Jos hevonen saisi päättää, ottaisiko se ihmisiä selkäänsä notkumaan ollenkaan?
Hevoseltahan ei ikinä kysytä suostumusta ratsastamiseen. Yksipuolinen sopimus siis kyseessä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hevoseni kävelee portille vastaan, vaikka tietää, että ollaan ratsastamaan lähdössä?
Miksi lapsi rakastaa väkivaltaista vanhempaansa?
Panttivangeillakin oli kuulemma joku syndrooma, joka sai puolustamaan kaappaajiaan.
Mieti, haluaisitko Mirkaa tai Markoa selkääsi piereskelemään. En minä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuolain on hirveä rääkkäysväline ;-(
Ilmankin voi ratsastaa
Lännenratsastus on yllättävän vaikeaa jos on tottunut ohjailemaan hevosta esin suusta (käsillä).
Hevonen on saaliseläin ja kun ihminen ratsastaa se tuntee ikäänkuin saalis olisi kiinni selässä.
Hevonen tottuu ratsastukseen kun huomaa, ettei sitä vahingoiteta.
Hevostyttö jätti. Vai mikä näiden jatkuvien hevosaloitusten pointti on? Hevosia nämä vänkääjät eivät ainakaan tunne.
No ei haluaisi.
Toki usein ratsastan luottoheppaani ilman varusteita, eli ei kuolaimia, ohjia tai edes satulaa. Ja heppa tulee usein vapaana luokse, kun näkee että oltais selkään haluamassa. Että kyllähän se silloin itse haluaa, eikä sitä rankaista ja väkisin mennä selkään, jos näyttäää, että tänään ei huvitakaan. Ei ole mustavalkoista tämä.
Raveissa rääkkäystä tulee eniten esiin. Miesten laji tyypillisesti.
Mitenhän olisi, jos saman kysymyksen esittäisi Jari Sillanpäälle.
Nykyään hevosenpito on muuttunut aika paljon jostain 90-luvun ratsastuskoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Ratsun koulutus ei ole järin hevosystävällistä hommaa.
Vuosisatojen evoluution ja jalostuksen myötä hevonen kyllä tiedostaa roolinsa kuten koirakin. En silti ymmärrä miksi kouluratsastus on olympialaji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hevonen ei halua sinua selkääsi, tulet huomaamaan sen kyllä.
Hevonen on pakotettu ottamaan ihminen selkään, luonnostaan yksikään hevonen ei halua ketään selkään ratsastamaan. Tai otatko sinä mielelläsi jonkun päällesi ratsastamaan?
Mietipä hetki kuinka paljon hevosella on voimaa ja massaa ihmiseen verrattuna, ja tule vasta sen jälkeen pätemään.
En ole tuo jolle pädet pätemisestä, mutta mietipä itse asiaa ihan hetki. Se, että hevonen on koulutettu johonkin toimintaan, ei vielä tarkoita että kyseessä on eläimen omasta halusta suoritettu toiminta. Se on oppinut siihen, että tietty toimintamalli on sille jollain tavalla eduksi, esim. se välttää sillä pelkoa ja kipua.
Ihan vastaavasti, ei yksikään koira vapaaehtoisesti kulje talutushihnassa, jos saisi valita itse. Ne ovat vain koulutettuja täysin ihmisen päättämään toimintamalliin.
Menetkö sinä vapaaehtoisesti töihin? Tai siis kouluun, taitaa taas olla teinit asialla mustavalkoisuudesta päätellen.
Luultavasti hevoset lähtee mielellään lenkille. Jos se ei ole sitä samaa tylsää rataa aina ja ratsastaja on mieluisa.
En ole mikään kilparatsastuksen suurin fani, mutta nykyään kilpahevoset jatkavat uraansa paljon pidempää. Niitä ei siis loppuun ajeta ja niistä huolehditaan paremmin. Eläinten oikeudet on koko ajan enemmän tapetilla. Lihansyöntikin tulee tulevaisuudessa vähenemään paljon, koska vaadimme eettisempää lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratsun koulutus ei ole järin hevosystävällistä hommaa.
Kuinka monta ratsua olet kouluttanut?
Haha. Hevonen on sen verran kookas eläin, ettei sen tarvitse tehdä mitään, jos ei halua. Valtaosa hevosista kuitenkin on sen verran yksinkertaisia, että kun niiltä "kysyy" menetkö mieluummin tuonne pieneen koppiin missä on yllin kyllin ruokaa vai et, niin se se sanoo että päästä jo sisään, on nälkä. Hevonen on tottunut ihmiseen ja ratsastukseen js oikein tehty se on hevoselle kivaa aktiviteettiä.
Ei varmaan ihminenkään "luonnostaan" sano, että kyllä, haluan mennä joka päivä klo 8-16 muiden komenneltavaksi, mutta kun nykyihmiseltä kysytään "haluatko mennä mieluummin hyväpalkkaiseen työhön vai olla köyhä ja työtön", varmaan valtaosa menee töihin.
Villihevosiin vertailu on vain typerää, aika harva Suomen kermaperse hepoista selviäisi saati viihtyisi luonnossa viikkoa pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hevonen ei halua sinua selkääsi, tulet huomaamaan sen kyllä.
Hevonen on pakotettu ottamaan ihminen selkään, luonnostaan yksikään hevonen ei halua ketään selkään ratsastamaan. Tai otatko sinä mielelläsi jonkun päällesi ratsastamaan?
Mietipä hetki kuinka paljon hevosella on voimaa ja massaa ihmiseen verrattuna, ja tule vasta sen jälkeen pätemään.
En ole tuo jolle pädet pätemisestä, mutta mietipä itse asiaa ihan hetki. Se, että hevonen on koulutettu johonkin toimintaan, ei vielä tarkoita että kyseessä on eläimen omasta halusta suoritettu toiminta. Se on oppinut siihen, että tietty toimintamalli on sille jollain tavalla eduksi, esim. se välttää sillä pelkoa ja kipua.
Ihan vastaavasti, ei yksikään koira vapaaehtoisesti kulje talutushihnassa, jos saisi valita itse. Ne ovat vain koulutettuja täysin ihmisen päättämään toimintamalliin.
Entäs minä. Olen niin koulutettu tiettyihin toimintamallieihin ettei taho vapaus niistä onnistua, jos haluaisinkaan. En ole hevonen. Enkä koira.
Vierailija kirjoitti:
Hevostyttö jätti. Vai mikä näiden jatkuvien hevosaloitusten pointti on? Hevosia nämä vänkääjät eivät ainakaan tunne.
Olen miettinyt samaa ja veikkaan, että yhden kahjon (+vpn) psykooseja. Niin nopsaan syntyviä ketjuja marginaaliaiheesta, että vaikea uskoa luonnollisesti muodostuviksi. Ei myöskään resonoi todellisuuden kanssa.
Joku tahtoo dissata ja "vaikuttaa".
Ehkä joku, jonka miehen heppa vei ja sanoi heihej :)
Hevonen voi murskata halutessaan ihmisen. Mua ei ole vielä yksikään hevonen murskannut. Hevosen alistamiseen ei pyritä koulutuksessa. Siinä ei olisi mitään järkeä. Hevosen kuuluu liikkua rennosti ja vapaasta tahdostaan.
Vierailija kirjoitti:
Haha. Hevonen on sen verran kookas eläin, ettei sen tarvitse tehdä mitään, jos ei halua. Valtaosa hevosista kuitenkin on sen verran yksinkertaisia, että kun niiltä "kysyy" menetkö mieluummin tuonne pieneen koppiin missä on yllin kyllin ruokaa vai et, niin se se sanoo että päästä jo sisään, on nälkä. Hevonen on tottunut ihmiseen ja ratsastukseen js oikein tehty se on hevoselle kivaa aktiviteettiä.
Ei varmaan ihminenkään "luonnostaan" sano, että kyllä, haluan mennä joka päivä klo 8-16 muiden komenneltavaksi, mutta kun nykyihmiseltä kysytään "haluatko mennä mieluummin hyväpalkkaiseen työhön vai olla köyhä ja työtön", varmaan valtaosa menee töihin.
Villihevosiin vertailu on vain typerää, aika harva Suomen kermaperse hepoista selviäisi saati viihtyisi luonnossa viikkoa pidempään.
Jos se on puhtaasti koko, jolla täällä pätetään omasta ja muiden elämästä, meidän ihmisten pitäisi olla norsujen orjia.
No ei todellakaan haluaisi ylimääräistä luusäkkiä selkäänsä. Mutta eipä sitä ole vaihtoehtoja. Jos ei taivu niin tulee pulttipistoolista otsaan. Ei kesyttäminen suotta ole englanniksi break.