Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on apaattinen tunnelma. Kontrastin huomaa kun viettää pitkiä aikoja ulkomailla.

Vierailija
26.04.2022 |

Palasin Suomen kevääseen taas pitkän ulkomaanjakson jälkeen. Vaikka kevätaurinko paistaa, niin en voi olla toteamatta yleistä harmaata apatian tunnelmaa. Mietin syitä mistä tämä johtuu. Kylmä ilmasto ei selitä asiaa täysin vaan kyseessä on henkinen ilmapiiri ja erittäin heikko palvelusektori. Kaduilta puuttuvat yrittäjät ja ihmisiä on aika vähän. Ulkomailla ehdin jo tottumaan katuruokakulttuuriin sekä laajaan valioimaan erilaisia yrityksiä. Siksi ihmettelen, kun Suomi on näin yritysköyhä maa, mistä se kaikki raha tulee, jolla kela ruokkii ihmiset ja maan runsasta työttömyyttä hoidetaan?

Kommentit (422)

Vierailija
361/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan päästään vihdoin Natoon, alkaa toivottavasti jatkuva pelon ilmapiiri helpottaa.

Päinvastoin siinä käy.

Vierailija
362/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen suomalaiset eivät ole kovin lämpimiä ihmisiä. Lapsista ja vanhuksista ei huolehdita kuten muualla Euroopassa, laitoshoito on liian usein se vaihtoehto. Ei halata, pussata, välitetä.
Ketju ei katkea, kun se laitoshoidettu lapsi on tunnekylmä eikä osaa muodostaa tunnesidettä omaan lapseensa.

Mua kiinnostaisi ihan aidosti tietää, miten muualla Euroopassa laitoskuntoisen vanhuksen hoitaminen tapahtuu kotioloissa, jos vanhuksen lapsi puolisoineen on päivät töissä? Jos et satu tietämään, Suomessa laitoshoitoon pääsee vain erittäin huonokuntoinen vanhus. Sellainen, joka ei selviä enää kotihoidon turvin, vaikka kotihoito kävisi kuusikin kertaa vuorokaudessa. Käytännössä nämä vanhukset ovat vaikeasti muistisairaita tai eivät kykene enää itsenäisesti liikkumaan. 

Koska vain Pohjoismaissa naiset ovat olleet kokoaikatöissä, muualla osa-aikaisia. Lapset on hoidettu kotona eikä varmaan vanhuksiakaan ole lykätty vanhainkotiin. On se vanhainkotikin minun mielestäni laitos.
Toisaalta, Suomessa asuu kotona liian huonokuntoisia paljonkin, puutteellisissa oloissa. Kotihoito käy pyörähtämässä.

Niin, eli eivät ne muissakaan maissa pysty hoitamaan samaan aikaan muistisairasta kaatuilevaa tai karkailevaa vanhusta ja käymään töissä. Lopettaisitko itse työnteon ja ottaisit em kunnossa olevan anoppisi luoksesi asumaan ja hoitaisit häntä? Veikkaanpa, että et. 

No, jokatapauksessa, Suomessa hoidettiin itse, ennen kaupungistumista. Siihen pitäisi pyrkiä taas.

Jos naiset jäisivät kotiin, löytyisi jokaiselle (miehelle) työpaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitähän tälläkin ilmastolla kaduille menet myymään ja odotat vielä ihmisiä, jotka ovat iloisella mielellä.

Kevät pitkällä ja räntää sataa niskaan, kylmäkin on. Kyllähän täälläkin kesäisin ihmiset kaivautuvat koloistaan ja ovat ihan eri meiningillä, mutta se nyt vain sattuu kestämään sen muutaman kuukauden vuodesta. Täällä palvelut keskittyvät kauppakeskuksiin, joissa voi käydä ympäri vuoden.

Eli vastaus kysymykseesi: ilmasto.

Vierailija
364/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen suomalaiset eivät ole kovin lämpimiä ihmisiä. Lapsista ja vanhuksista ei huolehdita kuten muualla Euroopassa, laitoshoito on liian usein se vaihtoehto. Ei halata, pussata, välitetä.
Ketju ei katkea, kun se laitoshoidettu lapsi on tunnekylmä eikä osaa muodostaa tunnesidettä omaan lapseensa.

Mitä ihme höpötystä tämä nyt on? Mistä lähtien suomalaiset lapset on lykätty laitoksiin joukolla kasvamaan?

Päiväkotiin tai perhepäivähoitoon joutuu moni alle 3-vuotias vielä nyky-Suomessakin.

Ei se ole silti mitään laitoskasvatusta, joku roti tähän suurenteluun ja valehteluun nyt kuitenkin vaikkei Suomea fanittaisikaan. Suomessa kuitenkin on aika hyvät vanhempainvapaa mahdollisuudet ja niin kuin ei muualla maailmallakin lapsia laitettaisi aikaisinkin hoitoon/kouluun.  Monessa maassa se lapsi joutuu laitostumaan ihan oikeaan kouluun jo 4-vuotiaana. 

Sori, mutta olen tästä eri mieltä. Laitos on mielestäni sellainen paikka jossa ihmisiä kasvatetaan tai hoidetaan liukuhihnalta. Ja näinhän se päiväkodeissa ja muissa laitoksissa on. Ei se ole yksilöllistä kasvatusta kuten kotona.

Vierailija
365/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi ihan aidosti tietää, miten muualla Euroopassa laitoskuntoisen vanhuksen hoitaminen tapahtuu kotioloissa, jos vanhuksen lapsi puolisoineen on päivät töissä? Jos et satu tietämään, Suomessa laitoshoitoon pääsee vain erittäin huonokuntoinen vanhus. Sellainen, joka ei selviä enää kotihoidon turvin, vaikka kotihoito kävisi kuusikin kertaa vuorokaudessa. Käytännössä nämä vanhukset ovat vaikeasti muistisairaita tai eivät kykene enää itsenäisesti liikkumaan. 

Koska vain Pohjoismaissa naiset ovat olleet kokoaikatöissä, muualla osa-aikaisia. Lapset on hoidettu kotona eikä varmaan vanhuksiakaan ole lykätty vanhainkotiin. On se vanhainkotikin minun mielestäni laitos.
Toisaalta, Suomessa asuu kotona liian huonokuntoisia paljonkin, puutteellisissa oloissa. Kotihoito käy pyörähtämässä.

Niin, eli eivät ne muissakaan maissa pysty hoitamaan samaan aikaan muistisairasta kaatuilevaa tai karkailevaa vanhusta ja käymään töissä. Lopettaisitko itse työnteon ja ottaisit em kunnossa olevan anoppisi luoksesi asumaan ja hoitaisit häntä? Veikkaanpa, että et. 

No, jokatapauksessa, Suomessa hoidettiin itse, ennen kaupungistumista. Siihen pitäisi pyrkiä taas.

Voisihan miehetkin jäädä kotiin hoitamaan vanhuksiaan. 

Vierailija
366/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän osa-aikainen työ automaattisesti tarkoita ettei ulkopuolista lastenhoitoa tarvittaisi. Itse asiassa en usko pätkääkään siihen, että suurin osa lapsista olisi täysin kotikasvatuksessa tuon takia. Osa-aikaisen työn mahdollisuutta saisi minustakin lisätä Suomessa, mutta aika hyvin järjestetty työ senkin pitäisi olla, että saisi lapset kokonaan kotihoitoon. Lisäksi miksi sen pitäisi olla se suurin ihanne?

Vierailija
367/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihme höpötystä tämä nyt on? Mistä lähtien suomalaiset lapset on lykätty laitoksiin joukolla kasvamaan?

Päiväkotiin tai perhepäivähoitoon joutuu moni alle 3-vuotias vielä nyky-Suomessakin.

Ei se ole silti mitään laitoskasvatusta, joku roti tähän suurenteluun ja valehteluun nyt kuitenkin vaikkei Suomea fanittaisikaan. Suomessa kuitenkin on aika hyvät vanhempainvapaa mahdollisuudet ja niin kuin ei muualla maailmallakin lapsia laitettaisi aikaisinkin hoitoon/kouluun.  Monessa maassa se lapsi joutuu laitostumaan ihan oikeaan kouluun jo 4-vuotiaana. 

Sori, mutta olen tästä eri mieltä. Laitos on mielestäni sellainen paikka jossa ihmisiä kasvatetaan tai hoidetaan liukuhihnalta. Ja näinhän se päiväkodeissa ja muissa laitoksissa on. Ei se ole yksilöllistä kasvatusta kuten kotona.

Ja missään tapauksessa lapsi ei ole aamuvarhaisesta myöhään iltapäivään päiväkodissa esim. muualla Euroopassa, kuten Suomessa saattaa olla pahimmassa tapauksessa. Vaan puhutaan muutamasta tunnista ja ateriatkin he syövät kotona perheen kanssa.

Vierailija
368/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismi on kuollut aate. Sukupuolilla on eronsa, myönsimme sitä tai emme.

Vierailija
369/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kiellä sua hoitamasta omia vanhempiasi ja vaikka vielä appivanhempiasikin itse. Omaishoidontuki on niin naurettavan pieni, että yhteiskunta säästää siinä pitkän pennin, kun hoidat vanhuksesi itse. 

Vierailija
370/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, jengi pääsee taas matkailemaan ja alkaa jälleen lisääntyä 'suomalaisjuntit sitä ja tätä, ja varsinkaan ei tätä' -ketjut. Ja vitjat. Heh. Jotkut asiat ovat ja pysyvät - suomi-mollaajat ovat ehtymätön luonnonvara. 
Mutta ehkä se on matkailun yksi etuja/lieveilmiöitä (valitse sinulle mieluisin vaihtoehto) - jengi saa purkaa myös matkan jälkeen kaunaansa Suomea ja suomalaisuutta kohtaan/avartaa ystävällisesti ja auttavaisesti kanssaihmistensä itsetuntemusta ja varsinkin heikkouksiaan. Tirsk.

Jep. Suomimollaajat!

Minua huvittaa tuon Ukrainan-sodan myötä kun moni kilvenkiillottaja päivittelee sitä, miten venäläiset voivat tukea maataan ja sen johtajaakin jopa. Niiii-i. Suomimollaajalle ihan mahdoton paikka ymmärtää, että jotkut ovat lojaaleja omalle maalleen niin hyvässä kuin pahassa, eivätkä heti ole jokaisen ulkomaalaisen kanssa haukkumassa omaa maataan sylki vaahdossa.

Suomimollaajat ovat valmiita myymään isänmaansa ja kielensä purukumista ja sukkahousuista tai jonkun ulukomualaisen hyväksyvästä hymystä, onhan tuo nähty. Kuvitelkaa joku amerikkalainen jatkuvasti haukkumassa omaa maataan. Jep - siinä on ero. Hallitusta ja presidenttiä ja niiden politiikkaa voidaan suomia todella rankastikin, mutta harvemmin mollataan USA:ta vaikka aihetta olisi ja paljon. Tietyllä tapaa se on kunnioitettavaa - ne todelliset muutokset kun lähtevät ihan jostain muusta kuin jatkuvasta mollaamisesta ja vertailusta. Se on sellaista huonoitsetuntoisen hetken oman hännän nostatusta, ei oikein muuta.

Vierailija
371/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismi on kuollut aate. Sukupuolilla on eronsa, myönsimme sitä tai emme.

Ei feminismillä ole mitään tekemistä asian kanssa. Miehet ovat yleensä fyysisesti vahvempia kuin naiset, joten vuodepotilaana olevan mummelin tai papparaisen käänteleminen ja nosteleminen onnistuu paljon paremmin miehiltä. 

Vierailija
372/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti olen miettinyt, että mitä Suomea apaattiseksi, aneemiseksi jne. mollaavat tekevät itse sen eteen, jotta Suomi olisi vireämpi ja eläväisempi paikka. Hyvin moni tapaamani ihminen, joka valittaa Suomen ankeutta, käyttäytyy itse ankeuttavasti. Pilkkaa ja ivaa vähemmän biletyyppisiä ihmisiä - koska he ovat "ilonpilaajia" -, kritisoi, marisee ja mankuu ilman mitään konkreettisia ratkaisuehdotuksia, vaatii kaikilta ehdotonta positiivisuutta ja epäkohtien lakaisemista maton alle. Jos haluaa Suomesta paremman paikan elää, on toimittava myös itse sen halun mukaan. Ei voi vaatia vain toisten muuttumista, jos oma käytös on lapsellista, lannistavaa ja ihan vain huonoa.

Vierailija
373/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä vielä 90 luvulla Suomessa oli vireämpi liike-elämä ja yrityskulttuuri. Pienetkin erikoisliikkeet pärjäsivät pikkukylissä ja kaupungeissa.  Näivettymistä ei selitä vain verkkokauppojen yleistyminen vaan syy johtuu investointien vähyydestä ja valtion yritysmyynneistä ulkomaisomistuksiin. Suomen linja on ollut jo monta hallituskautta kustantaa valtion menoja myymällä tuottavia suuryrityksiä ulkomaisiin omistuksiin. Suomessa ei ole osattu ajatella markkinataloudellisesti vaan lyhytnäköisesti.  Esim. Paavo Lipposen ajoista asti yrityksiä on vain myyty.  Lipposen käsialaa on sellainenkin järjettömyys, että Lipponen lyhensi valtion velkaa yrityskaupoista saaduilla varoilla, missä ei ollut järjen hiventäkään. Sama kuin yritys myisi tuottavat työvälineet maksaakseen lainojaan ja unohtanen oman tuotantokykynsä.

Vierailija
374/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tärkeintä on ollut pitää ihmiset köyhänä ja kyykyssä.[/quot

Ollaan eletty täällä vuosikymmeniä kummunistielämää Venäjän pelossa. Presidenttimme ovat nöyristelleet itään päin ja tulos on lähes sama kuin itänaapurissa. Toivottavasti löydämme pian oman terveen itsenäisyytemme.

Vierailija
375/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin pörssikin on ehkä maailman kaikkein MASENTAVIN pörssi ikinä. Ei hitto soikoon siis. Nokia ja Kone. Teollisuusfirmat. Metsäfirmat. Kiukaita valmistava Harvia.  Käytetyt autot.Tämmöisiin ne suomalaiset tahtoo sijoittaa.

Vasta viime vuosina on vähän start up rintamalla jotain elämää tapahtunut, mutta ennen sitä, ei morjes sentään.

Vierailija
376/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mitähän sinne kadulle pitäis mennä yrittämään. Mä ainakin kierrän keskustat kaukaa jos vain voin. En kaipaa mitään ylimääräistä häslinkiä, kunhan saan hoidettua ostokseni ja tarpeeni mahdollisimman rauhassa.

Elämä puuttuu kaduilta. Kaltaisesi erakkoluonteet ovat varmasti myös yksi ankeaa ilmapiiriä selittävä tekijä.

En minäkään näillä helteillä viitsisi ulkoilla.  (Vapun seutu 2022.)

Vierailija
377/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun täällä on iloisella mielellä liikkeellä tulee joku ilkeileen että mitäs hauskaa sulle on tapahtunut kun suu on korvissa. Naura siinä sitten. Täällä on totuttu Siperia tyyliin.

Vierailija
378/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun täällä on iloisella mielellä liikkeellä tulee joku ilkeileen että mitäs hauskaa sulle on tapahtunut kun suu on korvissa. Naura siinä sitten. Täällä on totuttu Siperia tyyliin.

Onko sulle useinkin käynyt noin? Mulle ei ole koskaan ja olen sentään jo 60-vuotias.

Vierailija
379/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ulkomailla asuminen saakin suomalaisen tuntemaan itsensä jotenkin erityiseksi ja kotimaahan paluu on pettymys, kun huomaakin olevansa vain yksi muiden joukossa?

Vierailija
380/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurissa on maassamme tapahtunut suuri muutos. Elämä on kännykän ruudussa.

Vielä 80luvulla festivaalit jatkuivat Stadissa kaduilla. Katsotaanpas tilanne tänä vuonna keskellä kesää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi