Mikä on erikoisin paikka, jossa olet käynyt ulkomailla?
Oletko esim. vahingossa harhaillut outoon/vaaralliseen kortteliin, löytänyt groteskeja tilataideteoksia sisältävän yksityisen puiston tai eksynyt pyhään lehtoon?
Kommentit (426)
Vierailija kirjoitti:
Olin Saksassa töissä nuorena, ja jotenkin jouduin Bundeswehrin upseerin vaimojen kakkukesteille. Oli hyvin muodollista, emäntä leikkasi kakkua ja lautasia ojennettiin kädestä käteen kunnes kaikki oli saaneet palan niin sitten sai aloittaa. Palat oli aika isoja, meitä oli n 10 vierasta. Sitten kotiapulainen toi pöytään toisen täytekakun ja sama rutiini taas. Aloin olla jo aika täynnä, kun pöytään tuli kolmas kakku, sitten neljäs, joka oli onneksi enemmänkin kahvikakun tyylinen, ja lopuksi tuli vielä n 10 kerroksinen mousse, hyytelö,yms täytekakku. Ei tehnyt mieli kakkua sen jälkeen koko Saksassa olin aikana.
Menee hieman ohi aiheesta, mutta kakun leikkaaminen tehdään Saksassa inisnöörimäisen tarkasti. Olin työssä siellä ja useammassakin tiimin synttäripöydässä työpaikalla joissa leikattiin kakkua. Ensin laskettiin montako henkeä on paikalla ja sitten suunniteltiin ja piirrettiin varovasti kakun pintaan jako vaikkapa 10 tai 12 osaan. Juhlakalu siis toimii aina leikkaajana. Suomessa vastaavissa tilanteissa jokainen vain louhaisee vuorollaan parhaaksi katsomansa palan itselleen.
Ensinnä Sagrda de familia Barcelonassa:
Sagrada Família, on Antoni Gaudín suunnittelema roomalais-katolinen kirkko Barcelonan keskustassa Eixamplen kaupunginosassa. Kirkon nimi merkitsee "pyhää perhettä". Pyhäkön rakennustyöt aloitettiin vuonna 1882 arkkitehti Francesc P.
Mielikuvitukselliset tornit ovat kirkon omaperäisin osa. Gaudín suunnitelmissa niitä oli 18, joista 12 olisi omistettu apostoleille, neljä evankelistoille, yksi Neitsyt Marialle ja kaikista korkein keskustorni Jeesukselle. Korkeimman tornin Gaudí suunnitteli kurkottavan peräti 170 metriin, mikä tekisi siitä maailman korkeimman kirkkorakennuksen.
Barceloonassa on myös Picasson museo, ja Gaudin luomuksia jne.
Toinen, on koko Pyreneiden alue, Jaca, villit kotkat taivaalla jne. puhuttelee.
Kolmas, Loch Ness ilman hirviöitä:).
Baumzipfelweg Saksan Saarlandissa oli mielestäni hauska paikka. Se on puusta rakennettu pitkä polku joka nousee nimensä mukaisesti puiden latvojen tasalle ja johtaa suurelle näkötornille josta on hieno näkymä Saarschleifelle, eli Saar joen 360 asteen mutkaan. Polku sopii muuten myös rullatuolilla kelaaville.
Jeesuksen kalliohauta Israelissa.
Kuubassa 2014, Havannassa tuli paikallisia baareja mieheni kaa kierreltyä pari päivää loman alussa.. Oli kyllä aikas eksoottisia mestoja. Isossa osassa ei ollut vessoissa mitään lamppuja, eli ne oli pilkkopimeitä, eikä myöskään ollut mitään paperia. Pienen paperinpalan sai ostaa noin 100 vuotiaalta mummolta joka päivysti wc-ovella..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun verran olen matkustellut emmekä harrasta valmismatkoja. Mitähän kummallista on tullut nähtyä/ koettua? Eka tulee mieleen salabaari Pekingissä. Sinne mentiin pienestä kiskasta "seinän läpi" alakertaan, jossa mainio meno. En osaa sanoa, oliko oikeasti salakapakka vai oliko vaan markkinointitemppu, mut kiva tunnelma oli.
Sit toinen reissu tulee mieleen Thaimaasta, kun autonkuljettajamme halusi viedä meidät buddhapuistoon, joka paikallisten uskonnossa pyhä paikka. Valtavankokoisia, kullanvärisiä Buddhapatsaita ja ihmisiä kumartelemassa niille. En varmasti osannut arvostaa.
Sit on pakko nostaa vielä snorklausretki Hawajilla. Värikkäiden korallien seassa uiskenteli merikilpikonnia. Ihanaa erikoista!!!No olipa erikoista. Ihan merikilpikonnia näitte meressä ja Thaimaassa kultaisia buddhia. Ette kyllä todellakaan ole sitten paljoa matkustaneet, jos nuo asiat saavat pään pyörälle.
Lähinnä kyllä tällä 'emme harrasta valmismatkoja' tarkoitin sitä, että emme varmasti osaa itsenäisesti löytää niitä erikoisimpia paikkoja. Useinhan matkaoppaat osaavat näistä vinkata. Mutta mua ei kyllä yhtään kiinnosta luurangot tai haudat tms. Ja kyllä valtavat merikilpikonnat heidän luonnollisessa ympäristössään oli minulle ainutlaatuinen kokemus. Kiva, jos sulle on ihan arkipäivää.
Mont Saint-Michel, luostarisaari Normandiassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reeperbahnin ilokatu Saksan Hampurissa. Joku ilonainen yritti kaupata itsensä mun iskälle huhtikuun lopussa 2012 keskellä vilkasta iltaa kun olin siellä kävelemässä mun iskän ja vanhimman isosiskon kanssa. Mun vanhin isosisko oli siis tuolloin yliopistovaihdossa Hampurissa ja kävin siellä iskän kanssa katsomassa sitä. Samaan aikaan joku kaupitteli siellä kannabista ja muita huumeita. Muistan kun mun vanhin isosisko sanoi mulle siellä, että kerran sen yksin kävellessä kyseisellä kadulla joku random ilonainen alkoi ampumaan vesipyssyllä sitä kun hän käveli yhden ilonaispaikan näyteikkunan ohi.:-D
M28Hampurissa on myös katu johon naiset (alannaisia lukuunottamatta) eivät saa mennä lainkaan. Ehkä siskosi erehtyi juuri tuolle kadulle 😚
Tää muuten taitaa olla se kyseinen katu, jonne mun isosisko on eksynyt siellä Reeperbahnin/ St. Paulin alueella siellä Hampurissa vaihdossa ollessaan.:-D
T: se M28
Mä olen myös naisena käynyt kyseisellä kadulla kävelemässä, seurueen muut jäsenet olivat miehiä (olipa yllättävää että halusivat lähteä käymään siellä) ja koitin kävellä huomaamattomasti muun porukan seassa ettei olisi tullut sanomista.
Albaniassa, en muista kylän nimeä mutta sellainen pieni paikka vuoristossa.
Sellaisella taksintapaisella ajettiin, se ajoi sitä tiettyä reittiä paikasta A paikkaan B, sellainen iso pakettiauto, yhdeksän henkeä kuskin lisäksi mahtui kyytiin. Auto oli täynnä ja oli kuuma.
Siellä kylä torilla sitten jäätiin pois, ja kuljeskeltiin ja katseltiin ympärillemme. Päädyttiin sitten sellaiseen tosi mahtavaan Turkin vallan aikaiseen linnaan joita siellä on paljon.
Mahtava paikka! Vanhoja tykkejä ja kanuunankuulia ja sokkeloita ja torneja. Upea näköala ympäristöön.
Siellä linnassa oli matkamuisto myymälä josta ostin hopeisen kaulakorun, en enää muista mitä se esittää mutta sellainen aurinko jossa jotain kaiverrusta.
Oli todella mielenkiintoinen maa kaiken kaikkiaan. Kierreltiin ympäriinsä, muutama päivä eri paikoissa, Tiranassa hotellissa ja viikko rannikolla uimassa ja auringosta nauttimassa.
Ehdottomasti mentävä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun verran olen matkustellut emmekä harrasta valmismatkoja. Mitähän kummallista on tullut nähtyä/ koettua? Eka tulee mieleen salabaari Pekingissä. Sinne mentiin pienestä kiskasta "seinän läpi" alakertaan, jossa mainio meno. En osaa sanoa, oliko oikeasti salakapakka vai oliko vaan markkinointitemppu, mut kiva tunnelma oli.
Sit toinen reissu tulee mieleen Thaimaasta, kun autonkuljettajamme halusi viedä meidät buddhapuistoon, joka paikallisten uskonnossa pyhä paikka. Valtavankokoisia, kullanvärisiä Buddhapatsaita ja ihmisiä kumartelemassa niille. En varmasti osannut arvostaa.
Sit on pakko nostaa vielä snorklausretki Hawajilla. Värikkäiden korallien seassa uiskenteli merikilpikonnia. Ihanaa erikoista!!!No olipa erikoista. Ihan merikilpikonnia näitte meressä ja Thaimaassa kultaisia buddhia. Ette kyllä todellakaan ole sitten paljoa matkustaneet, jos nuo asiat saavat pään pyörälle.
Ja nyt kateus sitten iski sinuun! Kyllä nuo olisivat olleet ainakin minulle erikoisia ja vaikuttavia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnä Sagrda de familia Barcelonassa:
Sagrada Família, on Antoni Gaudín suunnittelema roomalais-katolinen kirkko Barcelonan keskustassa Eixamplen kaupunginosassa. Kirkon nimi merkitsee "pyhää perhettä". Pyhäkön rakennustyöt aloitettiin vuonna 1882 arkkitehti Francesc P.
Mielikuvitukselliset tornit ovat kirkon omaperäisin osa. Gaudín suunnitelmissa niitä oli 18, joista 12 olisi omistettu apostoleille, neljä evankelistoille, yksi Neitsyt Marialle ja kaikista korkein keskustorni Jeesukselle. Korkeimman tornin Gaudí suunnitteli kurkottavan peräti 170 metriin, mikä tekisi siitä maailman korkeimman kirkkorakennuksen.
Barceloonassa on myös Picasson museo, ja Gaudin luomuksia jne.
Toinen, on koko Pyreneiden alue, Jaca, villit kotkat taivaalla jne. puhuttelee.
Kolmas, Loch Ness ilman hirviöitä:).
Loch Ness on kyllä hieno paikka - rauniot, rantoja mukaileva tie ja maisema ovat välillä kuin satukirjasta. Me ajettiin Edinburghista tietä A82 Invernessiin asti ja tultiin sieltä takaisin alas tietä A9. Olen aina halunnut käydä Skotlannissa uudestaan, toistaiseksi ei ole toteutunut.
Vierailija kirjoitti:
Mont Saint-Michel, luostarisaari Normandiassa
Olen käynyt kaksi kertaa. Upea paikka :)
12-kerroksinen hissitön kerrostalo Liettuan Vilnassa. Talo oli tarkoitettu opiskelijoille, ja ilmeisesti ajateltiin, että kyllä he jaksavat kävellä.
Juoksuhiekkaranta Ninety Miles Beach Uuden Seelannin pohjoissaarella.
Haitissa woodoo esityksessä ja haitilaisessa "hotellissa" yö
Bangkokissa slumissa, asustelin siellä viikonpäivät ja aivan rehellisesti täytyy sanoa että siellä oli tosi mukavia ihmisiä.
Zimbabwen maaseutu. Olin käymässä Victoria-putouksilla Zimbabwessa ja käytiin autolla myös tutustumassa maaseutuun. Tuolla meille yritettiin useampaan kertaan kaupata tyttölapsia. Kerrottiin, miten ovat hyviä morsiammeksi tai kodinhoitajiksi tms.
Punainen meri oli "mielenkiintoinen" kokemus. Jestas, että kutisin sen jälkeen...
No olipa erikoista. Ihan merikilpikonnia näitte meressä ja Thaimaassa kultaisia buddhia. Ette kyllä todellakaan ole sitten paljoa matkustaneet, jos nuo asiat saavat pään pyörälle.