Ihmettelen lähi- ja sairaanhoitajien palkkakeskustelua. Valaiskaa tietämätöntä!
Ymmärrän, että liitot ajaa omiensa asiaa ja tämän lisäksi varmasti osassa työpaikkoja käytössä vielä paikallinen sopiminen. Tuntuu vaan vähän oudolta nämä palkankorotus- vaatimukset. Siis jos lähihoitaja työskentelee vaikka jollain pienellä paikkakunnalla vanhainkodissa, jossa kiire muodostuu lähinnä huonosta organisoinnista ja vähistä työntekijöistä, niin miten palkankorotus vaikuttaa tähän? Onko varaa maksaa sekä lisää palkkaa että palkata lisää työntekijöitä? Toki varmaan palkankorotuskin on tarpeellinen.
Mutta eikö palkankorotus kannattaisi ensisijaisesti suunnata niille, joilla esim. työn luonne on itsessään kiireinen ja vaativa. Esim. teholla, päivystyksessä ja ylipäätään sairaaloissa työskentelevät ym. Väheksymättä millään lailla esim. vanhainkodeissa työskenteleviä, mutta en vaan käsitä tätä keskustelua siitä, että kaikki sairaanhoitajat niputetaan samaan.
Esim. eilen luin jostakin sairaanhoitajasta, joka oli lisäkouluttautunut tekemään jotakin silmänsisäisiä pistoksia, jotka olivat aiemmin kuuluneet lääkäriin tehtäviin. Tämän ansiosta hänen palkkansa oli noussut n. 80 euroa. Aivan järjetöntä.
Eikö ne palkankorotukset kannattaisi ennemmin suunnatta tämän tyylisiin, jotka työskentelevät vaativissa ja rankoissa tehtävissä. Lisäksi kannattaisi pitää kiinni tällaisista henkilöistä, jotka ovat itse motivoituneet kouluttautumaan lisään eli ovat sitoutuneita. Tällaisille henkilöille varmasti suurin osa soisi isonkin palkankorotuksen.
Edelleenkään en meinaan etteikö vanhainkodissa työ olisi varmasti erittäin haastavaa, mutta haastavuuden taustalla ovat varmasti eri syyt esim. huono johtajuus, liian vähän työntekijöitä ja huonot työolot. Näitä tuskin pelkällä palkankorotuksella korjataan.
Jotenkin tässä palkkakeskustelussa menee vaan kaksi asiaa sekaisin. Nämä sairaanhoitajat, joiden työ on itsessään rankkaa ja vaativaa ja, jotka todellakin "ansaitsevat" palkankorotuksen. Ja sitten nämä, joiden työ on rankkaa johtuen muista seikoista kuin työn luonteesta, jotka eivät varmastikaan (pelkällä) palkankorotuksella korjaannu.
Kommentit (149)
Voi taivas tätä yhtä jankkaajaa. Jos hoitajia olisi enemmän ja heidän iltavuoronsa loppuisi klo 22 eikä klo 20-21, nämä ehdotukset ruokailujen porrastamisesta voisivatkin ehkä olla kokeilemisen arvoisia. Mutta kun siinä paletissa on niin hiton paljon muutakin kuin se ruokailu! On kahden hoidettavia vuodepotilaita, on se yksi mummu jonka iltatoimet vievät puoli tuntia, pitää tehdä iltapalaa ja siivota keittiö, pestä pyykkiä, hoitaa lääkeasioita, KIRJATA (tämän aikaavievyyttä moni ei tajua) ja olla antamassa yökölle raporttia ihan minuutilleen.
Paljon on varmaan kankeutta järjestelmässä, mutta todella paljon muutakin pitäisi muuttaa kuin ne ruokailut, joita muutenkin tuntuu olevan koko ajan ja niihinkin ehtiäkseen on juostava pää kolmantena jalkana.
Apotti on niellyt kohta miljardin (!!!) eikä ole läheskään hintansa väärtti. Inhoan kyseistä järjestelmää, joka lähinnä on vaikeuttanut työtä entisestään.
Ihan liikaa turhanpäiväistä toimistotyötä, joka on kaikki suoraan pois asiakastyöstä. Ja ei, se ei ole mitenkään hoitajien syy eikä he voi siihen itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kastijako kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Tämä hoitoalan palkka systeemi on liian tasapäistävä. Minustakin on täysin käsittämätöntä, että sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa saa sama peruspalkkaa kuin sairaanhoitaja vaikkapa vanhainkodissa. Heitä en väheksy, sillä olen itsekin nuoruudessani työskennellyt myös vanhustenhoidossa.
Itse työskentelen nykyään leikkausosastolla sairaanhoitajana. Sairaanhoitajan perehdytys osastollemme kestää keskimäärin vuoden ja joskus jopa kaksi vuotta, ennen kuin hän voi alkaa päivystämään. Työ on todellakin hyvin erikoisosaamista vaativaa; esim päivystävänä anestesiahoitajana olet yöaikaan koko keskussairaalan ainoa anestesiahoitaja, joka voi siis hoitaa ja valvoa leikkauspotilaan anestesiaa. Ja tästäkin huolimatta saat samaa palkkaa kuin se hoitaja siellä vanhuspuolella. Kaikista huvittavinta on se, että vasta vähän aikaa sitten haettiin vanhusten kotihoitoon perushoitajia samalla peruspalkalla kuin mitä minä saan sairaanhoitajana leikkausosastolla. Mutta niinhän se on, että jos jossakin on pulaa hoitajista, niin silloin parempi palkka on jnkl houkutin saada heitä, jollei työolot ole kovin hääppöisiä tai houkuttelevia.
Toisaalta nyt on alettu tekemään ns. työnvaativuuden arviointeja sairaaloissa eli eri yksiköiden työtä ja sen vaativuutta arvioidaan eri luokilla. Teho taitaa olla toiseksi korkeimmalla sijalla ja sitä alempana on synnäri, leikkausosasto, ensiapu. Ylimmällä tasolla on sitten mm. se sairaalan ainoa hygieniahoitaja. Noiden eri luokkien välillä on ilmeisesti vain muutamia kymppejä erotusta palkoissa.
Kerro vielä tarkemmin, mikä tuossa työssä on se vaativa juttu, kiinnostaa, mutta ei nyt aukene. Onko kuitenkin anestesialääkäri se vastuullinen anestiasta ja jonka ohjeita noudatetaan ongelmatilanteissa? Mulla on muuten ihan päinvastainen kuva sairaanhoitajan arkityöstä tehostetussa vanhusyksikössä. Siellä vastuuta kannetaan yksin, koska yleensä ei lääkäriä tai kollegoita apuna tilanteissa. Erikoissairaanhoidolla onkin maine kerman kuorijoina. Kolmejapuolitonnia bruttona molemmilla meillä tavisduunareilla riittää perheemme menoihin hyvin. Jos ei teillä riitä, varmaan sitä menopuolta voisi tarkastella kriittisemmin?
Voi hyvänen aika..
Et kai kuvittele, että voisin tai jaksaisin edes luetella mitä teen työpäivän aikana? Eihän siihen riittäisi mikään tila tai aika. Työ on monipuolista, hyvin vaihtelevaa ja paljon sellaista mitä ei edes pysty selittämään maallikolle. Ja sitä paitsi vaikka kertoisin mitä ja kuinka perusteellisesti, niin eihän se sinulle riittäisi.
Kyse ei ole siitä, mikä palkka pitää riittää "tavis duunarille", vaan siitä mikä on oikea korvaus kyseisestä työstä. Missään en ole selittänyt, ettei palkkani riitä perheeni menoihin. Totta kai olemme mieheni kanssa aina huolehtineet, että menot eivät ylitä tuloja, Mutta nyt kun tuli puheeksi, niin minä olen sairaanhoitaja ja mieheni on lähihoitaja. Siitä voi päätellä, oman asenteensa suodattamana, olemmeko hyvätuloisia.
Ja vielä kerran kerron rehellisesti, että yli kolmenkymmenen vuoden työkokemuksella leikkaussalityöstä, minun peruspalkkani on 2636e + täydet kokemuslisät 210e/kk+ vaihtelevasti vuorolisiä 0-400e/kk. Ja mieheni tienaa parisataa euroa kuukaudessa vähemmin kuin minä.
Tältä palstalta olen saanut lukea aivan järjettömiä väitteitä sairaanhoitajista, heidän työstään ja palkasta. Todella matalamielistä ulkonäön ja älykkyyden solvaamista sekä suoranaista naisvihaa. Te jotka olette vastuussa tuosta, voisitte miettiä miksi oma sisimpänne on niin ruma.
Olisi ollut hyvä mahdollisuus valottaa ja perustella, mitä työn vastuullisuus käytännössä tarkoittaa. Mutta näin tällä kertaa. Tsemppiä hoitajille jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Ihan liikaa turhanpäiväistä toimistotyötä, joka on kaikki suoraan pois asiakastyöstä. Ja ei, se ei ole mitenkään hoitajien syy eikä he voi siihen itse vaikuttaa.
Mitä on turhanpäiväinen toimistotyö joka ei kuitenkaan ole asiakastyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aloitin parikymmentä vuotta sitten hoitajan työn, oli kotihoidossakin aikaa tehdä ruuat, jakaa lääkkeet, kysellä potilaan vointia. Nyt aikataulu hoidetaan minuutti pelillä. Eläköityneiden hoitajien tilalle ei ole uusia saatu. Turussa uutisoitiin että joka päivä puuttuu 120 hoitajaa. On oikeasti jo hätä!! Kiireesti pitää ala saada vetovoimaisemmaksi. Joka ihmistä houkuttaa raha. Näin se vaan on. Itsellä jo bensakulut on nousseet puolella työn takia , taas uusi iso menoerä. Ei vaan kannata enää työnteko. Harmi näille kotihoidon asiakkaille.
Siis sut käsketään töihin heti kun oot päässyt kotiin? Vai miksi kuvittelet että bensaa menee enemmän kuin muilla työntekijöillä?
No kuule. Kaikki ei asu työpaikan vieressä. Minulla on työmatkaa 68 km suuntaansa eli 136 km päivässä. Bussit ei syrjäseudulla kulje. Bensan hinta lähes tuplaantunut. Kyllä joutuu miettimään työnteon kannattavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aloitin parikymmentä vuotta sitten hoitajan työn, oli kotihoidossakin aikaa tehdä ruuat, jakaa lääkkeet, kysellä potilaan vointia. Nyt aikataulu hoidetaan minuutti pelillä. Eläköityneiden hoitajien tilalle ei ole uusia saatu. Turussa uutisoitiin että joka päivä puuttuu 120 hoitajaa. On oikeasti jo hätä!! Kiireesti pitää ala saada vetovoimaisemmaksi. Joka ihmistä houkuttaa raha. Näin se vaan on. Itsellä jo bensakulut on nousseet puolella työn takia , taas uusi iso menoerä. Ei vaan kannata enää työnteko. Harmi näille kotihoidon asiakkaille.
Siis sut käsketään töihin heti kun oot päässyt kotiin? Vai miksi kuvittelet että bensaa menee enemmän kuin muilla työntekijöillä?
No kuule. Kaikki ei asu työpaikan vieressä. Minulla on työmatkaa 68 km suuntaansa eli 136 km päivässä. Bussit ei syrjäseudulla kulje. Bensan hinta lähes tuplaantunut. Kyllä joutuu miettimään työnteon kannattavuutta.
Hoitajat ei ole tässä mikään poikkeus. Bensan hinnannousu osuu jokaiseen autolla työssä käyvään. Siihen nyt ei kannata vedota tässä palkkakeskustelussa ainakaan.
No mitäs se bensa maksetaan kuin palkasta? Kun käteen jää 1621,- kuussa niin onhan se nyt tänä päivänä iso menoerä.
Ainakin pääkaupunkiseudulla hoito- ja hoivakulttuuria on syövän tavoin nakertanut ns. apottihankkeen käyttöönotto. Tuhoton aika siitä, mitä ennen pystyi esim. vanhuspuolella omistamaan nimenomaan hoitotyöhön menee siihen, että täppäilee täysin hyödytöntä dataa reaaliajassa koneeseen. Se tieto, mitä kirjataan on robottimaisia valmiita laatumääreitä esim. pissan väri, haju, koostumus ym. joka ihan oikeasti ei kerro ko henkilöstä juuri mitään ja kattiakaan kiinnostaa Väinö Kustaa Anselmin pissan laatu päivästä toiseen.
Tämä hanke itsessään ollut määrättömän kallis kaikkine koulutuksineen ja vouhotuksineen, ja järjestelmä tökkii niin monella eri tasolla - mutta väen vängällä siihen piti upottaa hieman alle 800 miljoonaa. Samalla rahalla olisi kyllä palkannut tarpeeksi hoitajia ja palkkojakin voisi nostaa.