Ihmiset, jotka sanovat esim. : "Ei sun varmaan kannata tulla. Tai no ihan miten itse haluat haluat"?
Miksi? Halutaanko tarkoituksella antaa toiselle tunne, että hän ei ole toivottua seuraa?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on itäsuomalainen, tuo tarkoittaa että ”kyllä sun itsesikin pitäisi tajuta, että on noloa joutua pyytämään sinua tulemaan, kun ihan selvästi tarvitsen apua/seuraa”.
Jos äitisi on länsisuomalainen, tuo tarkoittaa ettei aio keittää sinulle kahvia jos menet hänen luokseen.
Onko tässä oikeasti joku tuollainen tulkintaero. Sama kuin "Ei mun vuoksi tarvitse keittää kahvia" tarkoittaa toisella puolella Suomea, että todellakin pitää keittää ja toisella puolella, että ei tarvitse.
Minun mielestäni tuo muuten tarkoittaa, että henkilö on varsin törppö, jos ei sitä kahvia keitä (Karjalainen tausta). Pohjanmaalainen työkaveri on toista mieltä.
Kyllä se vaan tarkoittaa kursailua kaikilla alueilla ja ne kahvit pitää keittää myös pohjanmaalla ja varsinkin etelä-pohjanmaalla. Puhutaan sitten seljäntakana nuupiksi jos ei ymmärtäny vierille kupillista tarjota. Epäilen että oot törmänny karijokisiin, ne on niin omanlaasta sakkiansa (eikä hyvällä tarkoottaen) että jättävät keittämätä jopa taloon tulleille työmiehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin tekstiviestillä porukkaa illanistujaisiin ja sain yhdeltä vastauksen "Voisin tulla jollei mulla ole muuta" Vastausta ei siis tarvinut heti lähettää koska ajankohta oli kolmen viikon päästä. Mielessäni kyllä oikoluin viestin niin että jollei hänellä ole parenpaa tekemistä niin voi tulla...
Niin, haluaa kyllä tulla ja tulee jos pääsee. Jos ei pääse (esim. työvuoro tai lapsen koko päivän harrastuskuskaus), niin ei tule. Aivan selkeä vastaus. Mitä tuohon olisi pitänyt vastata?
Alapeukuttajat: miten oikeasti tuohon pitäisi vastata, kun tarkoitus on sanoa, että tulee, jos ei ole muuta menoa?
Varmaan, et tulee joka tapauksessa, peruu vaikka omat hautajaiset jotta pääsee :D
Vierailija kirjoitti:
Toinen tapa ilmaista, ettei toinen merkitse mitään on: lähtisitkö sä mun kanssa kun kukaan muu ei pääse/kenellekään muulle ei sovi/pyysin sua kun muilla on muuta jne.
Nämä ihmiset ovat kyllä niin naurettavia, että ei jaksa edes vastata mitään tai sitten puolen vuorokauden viiveellä, että ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on itäsuomalainen, tuo tarkoittaa että ”kyllä sun itsesikin pitäisi tajuta, että on noloa joutua pyytämään sinua tulemaan, kun ihan selvästi tarvitsen apua/seuraa”.
Jos äitisi on länsisuomalainen, tuo tarkoittaa ettei aio keittää sinulle kahvia jos menet hänen luokseen.
Onko tässä oikeasti joku tuollainen tulkintaero. Sama kuin "Ei mun vuoksi tarvitse keittää kahvia" tarkoittaa toisella puolella Suomea, että todellakin pitää keittää ja toisella puolella, että ei tarvitse.
Minun mielestäni tuo muuten tarkoittaa, että henkilö on varsin törppö, jos ei sitä kahvia keitä (Karjalainen tausta). Pohjanmaalainen työkaveri on toista mieltä.
Kyllä se vaan tarkoittaa kursailua kaikilla alueilla ja ne kahvit pitää keittää myös pohjanmaalla ja varsinkin etelä-pohjanmaalla. Puhutaan sitten seljäntakana nuupiksi jos ei ymmärtäny vierille kupillista tarjota. Epäilen että oot törmänny karijokisiin, ne on niin omanlaasta sakkiansa (eikä hyvällä tarkoottaen) että jättävät keittämätä jopa taloon tulleille työmiehille.
Hyvin outoa ja hankalaa käytöstä. Pitäisikö suunnistaa 2000-luvulle? Ainakin pk-seudulla ei tarkoittaa ei ja kyllä tarkoittaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin tekstiviestillä porukkaa illanistujaisiin ja sain yhdeltä vastauksen "Voisin tulla jollei mulla ole muuta" Vastausta ei siis tarvinut heti lähettää koska ajankohta oli kolmen viikon päästä. Mielessäni kyllä oikoluin viestin niin että jollei hänellä ole parenpaa tekemistä niin voi tulla...
Niin, haluaa kyllä tulla ja tulee jos pääsee. Jos ei pääse (esim. työvuoro tai lapsen koko päivän harrastuskuskaus), niin ei tule. Aivan selkeä vastaus. Mitä tuohon olisi pitänyt vastata?
Alapeukuttajat: miten oikeasti tuohon pitäisi vastata, kun tarkoitus on sanoa, että tulee, jos ei ole muuta menoa?
Voit sanoa noin, mutta tulee tunne ettet halua tulla. Tulet vain jos ei keksi mitään parempaa tekemistä.
Miksi ihmeessä tulisi? Oikeasti, miten sitten pystyn ilmaisemaan että oikeasti haluan tulla, mutta en tiedä tuleeko tuolle päivälle jotain muuta, johon minun on mentävä, esim. työvuoro.
Sanot, että kiitos kutsusta, tottakai tulen kunhan samalle päivälle ei osu työvuoroa. Ja että ilmoitat jos et pääsekään tulemaan. Suoraa, mutta kohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin noin tuossa kolmisen vuotta sitten, kun sisko kutsui häihinsä sukulaisia. Jäi vähän se olo etten olisi tervetullut, ja pitkään puntaroin että menenkö. Paria viikkoa ennen häitä, kuulin sattumalta ollessani toisella siskolla kylässä, kun tämä kyseinen sisko soitti ja tuskaili että "kaippa se minna sittenkin tulee. en yhtään haluaisi sitä sinne kun se pilaa sukukuvat kuitenkin, erottumalla joukosta lihavuudellaan" tosi paha fiilis jäi, mutta menin häihin. Ihan piruuttanikin.
No erottuuhan siinä jos on yli satakiloinen tankki kuvassa laihojen keskellä. Ei se sellainen kuva oo mikä olisi nätti.
Ei varmaan sinun perheesi kalseassa, tunnekylmässä elämässä. Normaalit ihmiset sen sijaan näkevät sisaruksissaan jotakin aivan muuta ja arvokkaampaa kuin vain heidän painonsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos turkulainen sanoo "et sää mittää kaffet ota" niin se ei ole kielto vaan kysymys otatko kahvia.
Vain turkulainen puhuu menneisyydestä futuurissa. "Mä olisin Börsisä viikonloppuna ja näin Joren". Joskus on vaikea tajuta missä ajassa turkulainen elää, mutta kun puheen logiikan ymmärtää niin turkulaiset ovat mukavia ja vieraanvaraisia, vaikka vähän sisäänpäin kääntyviä.
Pari vuotta sitten porilaiset olivat myymässä elintarvikkeita Savossa. Paikalliset soittivat poliisit perään kun luulivat virolaisiksi murtovarkaiksi, kun eivät ymmärtäneet porin murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos turkulainen sanoo "et sää mittää kaffet ota" niin se ei ole kielto vaan kysymys otatko kahvia.
Vain turkulainen puhuu menneisyydestä futuurissa. "Mä olisin Börsisä viikonloppuna ja näin Joren". Joskus on vaikea tajuta missä ajassa turkulainen elää, mutta kun puheen logiikan ymmärtää niin turkulaiset ovat mukavia ja vieraanvaraisia, vaikka vähän sisäänpäin kääntyviä.
En ole kuullut ikinä yhdenkään turkulaisen puhuvan noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen tapa ilmaista, ettei toinen merkitse mitään on: lähtisitkö sä mun kanssa kun kukaan muu ei pääse/kenellekään muulle ei sovi/pyysin sua kun muilla on muuta jne.
Mulla oli tuollainen kaveri. Pari kertaa myös perui tapaamisen samana päivänä, koska joku toinen (ilmeisesti läheisempi) kaveri olikin tulossa kylään. Todella törkeää, mulla ei ollut hänelle mitään arvoa.
Lopulta sanoin etten jaksa enää nähdä, jos olen aina vain varalla, ja kaveri vastasi pöyristyneenä, että sähän olet mun paras kaveri. Eipä todellakaan kohdellut sillä tavalla. Ei olla enää väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmaan koskaan kuullut turkulaisten keskustelevan keskenään Turussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös "ystävä", joka teki tuota. Ja muutenkin perusteli pyytönsä aina jollain. "Nyt kun on tämmöinen tylsä arkipyhä..." Hän ei tykännyt juoda, joten esim. juhannuksena ja vappuna hänelle ei usein ollut seuraa. Kun en itsekään ryyppää, hän ajatteli varmaan että mulla on myös tylsää ja yksinäistä. Istuttiin katselemassa jotain leffaa ja hän oli jotenkin poissaoleva. Ei voitu juoda edes yhtä siideriä, eikä myöskään syödä mitään hyvää, koska hän söi vain omasta mielestään terveellistä ruokaa (jonkunlainen syömishäiriö varmaan). Lopulta aloin sanoa ei, koska nuo tapaamiset eivät olleet mitenkään hauskoja, eikä hän edes vaikuttanut siltä että haluaisi olla kanssani silloin. Olin vain jonkunlainen tukihenkilö, ettei hänen tarvitsisi olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit sanoa noin, mutta tulee tunne ettet halua tulla. Tulet vain jos ei keksi mitään parempaa tekemistä.
Miksi ihmeessä tulisi? Oikeasti, miten sitten pystyn ilmaisemaan että oikeasti haluan tulla, mutta en tiedä tuleeko tuolle päivälle jotain muuta, johon minun on mentävä, esim. työvuoro.
Sanot, että kiitos kutsusta, tottakai tulen kunhan samalle päivälle ei osu työvuoroa. Ja että ilmoitat jos et pääsekään tulemaan. Suoraa, mutta kohteliasta.
Voihan sitä osua siihen muutakin pakollista. Helpointa on sanoa, että tulee, jos ei ole mitään muuta siinä. Eikä tarvitse alkaa selittää mitä kaikkea se muu voi olla. Meillä ainakin on lähes joka viikonloppu menoa, eli vaikka olisi kuinka kiva tapahtuma tiedossa, niin valitettavasti en aina pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmaan koskaan kuullut turkulaisten keskustelevan keskenään Turussa?
Olen tietysti kun olen itse turusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistaa ensin ,onko työvuoroa tai muuta menoa.
Harkitsee pari päivää ( tai minkä verran aikaa on) ja sitten vastaa " kiitos kutsusta, tulen mielelläni" tai kiitos kutsusta , mutta nyt sattui muuta sellaista menoa , etten pääse valitettavasti tulemaan."
Ja sitten pysyy ilmoittamassaan vaikka tulisi mielenkiintoisempi meno samalle ajankohdalle.
Jos sairastuu tai joutuu yllättäen töihin paikkaamaan sairaslomaa tms. pakollinen juttu, niin sitten voi perua viime hetkelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäselvästi viestivät idän maakuntien ihmiset ovat kyllä alempaa kastia.
Näin karjalaiset sukujuuret omaavana taas ajattelen, että länsisuomalaiset ovat usein kylmiä törppöjä, jotka eivät ymmärrä normaaleja käytössääntöjä. Heille pitää puhua kuin vähä-älyiselle, kun eivät muuten tajua.
Mahdoton ymmärtää itäsuomalaisesta mongerruksesta, jos on vaikea sanoa suoraan mitä ajattelee. Yleensä itäsuomalaiselta saa selkeän vastauksen vain kun hän suuttuu ja rupeaa tiuskimaan. Miten on mahdoton sanoa suoraan onko joku tervetullut tai mitä haluaa tehdä tai maistuuko ruoka tai juoma? Normaalia käyttäytymistä on puhua suoraan ja rehellisesti.
Liika suoruus on töykeää!
Niin, suoraan voi sanoa ystävällisesti ja toista kunnioittavasti. Ei tarvi olla töykeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä osua siihen muutakin pakollista. Helpointa on sanoa, että tulee, jos ei ole mitään muuta siinä. Eikä tarvitse alkaa selittää mitä kaikkea se muu voi olla. Meillä ainakin on lähes joka viikonloppu menoa, eli vaikka olisi kuinka kiva tapahtuma tiedossa, niin valitettavasti en aina pääse.
Tämä on juurikin se syy miksi "tulen jos ei ole muuta" kuulostaa helposti hieman tökeröltä. Olet valmis tulemaan jos sinulle ei tule mitään tärkeämpää kuin tapahtuma johon ystäväsi sinut kutsuu. Eli kerrot toiselle että hänen juhlansa tai muu ehdotuksensa (ja samalla hän ystävänä) ei ole sinulle kovin tärkeä. Jos joku tarpeeksi tärkeä ihminen pyytää sinua johonkin mitä pidät merkityksellisenä, laitat ajan kalenteriin ja kieltäydyt muista ehdotuksista kyseiselle päivälle koska sinulla on jo jotakin tärkeää tuona ajanhetkenä.
Jokainen priorisoi asiansa tietysti tavallaan, mutta tässä syy miksi toinen osapuoli saattaa harmistua vastauksesta.
Halutaan, mutta sanoja on liian luuseri sanomaan asiaa kunnolla.
Tuollaisten ihmisten kanssa ei kannata olla tekemisissä. Kyllä suoraan pitää uskaltaa sanoa, jos ei toista halua oikeasti mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juurikin se syy miksi "tulen jos ei ole muuta" kuulostaa helposti hieman tökeröltä. Olet valmis tulemaan jos sinulle ei tule mitään tärkeämpää kuin tapahtuma johon ystäväsi sinut kutsuu. Eli kerrot toiselle että hänen juhlansa tai muu ehdotuksensa (ja samalla hän ystävänä) ei ole sinulle kovin tärkeä. Jos joku tarpeeksi tärkeä ihminen pyytää sinua johonkin mitä pidät merkityksellisenä, laitat ajan kalenteriin ja kieltäydyt muista ehdotuksista kyseiselle päivälle koska sinulla on jo jotakin tärkeää tuona ajanhetkenä.
Jokainen priorisoi asiansa tietysti tavallaan, mutta tässä syy miksi toinen osapuoli saattaa harmistua vastauksesta.
Niinpä. Itse olen aina selvästi ilmoittanut, että olen tulossa messiin. Jos ei käy, niin ilmoitan myös sen. Ikinä ei ole itseäni jätetty kutsumatta tai laitettu viestiä "En mä tiedä kannattaako sun tulla, tai tuu jos haluut". Jos ihminen on nihkeä, saa nihkeitä vastauksia toisilta.
Tuohan riippuu ihan sanojasta ja totutusta tavasta komminikoida.
Meillä puhutaan kiertelemättä, joten tuossa ei olisi piilomerkityksiä, vaan tarkoittaisi just sitä mitä sanotaan. Eli että mun kannalta ei varmaan välttämättä olis vörttiä, mut jos uteluttaa/haluttaa tulla, niin mukaan vain.