sen enempää, ei sen vähempää. Täydellinen itselle. 

Toki. Ja sitten tulee se yksi asia, joka ei olekaan niin täydellinen. Ja sen myötä ajatus, että ehkä onkin jossain vielä vähän parempi. Joten siihen nykyiseen ei enää panosteta. Ja se nykyinen kuivuu kasaan. Vain siksi, että "ehkä".

Vierailija
1660/2361 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että minulle nämä ovat tärkeämpiä kuin miehelleni, ja senpä takia maksankin aina hänenkin osuutensa. Hän saattaa osallistua bensoihin roadtripillä tai tarjota jonkun illallisen matkan päällä, mutta itselleni on aina ollut täysin sel

Ai ei ole pelkkää stereotypiaa. Voisitko näyttää jonkun, yhdenkin normaalin naisen, joka haluaa miehen maksamaan luksusta? Belorfeja ei lasketa, vaan etsinnässä mammonan perään oleva TAVIS. Omassa laajassa tuttavapiirissä ei tule ketään näin pinnallista mieleen.

Elämyksiä (joka ei suinkaan ole sama kuin kallis asia) voidaan haluta, mutta kyllä ne ihan itse maksetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme