Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on apaattinen tunnelma. Kontrastin huomaa kun viettää pitkiä aikoja ulkomailla.

Vierailija
26.04.2022 |

Palasin Suomen kevääseen taas pitkän ulkomaanjakson jälkeen. Vaikka kevätaurinko paistaa, niin en voi olla toteamatta yleistä harmaata apatian tunnelmaa. Mietin syitä mistä tämä johtuu. Kylmä ilmasto ei selitä asiaa täysin vaan kyseessä on henkinen ilmapiiri ja erittäin heikko palvelusektori. Kaduilta puuttuvat yrittäjät ja ihmisiä on aika vähän. Ulkomailla ehdin jo tottumaan katuruokakulttuuriin sekä laajaan valioimaan erilaisia yrityksiä. Siksi ihmettelen, kun Suomi on näin yritysköyhä maa, mistä se kaikki raha tulee, jolla kela ruokkii ihmiset ja maan runsasta työttömyyttä hoidetaan?

Kommentit (422)

Vierailija
401/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ulkomailla asuminen saakin suomalaisen tuntemaan itsensä jotenkin erityiseksi ja kotimaahan paluu on pettymys, kun huomaakin olevansa vain yksi muiden joukossa?

Tämä oli mielenkiitoinen toteamus. Koska sosialismin aatteeseen kuuluu, että kaikki ovat samaa massaa ja ihmisiä ei nähdä omina persooninaan eikä yksilöinä.
Mielestäni jokainen ihminen on erityinen ja oma yksilönsä, kukaan ei ole täysin samanlainen.
Tästäkö on pohjimmiltaan kyse? Tasapäistäminen ja peruskoulu yhä voimissaan Suomessa? Yksilöt nähdään jostain syystä uhkana?

En tiedä, onko siitä kyse, mutta tuli vaan mieleeni. Ja tosiaan Suomessa on jo vuosikymmeniä pyritty tasapäistämään kansalaisia. Ihan jo verotuksella pyrittiin pitkään vähentämään tuloerojakin. Ihmisiä on pyritty asuttamaan sikin sokin, jotta ei tapahtuisi segregaatiota. Jos jollain menee paremmin kuin toisella, se koetaan epäreiluksi. Nythän on jo julkisuudessa väläytetty, että työterveyshuoltokin pitäisi lakkauttaa, koska se asettaa työssäkäyvät ja työelämän ulkopuolella olevat eriarvoiseen asemaan. Kaikki vaan sinne terkkulaan odottamaan omaa vuoroaan. 

Vierailija
402/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan päästään vihdoin Natoon, alkaa toivottavasti jatkuva pelon ilmapiiri helpottaa.

Eiköhän unohdeta NATO höpinät ja otsikointi Unkarista ja Venäjästä kun Suomessa on paljon pahempia ongelmia ja hintojen ja maksujen valtava kasvu jo kahden vuoden ajan on tehnyt sen että tämä alkaa olla maailman onnettomin maa, siihen kun lisää sen että suuri osa porukkaa alkaa olla narsisteja, psykopaatteja, sosiopaatteja, kiusaajia, väkivaltaisia ja perheväkivaltaisia niin ei tarvitse ihmetellä aloittajan kirjoitusta...

Ei me hei unohdeta A. Putleria ja siksi menemmekin Natoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä apatia löytyy siitä historiasta, jos Suomi on ollut milloin Venäjän tai Ruotsin vallan alainen. Meidän historiasta voi etsiä tietoa ettei suomalaisia arvostettu, koska se oli vain kyökki suomea, jotka silloin eivät arvostaneet suomen kieltä, siis silloiset vallan pitäjät.  Eli kaikki maat ovat haukkuneet meitä milloin mistäkin. Ja Saksan valtion tarkat kriteerit, mihin saa auton parkkipaikalle jättää ym., eli olemme opiskelleet vain saksalaista kulttuuria. Ja ap, miten voit tietää heidän maansa itse kunkin rahoituksen köyhille ja auttavatko he maiden köyhiä? En usko, että kaikki ovat oikeasti niin iloisia ihmisiä joka maassa, mitä väität. Jos olet vain yrittäjä ja olet tehnyt töitä siellä ja täällä ulkomailla, niin näitkö myös tämän muun kansan köyhät? Heillä ei ole mitään Kelan tukia tai edes työttömyys kassaa tai muuta? Ota oikeasti selvää, kun matkustat ulkomaille, että kuinka muilla kansoilla menee eli köyhillä? Italiassa, Kreikassa, Espanjassa tai muissa maissa. Jos olet vain nähnyt sen ns. "rikkaan puolen.? Tai matkusta Intiaan tai Afrikkaan tai minne tahansa, jossa niitä köyhiä on? Ovatko ihan oikeasti iloisia ja positiivisia ihmisiä? En ymmärrä, jo sinä ap matkustat, niin ota ne vaaleanpunaiset silmälasit silmiltäsi. 

Voi hyvänen aika. Monessa muussakin maassa on sosiaaliturva, ei Suomi ole mikään poikkeus tässä suhteessa. Itse asiassa Suomen sosiaaliturva on hyvin alhainen elinkustannuksiin nähden ja olemmekin saaneet siitä EU:lta monta huomautusta. Afrikkalaiset ovat muuten pääsääntöisesti iloisia ja positiivisia vaikka olisivat kuinka köyhiä.

Vierailija
404/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin muutama vuosi sitten Kaliforniassa Sherman Oaks-nimessä kaupungissa serkkuni luona 2 vkoa. Se elokuvista tuttu amerikkalainen "how nice to see you" tuntuu meistä suomalaisista imelältä. Mutta tiedättekö, että kun siihen tottuu se on ihanaa ja tekee olon hyväksi. Siellä kaikki huomioi toisiaan, kauppojen kassat yms, kerjäisetkin on ystävällisiä. Takaisin tullessa huomasi jo saksalaisessa lentokoneessa eurooppalaisten tympeän ilmeen ja itku tuli Hgin lentokentällä. Miten epäystävällinen ja ankea ilmapiiri tällä on.

Feikkiystävällisyys=ihanaa?

Juu kyllä kaikki muu paitsi suomalainen tuppisuisuus ja käytöstavattomuus on feikkiä. Kyllä se on jämpti näin!!!!!!!

Vierailija
405/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella osalla suomalaisista ei ole jatkuvaa uusiin ihmisiin tutustumisen tarvetta. Sen vuoksi emme ole intopinkeinä tutustumassa jokaiseen vastaantulijaan. Suurelle osalle riittää just ne ihmissuhteet, joita heillä on. Puoliso, lapset, lähisukulaiset, ystävät ja kaverit. Tähän päälle vielä työkaverit. Suomessa ehkä ollaan - varsinkin ihmissuhteiden lukumäärässä - vähempään tyytyväisiä kuin muissa maissa. 

Vierailija
406/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän on toinen vastaava maa jossa totalitarismi ja tyrannia kukoistavat kuten Suomessa:

Vierailija
407/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella osalla suomalaisista ei ole jatkuvaa uusiin ihmisiin tutustumisen tarvetta. Sen vuoksi emme ole intopinkeinä tutustumassa jokaiseen vastaantulijaan. Suurelle osalle riittää just ne ihmissuhteet, joita heillä on. Puoliso, lapset, lähisukulaiset, ystävät ja kaverit. Tähän päälle vielä työkaverit. Suomessa ehkä ollaan - varsinkin ihmissuhteiden lukumäärässä - vähempään tyytyväisiä kuin muissa maissa. 

Varmaan aika harvalla on "jatkuva uusiin ihmisiin tutustumisen tarve". Ei joku peruskohteliaisuus, hymyily ja tervehtiminen tarkoita sitä, että haluaa välittömästi syvään ystävyyssuhteeseen.

Vierailija
408/422 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tärkeintä on ollut pitää ihmiset köyhänä ja kyykyssä.[/quot
Ollaan eletty täällä vuosikymmeniä kummunistielämää Venäjän pelossa. Presidenttimme ovat nöyristelleet itään päin ja tulos on lähes sama kuin itänaapurissa. Toivottavasti löydämme pian oman terveen itsenäisyytemme.

Trollaile vaan, mutta tuollaisesta ajattelua taitaa tosissaan olla nimenomaan mun sukupolvell 45-55 v. 

Siis sellaista ajattelua, jota esim.YLEN tilaama Jari Tervon luotsaama Kylmän sodan aika -dokkarisarja lietsoi viime syksynä: että kuinka kauhiaa oli se suomettumisen aika, kun niiiiiin nöyristeltiin neukkujen edessä, voi tätä häpeää. Ihmetellen ja vähän huvittuneena sitä sarjaa seurasi, minä tykkäsin kovastikin kylmän sodan ajasta - siinä näki hyvin selvästi niin lännen kuin idän heikkoudet ja vahvuudet ja se maailman kaksinapaisuus takasi pitkän rauhan ajan. 

Mut siis tuohan sarja oli luotu iskemään minun sukupolven alemmuuskompleksiin - ei olla länttä niin paljon kuin minun ikäisistä niin moni haluaisi, mut tämä sukupolvi kyllä näyttäisi Venäjälle närhen munat, kyllä ei yhtään nöyristeltäisi ja jos sota tulisi, niin tämä sukupolvi voittaisi senkin - ihan helposti. Venäläiset ei jumalauta tulisi sanelemaan yhtään mitään niin. Tirsk. Ja nyt tällaista uhoahan näkee ihan tosissaan kirjoitettavan. Ja YLEN ja Hesarin agendakin on ihan selvä - Natoon on päästävä ja mentävä. Kansa on saatava myötämieliseksi sotamenojen kasvulle, vaikka ei olla selvitty koronan aiheuttamasta rommauksestaan edes ja kaikki kallistuu ja nuorista suurin osa tulee väistämättä olemaan huomattavasti köyhempiä kuin vanhempansa, saati sitten isovanhempansa.

Että trollatkaan vaan, mutta tuurilla ja tunteella ne isotkin laivat seilaa. Ei järjenhäivää, ja ovat siitä vielä ylpeitä. Alemmuuskompleksit ja häpeäntunteet ovat käyttökelpoisia, niitä hyväksikäyttämällä saadaan hyödyllisiä hölmöjä. 

Yhtä asiaa ihailen amerikkalaisissa ihan kybällä: he pystyvät tekemään virheistään ja häpeänaiheestaankin bisnestä. Kuinkahan monta elokuvaa ja tv-sarjaa ja kirjaa on tehty esimerkiksi täyskatastrofista USA:n kannalta - siis Vietnamin sodasta?  Milloin suomalaiset tekevät komedian tai tv-sarjan suomalaisten bisnesmiesten toilailuista Leningradissa tai Tallinnassa,  Kekkosesta, karvalakeista, keskustapoliitikoista, pöydän alle juomisista, suulle suutelemisesta, saunomisista ja prkeleen hyvistä kaupoista?

Vierailija
409/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin keski-Euroopassa, Suomessa on tehty kaikki mahdollinen, että kaupunkien (hki, tre, tku) keskustat olisivat mahdollisimman luotaantyöntäviä: sekavat liikennejärjestelyt, kylmä betoniarkkitehtuuri, puistonpenkit viety pois, kivijalkaliikkeet lopettaneet ja kaupat siirretty isoihin automarketteihin, ylihintaisia kahviloita ja toinen toistaan tylsempiä ravintoloita jäljellä ja kadut on vallanneet nistit, kerjäläiset ja sekopäiset wanna-be-roadmanit. Suomessa keskustat on liike-elämää varten, ei ihmisiä.

Tähän mennessä ainut vastaus, jossa kirjoittaja ymmärtää, mistä aloittaja puhuu, ja en ole siis ap mutta tiedän täysin mitä ap tarkoittaa.

Tämä asenne; Suomessa saa heti niskaansa, kun uskaltaa arvostella tätä maata ja yhteiskuntaa on ihan käsittämätöntä.

Sen sijaan, että kysyttäisiin mitä voisimme tehdä paremmin? Mitä voisimme tehdä eri tavalla? huudetaan naama vääränä painu takas ulkomaille jos siellä on niin paljon parempi olla!!

Mä rakastan Suomen maaseutua ja luontoa, asun maaseudulla enkä suostu juuri näissä meidän kaupungeissa käymään. Ja syy on nimenomaan tuo yllä lainauksessa mainittu syy.

Mä suoraan sanottuna pelkään Helsingissä päivälläkin ja olen kuitenkin elämäni aikana asunut kaupungeissa, joissa väkiluku ylittää Suomen kokonaisväkiluvun.

Yleensäkin elämässä menisi noin paljon paremmin, jos kysyisimme miten voimme olla parempia ihmisiä, mitä voisimme tehdä eri tavalla? Mutta Suomessa vastaus on aina : haista v&ttu, painu v&8&ttuun.

Vierailija
410/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaisilla ole varaa kuluttaa kun on verotettu taskut tyhjiksi. Ihan eri jossain Saksassa jossa kuka tahansa voi syödä ulkona. Yrittää ei kannata koska tekemättä mitään saa enemmän.

Vierailija
411/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin keski-Euroopassa, Suomessa on tehty kaikki mahdollinen, että kaupunkien (hki, tre, tku) keskustat olisivat mahdollisimman luotaantyöntäviä: sekavat liikennejärjestelyt, kylmä betoniarkkitehtuuri, puistonpenkit viety pois, kivijalkaliikkeet lopettaneet ja kaupat siirretty isoihin automarketteihin, ylihintaisia kahviloita ja toinen toistaan tylsempiä ravintoloita jäljellä ja kadut on vallanneet nistit, kerjäläiset ja sekopäiset wanna-be-roadmanit. Suomessa keskustat on liike-elämää varten, ei ihmisiä.

Tähän mennessä ainut vastaus, jossa kirjoittaja ymmärtää, mistä aloittaja puhuu, ja en ole siis ap mutta tiedän täysin mitä ap tarkoittaa.
Tämä asenne; Suomessa saa heti niskaansa, kun uskaltaa arvostella tätä maata ja yhteiskuntaa on ihan käsittämätöntä.
Sen sijaan, että kysyttäisiin mitä voisimme tehdä paremmin? Mitä voisimme tehdä eri tavalla? huudetaan naama vääränä painu takas ulkomaille jos siellä on niin paljon parempi olla!!
Mä rakastan Suomen maaseutua ja luontoa, asun maaseudulla enkä suostu juuri näissä meidän kaupungeissa käymään. Ja syy on nimenomaan tuo yllä lainauksessa mainittu syy.
Mä suoraan sanottuna pelkään Helsingissä päivälläkin ja olen kuitenkin elämäni aikana asunut kaupungeissa, joissa väkiluku ylittää Suomen kokonaisväkiluvun.
Yleensäkin elämässä menisi noin paljon paremmin, jos kysyisimme miten voimme olla parempia ihmisiä, mitä voisimme tehdä eri tavalla? Mutta Suomessa vastaus on aina : haista v&ttu, painu v&8&ttuun.

Miksi pelkää Helsingissä? Mä en ole ikinä pelännyt ja asunut täällä 50 vuotta

Vierailija
412/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettamalla valittamisen ja Suomen ja suomalaisten jatkuvan dissaamisen. 

Vierailija
413/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla ap. Käpertynyt ja pysähtynyt yleistunnelma. Toki eteenpäinkatsomista on siellä täällä.

Huomaa hyvin myös sen, kuinka tärkeä arvo turvallisuus nykysuomalaisille on.

Vierailija
414/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pelkää Helsingissä? Mä en ole ikinä pelännyt ja asunut täällä 50 vuotta

Ei varmaan pelota, kun on tottunut siihen kaduilla vellovaan paskaan. Kun sinäkin kerrankin elämässäsi pääsisit kokeilemaan ihan oikeaa, aitoa kaupunkielämää ymmärtäisit aika pian, mitkä kaikki asiat Helsingissä ja muissa kaupungeissa on aivan päin puuta.

Vierailija
415/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten perusongelma on, että "Jonkun Muun" pitäisi tehdä jotain. Valitamme monista asioista ja haluaisimme sitä sun tätä, mutta kun ehdottaa, että valittaja ryhtyisi tuumasta toimeen, se ei kelpaakaan ratkaisuksi. "Jonkun Muun" pitää tehdä, eihän sitä nyt itse viitsitä. Uskoisin tämän johtuvan pitkälti siitä, että Suomessa on vuosikymmeniä ollut yhteiskunnan tehtävä järjestää erilaisia palveluita. Yksilön ei tarvitse tehdä muuta kuin mennä käyttämään palvelua. Tästä syystä kysymys "mitä voisimme tehdä...." on absurdi, koska ei kukaan meistä aio tehdä yhtään mitään asian eteen. Oletamme, että kaiken hoitaa valtio, kunnat, seurakunnat ja yhdistykset. Menemme sitten itse valmiiseen pöytään, kunhan ensin "Joku Muu" on kattanut pöydän. 

Mutta vielä tuohon aiemman kirjoittajan kommenttiin....Suomessa nisteillä, spurguilla, sekopäillä ja kerjäläisillä on samat oikeudet kuin muillakin kansalaisilla. Heillä on oikeus olla missä haluavat. Vaikka keskustoissa. Poliisilla ei ole valtuuksia kuskata heitä keskustojen ulkopuolelle pilaamasta katukuvaa. Ainoa tapa edes yrittää vähentää heidän määräänsä keskustoissa on ottaa puistonpenkit pois. 

Keskustojen kaupat ovat siirtyneet kauppakeskuksiin, koska kauppakeskukset on rakennettu sinne, missä ihmiset asuvat. Ja ihmiset taas haluavat asua paikassa, jossa palvelut on lähellä. Palveluiden läheisyyshän mainitaan aina tällaisten asuntojen myynti- tai vuokrausilmoituksissa. On tärkeää, että palvelut ovat lähellä. Ja kun ne ovat lähellä, ei ole tarvetta lähteä keskustoihin. 

Mitä tulee keskustojen ylihintaisiin kahviloihin ja ravintoloihin, niin keskustojen liiketiloissa on kovat vuokrat. On kauppakeskuksissakin, mutta kauppakeskuksissa sentään käy asiakkaita. Varsinkin, jos kauppakeskuksessa on Prisma. 

Vierailija
416/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat omat vastauksesi esittämiisi kysymyksiin? Entä mitä itse teet tai olet aikeissa tehdä?

Vierailija
417/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä surkea maa kun krääsää tuputtavat roskakauppiaat ja taskuvarkaat puuttuu.

Vierailija
418/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se mukavaa että voisi aamupäivällä mennä yksin kahvilan terassille ja lukea sanomalehti cappucinoa siemaillen mutta se on täälläpäin vaikeaa. Ihmiset tuijottaa. Miksei toi ole töissä. Korkeintaan paikallinen puliukko tulee kaljarahoja pummimaan.

Vierailija
419/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se mukavaa että voisi aamupäivällä mennä yksin kahvilan terassille ja lukea sanomalehti cappucinoa siemaillen mutta se on täälläpäin vaikeaa. Ihmiset tuijottaa. Miksei toi ole töissä. Korkeintaan paikallinen puliukko tulee kaljarahoja pummimaan.

Mitä väliä sillä on, jos joku tuijottaa? Mitä väliä sillä on, jos joku random miettii, miksi et ole töissä? Monella suomalaisella taitaa olla niin huono itsetunto, että he eivät uskalla tai kehtaa tehdä asioita, joita haluaisivat tehdä. Heihin on just iskostettu "mitähän muut nyt musta ajattelevat?" -asenne.  Sitten jurnutetaan, kun on niin kurjaa. Rahanpummaajille voi sanoa, että sori, mulla ei ole yhtään käteistä. Näin mä aina teen. Ihan riippumatta siitä, vaikka mulla olisikin käteistä. Ai niin, eihän suomalainen voi sanoa mitään. Suomalainen vaan mulkoilee nyrpistyneenä. Ja valittaa keskustelupalstoilla, kun paikallinen puliukko kehtasi tulla pummaamaan kaljarahaa. 

Vierailija
420/422 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä surkea maa kun krääsää tuputtavat roskakauppiaat ja taskuvarkaat puuttuu.

Jatkuvasti on joku jotain tuputtamassa hesaria, SPR, Ukraina, kerjäläinen heiluttaa kohdalla kuppia fyffeäperkele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi