Miksi työttömät ei hae töitä
Olen pienen yrityksen yrittäjä ja toimitusjohtaja. Aktiivisesti ei käydä rekrykampanjaa mutta esim. nettisivuilla on työpaikat-osio ja kehoitus ottaa yhteyttä.Tänä vuonna on ollut yksi ainoa hakija. Toki toimitaan it-alalla ja edellytetään ohjelmointitaitoa, mutta esim. keskustelupalstoilla tuntuu olevan paljonkin ohjelmointitaitoisia, jotka valittavat työnantajien ikärasismia. Yhtään näistä ei vain ole koskaan ollut yhteydessä.Työnhakijoiden passiivisuus on jotain ihan käsittämätöntä. Miksi työttömät eivät hae töitä?
Kommentit (214)
Suomessa on pikkufirmoja vaikka millä mitalla. Niihin työnhaku ei ole pelkän hakemuksen tekoa. Kyllä minä katson läpi protestilistat ja etsin netistä vähän tietoa. Jos on maksamattomia veroja ja muita saatavia erääntynyt, todennäköisyys on suuri, että palkatkin unohtuu maksaa.
Eikä ap ole vastannut, miksi pitää olla työtön. Se kielii siitä, että paikanvaihtajat kiertävät firman kaukaa ja hän tarvitsee jonkun epätoivoisen.
Itse olen pikkufirmassa töissä. En minä olisi tiennyt sen olemassaolosta mitään, jos työnantaja ei olisi itse ottanut yhteyttä. Alallani on pienet muutaman hengen firmat yleisiä ja vie aikaa löytää niitä, tutkia taustoja ja tutkia kulkuyhteydet. Jos puoliso on töissä kaukana, on sinne kiva päästä välillä töihinkin. Yksi paikka oilsi ollut 9,5 tunnin junamatkan päässä niin että sunnuntaina olisi pitänyt lähteä jo aamulla - asunto olisi ollut järkevintä etsiä lähikaupungista mihin juna pysähtyi, koska sinne pikkupaikkakunnalle ei viikonloppuisin olisi edes päässyt perille asti. Helpompaa olisi ollut käydä Tukholmassa tai Tallinassa töissä sieltä, missä sillon asuin. Lentokoneella Helsinkiin 45 minuuttia+matkat lentoasemalle.
Hain viiteen eri paikkaan johon ei tarvittu mitään työkokemusta. Mistään eivät ole olleet yhteydessä. Mielelläni menisin tekemään töitä jos joku minut ottaisi. Oiskohan se, että palkkatoiveen laitoin hakemukseen tes:in mukaisesti, onkohan liian suuri toive työnantajille kun ulkomaalaiset suostuvat töihin halvemmalla. (ja ei ole ikäsyrjintää, olen 23)
Vierailija kirjoitti:
Hain viiteen eri paikkaan
¨
Viiteen? Siis tyyliin tunnin verran? Onko tämä joku vitsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ap ole vastannut, miksi pitää olla työtön.
Nyt olet ymmärtänyt täysin väärin. Ei pidä olla työtön.
Tässä ei ylipäätäänsä ole kyse lainkaan siitä, miten meidän työvoimatarve täytetään, ihan ollaan kohderyhmässä riittävän kiinnostavia, eikä polttavan akuuttia tarvetta ole, kiitos vaan kaikille huolenpidosta ja vinkeistä.
Kysymys oli, että jos työttömiä on tilastojen mukaan liki 200 000 työtöntä, niin miten heistä ei juuri koskaan kuule mitään? Kun olettaisi, ja yhteiskuntakin velvoittaa, heidän olevan työnhaussa aktiivisia.
AP.
Avoimet hakemukset tehdään tunnettuihin firmoihin. Niitäkin saa tehdä paljon. Firmojakn on tuhansia snsia, ei kukaan jaksa hakea kaikkiin randomisti, vaan ensisijaisesti haetaan avoimia paikkoja. Miksiköhän meille taas hakijoita on vaikka ollaan aika tuntematon pikkufirma? Olisiko kuitenkin maine ja Aaa- luokitus jonkinlaisia syitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ylipäätäänsä ole kyse lainkaan siitä, miten meidän työvoimatarve täytetään, ihan ollaan kohderyhmässä riittävän kiinnostavia, eikä polttavan akuuttia tarvetta ole, kiitos vaan kaikille huolenpidosta ja vinkeistä.
Kysymys oli, että jos työttömiä on tilastojen mukaan liki 200 000 työtöntä, niin miten heistä ei juuri koskaan kuule mitään? Kun olettaisi, ja yhteiskuntakin velvoittaa, heidän olevan työnhaussa aktiivisia.
AP.
Älä huolehdi, kyllä he ovat juuri niin aktiivisia kuin kuuluukin. Kaikkien yksityisasiat eivät vaan kuulu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP.
Siksi, koska valintamme ei juuri nyt osunut sinuun. x 200 000 Enempää selityksiä ei näissä tilanteissa ole tapana antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP.Älä huolehdi, kyllä he ovat juuri niin aktiivisia kuin kuuluukin. Kaikkien yksityisasiat eivät vaan kuulu sinulle.
Annoin juuri tuon kommentin ilmi, ja laitoin siihen:
"Mun työnhakuaktiivisuus ei kuulu sulle! tv. pitkäaikaistyötön".
Työttömänä ei ole osaavia koodareita. Koodareiden ei edes tarvitse etsiä töitä, varsinkaan mistään firmojen omilta sivuilta. Ammattirekrytoijat kontaktoivat heitä LinkedInistä suoraan, ilman mitään työpaikkailmoituksia. Ehkä teidän kannattais kokeilla samaa. Se vain, että koodarirekry maksaa sen 10 000 - 15 000 euroa. Eivät koodarit laittele mitään hakemuksia.
Nykyään on myös paljon ihmisiä ketkä ei enää arvota kaikkea rahassa..moni pärjää ihan hyvin tuillakin niin miksi hakea töihin, menettää vapaa-ajan yms..varsinkin matalapalkka ala niin se muutama satanen minkä siitä saa enenmän nin ei ole sen arvosta, että on jatkuvasti fyysisesti ihan poikki eikä jaksa muuta. It-alalla ei kovapalkkaisia ammattilaisia ole vapaana..heillä on kyllä kysyntää.
Työnteko ei kiinnosta, enkä tarvitse enempää kyhnyä kuin nyt saan.
Miksi tulisin sinulle töihin kasvattamaan SINUN varallisuuttasi? Vai käykö toisinpäin, sinä tulet minulle töihin ja minä maksan sinulle 3250e/kk kun koodaat ahkerasti.
Ehei, olen diplomi-insinööri ja elätän itseni enkä ahnasta yrittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ei ole osaavia koodareita. Koodareiden ei edes tarvitse etsiä töitä, varsinkaan mistään firmojen omilta sivuilta. Ammattirekrytoijat kontaktoivat heitä LinkedInistä suoraan, ilman mitään työpaikkailmoituksia. Ehkä teidän kannattais kokeilla samaa. Se vain, että koodarirekry maksaa sen 10 000 - 15 000 euroa. Eivät koodarit laittele mitään hakemuksia.
En väitä olevani hyvä koodari, mutta siinä työssä olen urani tehnyt. Mutta kas kummaa, kun on päälle 50-v, niin kukaan ei palkkaa.
No niin ap, olen 52-vuotias työtön entinen varastomies, ja etsin töitä uudelta alalta, koska kroppa ei enää kestä varastotyötä tai muuta fyysistä työtä, myös työajat kävivät nykyisen perhetilanteen takia hankalaksi. Minulla on rakennusalan ammattikoulututkinto, mutta en ikinä ole tehnyt päivääkään sen alan töitä (enkä kyllä enää pystyisikään). Olen kolmen alle 10-vuotiaan yksinhuoltajaisä, joten työn pitäisi olla päivätyötä järkevän matkan päässä pääkaupunkiseudusta (nuorin on vielä päiväkodissa, ja vanhemmat kaipavat iltaisin isän läsnäoloa), etätyökin tietysti käy. Oma auto löytyy. Millaista työtä sinulla olisi tarjota minulle, ja mihin lähetän hakemuksen?
TYHMÄ TÖITÄ TEKEE, VIISAS PÄÄSEE VÄHEMMÄLLÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin ap, olen 52-vuotias työtön entinen varastomies, ja etsin töitä uudelta alalta, koska kroppa ei enää kestä varastotyötä tai muuta fyysistä työtä, myös työajat kävivät nykyisen perhetilanteen takia hankalaksi. Minulla on rakennusalan ammattikoulututkinto, mutta en ikinä ole tehnyt päivääkään sen alan töitä (enkä kyllä enää pystyisikään). Olen kolmen alle 10-vuotiaan yksinhuoltajaisä, joten työn pitäisi olla päivätyötä järkevän matkan päässä pääkaupunkiseudusta (nuorin on vielä päiväkodissa, ja vanhemmat kaipavat iltaisin isän läsnäoloa), etätyökin tietysti käy. Oma auto löytyy. Millaista työtä sinulla olisi tarjota minulle, ja mihin lähetän hakemuksen?
Kiitos. Hyvää aktiivisuutta. Minulla ei ole sinulle sopivia työtehtäviä. Tilanteesi on vaikea. Uskoisin, että työllistymistäsi edesauttaisi opiskelu. Tee tämä kurssi: https://www.udemy.com/course/google-ads/ ja sen jatkokurssit, niin sinulla on erinomaiset mahdollisuudet työllistyä digimarkkinoinnin parissa.
You're full of s***!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko oikeasti palkkaakin? Monta kertaa huomaa kuinka työnantajat narisevat turhasta kun itse eivät halua maksaa. Halutaan ammattitaitoista työvoimaa mutta ilmaiseksi.
Kyse ei ole siitä, että rektytointi jäisi kiinni matalasta palkkatarjouksesta. Se jää kiinni siitä, että työnhakijat eivät ole lainkaan yhteydessä.
Itse kysymykseen. Maksan palkkaa. Ilmaisia harjoittelijoita olisi tulossa kyllä yllinkyllin kaikenmaailman systeemien kautta, mutta ammattilaisia, joilla on alalla kova palkka, ei. Töitä ei oikeasti haeta.
Meillä tuntilaskutus lähellä tai yli kolminumeroinen, kyllä ihan hyvää palkkaa voidaan maksaa.
Minä tiedän nuoren miehen joka on it-insinööri ja on nyt jotain puolitoista vuotta ollut työttömänä, on joissain haastatteluissa ollut, mutta ei saa töitä kun ei ole tarpeeksi työkokemusta. Sinäkään et varmasti häntä palkkaisi vaikka on mukava ja fiksu nuori mies. Sinne menee hukkaan yhteiskunnan vuosikausien veroeurot kun on insinööri koulutettu kortistoon homehtumaan.
Tunnen myös kahden alan insinöörin, reilu kolmekymmpisen naisen, joka on ihan eri töissä pienellä palkalla, kun ei ole saanut omien alojen töitä millään, vaikka on todella fiksu ja mukava, asiallinen tyyppi. Siinäpä sitten tuplasti tuhlattu veroeurot.
Jos oikeasti haluat työvoimaa, niin laita kunnollinen työnhaku-ilmoitus, ja sitten otat jonkun töihin jolla on vasta vähemmän kokemusta, ja saat hänestä koulittua itsellesi juuri oikeanlaisen tekijän.
AP, laaja työttömyys on siinä puolen miljoonan molemmin puolin ollut viime vuosikymmenet, eli työnhakijöita kyllä on, niin työttömiä kuin muitakin.
Se että miksi ei teille tule kyselyitä, johtuu ehkä siitä että teidän firma on pieni, eikä sen sivuilla sitten käy juurikaan ketään. Kellään ei tule mieleenkään että teidän firma palkkaisi. Se on aina oma vaivansa tehdä hyvä hakemus ja muokata cv jne. sen vaivan näkee silloin kun työpaikka on selkeästi ilmoitettu että mitä haetaan, mitä maksetaan palkkaa jne. Ja luultavasti jos teidän ala on kovinkin kapea, sekin rajaa pois suurimman osan hakijoista, eli ehkä kaikki jotka eivät ole minkäänlaisia koodareita, tai ovat kokemattomia ja moneen kertaan sanottu että ei susta tähän ole, joten eivät teillekään hae.
Kaverilla oli ilmoitus mol.fi kaksi viikkoa, kerrottiin tarkasti työtehtävät ja palkkatoivomsu piti itse esittää. Hakijoita oli 120, pieni firma, työllistää noin 10 henkilöä. Noissa hakijoissa oli vain muutama sellainen, jotka eivät hakeneet tosissaan tai palkkatoivomus oli utopistinen työtehtäviin nähden. Kyseessä it-ala. Vastavalmistuneet huomiodaan, luki ilmoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaksi tämä johtuu korkeasta yksityiselämän suojasta. Työnantaja ei mitenkään saa yrittää selvittää, onko hakija mielenterveysongelmainen tai juoppo tai juuri vankilasta päässyt. Jotkut työttömät ovat ja niistä, jotka eivät ole, on pakko olettaa, että on. Koska muuta ei voi. Edes google-hakua ei saa tehdä.
Tämän takia töissä jo olevilla on etulyöntiasema: jos se onnistuu olemaan töissä nyt, niin se ei todennäköisemmin ole hullu tai rapajuoppo. Ei se oikein ole, mutta kaikilla, hyvilläkin asioilla (kuten yksiyisyyden suoja) on kääntöpuolensa.
Tämän takia olisi äärettömän tärkeää, että työtön itse on proaktiivisesti yhteydessä yritykseen: tuo saa aikaiseksi, se ei voi olla ongelmatapaus.
Ei johdu. En ole IT-alalla, mutta olen lähettänyt vuoden aikana yli 500 hakemusta työharjoittelupaikkoihin ja työpaikkoihin. Olen saanut 3 haastattelukutsua työpaikkoihin. Yhtään työharjoittelupaikkaa ei ole löytynyt. Minulla on siis sekä kesken oleva tutkinto, johon haen työharjoittelupaikkaa, että valmiita tutkintoja. Olen laittanut hakemuksiin kiitettävät todistukset ja suositukset mukaan. Ei mitään apua.
Suomalaiset ajattelevat jokaisesta ihmisestä niin negatiivisesti nykyään. Samoin omat kaverisuhteet on pistetty poikki ja mökötetään oman perheen kesken (korona-aika). Tämä suomalaisten kansantauti eli ihmisviha heijastuu jo työmarkkinoihin. Ei saada osaajia jos ei oteta harjoittelijoita. Ei saada osaajia jos ei opeteta ja palkata työntekijöitä. Valmiiksi osaajaksi tullaan vasta vuosien opettelun jälkeen.
Alapeukku siitä, että pidät oman ja kanssaihmisten terveydestä huolehtimisesta mököttämisenä.
Ainakaan pk-seudulla ei mihin tahansa kannata suostua, koko päivä menee työhön ja työmatkoihin eikä ajasta riitä harrastuksiin tai lapselle. Univaje ja uupumus kasvaa. Eikä se palkkakaan asumisen ja työmatkojen jälkeen kanna kovin pitkälle.
Lisäksi eivät hyväksyneet työttömyystuen piirin niin ei kai niitä töitäkään sitten tarvitse hakea.
Ja AP:lle vielä; osaan jonkin verran ohjelmoida, en kuitenkaan mielestäni ammattitaitoisesti. Hain te-palvelujen kautta ohjelmointialan, 9 kuukauden koulutukseen joka tähtäsi työllistymiseen, ko. kieltäkin olin parin kurssin verran jo opiskellut. En päässyt kurssille enkä tosiaan sitten työttömäksikään, niin siksi en mene töihin.
Ilmeisesti olisi pakko tehdä jotain mistä ei itselleen jää mitään. Vain ajan elämästään menettäen.