Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on henkinen pettäminen?

Vierailija
24.04.2022 |

Tälläkin palstalla välillä mainitaan tuollainen asia. Mitä se on?

Kommentit (681)

Vierailija
561/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä, että toinen on läheisempi kuin oma kumppani ja tälle toiselle mahdollisesti avaudutaan suhteen pulmista ja jaetaan salaisuuksia, joita puoliso ei tiedä. Lisäksi ollaan enemmän tai vähemmän ihastuneita. Yleensä tämmöinen suhde on liitolle paljon vaarallisempi ja vahingollisempi kuin vaikkapa satunnainen yhden illan juttu.

Se on tätä.

Vierailija
562/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aidosti rakastunut toiseen niin on täysin mahdotonta ihastua johonkin muuhun ihmiseen. Täten ihastuminen toiseen on vinkki sille että on aika erota. Itse ainakin eroaisin välittömästi jos saisin tietää että kumppani on ihastunut johonkin toiseen.

Sama koskee myös fantasiointia muista, se taas on oikeaa henkistä pettämistä koska tietoisesti petät kumppaniasi mielessäsi. Molemmat syitä erota välittömästi jos tulisi minun tietoon.

Tämä ketju vain todistaa sitä että moni nainen on pettäjä sisimmissään ja/tai eivät rakasta kumppaniaan.

Öh, itse en ole mitenkään helposti ihastuvaa sorttia. En edes muista, että olisin suhteessa ollessani ihastunut muihin.

Tästäkin huolimatta pidän täysin mahdollisena, että kumppaniaan rakastava ihminen voi kokea ihastumisen tunteita muihin. Ei se tarkoita, että suhteessa olisi automaattisesti jotain vialla tai että heti pitäisi erota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aidosti rakastunut toiseen niin on täysin mahdotonta ihastua johonkin muuhun ihmiseen. Täten ihastuminen toiseen on vinkki sille että on aika erota. Itse ainakin eroaisin välittömästi jos saisin tietää että kumppani on ihastunut johonkin toiseen.

Sama koskee myös fantasiointia muista, se taas on oikeaa henkistä pettämistä koska tietoisesti petät kumppaniasi mielessäsi. Molemmat syitä erota välittömästi jos tulisi minun tietoon.

Tämä ketju vain todistaa sitä että moni nainen on pettäjä sisimmissään ja/tai eivät rakasta kumppaniaan.

Ja moni mies tai muun sukupuolinen myös. Kyse on petäjäluonteesta, ei sukupuolesta.

- uskollinen nainen-

Vierailija
564/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkinen pettäminen on sitä, että miehellä on joku toinen nainen jonka kanssa jaetaan kaikki muu paitsi itse fyysinen pettäminen.

Itse koen henkiseksi pettämiseksi sitä, että mies kertoo kaikki ongelmansa nykyisessä suhteessa tälle toiselle naiselle ja uskoutuu hänelle muutenkin sellaisista syvällisistä asioista joita ei mielestäni tulisi jakaa kenellekään toiselle meidän kahden lisäksi.

Ei ihme, että niin moni voi huonosti täällä, jos kumppanit pakottavat toisen patoamaan kaiken sisälleen.

Vierailija
565/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja moni mies tai muun sukupuolinen myös. Kyse on petäjäluonteesta, ei sukupuolesta.

- uskollinen nainen-

Olet naiivi. Sinustakin, kuten kenestä tahansa, voi ajan myötä ja eri tapahtumien kautta kuoriutua pettäjä.

Vierailija
566/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihastunut toiseen mieheen vaikka mulla on omakin mies ja yhteinen pieni lapsi. Tämä kai on sitä henkistä pettämistä, mutta ihastumisia tapahtuu kaikissa pitkissä suhteissa.

Eri asia on, lähteekö tästä etenemään mitenkään. Pelkkä haaveilu ei vielä tuhoa mitään

Vierailija
567/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa kukin on omasta tahdostaan. Kyseessä ei ole vankila. Jokainen luo omat sääntönsä ja oman moraalikäsityksensä, kunhan pysytään laillisuuden puolella.

Vierailija
568/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- uskollinen nainen-

Olet naiivi. Sinustakin, kuten kenestä tahansa, voi ajan myötä ja eri tapahtumien kautta kuoriutua pettäjä.

Naiivi? Miksi? Katsos, kun on ihmisiä joilla ei ole tarve kuoriutua pettäjäksi. Sitä kutsutaan moraaliksi ja arvomaailmaksi. Eikä tarvitse olla edes uskovainen, tervepäisyys riittää.

Vierailija
569/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa kukin on omasta tahdostaan. Kyseessä ei ole vankila. Jokainen luo omat sääntönsä ja oman moraalikäsityksensä, kunhan pysytään laillisuuden puolella.

Tarkoitit varmaankin jokaisessa parisuhteessa luodaan omat säännöt ja moraalikäsitys? Jos ns. aikuinen luo tarvittaessa/halutessaan aina omat sääntönsä/moraalinsa, kyseessä on parisuhteen yhteisten sääntöjen rikkominen eli petos.

Pettäjillä juuri on näitä oikeutuksia omiin sääntöihin!

Vierailija
570/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä ovat kovin mustavalkoisia ja ehdottomia. On tilanteita, jolloin pettäminen ei edes ole kovin väärin. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että väkivaltaista tai kontrolloivaa puolisoa saakin pettää. Tietyissä tilanteissa kunnioitus kumppania kohtaan häviää täysin, ja silloin pettäminen ei ole väärin. Tai sillä ei ole enää mitään väliä, tai se ei edes ole pettämistä.

Vierailija
571/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä? Henkinen pettäminen?

Vierailija
572/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aivan eri mieltä tuosta, että jotain parisuhteen ulkopuolista ihastumista pitäisi märehtiä kumppanin kanssa, tai muuten kyse olisi salailusta eli petoksesta. Yleisesti kaikenlainen omien ihastuksen tunteiden lietsominen on minusta henkistä pettämistä. Samaten ihastuksen tahallinen tunnustaminen kohteelle. On siis ymmärrettävää, jos joku ei voi jännittyneelle käytökselleen mitään, ja ihastus sen takia tajuaa, mistä on kyse. Se on kuitenkin minusta henkistä pettämistä, jos menee sönköttämään pikkujouluissa työkaverille, että "olet upea nainen/mies...... Jos tilanne vaan olisi toinen niin......." vaikka tuo ei johtaisi mihinkään fyysiseen. Mielestäni oman viehättymisensä tahallinen ilmaiseminen on epälojaalia puolisoa kohtaan ja täten henkistä pettämistä, viehätyksen tunteminen tai ihastuminen sen sijaan ei ole henkistä pettämistä.

Vierailija
573/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä ovat kovin mustavalkoisia ja ehdottomia. On tilanteita, jolloin pettäminen ei edes ole kovin väärin. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että väkivaltaista tai kontrolloivaa puolisoa saakin pettää. Tietyissä tilanteissa kunnioitus kumppania kohtaan häviää täysin, ja silloin pettäminen ei ole väärin. Tai sillä ei ole enää mitään väliä, tai se ei edes ole pettämistä.

Miksi pettää? Miksi ei vaan erota sitten?

Kuulostaa tekosyiltä, joita keksit itsellesi oikeuttaaksesi oman toimintasi.

"Puoliso kielsi minua kaulailemasta muita miehiä" = kontrolloiva, saa pettää.

Vierailija
574/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pettää? Miksi ei vaan erota sitten?

Kuulostaa tekosyiltä, joita keksit itsellesi oikeuttaaksesi oman toimintasi.

"Puoliso kielsi minua kaulailemasta muita miehiä" = kontrolloiva, saa pettää.

En edes puhunut itsestäni, koska en ole ollut tuollaisessa tilanteessa. Täysin teoreettisesti pohdin.

Vierailija
575/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit varmaankin jokaisessa parisuhteessa luodaan omat säännöt ja moraalikäsitys? Jos ns. aikuinen luo tarvittaessa/halutessaan aina omat sääntönsä/moraalinsa, kyseessä on parisuhteen yhteisten sääntöjen rikkominen eli petos.

Pettäjillä juuri on näitä oikeutuksia omiin sääntöihin!

Ei, vaan tarkoitin juuri sitä mitä sanoin.

Vierailija
576/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja jopa joku psykologikin on todennut, että puolen vuoden seksittömyyden jälkeen pettäminen ei ole enää väärin. Ja miksi ei erota: muut asiat kuten perhe, asunto jne.

Vierailija
577/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- uskollinen nainen-

Naiivi? Miksi? Katsos, kun on ihmisiä joilla ei ole tarve kuoriutua pettäjäksi. Sitä kutsutaan moraaliksi ja arvomaailmaksi. Eikä tarvitse olla edes uskovainen, tervepäisyys riittää.

Kunhan jäät paitsioon monella osa-alueella, mutta käytännössä olet jumissa, alkaa mieli kummasti muuttua. Jokainen on kykenevä pettämään tietyissä olosuhteissa, jokainen.

Vierailija
578/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä ihastuksista pitää keskustella kumppanin kanssa. MITÄ keskusteltavaa niissä tarkalleen ottaen on? Miten te kertoisitte asiasta kumppanillenne? Olen yrittänyt pääni puhki miettiä jotain jompaa kumpaa hyödyttäviä keskustelunkulkuja, mutta mieleeni ei tule mitään järkevää.

- Kuule, nyt on käynyt niin, että minä olen ihastunut naapurin Pertsaan. Älä kuitenkaan pelästy, se ei ole vakavaa, enkä aio jättää sinua tai vietellä häntä.

- Oho, ihanko totta? Huomenna onkin se Jartsan saunailta, niin Pertsa tulee varmaan sinne. Miksi sinä juuri Pertsaan olet ihastunut?

- No, onhan hän aika komea ja hauska. Hänellä on samanlainen arvomaailma kuin minulla, ja tosi kauniit silmät.

- Aivan, aivan. Kuinka kauan olet ollut ihastunut Pertsaan?

- Viime syksystä asti.

- Mitä? Miksi et ole sanonut aikaisemmin mitään?

- No kun en ollut aikaisemmin ihan varma, olenko ihastunut, mutta kyllä se sitä on ollut. Ne Jartsan vappuiset grillijuhlat olivat käännekohta, kun tajusin tunteeni.

- Joo, nyt muistankin. Sinä istuit Jartsan ja Pertsan kanssa aika kauan siellä paljussa.

- Meillä oli tosi hyvät keskustelut, ja se avasikin silmäni. Mutta minulle tuli aika epämukava olo, kun mielessä alkoi vaellella kaikkea tuhmaa, kun Pertsa oli niin märkä ja uima-asussa.

- Tilanne oli varmasti oikein tukala. Mistä te keskustelitte?

- Annoimme Jartsalle neuvoja hänen isäsuhteensa korjaamiseksi. Puhuimme myös suhteista omiin vanhempiimme.

- Pertsalla onkin aina ollut pelisilmää ihmisten suhteen. Oletko varma, että ihastuksesi menee ohi? Pitäisikö meidän kuitenkin varautua talon myymiseen?

- Kyllä minä uskoisin niin. Olisi tosi ikävää, jos lapset joutuisivat vaihtamaan koulua tämän takia. Sopiiko kuitenkin, että perutaan niihin Virtasten häihin osallistuminen, kun Pertsa ja Lissukin tulevat sinne? Pertsa on niin sexikäs tummassa puvussa, että illasta tulisi minulle kurja.

- Ymmärrän kyllä, perutaan vaan. Ties vaikka meidät olisi sijoitettu samaan pöytään. Haluatko, että puhun huomisessa saunaillassa Pertsan kanssa tästä?

- Ei se ehkä ole tarpeen, ainakaan tässä vaiheessa. Kiitos, kun kuuntelit.

- Kiitos luottamuksenosoituksesta, kun kerroit.

Vai käsittäisikö keskustelunne vain tuon ensimmäisen ja viimeisen repliikin ja jättäisitte nuo muut kumppaninne mielikuvituksen varaan? Mitä hyötyä sillä saavuttaisitte?

Vierailija
579/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt joku on oikeasti sitä mieltä, että ihastuminen on pettämistä tai että joka ikinen mieleentuleva ajatus pitää kertoa kumppanille - olette kyllä ihan sekaisin. Ajatus ei ole teko, ja matka ajatuksista tekoihin on todella pitkä. Anteeksi vain, mielestäni ihmisen todellisuudentajussa on jotain häikkää, jos hän ei osaa erottaa ajatuksia ja tekoja toisistaan.

Minusta sinun luetun ymmärtämisessäsi on häikkää jos sinä tulkitset ketjun noin.

Ok, kiitos mielipiteestäsi. Ketjussa on esitetty monenlaisia näkökantoja ja erilaista pohdintaa. Muutamat ovat kyllä sanoneet ihan suoraan, että heidän mielestään ihastuminen on henkistä pettämistä, ne tunteet jo yksinomaan siis. On myös sanottu, että ihastumiset tulisi kertoa kumppanille ja jos näin ei tee, on epärehellinen.

En minä sitä alkuosaa kiistänytkään, tarkoitin sitä loppua. Että se, että haluaa ihastuksista keskusteltavan avoimesti tarkoittaisi sitä ettei erota tekoja ja ajatuksia toisistaan ja todellisuudentajukin on jo pielessä.

Vierailija
580/681 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen pettäminen, mikropettäminen, kaikenlaisia ihme termejä nää naiset keksii...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi