Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyvanhempien mielestä kaikki on niin rankkaa?

Vierailija
30.04.2022 |

Ihan jo pelkästään oman lapsen kanssa oleminen? Yhdenkin lapsen? Ja kahdenhan kanssa ei vanhempi voi olla koskaan yksin, koska ne juoksevat eri suuntiin. Jos syntyy uusi lapsi niin esikoinen laitetaan päiväkotiin. Vaikka olisi hädin tuskin 2v. Koska miten sitä pystyisi kahta lasta yhtäaikaa hoitamaanIhan liian rankkaa!

Kommentit (165)

81/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapset ole rankkoja, muu elämä vaatimuksineen on.

Mä veikkaan, et nää tällaset valittajat ei kestäis minuuttiakaan, jos pääsisivät ajassa taaksepäin. Kun oikeesti piti tehdä itse, eikä koneet tehneet kaikkea. Ja naisiin kohdistui ihan oikeasti vaatimuksia.

No silloin lapset piestiin ja raivottiin hiljaisiksi tai kulkivat jo pienestä lapsijoukoissa ilman valvontaa, mikä tietysti johti tapaturmiin.

Olen edelleen sitä mieltä että jos lapselle ei puheella saa tehtyä rajoja remmi esille koska jos niitä rajoja ei tee tulee lapsia jotka ovat luonne vikaisia. Tuolla ulkona näkee heitä jotka huutelevat vanhemmille ihmisille yms josta aina tietää että kotona ei ole hommia hoidettu. Tuo ryhmässä kulkeminen oli riskialtista mutta toisealta myös opetti niitä jotka selvisi pärjäämään. Jos holhoaa lasta liikaa hän pysyy kotona vielä 40 vuotiaanakin ja pelkää kaikkea mahdollista.

Vierailija
82/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö-Suomi rasittaa. Lapsi ei saa kävellä yksin 300 metrin päässä sijaitsevaan eskariin, sillä hän on siellä myös päivähoidossa.

Ne lapset, jotka käyvät samaa eskaria, mutta EIVÄT jää sen jälkeen iltapäiväksi hoitoon, saavat kulkea itsenäisesti.

Kolmen kuukauden kuluttua alkaa ekaluokka. Kouluun on 2,8 kilometriä, jonka lapsen tietenkin on poljettava pyörällä itse. Ei mitään ongelmaa olekaan enää siinä, että 6-vuotias kulkee yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin lastenkasvatukselle on paljon kovemmat sosiaaliset vaatimukset kuin ennen. Monet elämää helpottavat asiat jotka ennen olivat ok eivät todellakaan ole sitä enää. Lisäksi nykyisin sosiaalisten vaatimusten rikkominen on yhä useammin myös viranomaisasia, kiitos lasujen. Lastensuojelulla on valtuudet puuttua kaikkeen sellaiseen minkä se kokee olevan huolenaihe, eikä vanhemman siis tarvitse rikkoa mitään lakipykälää jotta joutuisi vaikeuksiin lastensuojelun kanssa.

Mitkä asioita helpottavat asiat ennen oli ok, mutta ei enää nykyisin?

Lapsia ei tarvinnut kyydittää joka paikkaan vaan kulkivat paljon itse, alle kouluikäistä ei tarvinnut koko ajan vahtia (esim. itse olen käynyt lähikaupassa yksin jo 6-vuotiaana), lapsilla ei ollut pakko olla ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia, lapsia sai rangaista tarvittaessa lujastikin, lapsilla sai teettää paljon enemmän kotitöitä, pienen lapsen liikkumavapautta sai tarvittaessa rajata merkittävästi, ei tarvinnut olla sukupuolisensitiivinen ja ylipäätään kasvatustyylin sai valita itse eikä esim. neuvola "suositellut" mitään tiettyä tyyliä.
Eli asenne oli paljon vähemmän tiukkapipoinen perheiden tekemien valintojen suhteen. Kaikki kukat saivat kukkia.

Meillä on lapset saaneet harrastukset valita niin, että pääsevät niihin itse kulkemaan. Tämän vuoksi asummekin kaupingissa, ei maalla vaikka se olisikin meille aikuisille kivempaa. Meillä lapset ovat saaneet käydä kaupassa siitä lähtien kun ovat aloittaneet koulun, eli 7v, vuoden myöhemmin kuin sinä.
En ole nytkään huomannut kenenkään pakottavan mihinkään kasvatustyyliin. Lapset tekevät kotitöitä meillä ihan reilustikin. Ei ole kyllä kukaan valittanut eikä lasuja kuulunut.
Mielestäni on vain hyvä, että enää lapset eivät saa huidella vapaana miten sattuu ja heistä tehdään lasu. Ei pienten kuulu mennä missä sattuu ilman vanhempiaan. Silloin sattui ennenkin paljon lasten tapaturmia, joten ihmeellis, jos joku ihannoi tuota?

Kuitenkin pitää olla ne ohjatut harrastukset eikä omatoiminen harrastaminen riitä. Ja tehdään niitä lasuja jos on eroavia mielipiteitä vaikka siitä, että minkä ikäisen täsmälleen saa antaa olla yksikseen.

Vierailija
84/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen päiväkodissa oleminen kertoo vanhemmuuden rankkuudesta niin sitten minullakin on ollut rankkaa. Esikoinen meni 1,5 vuotiaana hoitoon koska lähdin töihin. Toinen lapsi syntyi vuotta myöhemmin ja alkuun esikoinen oli joka päivä hoidossa. Syynä ei ollut rankkuus vaan se, että sektion jälkeen en saanut nostella häntä. Myöhemmin esikoinen kävi hoidossa 2 kertaa viikossa leikkimässä tärkeiksi tulleiden kavereiden kanssa.

Olen aina ihmetellyt, miksi Suomessa jaksetaan edelleen ihannoida, kun lapset eristetään neljän seinän sisälle, pois ikäistensä seurasta ja se on jotenkin hyvä vanhemmuuden merkki.
Kun muualla maailmassa lapset aloittavat koulun jo varhain ja lapsen sosiaalisia- ja leikkisuhteita ikäistensä seurassa pidetään tärkeinä ja esim. Ranskassa pakollinen koulu alkaa jo 3v ja lähes kaikissa muissa Euroopan maissa 3-4v.
Ei ihme, jos Suomessa on heikot sosiaaliset taidot ja ihmiset eristävät itsensä ja paras asuminen olisi pois ihmisten ilmoilla korvessa.

Kannattaa tutustua normaaliin elämiseen, voisit siis mennä vaikka nyt katsomaan tuonne meidänkin lähellä olevan leikkipuiston kulmille miten eristäytyneitä lapset ovat. Tästä kun katson, niin lapsia puistossa on noin 25 ja iältään he ovat ehkä 3-13 vuotiaita. Osa pelaa palloa, osakiikkuu, joitakin on hiekkalaatikolla, kiipeilytelineessä, osa fillarilla reunoilla, osa hengaa muuten vain, muutama ilmeisesti leikkiä jotain hippaa.

Vierailija
85/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin lastenkasvatukselle on paljon kovemmat sosiaaliset vaatimukset kuin ennen. Monet elämää helpottavat asiat jotka ennen olivat ok eivät todellakaan ole sitä enää. Lisäksi nykyisin sosiaalisten vaatimusten rikkominen on yhä useammin myös viranomaisasia, kiitos lasujen. Lastensuojelulla on valtuudet puuttua kaikkeen sellaiseen minkä se kokee olevan huolenaihe, eikä vanhemman siis tarvitse rikkoa mitään lakipykälää jotta joutuisi vaikeuksiin lastensuojelun kanssa.

Mitkä asioita helpottavat asiat ennen oli ok, mutta ei enää nykyisin?

Lapsia ei tarvinnut kyydittää joka paikkaan vaan kulkivat paljon itse, alle kouluikäistä ei tarvinnut koko ajan vahtia (esim. itse olen käynyt lähikaupassa yksin jo 6-vuotiaana), lapsilla ei ollut pakko olla ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia, lapsia sai rangaista tarvittaessa lujastikin, lapsilla sai teettää paljon enemmän kotitöitä, pienen lapsen liikkumavapautta sai tarvittaessa rajata merkittävästi, ei tarvinnut olla sukupuolisensitiivinen ja ylipäätään kasvatustyylin sai valita itse eikä esim. neuvola "suositellut" mitään tiettyä tyyliä.
Eli asenne oli paljon vähemmän tiukkapipoinen perheiden tekemien valintojen suhteen. Kaikki kukat saivat kukkia.

Meillä on lapset saaneet harrastukset valita niin, että pääsevät niihin itse kulkemaan. Tämän vuoksi asummekin kaupingissa, ei maalla vaikka se olisikin meille aikuisille kivempaa. Meillä lapset ovat saaneet käydä kaupassa siitä lähtien kun ovat aloittaneet koulun, eli 7v, vuoden myöhemmin kuin sinä.
En ole nytkään huomannut kenenkään pakottavan mihinkään kasvatustyyliin. Lapset tekevät kotitöitä meillä ihan reilustikin. Ei ole kyllä kukaan valittanut eikä lasuja kuulunut.
Mielestäni on vain hyvä, että enää lapset eivät saa huidella vapaana miten sattuu ja heistä tehdään lasu. Ei pienten kuulu mennä missä sattuu ilman vanhempiaan. Silloin sattui ennenkin paljon lasten tapaturmia, joten ihmeellis, jos joku ihannoi tuota?

Kuitenkin pitää olla ne ohjatut harrastukset eikä omatoiminen harrastaminen riitä. Ja tehdään niitä lasuja jos on eroavia mielipiteitä vaikka siitä, että minkä ikäisen täsmälleen saa antaa olla yksikseen.

Miten niin pitää olla? Et ole ihan kartalla nyt.

Vierailija
86/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääntö-Suomi rasittaa. Lapsi ei saa kävellä yksin 300 metrin päässä sijaitsevaan eskariin, sillä hän on siellä myös päivähoidossa.
Ne lapset, jotka käyvät samaa eskaria, mutta EIVÄT jää sen jälkeen iltapäiväksi hoitoon, saavat kulkea itsenäisesti.
Kolmen kuukauden kuluttua alkaa ekaluokka. Kouluun on 2,8 kilometriä, jonka lapsen tietenkin on poljettava pyörällä itse. Ei mitään ongelmaa olekaan enää siinä, että 6-vuotias kulkee yksin.

Saako ekaluokkalainen polkea pyörällä kouluun? Mä en usko ennenkuin näen.

Vierailija
87/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä veikkaan, et nää tällaset valittajat ei kestäis minuuttiakaan, jos pääsisivät ajassa taaksepäin. Kun oikeesti piti tehdä itse, eikä koneet tehneet kaikkea. Ja naisiin kohdistui ihan oikeasti vaatimuksia.

No silloin lapset piestiin ja raivottiin hiljaisiksi tai kulkivat jo pienestä lapsijoukoissa ilman valvontaa, mikä tietysti johti tapaturmiin.

Piestiin = tukistettiin
Raivottiin = komennettiin tiukasti
Nykypäivänä saa vain lempeästi sanoittaa, ja jos kovapäinen lapsi ei sitä tottele niin ollaan avuttomia kuin kala kuivalla maalla.

Yksi lapsistamme oli huostassa, oli hyvin tottelematon ja nykyään on päihdeongelmainen ja rikoksiakin on varmasti tehnyt. Ne palautti sen huostasta ja sanoi, että ei he tiedä miten tämän saa tottelemaan. No herranjestas ette tietenkään! Sillä on oma tahto! Luuleeko ne, että me vanhemmat ei olla mietitty sitä kaikki ne vuodet kun sanomiset ei mene perille eikä mitkään sallitut rangaistukset? Sitten joudut sossutädille selittämään, että on ihmisiä jotka eivät reagoi mitenkään mihinkään rajoittaviin toimenpiteisin ja tämä lapsi on sellainen. Ja teidän osaaminen haettiin siksi paikalle. Nyt tulette sanomaan että kivapuhe ei toimi!

Vierailija
88/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se alkaa jo raskausaikana. Kaikki on kielletty, pitäisi tehdä sitä ja tätä ja tuomitaan, jos ei tee just niin, kuin ohjeissa sanotaan (ja ne ohjeet vaihtuu tyyliin vuosittain). Ymmärrän, että päihteet on ehdoton ei, mutta on myös lukemattomia muita juttuja, jotka ovat olevinaan yhtä pahoja, kuin vaikka viina (tai ainakin sellaisen vaikutelman saa). Ahdistavaa ja vaikea ottaa rennosti.

Tämä on totta. Jatkuvasti julkaistaan tutkimuksia, joissa sanotaan mikä äidin syöminen milloinkin aiheuttaa lapsen käytöshäiriöistä lähtien kaiken. Miksei ikinä tutkita vastaavasti mikä miesten syöminen vaikuttaa heidän spermansa laatuun ja näin ollen lapsen häiriöihin? Ei, se on vain ja ainoastaan naisten vika, sillä kaikki johtuu raskausajan syömisistä.

No ei kai kukaan vedä jotain lakua kilokaupalla? Herää jo, herää jo...!

En voi herätä, koska äitini lakun syönti on tyhmistänyt minut jo kohdussa.
Ymmärrätkö, että jos olisin raskaana ja olisin vetänyt lakritsinhimossani lakua, niin tuo uutinen ahdistaisi minua, koska ajattelisin vaarantaneeni lapseni terveyden?

Lääkkeet.

Unohditko ottaa ne?
Maailmahan on oikeasti ihan kauhea paikka. Ei ihme, jos vanhemmuus tuntuu rankalta, kun huomaa laittaneensa lisää lapsia tähän kurjuuteen.

Maailma on hyvä paikka ja ainakaan minulla ei ole mitään ahdistusta elämässäni. Olen onnellinen ja lapseni ovat onnellisia tasapainoisia ihmisiä.

En jaksa enää jankuttaa tästä aiheesta. Pärjäilkäähän.

Vierailija
89/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa. Kannattaa tulla katsomaan vaikka tänne pääkaupunkiseudulle.

Vierailija
90/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa jos vaatii laillisia oikeuksiaan tarpeeksi tiukasti, mutta sittenkin koulu todennäköisesti tekee lasun ja lastensuojelun reaktiosta on vaikea sanoa mitään ennakkoon.

Vierailija
91/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mark kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen edelleen sitä mieltä että jos lapselle ei puheella saa tehtyä rajoja remmi esille koska jos niitä rajoja ei tee tulee lapsia jotka ovat luonne vikaisia. Tuolla ulkona näkee heitä jotka huutelevat vanhemmille ihmisille yms josta aina tietää että kotona ei ole hommia hoidettu. Tuo ryhmässä kulkeminen oli riskialtista mutta toisealta myös opetti niitä jotka selvisi pärjäämään. Jos holhoaa lasta liikaa hän pysyy kotona vielä 40 vuotiaanakin ja pelkää kaikkea mahdollista.

No jos katselee niitä 10 vuoden takaisian huutelijaryhmiä, niin niiden porukasta on iso osa mielenterveyspotilaita, vankilassa, narkkareita tai kuolleita. Ei niissä oikein elinkelpoisia ihmisiä kasva.

Vierailija
92/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piestiin = tukistettiin
Nykypäivänä saa vain lempeästi sanoittaa, ja jos kovapäinen lapsi ei sitä tottele niin ollaan avuttomia kuin kala kuivalla maalla.

Yksi lapsistamme oli huostassa, oli hyvin tottelematon ja nykyään on päihdeongelmainen ja rikoksiakin on varmasti tehnyt. Ne palautti sen huostasta ja sanoi, että ei he tiedä miten tämän saa tottelemaan. No herranjestas ette tietenkään! Sillä on oma tahto! Luuleeko ne, että me vanhemmat ei olla mietitty sitä kaikki ne vuodet kun sanomiset ei mene perille eikä mitkään sallitut rangaistukset? Sitten joudut sossutädille selittämään, että on ihmisiä jotka eivät reagoi mitenkään mihinkään rajoittaviin toimenpiteisin ja tämä lapsi on sellainen. Ja teidän osaaminen haettiin siksi paikalle. Nyt tulette sanomaan että kivapuhe ei toimi!

Totteleminen ei ole se asia, jota huostaanotossa etsitään, joten unohdit kertoa lapsen muista ongelmista.

Vierailija
93/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa lapsille tarjotaan laadukasta varhaiskasvatusta jonka saanti on jokaisen lapsen oikeus. Päiväkoti ei siis ole mikään hoitopaikka niin kuin ennen, vaan erottamaton osa lapsen kasvatus- ja koulutuspolkua. Tutkimusten mukaan laadukkaasti varhaiskasvatetuksi tuleminen parantaa oleellisesti lasten koulumenestystä ja ennaltaehkäisee syrjäytymistä.

Ja missä sitä laadukkaasti toteutettua varhaiskasvatusta nykyään saa? Etkö ole kuullut missä jamassa varhaiskasvatus on etenkin pk-seudulla? Entä tiesitkö sitä että päiväkoti ei edelleenkään ole PAKOLLINEN. Moni vanhempi tuntuu niin kyllä ajattelevan. Jopa siinä määrin että tuovat lomillaankin lapsensa hoitoon! Puolustellaan sitä sillä että kyllä ne muissakin maissa lapset aloittavat koulun jo 3-vuotiana. Unohdetaan kuitenkin se että näiden pienten lasten koulupäivien pituus on muutama tunti, toisin kuin vauvaa kotona hoitavan äidin esikoisen, joka saattaa olla 8-9v päiväkodin säilössä ja sehän on tietty hänen oikeutensa juujuu

Vierailija
94/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piestiin = tukistettiin

Totteleminen ei ole se asia, jota huostaanotossa etsitään, joten unohdit kertoa lapsen muista ongelmista.

Tottelemista ei edes pidetä kovin toivottavana ominaisuutena lapsessa, koska se nähdään lapsen alistamisena. Sen sijaan keskiössä ovat lapsen tunnetaidot ja hyvän luottamussuhteen luominen lapseen.

Vierailija
95/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa lapsille tarjotaan laadukasta varhaiskasvatusta jonka saanti on jokaisen lapsen oikeus. Päiväkoti ei siis ole mikään hoitopaikka niin kuin ennen, vaan erottamaton osa lapsen kasvatus- ja koulutuspolkua. Tutkimusten mukaan laadukkaasti varhaiskasvatetuksi tuleminen parantaa oleellisesti lasten koulumenestystä ja ennaltaehkäisee syrjäytymistä.

Ja missä sitä laadukkaasti toteutettua varhaiskasvatusta nykyään saa? Etkö ole kuullut missä jamassa varhaiskasvatus on etenkin pk-seudulla? Entä tiesitkö sitä että päiväkoti ei edelleenkään ole PAKOLLINEN. Moni vanhempi tuntuu niin kyllä ajattelevan. Jopa siinä määrin että tuovat lomillaankin lapsensa hoitoon! Puolustellaan sitä sillä että kyllä ne muissakin maissa lapset aloittavat koulun jo 3-vuotiana. Unohdetaan kuitenkin se että näiden pienten lasten koulupäivien pituus on muutama tunti, toisin kuin vauvaa kotona hoitavan äidin esikoisen, joka saattaa olla 8-9v päiväkodin säilössä ja sehän on tietty hänen oikeutensa juujuu

Siis pieni taapero on 8-9h päiväkodissa säilössä. Entä tiesittekö sen että ohjattua toimintaa saattaa olla n.15min päivästä etenkin pienillä jos sitäkään? Mutta juu lasten parasta ajatellaan kuinkas muutenkaan

Vierailija
96/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla neljällä lapsillani on ollut ekaluokalla pyöräilykielto kouluun vaikka matkaa on enimmillään ollut 3 kilometriä.

Vierailija
97/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla neljällä lapsillani on ollut ekaluokalla pyöräilykielto kouluun vaikka matkaa on enimmillään ollut 3 kilometriä.

Sellainen kielto ei perustu lakiin, eli kiellon rikkomisesta ei ole mitään oikeudellisia seuraamuksia. Vanhemmat saavat itse valita millä keinolla lapsi kulkee kouluun.

Vierailija
98/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim. 80-luvulla oli jo pesukoneet, kuivausrummut, imurit, tiskikoneet, vatkaimet ja muut.

Lapsiako ei ole ollut ennen 80-lukua ?
Kun minun ensimmäinen syntyi, ei ollut edes sisävessaa. Pölynimurinkin ostin minä taloon. Asuimme anopin talossa, eikä anoppi koskaan hoitanut  lapsiani, minä sensijaan tein töitä myös  anopin  karjan hoidossa ja pellolla.  3 lasta

Ehkä noin maaseudulla, pienessä kylässä.

Olen köyhästä perheestä, samoin mies ja esikoiseni syntyi 1968 ja oltiin kaupassa myyjänä, meillä oli jo silloin autom. pesukone, jääkaappi, Hoover-merkkinen imuri ja asuttiin rivitalo kaksiossa, jossa kaikki mukavuudet.

Teknologiassa suurimmat mullistukset tulivat 60-80-luvulla ja yhtä "raskasta" on nykyään, kun se oli silloin.

Paitsi, silloin tuettiin lapsiperheitä enemmän ja kotiin saatiin ulkopuolista apua.
Oli kunnalliset kodinhoitajat, jotka kiersivät auttamassa perheitä kodinhoidossa ja lastenhoidosta. Virat lakkautettiin joskus 90-luvun lopussa. Samoin verotuksessa oli lapsivähennys ja puolisoiden yhteisverotus, jolla helposti sai palkattua lastenhoitospua, pesuloita oli joka kadun kulmassa jne.

Itse koen, kun seuraan omien lasten perhe-elämää, he ovat paljon tiukemmalla ja elämä rankempaa, kuin minulla, koska nykyään vaaditaan kaikilta toisin kuin ennen - on alati uudistuva ja vaativa työ, työaika ja vapaa-aika on hämärtynyt, lapsilta vaaditaan koulussa aivan toista, kuin ennen ja vanhempien on panostettava lastensa koulutuksiin, harrastuksiin, hyvinvointiin jne.

Vierailija
99/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin äidiltäni (3 lasta) joskus miksi heillä ei ollut rankkaa kun olimme lapsia. Äitini kertoi että kyllä oli rankkaa, joskus olivat todella uupuneita. Mutta he eivät valittaneet siitä lasten edessä mitenkään eikä se näkynyt koskaan arjessamme. Ehkä tänä päivänä näistäkin asioista on helpompaa puhua, on sallittua olla väsynyt. Ennen vanhaan pelättiin muiden paheksuntaa ("kylläpä on heikko kun ei jaksa, mitäs läksi jne jne.."). Toki nykyisinkin saattaa tulla tylyä kommentointia mutta vertaistukeakin löytyy, usein jopa paljonkin.

Vierailija
100/165 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset on tyhmempiä ja narsistisempia kuin ennen. Minä ja minun tarpeeni ovat tärkeämmät kuin pienen lapsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi