Mikä on erikoisin paikka, jossa olet käynyt ulkomailla?
Oletko esim. vahingossa harhaillut outoon/vaaralliseen kortteliin, löytänyt groteskeja tilataideteoksia sisältävän yksityisen puiston tai eksynyt pyhään lehtoon?
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen on ilmastorikos!!!
Elokapina Extinction Rebellion Finland julistaa Suomeen ilmastohätätilan. Elämme keskellä ilmaston ja ekologian kriisiä ja vaadimme, että tilanteeseen suhtaudutaan sen vaatimalla vakavuudella. Esitämme kolme vaatimusta hallitukselle, medialle ja koko yhteiskunnalle. Käytämme kansalaistottelemattomuutta ja väkivallatonta suoraa toimintaa muiden demokraattisten keinojen ohella saadaksemme aikaan tarvittavia yhteiskunnallisia järjestelmätason muutoksia.
Höpsistä höö.
Ei se päämäärä vaan matka. Yksi parhaista omalle kohdalleni sattuneista oli Egypti lähes 40 vuotta sitten.
Pyramidit ja (vanha kunnon) Egyptiläinen museo Kairossa, yöunalla Luxoriin, kuninkaallisten laaksot, Niilin risteily Assuaniin, päiväretki Abu Simbeliin, potkurikoneella takaisin Kairoon. Pari viikkoa siihen meni, mutta tiesipähän reissanneensa.
Reissua voi muistella katsomalla esimerkiksi Agatha Christien Kuolema Niilillä tai Ian Flemingin 007 rakastettuni.
Vierailija kirjoitti:
Kööpenhaminassa käytiin tutustumassa panimoon, olikohan Heinekenin. Päästiin sinne ilmaiseksi tai saattoi se kuulua Kööpenhaminakorttiin. Siellä oli vanhojen hienojen kuparisten oluenvalmistustankkien lisäksi avoimia altaita, missä valmistettiin olutta. Kuin matalia uima-altaita, missä oli likaisenruskeaa nestettä. Ei varmaan nykyaikana enää pääse kävelemään sellaisissa tiloissa tutustumiskierroksella.
Mikä parasta, yksikään meistä ei edes juo olutta. No kyllä siellä maisteltiin kaikenlaista kierroksen lopuksi. Sai siellä jotain virvoitusjuomiakin.
Heineken Kööpenhaminassa. Just joo.
Eksyimme pimeällä maaseudulla sivutielle joka johti meksikolaiseen vankilaan. Yhtäkkiä oli valokeilassa vartiointipartio konepistooleineen. Vartijoiden epäilykset siitä että olimme tulleet vapauttamaan vankeja vahvistuivat, kun he penkoivat auton ylösalaisin ja löysivät vuorikiipeilyvarusteemme köysineen.
Selitysten jälkeen ja paikallisten tuttaviemme avulla pääsimme kuitenkin jatkamaan matkaa kääntymällä takaisin. Mutta siinä vietettiin kuumottava tunti.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukylän asukkaan puucee Keniassa, maahan kaivettu reikä, johon piti osua. Enkä moiti, oli vain erilainen kokemus.
Lastenkoti Keniassa - se pienen vauvan isojen silmien katse jäi loppuelämäksi mieleen.
Interraililla neljän muun kanssa, kun junan ovet sulkeutuivat kesken kaiken ja juna lähti. Jättäen puolet porukasta junaan ja puolet asemalle. Ei ollut kännyköitä silloin, mutta löysimme toisemme uudelleen :)
Luin koko ketjun. Tämä jäi eniten mieleen: vauvan silmät kenialaisessa orpokodissa.
Ei ulkomailla, mutta Suomessa. Säästömuseo Laihialla. Tyhjä huone, noin 10-12 neliötä. Ei mitään sisällä. Huuomoria vai ei ?
Homobaariin eksyin vahingossa kerran Hong Kongissa.
Joku homo tuli juttelemaan ettet taida olla täkäläisiä, vasta sitten hoksasin katsella ympärilleni että paikassa eibollut yhtään naista eikä yhtään muuta ei-kiinalaista miestä.
Päätin juoda kaljan äkkiä. Se mies olisi halunnut lähteä mun mukaan, mutta meinasin että ei oo mun juttu.
Gambiassa näin aika monta erikoista paikkaa. Päätin lähteä sinne ihan uteliaisuudesta, vaikka onkin naisten paikka. Mutta olihan se lähes kuin Thaimaassa, useat tummat tytöt tuppautu seuraan.
Kävin Kamputseassa punaisten khmerien leirillä opettelemassa hallitsevan ja omistavan eliitin käsittelyä. En ole vasemmistolainen mutta Pol Potin ideat alkaa tuntua pikku hiljaa hyviltä. Katsotaan saako Petteri kasvatettua tarpeeksi nauriita umpimettässä pysyäkseen elossa seuraavaan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Loikkasin Ukrainasta Itävaltaan sosialistisen rautaesiripun läpi.
Siinä on Slovakia tai Unkari välissä.
Työskentelin Israelissa muutaman kuukauden. Työkaverit kierrättivät yks viikonloppu minua ympäri Israelin, road trip.
Syyrian rajalla silmän kantamattomiin sotilaita ja kaikki osoittivat aseella. Noin 200 metrin päässä minusta hyppeli kulkukoira, joka lähti juoksemaan Syyrian puolelle.
Pam!
Koira ammuttiin heti, kun se loikkasi rajan yli.
Tapahtuneesta kohta 20 vuotta aikaa ja vieläkin sydän alkaa pamppailemaan...
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani kävi aikoinaan Budapestissä eli Unkarissa. Jälkeenpäin hän valitti että siellä oli "turvatarkastuksia" koko ajan. Eli kuulemma jokaikinen kerta kun hän matkusti vaikkapa ratikalla niin sinne tuli lipuntarkastajia jotka tarkastivat jokaikisen matkustajan tosimontakertaa! Jokaikisessä ratikassa ynnämuussakulkuneuvossa tieskuinka monta tarkastajaa tarkastamassa kaikki matkustajat tieskuinkamonesti! Se oli tuttavastani tosi harmillista, suorastaan ihmeellistä, aivan kauheeta. No, itse kun kävin Budapestissä niin en huomannut mitään vastaavaa, minua ei tarkastettu varmaan kertaakaan, minä tykkäsin siitä kuinka tosi klassisen kaunis se koko kaupunki oli. Varmaan ainoa kaupunki koko maailmassa jossa olen ihastellut arkkitehtuuria (minä olen arkkitehtuuri-idiootti eli useimmiten en tuollaisia rakennusjuttuja huomaa ollenkaan).
Mutta myöhemmin kävin Venäjällä Karjalassa tai siis tarkemmin Laatokan järven ympärillä. Siellä tajusin mistä
Onpa kummallista. Itse olen käynyt Israelissa neljä kertaa, en ole koskaan kokenut tuollaista.
ECO Nelson tsekkiläinen selviytymisleiri antarktiksella. Paikkaan ei saa tuoda ruokaa tai varusteita, vaan on selvittävä sillä mitä luonto tarjoaa. Aika pelottava paikka...
Vierailija kirjoitti:
Ei se päämäärä vaan matka. Yksi parhaista omalle kohdalleni sattuneista oli Egypti lähes 40 vuotta sitten.
Pyramidit ja (vanha kunnon) Egyptiläinen museo Kairossa, yöunalla Luxoriin, kuninkaallisten laaksot, Niilin risteily Assuaniin, päiväretki Abu Simbeliin, potkurikoneella takaisin Kairoon. Pari viikkoa siihen meni, mutta tiesipähän reissanneensa.
Reissua voi muistella katsomalla esimerkiksi Agatha Christien Kuolema Niilillä tai Ian Flemingin 007 rakastettuni.
Sen verran tuli Egyptissä käytyä että teimme Niilin risteilyn (muutama tunti), näimme mm Luxorin, Kuninkaitten laakson, Hatshepsutin palatsin, Kairon, Sfinksin, museon 2 pv ennenkuin se tuhoutui, käytiin pyramidin sisällä jne. Upeat nähtävyydet mutta maa ei kiinnosta muuten, se on nyt nähty
Olen käynyt sikaritehtaalla Suomessa 🙂