Millaiset hautajaiset on ihmisellä, jolla ei ole sukulaisia tai ystäviä
Ihmisellä, joka on yksinäinen. Ei YHTÄÄN ystävää, sukulaista, ei lapsia. Ei miestä. Siis jätetäänkö hautajaiset pitämättä vai tuleeko sinne ketään?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille pidetään siunaustilaisuus ja hautajaiset, vain muistotilaisuus jää pitämättä.
Siunataanko nekin jotka eivät kuulu kirkkoon? Siunataan tietenkin jos omaiset haluaa, mutta jos ei ole ketään.
Siunataan jollei ole pyydetty ettei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minulla on sukulaisia ja ystäviä, sekä virallisesti laadittu viimeinen tahto, jonka mukaan kiellän hautajaiset ja kaiken muistamisen. Polttohautaus ja laatta muistolehtoon. Me elämme täällä ja muistamme täällä - sen jälkeen se on myöhäistä.
Vaikka tuhkataan niin on älytöntä että pitää ostaa arkku sitä varten. Miksei voi viedä suoraan krematorioon ja sitten vain siunaus ilman arkkua.
Täällä ei ole edes muistolehtoa johon voisi laatan laittaa, riippuu siis seurakunnista. Minulle jää kaksi sisarenlasta tällä tiedolla, enkä halua heitä rasittaa hautajaisilla.
Ai ruumis suoraan polttoon ilman arkkua?
Näillä näkymin tulen kuolemaan yksi kaikessa hiljaisuudessa. Ei kavereita eikä lapsia. Lähisukulaisia on muutama, mutta ketään ei kiinnosta, jos kuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minulla on sukulaisia ja ystäviä, sekä virallisesti laadittu viimeinen tahto, jonka mukaan kiellän hautajaiset ja kaiken muistamisen. Polttohautaus ja laatta muistolehtoon. Me elämme täällä ja muistamme täällä - sen jälkeen se on myöhäistä.
Et sä voi hautaamista kieltää. Hautajaiset ne poltto ja tuhkien laskukin on.
Kylläpä minä voin - laatimalla siitä testamentin. Ja niin myös tein. Tuhka lasketaan maahan ilman mitään seremoniaa.
Tuhkaa ei tartte laskea edes mihinkään, se voidaan vaan hävittää, ei siis tartte mitään uurnaa tai sirottelua tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tuhkataan niin on älytöntä että pitää ostaa arkku sitä varten. Miksei voi viedä suoraan krematorioon ja sitten vain siunaus ilman arkkua.
Täällä ei ole edes muistolehtoa johon voisi laatan laittaa, riippuu siis seurakunnista. Minulle jää kaksi sisarenlasta tällä tiedolla, enkä halua heitä rasittaa hautajaisilla.Ai ruumis suoraan polttoon ilman arkkua?
Niin, miksi tuhlata tonnia johonkin arkkuun joka kohta poltetaan, senkin rahan voisi jättää perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki viranomaiset ihmisen hautaan huolehtivat. Mutta eivät he mitään hautajaisia järjestä.
Hautajaiset on hautaan saatto, eli kyllä järjestävät.
En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat?
Suurin osa suomalaisista jo poltetaan ja tuhka menee minne menee.
Seurakunnilla on myös muistolehtoja, joihin tuhkan sirotella, tai jotain vastaavia
Ja noita yksinäisten ihmisten hautaamisia on enemmän, kuin ihmiset edes voivat kuvitella.
Eli on neljä kantajaa seurakunnan puolesta. Pappi siunaa ruumiin ja se on sitten siinä, jos vainaja tuhkataan, arkku lähtee krematorioon.
Jos haudataan, kantajat kantavat arkun hautaan.
Saattajia ei ole, eikä kukkia arkulle laske kukaan.
Kunta / kaupunki maksaa arkun ja ruumisauton kuljetukset sekä vainajan polttamisen krematoriassa, joka sekin maksaa muutaman satasen.
Netistä löytyy kyllä suuri määrä tietoa hautausasioista eri sivustoilla, joten ei näitä asioita tarvitse arvuutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä minä voin - laatimalla siitä testamentin. Ja niin myös tein. Tuhka lasketaan maahan ilman mitään seremoniaa.
Tuhkaa ei tartte laskea edes mihinkään, se voidaan vaan hävittää, ei siis tartte mitään uurnaa tai sirottelua tms.
Höpöhöpö. Hautaustoimilain mukaan tuhkaa ei voi jättää pysyvästi hautaamatta tai sirottelematta, vaan tuhka on vuoden kuluessa tuhkaamisesta haudattava tai muulla tavoin sijoitettava pysyvästi yhteen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki viranomaiset ihmisen hautaan huolehtivat. Mutta eivät he mitään hautajaisia järjestä.
Seurakunnilla on myös muistolehtoja, joihin tuhkan sirotella, tai jotain vastaavia
Ja noita yksinäisten ihmisten hautaamisia on enemmän, kuin ihmiset edes voivat kuvitella.
Eli on neljä kantajaa seurakunnan puolesta. Pappi siunaa ruumiin ja se on sitten siinä, jos vainaja tuhkataan, arkku lähtee krematorioon.
Kunta / kaupunki maksaa arkun ja ruumisauton kuljetukset sekä vainajan polttamisen krematoriassa, joka sekin maksaa muutaman satasen.
Netistä löytyy kyllä suuri määrä tietoa hautausasioista eri sivustoilla, joten ei näitä asioita tarvitse arvuutella.
Tuhka ei mene minne menee, koskaan. Tuhka sijoitetaan yhteen paikkaan joko hautaamalla tai sirottelemalla=hautaus. Henkilö joka sen suorittaa, suorittaa hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kunta hoitaa jos ei ole ketään. Virkapappi siunaa ja kantajat ovat talon puolesta, siis kirkosta tms.
Juhliahan ei ole pakko pitää.
Mä olen "tilannut" semmoiset, mummo uurnaan, ei bileitä. EI tartte ilmoitella kuin viranomaisille. Yksi perijä.
Minä haluan sellaiset. Jälkikasvua ja sukua on, mutta aikansa kuunneltua valituksia hautajaisista ja muista juhlista niin, tuuo vaihtoehto kiehtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ole edes muistolehtoa johon voisi laatan laittaa, riippuu siis seurakunnista. Minulle jää kaksi sisarenlasta tällä tiedolla, enkä halua heitä rasittaa hautajaisilla.Ai ruumis suoraan polttoon ilman arkkua?
Niin, miksi tuhlata tonnia johonkin arkkuun joka kohta poltetaan, senkin rahan voisi jättää perinnöksi.
Halvin arkku maksaa muutaman satasen. Jos haluat ruumiisi suoraan polttoon, kannattaa kysyä SS-miehiltä.
Vierailija kirjoitti:
Surullista jos niitä ei pidettäisi. Entä jos hän ei ole voinut sille mitään että ei ole ketään, ei ketään tuttuja.
Ei välttämättä. Tunsin, "poisnukkuneita", jotka eivät halunneet minkäänlaisia hautajaisia. Alkoholin käyttäjiä, mutteivat halunneet olla vaivaksi, eläessäänkään.
Oisin kyllä voinut osallistua, viedä vaikka kukan, mutta minusta se ois ollut jotenkin ... "tuppautumista".
Pakolliset hautaukulut ovat kalliita ja järkyttävän kalliita niin että niillä rahastetaan. Ihmisen hautaaminen ei pitäisi maksaa yhtään mitään kun ihmisen syntymäkin on ihan ilmaista sen kustantaen sen veronmaksajat niin pitäisi olla kuolemakin veronmaksajien kustantama. En tajua että kuoleman kulut otetaan vainajan varoista ja varattomille se on ilmaista. Ihmiset ovat eriarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Pakolliset hautaukulut ovat kalliita ja järkyttävän kalliita niin että niillä rahastetaan. Ihmisen hautaaminen ei pitäisi maksaa yhtään mitään kun ihmisen syntymäkin on ihan ilmaista sen kustantaen sen veronmaksajat niin pitäisi olla kuolemakin veronmaksajien kustantama. En tajua että kuoleman kulut otetaan vainajan varoista ja varattomille se on ilmaista. Ihmiset ovat eriarvoisia.
Millä tavalla syntymä on ilmainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvin arkku maksaa muutaman satasen. Jos haluat ruumiisi suoraan polttoon, kannattaa kysyä SS-miehiltä.
Seurakunta voisi käyttää laina-arkkua jota käytettäisiin niillä jotka eivät halua ostaa arkkua ja haluavat tuhkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaaminen se silti on.
toivoisi ihmisten ymmärtävän ettei yksinäinen ihminen ole ilkeä tne. voi olla elämässään kokenut kauheuksia, väkivaltaa jne. ja jäänyt yksin.
komppaan kaikkia yksinäisiä ja yksin eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunta voisi käyttää laina-arkkua jota käytettäisiin niillä jotka eivät halua ostaa arkkua ja haluavat tuhkauksen.
Miten poltettua arkkua käytetään uudelleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy kyllä suuri määrä tietoa hautausasioista eri sivustoilla, joten ei näitä asioita tarvitse arvuutella.Tuhka ei mene minne menee, koskaan. Tuhka sijoitetaan yhteen paikkaan joko hautaamalla tai sirottelemalla=hautaus. Henkilö joka sen suorittaa, suorittaa hautajaiset.
Niin, sitä tarkoitin, että menee minne menee, eli mihin se päätetty viedä.
Voidaan sirotella jonnekin, minne saa sirotella, vaikka muistolehtoon.
Sitten voi mennä tuhkauurnassa hautaan, entiseen hautaan, jossa on jo muita läheisiä haudattuna. Ja jossa on tilaa tuhkauurnalle.
Voi kai ostaa myös hautapaikan uurnallekin jos haluaa ja siihen pienen kiven?
On myös muistolehtoja, joihin uurnasäilöjä.
Eli se uurna menee sinne minne se päätetään menevän.
Hassua että nykyisin kaikki pitää vääntää rautalangasta, eikä osata ollenkaan lukea ns. rivien välistä.
Surullista. Mun hautajaisiin tuskin tulee myöskään ketään. No, mies ehkä, jos elää mua pidempään.
Ei oo muuta sukua kun vanhuksia ja omat vanhemmat jotka todennäköisesti kuolee ennen mua.
Ei lapsia, ei kavereita. :/
N31
Täällä ei ole edes muistolehtoa johon voisi laatan laittaa, riippuu siis seurakunnista. Minulle jää kaksi sisarenlasta tällä tiedolla, enkä halua heitä rasittaa hautajaisilla.