Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset hautajaiset on ihmisellä, jolla ei ole sukulaisia tai ystäviä

Vierailija
30.04.2022 |

Ihmisellä, joka on yksinäinen. Ei YHTÄÄN ystävää, sukulaista, ei lapsia. Ei miestä. Siis jätetäänkö hautajaiset pitämättä vai tuleeko sinne ketään?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudataan isossa kenkälaatikossa kasvimaalle ilman seremonioita.

Vierailija
22/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. äärimmäisen introvertilla. Jos ei ole sosiaalista elämää tai on vieraantunut ihmisistä niin kuka sitä tietää hautajaisiin tulla. Ei se kuitenkaan välttämättä sano mitään huonoa vainajasta itsestään. Jotkut ovat vain niin äärimmäisen omissa oloissaan viihtyviä. Olen itse 28-v. nainen ja minulla ei ole oikeastaan ketään läheistä ihmistä eikä se minua aivan aidosti haittaa. Viihdyn yksin, haluan olla omassa rauhassani ja nautin siitä, että ympärilläni on hiljaisuutta. Jos kuolisin nyt, en usko, että kovin moni perääni itkisi. Eikä se minua liiemmin vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksköhän sanotaan esim. Viimeinen tervehdys, ruotsin kielellä on paljo tälläsiä hautajais "värssyjä" jotka niinku viittaa että viimeinen sitä ja tätä,, silloinhan ei uskota että näemme jälleen, vai uskotaanko mutta ajatellaan että ei tämä vainaja ainakaan pääse taivaaseen🤔

Vierailija
24/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minulla on sukulaisia ja ystäviä, sekä virallisesti laadittu viimeinen tahto, jonka mukaan kiellän hautajaiset ja kaiken muistamisen. Polttohautaus ja laatta muistolehtoon. Me elämme täällä ja muistamme täällä - sen jälkeen se on myöhäistä.

Vierailija
25/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mieti. Kuka ne hautajaiset järjestäisi?

Ihminen, jolla on rahaa voi itse järjestää hautajaisensa. Voi ostaa hautapaikan, voi jättää kirjalliset ohjeet. Kaikki yksin eläjät eivät ole sossutapauksia.

Vierailija
26/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, jolla on rahaa voi itse järjestää hautajaisensa. Voi ostaa hautapaikan, voi jättää kirjalliset ohjeet. Kaikki yksin eläjät eivät ole sossutapauksia.

En tiedä että voiko hautapaikkaa etukäteen ostaa, mun mielestä täälläpäin ei voi, paikan voi varata samasta haudasta kuolintapauksessa

Vierailija
27/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan työntekijä pitää yksin pienen muistotilaisuuden kunnioittaen jos ei tule ketään omaisia sinne. Tv ohjelmasta olen nähnyt joskus kun oli ohjelma niistä totaalisen yksinäisistä joilla ei ollut ketään lähiomaista sinne. 

Vierailija
28/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu mihinkään kirkkoon enkä omista hautapaikkaa. Polttohautaus ja tuhkat vie mereen joku työnsä puolesta.

Vierailija
29/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kuvattuna tuollaiset hautajaiset.
https://areena.yle.fi/1-50318641

Tuli hyvä fiilis lopussa kun selvisi että tuolla ihmisellä oli kuitenkin ollut yksi ystävä jota näki melkein joka päivä. Kaikilla ei sitäkään ole.

Vierailija
30/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu mihinkään kirkkoon enkä omista hautapaikkaa. Polttohautaus ja tuhkat vie mereen joku työnsä puolesta.

Hautajaiset ne nekin on. Tosin mereen eivät kyllä vie. Ja todennäköisesti siunataankin, ellet sitten sitä kiellä elossa ollessasi.

Vierailija
31/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minulla on sukulaisia ja ystäviä, sekä virallisesti laadittu viimeinen tahto, jonka mukaan kiellän hautajaiset ja kaiken muistamisen. Polttohautaus ja laatta muistolehtoon. Me elämme täällä ja muistamme täällä - sen jälkeen se on myöhäistä.

Et sä voi hautaamista kieltää. Hautajaiset ne poltto ja tuhkien laskukin on.

Vierailija
32/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki viranomaiset ihmisen hautaan huolehtivat. Mutta eivät he mitään hautajaisia järjestä.

Hautajaiset on hautaan saatto, eli kyllä järjestävät.

Vierailija
33/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä minä voin - laatimalla siitä testamentin. Ja niin myös tein. Tuhka lasketaan maahan ilman mitään seremoniaa.

Vierailija
34/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä että voiko hautapaikkaa etukäteen ostaa, mun mielestä täälläpäin ei voi, paikan voi varata samasta haudasta kuolintapauksessa

No, kyllä nyt aivan takuuvarmasti voi ostaa hautapaikan etukäteen! 

Mitenkähän on mahdollista, että joku haudataan sinne, mistä oli paikan ostanut. Olivat ostaneet vanhan hautausmaalta jonkin vanhan haudan, joka ei enää ollut "käytössä".

Vierailija
35/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en kuulu kirkkoon ja olen toivonut tuhkani heitettävän omaan puutarhaani jos on vielä tai sitten yleiseen seurakunnan lehmukseen maan parannus aineeksi. 
Uuden lain mukaan tuhkaa ei saa enää jakaa, vaan se tulee haudata tai sijoittaa yhteen paikkaan vuoden kuluessa tuhkaamisesta. Tuhkan voi edelleen sirotella esimerkiksi vesistöön tai maan pinnalle tai haudata maahan joko uurnassa tai ilman sitä. Siihen on kuitenkin hankittava maanomistajan lupa. Mikäli vainajalle halutaan luontoon näkyvä hautasija tai muistomerkki, on sille hankittava lääninhallituksen lupa.

Omaisten on ilmoitettava tuhkan luovuttamisen yhteydessä krematoriolle kirjallisesti, minne tuhka tullaan sijoittamaan Siten myös muut vainajan läheiset saavat siitä halutessaan tiedon. Krematoriot velvoitetaan myös pitämään rekisteriä tuhkauksista ja tuhkan sijoittamispaikoista.

https://www.kaleva.fi/uusi-hautauslaki-korostaa-vainajan-toivomuksia/21…

Vierailija
36/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lakisääteiset asiat hoitaa joku kunnan sosiaalitoimi. Eli arkkuun, polttoon ja tuhkan loppusijoitus kunnan siihen tarkoitukseen varaamaan paikkaan. Usein kait joku kohta hautausmaalla. Ei siellä mitään siunailla jos kukaan ei ole sellaista toimitusta vainajalle pyytämässä. Joku hautausmaan työntekijä sen tuhkan kuoppaan laskee ja on kait hänestä kiinni siunaileeko hän vai ei.
Siiä en tiedä jos vainajalla oli joku hautaustoive "testametissa", eikä ketään läheisiä ole sitä toteuttamassa, niin miten sitten toimitaan.
Tollasen toimituksen saa järjestää vaikka vainajalla olisi kuinka iso tuttavapiiri ja suku. Ei kukaan tai mikään velvoita pitämään hautajaisia tai muita seremonioita.

Se viranomainen siunaa aina jollei sitä erikseen pyydetä jättämään väliin. Se on hautajaisseremonia vaikka sen tekee yksi ihminen. Ja kyllä velvoittaa, ruumis ei voi jäädä hautaamatta.

Vierailija
37/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä minä voin - laatimalla siitä testamentin. Ja niin myös tein. Tuhka lasketaan maahan ilman mitään seremoniaa.

Se on hautajaiset.

Vierailija
38/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hautajaiset.

Housussasi sinulla on hautajaiset.

Vierailija
39/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille pidetään siunaustilaisuus ja hautajaiset, vain muistotilaisuus jää pitämättä.

Siunataanko nekin jotka eivät kuulu kirkkoon? Siunataan tietenkin jos omaiset haluaa, mutta jos ei ole ketään.

Vierailija
40/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hautajaiset.

Housussasi sinulla on hautajaiset.

No voi luoja, mitä se on jos ei hautajaiset? Hautausko nyt on sit sua tyydyttävä sana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme