Jos hevonen saisi päättää, ottaisiko se ihmisiä selkäänsä notkumaan ollenkaan?
Hevoseltahan ei ikinä kysytä suostumusta ratsastamiseen. Yksipuolinen sopimus siis kyseessä.
Kommentit (112)
Ihan kamalaa katsottavaa, kun lihava pallero ähkii itseään hevosen selkään, koska "on kivaa ratsastaa". Hevosen silmistä näkyy kauhu, kun se tajuaa että pitää taas polvet notkuen ja selkä kaarella ravata edes takaisin palleron vaatiessa lisää vauhtia kylkiin potkimalla. Sitten ihmetellään, että olipas huonot geenit hevosella kun nivelet kuluivat niin nuorena loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kans joskus miettinyt, että jos hevoset osaisivat puhua, varmaan kieltäytyisivät tästä "kunniasta". Mutta tarvitsevat kuitenkin paljon liikuntaa nekin, että ihan hyvä, että niillä ratsastetaan.
Hevosille voi tarjota liikuntaa vaikka kävelemällä niiden vierellä (laitumella ulkoilun lisäksi).
Aikamoinen kävelijä saa olla, jos aikoo lenkittää hevosta hihnassa kuin koiraa.
"Vastaavasti tunnen paljon oikeita eläinoikeusihmisiä ja yksikään heistä ei kannata hevosharrasusta saati -urheilua"
- mutta pitävät kuitenkin näissä eläinten "pelastuskeskuksissaan"
esim. hevosta joka seisoo pikku tarhassa metabolisena eli sairaalloisen lihavaksi syötettynä ihraniskana ja masentuneena ilman terveyttä edistävää liikuntaa koska hevosella ratsastus ja ajaminen on omistajan mielestä eläinten hyväksikäyttöä.
Ai että hepsu on varmasti onnellinen pelastajilleen!
Tuskinpa mikään eläinlaji olisi vapaaehtoisesti ihmisen määräysvallan alaisena, jos se valita saisi. Mutta kun ei saa valita.
- saahan se valita eli häipyy ja menee vaikka metsään pesimään jos siellä on parempi.
Veikkanpa että suurinosa hevosista valitsisi kuitenkin ihmisen tarjoaman hoidon, ruuan ja suojan.
Kyllä sen eteen voi ihmistä silloin tällöin kantaakin tai vetää kärryjä.
Monelta animalistilta on nykyään unohtunut että hevonen on laumaeläin ja laumassa on johtaja. Ihminen on hevostensa johtaja ja hevosellakin turvallinen olo kun se tietää paikkansa laumassa.
Se ihmisen paino hevosen selässä rasittaa sitä. Ajatelkaapa nyt hetki. Hevosen kroppa soveltuu paremmin niin vedettäviin työhommiin, jossa se käyttää rinta, lantio, pohkeet, ja takapuolta enimmäkseen ja mitkä myös ovat niitä lihaksikaampia alueita, ja ne eivät rasitu samanlailla. Sitten taas se selkä. Ajattele. Noin 40-80 kiloa on yhdessä pienessä alueessa, joka on selkärangassa, ja se selkäranka on hevosella suojanaan sen keuhkoja ja kylkiluita, jotka myös suojaavat sen sisäelimiä, ja sen vatsan alla ei sitten ole mitään lihasta tai jalkaa, joka kantaisi sun painoa. Se on kova rasite selkärangalle, kun joka päivä tunnin tai enemmän siinä on todella paljon painoa, mitä ei luonnostaan kuuluisi olla, koska muutenhan hevoset syntyisivät satulat ja ihmiset selässä, tai sitten olisivat samanlaisia kuin mulefat. Ne suitset. Ne aiheuttavat joka ikisellä hevosella vahinkoa ja kipua. Se että hevoset ja muun eläimet eivät näytä yleensä kipua, niin ei tarkoita sitä etteikö niitä sattuisi. Kuten satuloiden kohdalla, niin jos suitset kuuluisi hevosten suuhun, niin ne syntyisi kuolainten kanssa. Ja totta kai ne hevoset tulevat sun luoksesi korvat hörössä tai hirnuen (ei koske kaikkia hevosia), koska ajatteleppa nyt jos itse joutuisit olemaan paljon karsinassa tai samalla pienellä laitumella, jossa ei ole mitään muuta tekemistä kuin tuijotella maisemia ja karsinassa seiniä, ja sitten sinä tulet ja ne saavat virikkeitä, koska jos se hevonen eläisi normaalia hevosen elämää, niin se ei tarvitsisi virikkeitä, koska eläisi hevoslaumassa preerialla, miten itse haluaa ja missä haluaa. Ette voi väittää että kun "miksi sitten hevoseni ei koskaan tapa minua" tai "miksi hevoseni ei sitten koskaan potki tai liiskaa mua, koska se tykkää musta." Se hevonen ei tee sitä sen takia, koska ne on KOULUTETTU siihen että ne eivät saa tehdä niin tai muuten siitä tulee seuraamuksia. Esim: tämä on tositapahtuma mitä minulle kävi. Olin ratsastusleirillä lapsena ja olin menossa ratsastamaan laihalla Maikki nimisellä hevosella. Olin harjannut laittanut satulan ja sitten olin laittamssa suitsia kunnes se salamannopeasti luimisti korvat, silmävalkuaiset näkyivät ja se hyökkäsi mun kimppuun ja puras mua melkein kaulasta, mutta ehdin vähän siirtyä pois tieltä joten se sai "vain" puraistua rintakehästä. Tietenkin säikähdin sitä, mutta silti ratsastin sillä, koska oli pakko. Puolen vuoden päästä kuulin siskoltani että se Maikki hevonen lopetettiin, koska se oli "agressiivinen". Se että hevonen ei alistu ihmisen tahtoo, niin se leimataan agressiiviseksi ja se lopetetaan. Niin tehdään kaikille hevosille. On myös käynyt samanlailla toisella ratsastustallillakin.
Tiedättekö muuten miksi hevosilla käytetään kenkiä? Itse aina ajattelin että ne jotenkin suojaat sitä sädettä, tai se antaa enemmän pitoa tai jtn. Mutta luin siitä vähä aika sitten, ja niitä käytetään sen takia, koska hevosen kaviot ja jalat on luotu sinne preerioille, aavikoille, ja kuivien maiden maalla kulkemiseen, ja hevosen luontainen liikkumistyyli on kävely, vaeltelu ja matelu. Ne juoksevat ainoastaan saaliseläimiä pakoon (ja myös varsoina leikkiessä), joten niitten kaviot eivät kestä näitä Suomen märkiä, eri laatuisia ja vaihtelevia maastoja, eikä myöskään sitä kestä kuinka ne joutuvat paljon ravaamaan ja juoksemaan ihmisten halun mukaan + se ihmisen paino mukaanlukien, joten hevosten kaviot alkoivat halkeilemaan ja menemään kirjaimellisesti rikki, jotenka ihmisen "piti" keksiä hevosille kengät, jotta se voi käyttää hevosta mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pitkään. Itse ratsastin 5-vuotta putkeen ja pidin sitä kivana ja hyvänä harrastuksena, kunnes aloin tajuta todellisuuteen niistä ongelmista ja kuinka se ei ole hevosille hyväksi jne, joten lopetin sen. Että mulla on kokemusta siitä ja tietoa, että kuinka ihmiset menevät pitkälle saadakseen tehdä mitä haluavat toisten eläinten kustannuksilla. Olen paljon nähnyt väkivaltaa mulle mitä hevonen on tehnyt ja mitä toiset ihmiset ovat tehneet hevosille, ja hevosten oloista, joita pidetään normaalina, mutta mitkä eivät ole hevosille normaalia
Haluaisitko itse asua 4 metrin leveydessä huoneessa jonne ulostat ja pissaat siihen samalle alustalle missä syöt ja nukut? Ja kuinka toinen päättää, koska saat mennä ulos tai koska joudut kantamaan ihmistä selässä, vain sen oman huvinvuoksi? Ja et voi päättää koska syöt ja mitä syöt? Tai oletko oman lapsesi seurassa tai kumppanin vaan se viedään sulta pois? Joudut olemaan ventovieraiden seurasaa, joita välillä vaihdetaan, etkä tule kaikkien kanssa toimeen, mutta sulla ei ole vaihtoehtoja? Ja jos et tottele ihmistä, niin se saattaa satuttaa sua, etkä pääse pakenemaan? Hevoset ovat myös pakoeläimiä, joten se että saaliseläimet ratsastavat pakoeläimillä kuulostaa ja näyttää myös oudolta.
Vielä se että mun äitini harrastaa ratsastusta ja pitää siitä ja "ihailee" sitä, mutta samalla syö meetvurstia (vai miten se kirjoitetankaan), ja tykkää niistä eläimistä ruokana, "ystävänä" ja ratsastamisena :D.
Ja siihen outoon kommentiin mitä luin, kuinka jtn " enpä ole Suomessa nähnyt hevosia" :D ? Siis kuka 5-vuotias tuon kirjoitti? Ei Suomessa ole koskaan asunut luonnonvaraisesti hevosia. Ne hevoset on tänne tuotu ulkomailta. Ja se suomenhevos rotu on vain yksi sadoista muista jalostetuista hevosista, joka kuitenkin on alkuperältään sieltä ulkomailta ja vielä kauempaan menneisyydessä se on sukua Hyracotherium-nimisestä ketun kokoisesta hevosesta...
Ja siihen outoon kommentiin mitä luin, kuinka jtn " enpä ole Suomessa nähnyt hevosia" :D ? Siis kuka 5-vuotias tuon kirjoitti? Ei Suomessa ole koskaan asunut luonnonvaraisesti hevosia. Ne hevoset on tänne tuotu ulkomailta. Ja se suomenhevos rotu on vain yksi sadoista muista jalostetuista hevosista, joka kuitenkin on alkuperältään sieltä ulkomailta ja vielä kauempaan menneisyydessä se on sukua Hyracotherium-nimisestä ketun kokoisesta hevosesta...
Kaikki eläinten käyttäminen työtehtäviin tai lemmikkinä on eläinrääkkäystä. Jalostaminen näihin tarkoituksiin yhtä epäeettistä. Eläinrakkaita muka - itsekkäitä ovat.