Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kanssa hirveä riita siitä pitääkö kaikki maksaa puoliksi vai ei

Vierailija
22.04.2022 |

Yhteisiä lapsiakin on. Mies on sitä mieltä, että kaikki pitää maksaa puolisiksi. Tai siis että molempien pitää maksaa puolet perheen menoista. Tästä on ihan hirveä riitä, sillä minä olen eri mieltä. Olen pienempituloinen, tuloni on vain satunnaista keikkatyötä. Ja hoidan isomman osuuden lapsista ja kotitöistä.

Mielipiteitä?

Kommentit (643)

Vierailija
281/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteen on menty, niin on perustettu yhteinen taloys. Kyllähän isompituloinen tietysti maksaa suhteessa enemmän. Mutta ihmettelen, miksi asiasta ei yhteen mennessä ole sovittu.

Se riippuu ihan siitä mitä on sovittu. Jokaisella pariskunnalla on täysi vapaus päättää itse. Ei kukaan ulkopuolinen voi määrätä miten ihmisten pitää jakaa yhteinen elämänsä. Tapoja on monia ja riippuu ihmisestä mikä on mieluisin. Tärkeintä on, että asia on yhdessä päätetty ja molemmat on siihen tyytyväisiä. Oli päätös sitten mikä hyvänsä.

Juuri tämä. Ja tilanteita on monenlaisia. Ei se pienituloinen ole aina ihan syytön siihen palkkatasoonsa, vaan joskus se on ihan tietoinen valinta tehdä vaikkapa osa-aikaista tai pienipalkkaista unelmatyötä paremmin palkatun pakkopullatyön sijaan. Tai sitten toinen hassaa rahansa johonkin älyttömään mistä toinen ei halua maksaa.

Vierailija
282/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä toimisiko teillä, mutta meillä on yhteinen taloustili jolle kumpikin laittaa kuukaudessa 50% tuloistaan. Sieltä sitten maksetaan ruoat, lasten hoitomaksut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet vain satunnaista keikkatyötä? Pitääkö miehen rahoittaa sun kotona vetelehtiminen?

Tuohon on syynä ne pienet lapset, silloin nainen ei kelpaa työnantajille.

Höpö höpö, suuri osa naisista on työelämässä täysillä, vaikka on pieniä lapsia. Onhan siinä työtä, kun on kotityöt päälle, mutta onneksi olen tehnyt fiksun valinnan aviomiesmarkkinoilla ja mieheni auttaa kotitöissä. Suurin piirtein puolet maksan kaikesta, vähän pienempi palkka kuin miehellä. Yhdessä on koti ja lapset hankittu, yhdessä keskustelemalla selvitetään kotitöiden ja rahan jako. Täällä eletään vain kerran, elämään kannattaa panostaa, eikä mennä siitä mistä aita on matalin.

Vierailija
284/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me erosimme tuon takia. Olen itse lastenhoitaja ja mies DI ja tekniikan tohtori.

Samalla sai isot säästöt kun itse jouduin välillä lainaamaan äidiltäni jotta pystyin maksamaan osan vuokrasta. Nyt lasten kanssa saan asumistukea ja tt tukea vaikka käyn kokopäivätyössä niin tulemme toimeen hyvin. Mies maksaa minimi elatustuen.

Vierailija
285/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhteisiä lapsiakin on." Tästä ilmaisutavasta tulee jotenkin mileen, että onko myös lapsia, jotka ovat jomman kumman edellisistä liitoista?

Vierailija
286/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me erosimme tuon takia. Olen itse lastenhoitaja ja mies DI ja tekniikan tohtori.

Samalla sai isot säästöt kun itse jouduin välillä lainaamaan äidiltäni jotta pystyin maksamaan osan vuokrasta. Nyt lasten kanssa saan asumistukea ja tt tukea vaikka käyn kokopäivätyössä niin tulemme toimeen hyvin. Mies maksaa minimi elatustuen.

Missä te eronneet naiset käytte ripsiä räpsyttelemässä että saatte kokopäivätyön palkan päälle asumistukea ja toimeentulotukea?! Kuka tämän toiminna maksaa? Ne jätetyt siat?

Vierailija
287/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ap mutta olet aviossa monsterin kanssa ja teillä on lapsiakin. Luulisi että aikuiselle miehelle olisi itsestäänselvyys että maksetaan kykyjen mukaan. Et sinä voi osallistua yhtä suurella panoksella jos kerran tulot on paljon pienemmät, tuohan on aivan selvää. Miehesi käyttää sinua hyväkseen. Tämä on valitettavan tavallista. Muistan kun siskoni osti avomiehensä kanssa yhteisen kämpän, tästä on kauan. Kaikki maksettiin puoliksi vaikka sisareni oli vastavalmistunut yliopistosta opintolainat niskassa ja mies oli erittäin hyväpalkkaisessa työssä mainostoimistossa (noihin aikoihin mainosalalla meni lujaa). Älkää suostuko tälläiseen naiset jos varannot on pienemmät. Ikävää että joskus aikuisiakin ihmisiä pitää kouluttaa moraalin osalta. Oikeudenmukaisuus suhteessa on tärkeää. Tietenkään ei ole sukupuolisidonnainen juttu, jos nainen suurempituloinen mutatis mutandis

Vierailija
288/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kljljklkl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet vain satunnaista keikkatyötä? Pitääkö miehen rahoittaa sun kotona vetelehtiminen?

Tuohon on syynä ne pienet lapset, silloin nainen ei kelpaa työnantajille.

Höpö höpö, suuri osa naisista on työelämässä täysillä, vaikka on pieniä lapsia. Onhan siinä työtä, kun on kotityöt päälle, mutta onneksi olen tehnyt fiksun valinnan aviomiesmarkkinoilla ja mieheni auttaa kotitöissä. Suurin piirtein puolet maksan kaikesta, vähän pienempi palkka kuin miehellä. Yhdessä on koti ja lapset hankittu, yhdessä keskustelemalla selvitetään kotitöiden ja rahan jako. Täällä eletään vain kerran, elämään kannattaa panostaa, eikä mennä siitä mistä aita on matalin.

Kirjoitit "mieheni auttaa kotitöissä". Niinpä.

Minulta on kysytty työpaikkahaastatteluissa lapsista, onko niitä, kuinka monta, miten lasten hoito järjestetty, mitäs sitten, kun lapset sairastaa, vieläkö on uusia suunnitelmissa ja pystytkö kiireaikoina jatkamaan päivää. Kyse ei ole ollut yhdestä eikä kahdesta paikasta vaan useammasta. Näissä haastattelija on ollut mies, naiset eivät ole kysyneet. Mitä tuohon voi vastata? "On laitonta kysyä tuollaisia" - pääsee heti hylkyyn, kun on tuleva rettelöitsijä. "Minulla ei ole lapsia enkä hanki" - valhe, josta jää kiinni. "Ei kuulu sulle" - ei jatkoon. "Mies hoitaa oman osansa" - tästä muistutetaan, kun jää kerrankin lapsen sairauden vuoksi kotiin.

Vierailija
289/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä te eronneet naiset käytte ripsiä räpsyttelemässä että saatte kokopäivätyön palkan päälle asumistukea ja toimeentulotukea?! Kuka tämän toiminna maksaa? Ne jätetyt siat?

Mitähän ne pienituloiset miehet räpsyttelevät, kun käyvät Kelassa hakemassa asumistukea ja toimeentulotukea?

Vierailija
290/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ne pienituloiset miehet räpsyttelevät, kun käyvät Kelassa hakemassa asumistukea ja toimeentulotukea?

Ei ole mitä räpsytellä ei.. No, oli miten oli, selkärangatonta hommaa maksattaa elämänsä ja lapsien elämä toisella ihmisellä. Oli se sitten puoliso tai muut veronmaksajat.

Vierailija
291/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee laskelma, kuinka paljon enemmän saisit Kelan tukia, jos eroaisitte miehesi kanssa. Kerro tämä miehellesi. Eli kerrot tällä tavalla hänelle, että sinun ei ole taloudellisesti kannattavaa olla hänen kanssaan, jos kaikki pitää maksaa puoliksi.

Sanoin jo miehelle että jos eroaisimme niin saisin tiettyjä tukia, joita nyt en saa. Ja että olisin saanut niitä jo pidempään. Ap

Olet varsinainen loinen. Rahaa pitää saada joko mieheltä tai yhteiskunnan tuista. Itse et ole valmis mitään tekemään.

Vierailija
292/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se toisaalta ymmärrettävää miehen puolelta. Ehkä hän on odottanut, että alat tienata rahaa yhtä paljon perheen eteen, kun hän tekee. Ehkä sitten ero on tuossa kohtaa hyvä ratkaisu. 

Miten ymmärrettävää? Ei kai kukaan vaan yhtäkkiä ala tienata enempää rahaa.

Kyllä se vaimon ammatti ja todennäköinen palkkakehitys on ollut tiedossa jo ennen perheen perustamista.

Vierailija
293/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos nainen on työtön? Ei työtä välttämättä niin vain saa.

Vierailija
294/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä toimisiko teillä, mutta meillä on yhteinen taloustili jolle kumpikin laittaa kuukaudessa 50% tuloistaan. Sieltä sitten maksetaan ruoat, lasten hoitomaksut...

Öööh... molemmat maksavat saman verran on ainoa reilu tapa.

Vierailija
295/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kannattaa miettiä uravaihtoehtoja ja miehen kannattaa laittaa lokki pihalle.

Vierailija
296/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki yhteiset menot puoliksi.

Jos lähdetään saivartelemaan, onko se oikeudenmukaista, jos kulut jaetaan puoliksi, vaikka mies syö enemmän, näin ainakin pitäisi, kuluttaa enemmän vettä, yleensä myös painavat enemmän, jolloin useammin pitää hankkia huonekaluja jne. jne.

Ja jonkinlainen rahallinen arvo, jos ap. hoitaa enemmän lapsia ja tekee kotitöitä.

Lastenhoito arvo on meillä 21€/h (sis.sos.kulut) kun tarvitaan lastenhoito apua.

Ei mies välttämättä paina enemmän, saati syö tai käytä enemmän vettä.

Vierailija
297/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. siivoustöitä on kyllä tarjolla.

Vierailija
298/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväntahtoinen utelias kirjoitti:

Anteeksi ap mutta olet aviossa monsterin kanssa ja teillä on lapsiakin. Luulisi että aikuiselle miehelle olisi itsestäänselvyys että maksetaan kykyjen mukaan. Et sinä voi osallistua yhtä suurella panoksella jos kerran tulot on paljon pienemmät, tuohan on aivan selvää. Miehesi käyttää sinua hyväkseen. Tämä on valitettavan tavallista. Muistan kun siskoni osti avomiehensä kanssa yhteisen kämpän, tästä on kauan. Kaikki maksettiin puoliksi vaikka sisareni oli vastavalmistunut yliopistosta opintolainat niskassa ja mies oli erittäin hyväpalkkaisessa työssä mainostoimistossa (noihin aikoihin mainosalalla meni lujaa). Älkää suostuko tälläiseen naiset jos varannot on pienemmät. Ikävää että joskus aikuisiakin ihmisiä pitää kouluttaa moraalin osalta. Oikeudenmukaisuus suhteessa on tärkeää. Tietenkään ei ole sukupuolisidonnainen juttu, jos nainen suurempituloinen mutatis mutandis

Jännästi naiset on sitä mieltä että on ihan itsestäänselvyys että nainen maksattaa elämänsä miehellä että omat rahat riittää shoppailuun ja kaikkeen kivaan ennemmin kun hommaisin parempi palkkaisia töitä että pystysi maksaan itse osuutensa

Vierailija
299/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä löytyy aina jos on valmis poistumaan omalta mukavuusalueelta ja näkee vaivaa eikä yritä päästä mahdollisimman helpolla kaikesta

Vierailija
300/643 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei tällä hetkellä jää tuloista juuri mitään ns. itselleni eli pakolliset edulliset vaatteet ja shampoot pystyn ostamaan, mutta en koskaan mitään extraa itselleni. Jos eroaisimme, niin saisin tukiakin sen verran, että taitaisi jäädä silloin rahaa ostaa itselleni vaikka leffalippu joskus. 

Ap

Mietit koko ajan vain jotain tukia. Mikset mene töihin?