Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset, jotka sanovat esim. : "Ei sun varmaan kannata tulla. Tai no ihan miten itse haluat haluat"?

Vierailija
22.04.2022 |

Miksi? Halutaanko tarkoituksella antaa toiselle tunne, että hän ei ole toivottua seuraa?

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäselvästi viestivät idän maakuntien ihmiset ovat kyllä alempaa kastia.

Näin karjalaiset sukujuuret omaavana taas ajattelen, että länsisuomalaiset ovat usein kylmiä törppöjä, jotka eivät ymmärrä normaaleja käytössääntöjä. Heille pitää puhua kuin vähä-älyiselle, kun eivät muuten tajua.[/quo

Jos on arvoitusten ystävä, kannattaa (!) pitää yhteyttä Itäsuomalaisiin.

Vierailija
102/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelimme ketjussa olevista esimerkeistä yksi päivä teini-ikäisten lastemme kanssa. Kysyin, miten he ymmärtäisivät mainitut lauseet. Asumme keskellä Suomea ja suku on Hämeestä ja Karjalasta. Toinen hetken mieittyään totesi moneen kohtaan, että sanojasta riippuu mitä tuo tarkoittaa. Esim. Jos sanoja on vanha, niin tarkoittaa tätä, jos nuori, niin tätä. Kysyin, että olenko minä vanha vai nuori tämän suhteen, niin taisin olla aika kinkkinen tapaus, vähän siltä väliltä. Tunnistan kyllä itse ajattelevani luonnostani "vanhalla" (=suvusta perityllä) tavalla, mutta ymmärrän myös toisen tavan ajatella.

Samaa teemaa on aiemminkin meillä käsitelty pöytään kutsumisen suhteen juhlissa. Kun vanha sukumme jäsen pyytää käymään pöytään, niin missään nimessä EI pidä heti mennä, jos on jonkinlaisia käytöstapoja. Jos taas nuorempi tekee kutsun, voi juosta pöytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äiti on itäsuomalainen, tuo tarkoittaa että ”kyllä sun itsesikin pitäisi tajuta, että on noloa joutua pyytämään sinua tulemaan, kun ihan selvästi tarvitsen apua/seuraa”.

Jos äitisi on länsisuomalainen, tuo tarkoittaa ettei aio keittää sinulle kahvia jos menet hänen luokseen.

Onko tässä oikeasti joku tuollainen tulkintaero. Sama kuin "Ei mun vuoksi tarvitse keittää kahvia" tarkoittaa toisella puolella Suomea, että todellakin pitää keittää ja toisella puolella, että ei tarvitse.

Minun mielestäni tuo muuten tarkoittaa, että henkilö on varsin törppö, jos ei sitä kahvia keitä (Karjalainen tausta). Pohjanmaalainen työkaveri on toista mieltä.

Itäsuomalainen ei yleensä halua pyytää suoraan. Tunnen monia tällaisia ihmisiä. He eivät saa sanotuksi: ”Tarvitsen apuasi, tulisitko auttamaan?” saati ”Minun tekisi mieli kahvia, voisitko keittää?” He saattavat jutella asian ympäriltä toivoen, että juttukaveri vihdoin käsittäisi tulla apuun tai keittää ne kahvit. Ja silti kysyttäessä saattavat kangerrella ”Ei kai sitä nyt tarvitse… paitsi jos välttämättä haluat…”

Niinpä jos minun itäsuomalainen mummoni sanoisi ”Ei sinun tarvitse tulla. Tule jos haluat.” hän varmaankin koettaisi sanoa, että tietenkin toivon sinun tulevan, mutta pelkään sinun olevan liian kiireinen tai muuten haluton minun vähäpätöisiä asioitani hoitamaan, ja jos pyydän suoraan, kieltävä vastauksesi tuntuisi minusta pahalta, joten esitän tämän asian tällä tavalla sen vuoksi.

Tämä oli selkeä kuvaus. Juuri noin meidänkin suvussa puhutaan. Itselleni siis on ilmiselvää, mitä tuolla tarkoitetaan.

Äitini aina sanoi, että ei minun kannata tehdä hänelle erikseen hänen allergioihinsa sopivaa ruokaa. On kuitenkin ilmiselvää, että hän toivoo minun sitä tekevän ja tietenkin teen kun hän tulee kylään. Ei hänellä siis ole mitään eväitä mukana, joten ymmärrämme asian samoin puolin ja toisin. Olisi vähän kiusallinen tilanne molemmille, jos emme ymmärtäisi toisiamme.

102

Vierailija
104/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini Mikon vaimo sanoi: "kyllä Mikko saa tulla mukaanne kaljalle, mutta ei se tahdo". Arvaappa tahtoiko, mutta ei uskaltanut lähteä.

Mikko: Joo vaimon kanssa keskusteltiin ja tultiin siihen tulokseen, etten halua lähteä kaljalle.

Vierailija
105/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarviitko apua?" Een tarvii, mut voisit tiskata nää tiskit.

Vierailija
106/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin noin tuossa kolmisen vuotta sitten, kun sisko kutsui häihinsä sukulaisia. Jäi vähän se olo etten olisi tervetullut, ja pitkään puntaroin että menenkö. Paria viikkoa ennen häitä, kuulin sattumalta ollessani toisella siskolla kylässä, kun tämä kyseinen sisko soitti ja tuskaili että "kaippa se minna sittenkin tulee. en yhtään haluaisi sitä sinne kun se pilaa sukukuvat kuitenkin, erottumalla joukosta lihavuudellaan" tosi paha fiilis jäi, mutta menin häihin. Ihan piruuttanikin.

Vierailija
107/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin noin tuossa kolmisen vuotta sitten, kun sisko kutsui häihinsä sukulaisia. Jäi vähän se olo etten olisi tervetullut, ja pitkään puntaroin että menenkö. Paria viikkoa ennen häitä, kuulin sattumalta ollessani toisella siskolla kylässä, kun tämä kyseinen sisko soitti ja tuskaili että "kaippa se minna sittenkin tulee. en yhtään haluaisi sitä sinne kun se pilaa sukukuvat kuitenkin, erottumalla joukosta lihavuudellaan" tosi paha fiilis jäi, mutta menin häihin. Ihan piruuttanikin.

Itse en olisi mennyt. Aivan kamalaa tuollainen kyllä, ja vielä omalta sisarukselta!

Vierailija
108/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaus sellainenkin, sanoi toisten juhlista, ettei teidän kannata sinne mennä.  Sitten meni kuitenkin itse, muut kummastelivat.

Vierailija
109/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No erottuuhan siinä jos on yli satakiloinen tankki kuvassa laihojen keskellä. Ei se sellainen kuva oo mikä olisi nätti.

Vierailija
110/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suiraan sanottuna tuo on selvästi sellainen viesti, että ei kiinnosta.

Vierailija
111/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun varmaan kannata tulla: joko ajatellaan että kuulija ei olisi kuitenkaan kiinnostunut kyseisestä tapahtumasta syystä tai toisesta tai sitten ei vaan haluta kuulijaa sinne esim. jos tapahtumassa on ihmisiä tai tekemistä joista toinen ei pidä, tai osallistumiseen menee paljon rahaa, esim on pitkän automatkan päässä.. tai mökillä, ja kutsuttava vihaa hellettä ja ötököitä.

Ihan miten itse haluat: Sanon näin jos haluan antaa kuulijan päättää. Sanotaan esim. ystäville jotka eivät koskaan tule vierailulle vaikka kutsuisi. Tule käymään jos haluat.. heitetään pallo kuulijalle. Ystävällinen kutsu käymään ihmiselle josta olettaa jo ettei hän kuitenkaan vastaa kutsuun..

Vierailija
112/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun varmaan kannata tulla: joko ajatellaan että kuulija ei olisi kuitenkaan kiinnostunut kyseisestä tapahtumasta syystä tai toisesta tai sitten ei vaan haluta kuulijaa sinne esim. jos tapahtumassa on ihmisiä tai tekemistä joista toinen ei pidä, tai osallistumiseen menee paljon rahaa, esim on pitkän automatkan päässä.. tai mökillä, ja kutsuttava vihaa hellettä ja ötököitä.

Ihan miten itse haluat: Sanon näin jos haluan antaa kuulijan päättää. Sanotaan esim. ystäville jotka eivät koskaan tule vierailulle vaikka kutsuisi. Tule käymään jos haluat.. heitetään pallo kuulijalle. Ystävällinen kutsu käymään ihmiselle josta olettaa jo ettei hän kuitenkaan vastaa kutsuun..

Minä vihaan näitä " tulkaa joskus käymään"

Itse olen alkanut vastata näihin , että , joo, soitelkaa kun teille sopii.

Vierailija
113/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina sanon naiselle, että ei sun kannata tulla, riittää että minä tulen. Tai saat sinä tulla jos haluat. Ei ne yleensä halua tulla, vaikka annan jopa kaksi minuuttia aikaa.

Vierailija
114/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin hyvikin sanoa noin, kun haluan olla ystävällinen. Näin kerron, että ymmärrän jos toinen ei halua tai jaksa tulla. Eli ei ole pakko tulla. Mutta saa toki tulla, jos jaksaa ja haluaa.

Esim. eka on lapsen rippikirkko ja sitten juhlat kotona. Intomieliselle ateistille voisin sanoa, että sun ei varmaan kannata tulla kirkkoon, mutta tuu jos haluat.

Sama töissä erinäisissä työryhmissä ja kokouksissa. Saa tulla, mutta ei mikään pakko, jos haluaa käyttää työaikansa johonkin itselle mieluisempaan.

Miksi intomielinen ateisti ei voisi tulla kirkkoon?

Kirkoissa on hieno ja juhlava tunnelma jo tilan ja musiikin takia.

Ihmeellisiä oletuksia muiden vakaumuksista tai uskomuksista. Hakeudun esim. ulkomailla ns. tavallisiin kirkkoihin (eivät ole niitä matkaoppaiden turistirysiä).

Siellä näkee paikallisia ihmisiä ja avoin, erityisesti vanha kirkko silloin, kun siellä ei ole mitään seremoniaa menossa, on rauhan ja hiljaisuuden tyyssija, jossa voi aistia jonkinlaisen iättömän ilmapiirin. Voi kuvitella, että se on ollut samanlainen jo vuosikymmenet tai jopa sadat.

Vierailija
115/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin hyvikin sanoa noin, kun haluan olla ystävällinen. Näin kerron, että ymmärrän jos toinen ei halua tai jaksa tulla. Eli ei ole pakko tulla. Mutta saa toki tulla, jos jaksaa ja haluaa.

Esim. eka on lapsen rippikirkko ja sitten juhlat kotona. Intomieliselle ateistille voisin sanoa, että sun ei varmaan kannata tulla kirkkoon, mutta tuu jos haluat.

Sama töissä erinäisissä työryhmissä ja kokouksissa. Saa tulla, mutta ei mikään pakko, jos haluaa käyttää työaikansa johonkin itselle mieluisempaan.

Olet varmaan harvinaisuus, mutta ihanaa että oikeasti ajattelet toisen mukavuuden kautta. Jopa niin, että muut varmaan luulevat v ttuiluksi koska eihän kukaan voi tarkoittaa tuollaista hyvällä sanoa ;)

Vierailija
116/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No erottuuhan siinä jos on yli satakiloinen tankki kuvassa laihojen keskellä. Ei se sellainen kuva oo mikä olisi nätti.

Miettikääpä myös toisin päin, se Minna vaan varastaisi show’n loistamalla joukosta, ja kuvissa kaikki katsoisi sitten sitä…Ei ole hyvä, ei. Mikään ei ole hyvä.

Vierailija
117/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vihaan näitä " tulkaa joskus käymään"

Itse olen alkanut vastata näihin , että , joo, soitelkaa kun teille sopii.

Tästäpä hyvä esimerkki, kun samalle paikkakunnalle muuttanut kaveri ehdotti itse, että tulisivat käymään meillä. Kun kysyttiin suoraan, että milloin haluaisitte tulla, niin vastaus oli etteivät ehdi käymään. Eipä kyllä ole sen koomin esitetty käyntejä puolin tai toisin. Tästä on jo vuosia. Ja kyse ihan (entisestä) hyvästä kaverista, joten olisi ollut normaalia kyläillä. Mutta ei jaksa tuollaisia kryptisiä ihmisiä roikottaa mukana. Moikataan jos tavataan, mutta koskaan emme tule kyläilemään. Pidän kyllä aika kusipäisenä tyyppinä.

Vierailija
118/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivis-aggressiivinen puhuu noin. Ikävä persoona.

Vierailija
119/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin vain lyhyesti ja neutraalisti "ok", enkä koskaan ikinä ilmestyisi paikalle.

Vierailija
120/178 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuin tekstiviestillä porukkaa illanistujaisiin ja sain yhdeltä vastauksen "Voisin tulla jollei mulla ole muuta" Vastausta ei siis tarvinut heti lähettää koska ajankohta oli kolmen viikon päästä. Mielessäni kyllä oikoluin viestin niin että jollei hänellä ole parenpaa tekemistä niin voi tulla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi