Suomessa on apaattinen tunnelma. Kontrastin huomaa kun viettää pitkiä aikoja ulkomailla.
Palasin Suomen kevääseen taas pitkän ulkomaanjakson jälkeen. Vaikka kevätaurinko paistaa, niin en voi olla toteamatta yleistä harmaata apatian tunnelmaa. Mietin syitä mistä tämä johtuu. Kylmä ilmasto ei selitä asiaa täysin vaan kyseessä on henkinen ilmapiiri ja erittäin heikko palvelusektori. Kaduilta puuttuvat yrittäjät ja ihmisiä on aika vähän. Ulkomailla ehdin jo tottumaan katuruokakulttuuriin sekä laajaan valioimaan erilaisia yrityksiä. Siksi ihmettelen, kun Suomi on näin yritysköyhä maa, mistä se kaikki raha tulee, jolla kela ruokkii ihmiset ja maan runsasta työttömyyttä hoidetaan?
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kuin kuukauden pois Suomesta, niin takaisin tullessa huomaa kuinka apaattinen maa Suomi on, mutta siihen tottuu taas viikossa.
Miksi tulet takaisin jos niin kauhea paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan valittajista enää asuu Suomessa kun täällä on niin ankeaa, hapanta, rumaa, apaattista, hiljaista ja vaikka mitä hirveää?
Tavoite on muuttaa pois Suomesta mutta työllistyminen ulkomaille on oma haasteensa.
se on paljo vaikeempaa elellä pummina ulkomailla kun ei o suomen sosiaalihuoltoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ankea ilmapiiri lähtee jo siitä, että arkkitehtuuri on rumaa ja itseään toistavaa. Etenkin asuintalot, kauppakeskukset ym on kaikki niin tylsän näköisiä ilmestyksiä. Oikeastaan omakotitalotkin on samaa linjaa. Ei ole kivoja puistoja tai rantoja juuri missään. Betonimöhköjä, autoteitä ja paskaisia ojia kaikkialla. Ihmiset ovat myös melko köyhiä, joten elämästä nauttiminen on hankalampaa.
Tai sitten nautitaan elämästä mökillä järven rannalla. Se on kyllä totta, että suomalaisten kaupunkien keskustoissa on varsin vähän järviä rantoineen.
Anteeksi nyt vaan, mutta ne mökkirannat ei ole mitään kummoisia. Joku paskanen mutajärvi kivipohjalla, johon voi mennä uimaan vaan jonkun lahon laiturin päästä yksinään parin saunakaljan jälkeen ei oikein auta ankeuteen. Puhun nyt siitä, että pitäisi olla kauniita ja isoja yleisiä HIEKKArantoja, johon ihmiset voivat kokoontua sosialisoimaan, pelaamaan rantsupelejä ym. Sellaista yhteisöllistä meininkiä.
"voivat kokoontua sosialisoimaan, pelaamaan rantsupelejä ym. Sellaista yhteisöllistä meininkiä.2
näitä hippirinkejä kyllä ulkomailla paljo nähty juu, gunja sauhuaa ja kellään ei o kiire mihinkään ansaitsemaan elantoaan.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme ensinnäkin metsäläiskansaa, asuneet pitkään erillään toisistamme tai pienissä yhteisöissä. Toisekseen meiltä on puuttunut korkeakulttuuri ja sen mukanaan tuomat lieveilmiöt, kuten porvarillisuus ja porvarillisten tavat. Meillä on hyvin pieni kulttuurinen eliitti ja sekin koostunee historiallisesti suomenruotsalaisista. Koska yhteiskunnallisia kerrostumia ei juurikaan ole ollut ja olemme talonpoikaiskansaa, meille ei ole muodostunut varsinaista keskiluokkaa kuin vasta joskus 1980-luvulla, kun markkinat vapautettiin.
Talonpoikaiseen elämäntyyliin on aina kuulunut niukkuus ja toisten armoilla oleminen. Kun on saatu omistusta, joku työ, josta maksetaan enemmän palkkaa ja oma koti, niin omasta itsenäisyydestä on pidetty hyvin huolellisesti kiinni. Toisia ei ole haluttu tarvita, sillä ennen talonpoika-suomalainen oli riippuvainen muista ihmisistä. Tästä juontaa henkensä esim. sellainen ajattelutapa, että toisia ei haluta tarvita, kaikesta pitää selvitä yksin.
Ja tuohon pointtiin kaupunkikulttuurin puutteesta, meillä kun ei ole ollut mitään ylellisyyksiä, porvarillisilta keskiluokkaan valuneita tapoja eikä juuri niitä palveluita historiallisesti muutenkaan, niin emme ole niihin koskaan tottuneetkaan. Olemme olleet historiallisesti yksinkertaisesti hyvin köyhä maa, jossa on vain yritetty selviytyä.
Tästä syystä (kun meillä ei ole kokemusta juurikaan yhteiskunnallisista luokista ja makujen eriytymisen representaatioista samalla tavalla kuin muualla Euroopassa, jossa on pidempi historia ja esim. hovit ja porvaristo), emme myöskään halua pröystäillä ja olemme hyvin maanläheisiä. Myöskään tapakulttuurina ylemmistä sosiaaliluokista ei ole valunut sellaista sosialisoimisen kulttuuria, me yksinkertaisesti emme osaa sellaista "jutustelua" emmekä muutenkaan oikein olla yhteydessä toisiimme, ellemme ole hyvin hyvin läheisiä. Meiltä puuttuu esim. "fika" kulttuuri, joka Ruotsissa ja muualla keski-Euroopassa on. Suomalainen kahvittelu on suodatinkahvi kotona sadan kilsan päässä palveluista ja pahvilta maistuva pulla tuttujen ihmisten seurassa, kaikki muu on pröystäilyä tai kallista. :D Historiallisesti, siis.
Paitsi, että suurin osa pullasta, mitä minulle on tarjottu on ollut oikein hyvää eikä mitään vanhaa känttyä. Monesti on vielä pikkuleivät, kaakut, piirakat ja kääretortutkin tarjolla. Kaikkien itse leivottua tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan valittajista enää asuu Suomessa kun täällä on niin ankeaa, hapanta, rumaa, apaattista, hiljaista ja vaikka mitä hirveää?
Tavoite on muuttaa pois Suomesta mutta työllistyminen ulkomaille on oma haasteensa.
se on paljo vaikeempaa elellä pummina ulkomailla kun ei o suomen sosiaalihuoltoo
Lueppa vastaus uudestaan, sillä puhuin työllistymisestä enkä pummina elämisestä siellä tai täällä. Ihme oletuksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perusluonne on "erakko" olemme metsäkansaa. Vaikka jotkut uusio-hipsterit sitä yrittävätkin muuttaa ja kieltää, suomalainen veri voittaa joka tapauksessa;) Miksi pitäisi muuttaa MEIDÄN tapojamme ja kulttuuriamme muidenlaisiksi? Voit palata sinne ulkomaille jos jäyhän suomalainen perinne ja tyyli ei kelpaa.
t:keski-ikäinen nainen joka on helkkarin kyllästynyt ikuiseen suomi-pilkkaan ja ruikuttamiseen. antakaa meidän olla rauhassa suomalaisia.No just, että jos EI ole tuollainen niin ei sitten ole suomalainen ja pitää olla turpa kiinni eikä yhtään sanoa mielipidettään? Ilmankos en koskaan ole tuntenut oloani kotoisaksi ja tänne kuuluvaksi vaikka monia asioita Suomessa myös arvostan. Tätä ihme kyräilyä en tajua.
Ohis...ihan samalla tavallahan sä itsekin kyräilet. Mä en ymmärrä tuota, että et tunne oloasi kotoisaksi. Työkavereitasi lukuunottamatta voit ihan itse valita ihmiset, joiden kanssa vietät aikaasi. Jos vietät aikaasi vain sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa et viihdy ja jotka koet ankeiksi ihmisiksi, miksi ihmeessä olet heidän seurassaan? Mulla on useita ystäviä ja paljon kavereita eikä heistä kukaan ole ankeuttaja eikä kyräilijä. Mukavia, iloisia ja elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä, joiden seurassa on hauskaa ja helppo olla.
Hyvänen aika mitä vääntämistä! Kyse ei ole siitä, kenen kanssa haluaa viettää aikaa! Kyse on yksinkertaisesti alkeellisista käytöstavoista!
Kyse on siitä, minkälaisen ilmapiirin luot ympärillesi! Haluatko ankeutta ympäristöäsi ja kanssaihmisten päivää nyrpeällä olemuksellasi mulkoilemalla, pahimmassa tapauksessa tiuskimalla tai sanomalla suoraan (tätä just pidetään aitona!) vai kykenetkö olemaan sen ihmisen kohtaamishetken ajan ystävällinen ja huomaavainen.
Et tiedä mitä taakkaa toinen kantaa - joku päivä saat itse ikäviä uutisia ja juuri tuntemattoman kohtaaminen voi olla viimeinen pisara - tai vaihtoehtoisesti antaa voimaa jaksamiseen.
Sivistykää jo nyt ihmeessä!!
Mistä tiedät, onko toisella hänen normaali ilmeensä naamallaan vai nyrpisteleekö hän sinulle? Aika monen suomalaisen kasvot peruslukemilla ollessaan näyttävät nyrpeitä. Erityisesti kun tulee ikää lisää, maan vetovoima huolehtii siitä, että suupieletkin vähän valahtaa. Entä mulkoilu? Miten erotat tavallisen katsomisen ja mulkoilemisen toisistaan? Vai eikö sinua saa katsoa ollenkaan? Mä saatan hyvinkin usein esim bussissa "mulkoilla nyrpeällä olemuksella", mutta olen omissa ajatuksissani ja/tai katson toisen ihmisen ohitse. En mä sitä toista ihmistä katso enkä ajattele hänestä yhtään mitään, joten ei ole tarvetta nyrpistelläkään. Jos joku näyttäisi mulle puolen tunnin päästä tän ihmisen valokuvaa ja kysyisi, olenko nähnyt ko ihmistä, todennäköisesti vastaisin, että en. Vaikka se sama ihminen olisi kokenut mun "mulkoilevan nyrpeällä olemuksella" häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ankea ilmapiiri lähtee jo siitä, että arkkitehtuuri on rumaa ja itseään toistavaa. Etenkin asuintalot, kauppakeskukset ym on kaikki niin tylsän näköisiä ilmestyksiä. Oikeastaan omakotitalotkin on samaa linjaa. Ei ole kivoja puistoja tai rantoja juuri missään. Betonimöhköjä, autoteitä ja paskaisia ojia kaikkialla. Ihmiset ovat myös melko köyhiä, joten elämästä nauttiminen on hankalampaa.
Tai sitten nautitaan elämästä mökillä järven rannalla. Se on kyllä totta, että suomalaisten kaupunkien keskustoissa on varsin vähän järviä rantoineen.
Anteeksi nyt vaan, mutta ne mökkirannat ei ole mitään kummoisia. Joku paskanen mutajärvi kivipohjalla, johon voi mennä uimaan vaan jonkun lahon laiturin päästä yksinään parin saunakaljan jälkeen ei oikein auta ankeuteen. Puhun nyt siitä, että pitäisi olla kauniita ja isoja yleisiä HIEKKArantoja, johon ihmiset voivat kokoontua sosialisoimaan, pelaamaan rantsupelejä ym. Sellaista yhteisöllistä meininkiä.
Onhan näitä Hietsu, Kalajoki, Yyteri .Saaronniemi Ainakin jokaisessa merenrantakaupungissa on kaipaamaasi hiekkarantaa. Tosin yleensä sinne mennään perheineen tai pienellä kaveriporukka
Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin ja ihmiset ovat jo paljon ystävällisempiä ja iloisemman tuntuisia kuin täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perusluonne on "erakko" olemme metsäkansaa. Vaikka jotkut uusio-hipsterit sitä yrittävätkin muuttaa ja kieltää, suomalainen veri voittaa joka tapauksessa;) Miksi pitäisi muuttaa MEIDÄN tapojamme ja kulttuuriamme muidenlaisiksi? Voit palata sinne ulkomaille jos jäyhän suomalainen perinne ja tyyli ei kelpaa.
t:keski-ikäinen nainen joka on helkkarin kyllästynyt ikuiseen suomi-pilkkaan ja ruikuttamiseen. antakaa meidän olla rauhassa suomalaisia.No just, että jos EI ole tuollainen niin ei sitten ole suomalainen ja pitää olla turpa kiinni eikä yhtään sanoa mielipidettään? Ilmankos en koskaan ole tuntenut oloani kotoisaksi ja tänne kuuluvaksi vaikka monia asioita Suomessa myös arvostan. Tätä ihme kyräilyä en tajua.
Ohis...ihan samalla tavallahan sä itsekin kyräilet. Mä en ymmärrä tuota, että et tunne oloasi kotoisaksi. Työkavereitasi lukuunottamatta voit ihan itse valita ihmiset, joiden kanssa vietät aikaasi. Jos vietät aikaasi vain sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa et viihdy ja jotka koet ankeiksi ihmisiksi, miksi ihmeessä olet heidän seurassaan? Mulla on useita ystäviä ja paljon kavereita eikä heistä kukaan ole ankeuttaja eikä kyräilijä. Mukavia, iloisia ja elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä, joiden seurassa on hauskaa ja helppo olla.
Hyvänen aika mitä vääntämistä! Kyse ei ole siitä, kenen kanssa haluaa viettää aikaa! Kyse on yksinkertaisesti alkeellisista käytöstavoista!
Kyse on siitä, minkälaisen ilmapiirin luot ympärillesi! Haluatko ankeutta ympäristöäsi ja kanssaihmisten päivää nyrpeällä olemuksellasi mulkoilemalla, pahimmassa tapauksessa tiuskimalla tai sanomalla suoraan (tätä just pidetään aitona!) vai kykenetkö olemaan sen ihmisen kohtaamishetken ajan ystävällinen ja huomaavainen.
Et tiedä mitä taakkaa toinen kantaa - joku päivä saat itse ikäviä uutisia ja juuri tuntemattoman kohtaaminen voi olla viimeinen pisara - tai vaihtoehtoisesti antaa voimaa jaksamiseen.
Sivistykää jo nyt ihmeessä!!
Vaikuttaa siltä, että kiinnität ihan liikaa huomiota tuntemattomiin ihmisiin. Ja vieläpä päiväsi menee pilalle tai muuttuu ankeaksi, jos joku randomtyyppi ei hymyile sulle. Tiuskiminen on epäkohteliaista, mutta millaisissa tilanteissa sulle tiuskitaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin ja ihmiset ovat jo paljon ystävällisempiä ja iloisemman tuntuisia kuin täällä Suomessa.
Helppo kai siellä on virnistellä kun ensin on kupattu satojen vuosien ajan kaikki voimavarat mitä täällä on vähinkin saatu tuotettua itselle.
Yleisesti ottaen suomalaiset eivät ole kovin lämpimiä ihmisiä. Lapsista ja vanhuksista ei huolehdita kuten muualla Euroopassa, laitoshoito on liian usein se vaihtoehto. Ei halata, pussata, välitetä.
Ketju ei katkea, kun se laitoshoidettu lapsi on tunnekylmä eikä osaa muodostaa tunnesidettä omaan lapseensa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ainut ongelma on älytön hintataso ja heikko ostovoima. Kyllä tosiaankin tulisi käytyä syömässä ja baareissa jos hintataso olisi kuin Berliinissä...
No, asia olisi ratkennut sillä että olisi tehty paljon lisää lapsia aikoinaan, asukasmäärä kymmeniin miljooniin. Siitä sitä ostovoimaa. Hintoja olisi sitten voitu laskeakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyräily: katsella puhumattomana silmäkulmien alta." En kyllä mielestäni niin tee.
Pointti on että on vaikea edes tutustua kehenkään vaikka uudella paikkakunnalla kun porukka on jo valmiiksi sitä mieltä että "minullehan et puhu kun ei jo tunneta".Miksi et tutustu mielestäsi paljon parempiin ihmisiin eli ulkomaalaisiin? Älä muuta sellaieen tuppukylään, jossa ei asu ulkomaalaisia.
Tämäkin on niin hauskan suomalaista, heti jos sanoo suomalaisiin tai Suomeen liittyen mitään mitään mikä ei ole positiivista suututaan ja käsketään yleensä lähtemään ulkomaille. Tässä ei edes haukuttu ketään vaan todettiin asia joka on aika yleisesti totta: monessa paikassa ollaan todella kuppikuntaisia. Onhan se jo tässäkin ketjussa tullut selväksi ettei moni tahdo puhua tuntemattomille, mutta miksi kuitenkin vedetään herne nenään kun joku sanoo että suomalaisiin on vaikea tutustua?
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen suomalaiset eivät ole kovin lämpimiä ihmisiä. Lapsista ja vanhuksista ei huolehdita kuten muualla Euroopassa, laitoshoito on liian usein se vaihtoehto. Ei halata, pussata, välitetä.
Ketju ei katkea, kun se laitoshoidettu lapsi on tunnekylmä eikä osaa muodostaa tunnesidettä omaan lapseensa.
Mua kiinnostaisi ihan aidosti tietää, miten muualla Euroopassa laitoskuntoisen vanhuksen hoitaminen tapahtuu kotioloissa, jos vanhuksen lapsi puolisoineen on päivät töissä? Jos et satu tietämään, Suomessa laitoshoitoon pääsee vain erittäin huonokuntoinen vanhus. Sellainen, joka ei selviä enää kotihoidon turvin, vaikka kotihoito kävisi kuusikin kertaa vuorokaudessa. Käytännössä nämä vanhukset ovat vaikeasti muistisairaita tai eivät kykene enää itsenäisesti liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Uutisista katellu että on jopa niin kivoja lähiöitä ettei poliisikaan uskalla mennä hauskanpitoo kieltämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisista katellu että on jopa niin kivoja lähiöitä ettei poliisikaan uskalla mennä hauskanpitoo kieltämään.
Ja silti onnistuvat olemaan iloisia! Ajatella.
Suomi olisi ihan ok mutta suomalaiset pilaavat sen.
On niitä joitain tympeämpiäkin kansoja. Täällä sentään vähän alueesta riippuen on ihan ok palvelua ja joskus ihmisetkin ovat kohtalaisen avoimia. Sitten joillain alueilla matkustaessa saa kyllä huomata ettei ole tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyräily: katsella puhumattomana silmäkulmien alta." En kyllä mielestäni niin tee.
Pointti on että on vaikea edes tutustua kehenkään vaikka uudella paikkakunnalla kun porukka on jo valmiiksi sitä mieltä että "minullehan et puhu kun ei jo tunneta".Miksi et tutustu mielestäsi paljon parempiin ihmisiin eli ulkomaalaisiin? Älä muuta sellaieen tuppukylään, jossa ei asu ulkomaalaisia.
Tämäkin on niin hauskan suomalaista, heti jos sanoo suomalaisiin tai Suomeen liittyen mitään mitään mikä ei ole positiivista suututaan ja käsketään yleensä lähtemään ulkomaille. Tässä ei edes haukuttu ketään vaan todettiin asia joka on aika yleisesti totta: monessa paikassa ollaan todella kuppikuntaisia. Onhan se jo tässäkin ketjussa tullut selväksi ettei moni tahdo puhua tuntemattomille, mutta miksi kuitenkin vedetään herne nenään kun joku sanoo että suomalaisiin on vaikea tutustua?
Nro 261 vastaa. Mulla ei ole ollut mitään vaikeuksia tutustua suomalaisiin, saada heistä kavereita ja ystäviäkin. Mutta en mä voi päättää jonkun ihmisen nähdessäni, että nyt MINÄ haluan tutustua tuohon ihmiseen. Tutustumiseen tarvitaan aina kaksi. En ole koskaan asunut ulkomailla, joten en sitten tiedä, tarvitseeko muualla kiinnittää mitään huomiota sanattomaan viestintään. Suomessa tarvitsee. Sanaton viestintä on ehkä jopa tärkeämpää kuin sanallinen viestintä. Ihan niinkin yksinkertainen esimerkki kuin jos menet kesäpäivänä olutlasisi kanssa terassille eikä ole yhtään vapaata pöytää, voit kysyä yksin pöydässään istuvalta, onko pöydässä tilaa. Jos hän sanoo, että on, voit istua siihen. Jos hän sapauessasi laittaa lukemansa iltapäivälehden pois tai kännykän pöydälle tai taskuunsa ja katsoo sinua, voit oikein hyvin esitellä itsesi ja kysyä, mitä kuuluu. Koska noista merkeistä voit päätellä, että hän on valmis ainakin lyhyeen kanssakäymiseen kanssasi. Jos taas hän jatkaa lehden lukemista tai kännykkänsä selaamista, hän ei ole valmis. Ihan yksinkertaista.
Suomalaisiin tutustumisessa voi kyllä olla yksi ihan keskeinen ongelma: olemme usein paikasta A paikkaan B mennessämme omissa ajatuksissamme. Tavallaan "nollaamme" paikkaan A liittyvät asiat ja valmistaudumme ajattelemaan paikan B asioita. Esimerkiksi kun on matkalla töistä kotiin. Matkalla saattaa vielä miettiä hetken aikaa työasioitaan ja sen jälkeen alkaa miettiä, pitääkö käydä kaupassa, mitä ruokaa laittaisi, muistikohan lapsi ottaa aamulla jumppakamat kouluun mukaan jne.
Joku aiemmin ketjussa kertoi, että suomalaisiin tutustuu parhaiten tekemällä heidän kanssaan jotain yhdessä. Opiskelupaikassa, työpaikalla, harrastuksissa jne. Täällä ei oikein ole tapana mennä jonnekin vain olemaan tarkoituksena tutustua muihin ihmisiin. Korkeintaan baareissa voidaan tutustua, mutta silloinkin juodaan yhdessä. Onhan tälläkin palstalla ollut yksinäisyyttä koskevia ketjuja, joissa jotkut toivovat julkisia tiloja, johon yksinäiset voisivat mennä tutustumaan muihin. Tämän tapaisia kyllä löytyykin jonkin verran, mutta ovat pandemian vuoksi olleet suljettuina.
Mä olen tutustunut moniin ihmisiin ihan vain siksi, että mulla on koira. Joudun käymään koiran kanssa kolme kertaa päivässä lenkillä. Ulkona tutustun muihin koiranomistajiin. Varsinkin, jos koirilla synkkaa keskenään, ja sattuu olemaan sama matka, tulee kuljettua yhdessä ja juteltua. Jossain vaiheessa voikin jo sopia, että lähdetään viikonloppuna kimpassa koirapuistoon. En tarkoita, että jokaisen pitäisi hankkia koira, mutta tämä nyt oli vain yksi esimerkki, miten tarvitaan jotain yhteistä tekemistä, jotta tutustuisi.