Miksi nykyvanhempien mielestä kaikki on niin rankkaa?
Ihan jo pelkästään oman lapsen kanssa oleminen? Yhdenkin lapsen? Ja kahdenhan kanssa ei vanhempi voi olla koskaan yksin, koska ne juoksevat eri suuntiin. Jos syntyy uusi lapsi niin esikoinen laitetaan päiväkotiin. Vaikka olisi hädin tuskin 2v. Koska miten sitä pystyisi kahta lasta yhtäaikaa hoitamaanIhan liian rankkaa!
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa jo raskausaikana. Kaikki on kielletty, pitäisi tehdä sitä ja tätä ja tuomitaan, jos ei tee just niin, kuin ohjeissa sanotaan (ja ne ohjeet vaihtuu tyyliin vuosittain). Ymmärrän, että päihteet on ehdoton ei, mutta on myös lukemattomia muita juttuja, jotka ovat olevinaan yhtä pahoja, kuin vaikka viina (tai ainakin sellaisen vaikutelman saa). Ahdistavaa ja vaikea ottaa rennosti.
Tämä on totta. Jatkuvasti julkaistaan tutkimuksia, joissa sanotaan mikä äidin syöminen milloinkin aiheuttaa lapsen käytöshäiriöistä lähtien kaiken. Miksei ikinä tutkita vastaavasti mikä miesten syöminen vaikuttaa heidän spermansa laatuun ja näin ollen lapsen häiriöihin? Ei, se on vain ja ainoastaan naisten vika, sillä kaikki johtuu raskausajan syömisistä.
Olen nyt vanhoilla päivilläni eläkevirassani nähnyt, miten raskasta lasten vanhemmilla oikeasti voi olla. Kyse kun ei ole vain vanhempien pärjäämisestä, sillä kuka tahansa menisi sekaisin lasten kasvatuksessa joutuessaan ensin päiväkodissa, sitten eskarissa ja lopulta peruskoulussa ottamaan vastaan kaikenlaista palautetta lapsesta eri ammattilaisten palautteiden myötä.
Suurin osa vanhemmista pyrkii kasvattamaan lastaan niin hyvin kuin voi. Ne vanhemmat, jotka eivät siihen kykene tai halua ovat suurin haaste, mutta kaikki lapset kasataan samaan ryhmään. Myös me ammattilaiset saatamme hyvin herkästi arvioida lapsia mieltymuksemme kuin osaamisemme mukaisesti, jolloin vaikeudet voivat syntyä jo siitäkin miten aikuisen ja lapsen kemiat eivät mene yksiin. Sijaisten suuri määrä myös sekoittaa pakkaa, joihin lasten on pakko sopeutua.
Ne, jotka väittävät pärjänneensä hienosti lastensa kanssa ennen vanhaan kertovat kuitenkin ajasta jolloin lapsia sai myös helposti käyttää hyväksi ja lapsien oikeudet sekä kohtelu olivat alistavampaa kuin nykyään. Sosiaalihuolto ei marssinut ovelle kerran viikossa vaatimaan selityksiä, iksi PirjoPetterillä on mustella käsivarressa. Vanhempien päätäntävalta oli suurempi.
NYkyään minusta tuntuu, että lapsiperheet ovat kuin isossa lentoterminaalissa jossa lennot ovat ajoissa, myöhässä, peruttu ja koko ajan joku virkailija käy hätistelemässä pois kun se osa lentokentästä suljetaan muuta tarkoitusta varten
90-luvulla kun olin lapsi, meidät laitettiin päivittäin ulos leikkimään tuntikausiksi pihan lasten kanssa. Ei lähtenyt kenenkään vanhemmat mukaan puistoihin, pulkkamäkeen, lähimetsään jne. Nykyään ei niin pieniä lapsia lasketa ilman vanhempien valvontaa ulos, vaan vanhemmat leikkii lasten kanssa puistoissa jne. Ennen vanhemmat saivat paljon omaa aikaa, nykyään naapuri tekis lasin kun näkisi tutut lapset ilman valvontaa lähipuistossa. Lisäksi nykyään koulu ja päiväkoti osallistaa vanhempia jatkuvasti ja Wilmaan putkahtaa vaatimuksia tuon tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset ole rankkoja, muu elämä vaatimuksineen on.
Mä veikkaan, et nää tällaset valittajat ei kestäis minuuttiakaan, jos pääsisivät ajassa taaksepäin. Kun oikeesti piti tehdä itse, eikä koneet tehneet kaikkea. Ja naisiin kohdistui ihan oikeasti vaatimuksia.
Lähtökohtaisesti mä en kyllä ymmärrä näitä "kaipauksia" menneisiin aikoihin. Mihin aikaan sä edes viittaat? Jonnekin 60-luvulle, jossa oli jo jotain kodinkoneita, ehkäisyä ja kunnollista lääketiedettä, vai 1200-luvulle, jossa ei ollut mitään kodinkoneita, ei ehkäisyä eikä kunnollista lääketiedettä? Oletan, että ajattelet jotain 1900-lukua. Vähän ne 60-luvun naiset oli heikkoja eikä ne kestäisi 1200-luvun naisen elämää, kun kaikki piti tehdä itse ja niistä kuudesta syntyneestä lapsesta neljä kuoli ennen 2. syntymäpäiväänsä.
Sadan vuoden kuluttua sun hengenheimolainen sitten valistaa kanssaihmisiään, miten heikkoja ne on kun vertaa niitä näihin voimakkaisiin 2020-luvun naisiin, jotka joutu raukat vielä kokkaamaan ja käymään töissä, kun robotit eivät tehneet kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa jo raskausaikana. Kaikki on kielletty, pitäisi tehdä sitä ja tätä ja tuomitaan, jos ei tee just niin, kuin ohjeissa sanotaan (ja ne ohjeet vaihtuu tyyliin vuosittain). Ymmärrän, että päihteet on ehdoton ei, mutta on myös lukemattomia muita juttuja, jotka ovat olevinaan yhtä pahoja, kuin vaikka viina (tai ainakin sellaisen vaikutelman saa). Ahdistavaa ja vaikea ottaa rennosti.
Tämä on totta. Jatkuvasti julkaistaan tutkimuksia, joissa sanotaan mikä äidin syöminen milloinkin aiheuttaa lapsen käytöshäiriöistä lähtien kaiken. Miksei ikinä tutkita vastaavasti mikä miesten syöminen vaikuttaa heidän spermansa laatuun ja näin ollen lapsen häiriöihin? Ei, se on vain ja ainoastaan naisten vika, sillä kaikki johtuu raskausajan syömisistä.
Jep ja ei jokaiseen tutkimukseenkaan ole ihan sokeasti 100 % uskominen. Kohtuus kaikessa on hyvä neuvo, paitsi päihteiden osalta. Se, että kielletään tyyliin aurinkorasvan käyttö, niin... Suomessa, kun sitä ei kovin montaa kertaa tarvitse vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin lastenkasvatukselle on paljon kovemmat sosiaaliset vaatimukset kuin ennen. Monet elämää helpottavat asiat jotka ennen olivat ok eivät todellakaan ole sitä enää. Lisäksi nykyisin sosiaalisten vaatimusten rikkominen on yhä useammin myös viranomaisasia, kiitos lasujen. Lastensuojelulla on valtuudet puuttua kaikkeen sellaiseen minkä se kokee olevan huolenaihe, eikä vanhemman siis tarvitse rikkoa mitään lakipykälää jotta joutuisi vaikeuksiin lastensuojelun kanssa.
Mitkä asioita helpottavat asiat ennen oli ok, mutta ei enää nykyisin?
Lapsia ei tarvinnut kyydittää joka paikkaan vaan kulkivat paljon itse, alle kouluikäistä ei tarvinnut koko ajan vahtia (esim. itse olen käynyt lähikaupassa yksin jo 6-vuotiaana), lapsilla ei ollut pakko olla ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia, lapsia sai rangaista tarvittaessa lujastikin, lapsilla sai teettää paljon enemmän kotitöitä, pienen lapsen liikkumavapautta sai tarvittaessa rajata merkittävästi, ei tarvinnut olla sukupuolisensitiivinen ja ylipäätään kasvatustyylin sai valita itse eikä esim. neuvola "suositellut" mitään tiettyä tyyliä.
Eli asenne oli paljon vähemmän tiukkapipoinen perheiden tekemien valintojen suhteen. Kaikki kukat saivat kukkia.
Lasten kasvattaminen on rankkaa, jos sen tekee kunnolla ja itsekriittisesti reflektoiden. Nämä jotka valittaa ap:n tapaan siitä että nykyvanhemmat eivät osaa tai kestä mitään, ovat itse jättäneet jotain tuosta hommasta tekemättä ja siksi muistelevat homman olleen kovin helppoa. Ovat ehkä jättäneet lapsensa aika pitkälti muiden hoidettavaksi. Kelpo ratkaisu sekin, mutta silloin ei kannattaisi hirveästi huudella sellaisesta mistä ei ole itsellä kokemusta. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpsistä! Olen ollut kolme kertaa raskaana ja en kokenut ohjeita mitenkään ikäviksi tai holhoaviksi. Elin ihan normaalisti ja niin elivät myös kaikki muut ystäväni, jotka olivat samassa tilanteessa.
Jos sinulla on hankaluuksia elää ja olla, niin ei se ole ohjeiden vika, vaan sinun.Elit ihan normaalisti juuri niin, kuin ohjeissa lukee vai elit ihan normaalisti rennosti omankin pään mukaan maalaisjärjellä?
Normaalisti elin ja urheilin odottaessa, tein myös tavallisia töitä, koska asumme maaseudulla ja toista lasta odottaessa rakensimme taloa. Ei minun ollut mikään pakko myöskään syödä jotain raakaa kalaa tai muuta vastaavaa ja kun hieman katsoi muutenkin mitä erilaiset ruuat sisältävät, niin sekään ei ollut todellakaan ongelma. Enemmän sitä on sallittuja asioita kuin kiellettyjä, paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin ei ole edes tiedetty kaikesta. Esim. viime vuonna luin, että jos äiti syö raskausaikana lakritsia, se alentaa lapsen älykkyyttä. Se jäi mieleen, koska äitini on kertonut, että hän piti lakritsista raskausaikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset ole rankkoja, muu elämä vaatimuksineen on.
Mä veikkaan, et nää tällaset valittajat ei kestäis minuuttiakaan, jos pääsisivät ajassa taaksepäin. Kun oikeesti piti tehdä itse, eikä koneet tehneet kaikkea. Ja naisiin kohdistui ihan oikeasti vaatimuksia.
Kyllä esim. 80-luvulla oli jo pesukoneet, kuivausrummut, imurit, tiskikoneet, vatkaimet ja muut.
Nykyään on imuritkin ja ruohonleikkurit robotteja. Ja älypuhelimella hoituu kaikki. Ei tarvitse kotoa liikkua mihinkään. Ruoat ja tavarat tulee kotiin, laskut maksaa suoraveloituksella/parilla klikkauksella, viestintä tapahtuu hetkessä joka suuntaan todella helposti..
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin lastenkasvatukselle on paljon kovemmat sosiaaliset vaatimukset kuin ennen. Monet elämää helpottavat asiat jotka ennen olivat ok eivät todellakaan ole sitä enää. Lisäksi nykyisin sosiaalisten vaatimusten rikkominen on yhä useammin myös viranomaisasia, kiitos lasujen. Lastensuojelulla on valtuudet puuttua kaikkeen sellaiseen minkä se kokee olevan huolenaihe, eikä vanhemman siis tarvitse rikkoa mitään lakipykälää jotta joutuisi vaikeuksiin lastensuojelun kanssa.
Voisitko luetella näitä sosiaalisia vaatimuksia, jotka ovat pääosin omassa päässäsi. Monet elämää helpottavat ennen OK -asiat olisi myös kiva listata.
Ennen lasta ei tehty isovanhempien hoidettavaksi, nyt tuntuu olevan ihan yleistä, että isovanhempien pitää hoitaa lapsenlapset, koska "kun itse halusit lapsia, niin tehtäväsi on kantaa vastuu koko lapsesi elämänkaaresta ja auttaa, kun tarvitaan".
Vierailija kirjoitti:
Lasten kasvattaminen on rankkaa, jos sen tekee kunnolla ja itsekriittisesti reflektoiden. Nämä jotka valittaa ap:n tapaan siitä että nykyvanhemmat eivät osaa tai kestä mitään, ovat itse jättäneet jotain tuosta hommasta tekemättä ja siksi muistelevat homman olleen kovin helppoa. Ovat ehkä jättäneet lapsensa aika pitkälti muiden hoidettavaksi. Kelpo ratkaisu sekin, mutta silloin ei kannattaisi hirveästi huudella sellaisesta mistä ei ole itsellä kokemusta. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Olipa omituinen kirjoitus, hassu jopa! :D
No jokainen elää tavallaan ja ongelmineen, joillakin niitä on hurjasti, joillakin ei niin paljon. Jaxuhalit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin ei ole edes tiedetty kaikesta. Esim. viime vuonna luin, että jos äiti syö raskausaikana lakritsia, se alentaa lapsen älykkyyttä. Se jäi mieleen, koska äitini on kertonut, että hän piti lakritsista raskausaikanaan.
Ja nyt koet olevasi ihan älytön? 😂 varmasti löytyy myös älykkäitä ihmisiä, joiden äiti on syönyt lakua.
Kummasti vaan kaikkia käytöshäiriöisiä lapsia syntyy jatkuvalla syötöllä, vaikka äiti olisi elänyt täysin ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aiemmin naurettiin, kun julkaistiin rottakokeiden tuloksia. Ihmiset osasivat laskea, että rotalla oireita aiheuttanut lakritsimäärä olisi tarkoittanut ihmisellä noin 3 kiloa lakritsia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei tarvinnut kyydittää joka paikkaan vaan kulkivat paljon itse, alle kouluikäistä ei tarvinnut koko ajan vahtia (esim. itse olen käynyt lähikaupassa yksin jo 6-vuotiaana), lapsilla ei ollut pakko olla ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia, lapsia sai rangaista tarvittaessa lujastikin, lapsilla sai teettää paljon enemmän kotitöitä, pienen lapsen liikkumavapautta sai tarvittaessa rajata merkittävästi, ei tarvinnut olla sukupuolisensitiivinen ja ylipäätään kasvatustyylin sai valita itse eikä esim. neuvola "suositellut" mitään tiettyä tyyliä.
Eli asenne oli paljon vähemmän tiukkapipoinen perheiden tekemien valintojen suhteen. Kaikki kukat saivat kukkia.
Kuka noita nykyajan pakkoja säätelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan oli erilainen elämäntyyli. Ihan turha vertailla. Asuttiin isoissa maatalousyhteisöissä. Kaikki työhön kykenevät teki töitä. Lapsia hoiti töihin kykenemättömät eli toiset lapset ja vanhukset (joskus ei kukaan hoitanut). Lapset jätettiin usein itsekseen esim navetassa karsinaan aikuisten töiden ajaksi. Huomioon tai hellyyteen ei juuri ollut aikaa. Paremmissa piireissä lastenhoitajat hoiti lapsia, ei vanhemmat.
Niin mikä kellekin on ennen vanhaan. Tässä muutama päivä sitten oli keskustelu jossa valitettiin nykyvanhemmuuden olevan raskaampaa kuin 90- ja 00-luvuilla (kuluvana vuosisatana). Kun vaatimukset vanhemmuudesta ovat nyt niin kovia.
Lasuja ei tehty vielä 2000-luvun alussa. Silloin sai turvallisin mielin esimerkiksi antaa lapsen itkeä kerrostalossa tai kertoa neuvolantädille että joskus väsyttää.
Mitä vikaa on lasuissa? Kuuntelin juuri Vilja Eerikasta kirjoitetun kirjan ja kyllä siinä silmät taas aukesivat. Onneksi kymmenessä vuodessa on tehty paljon muutoksia parempaan päin, vaikka paljon on vielä kesken.
Lasuja tehdään aivan tavallisten perheiden tavallisista asioista. Jos lastensuojelu keskittyisi vanhaan tapaan niihin "viljaeerikoihin" niin ei sitä kukaan kyseenalaistaisi.
Lastensuojelu on luotu sitä varten, että se pelastaa lapsia vakavalta kaltoinkohtelulta. Vasta 2000-luvulla se on muutettu yleiseksi huolivirastoksi joka keskittyy kaikkeen muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nytkin noin lukuunottamatta lujia rangaistuksia. Enkä oikeasti usko, että nykyvanhemmilla olisi helpompaa, jos he saisivat ha kat a lapsiaan aina kokiessaan, että nyt on sopiva hetki. Outoa ajatella, että vuonna 2022 vanhemmat kokevat, että vanhemmuus olisi helpompaa, jos saisi olla avoimesti väk ival¨tainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat sinun keksimiä ongelmia, ei mitään yleisiä juttu. Meillä lapset ovat saaneet oikein hyvin mennä kilometrin päähän kauppaan keskenään päiväkoti-ikäisinä ja tiedätkö, he toivat sieltä repuissaan mm. maitoa ja margariinia.
Jotkut sensitiivisyydet voit työntää hanuriisi, ne eivät ole ongelma yhä vieläkään. Tsiisus taas näitä lapsekkaita noloja kirjoituksia!
Joo, ennen yhteisö hoiti lapsia, kun varhaiskasvatus oli mitä oli. Että vanhemmat pääsisivät TÖIHIN. Ei vanhemmat missään panolomilla laahunneet "laatuaikaa" harrastamassa.
Elit ihan normaalisti juuri niin, kuin ohjeissa lukee vai elit ihan normaalisti rennosti omankin pään mukaan maalaisjärjellä?