Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka tekee työvuorolistat julkisessa terveydenhuollossa?

21.04.2022 |

Kuka mahtaa tehdä työvuorolistat julkisessa terveydenhuollossa? Entä kuka edustaa ns. työnantajaa työpaikalla?

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta eikö osastonhoitajat, ylihoitajat sun muut boss ladyt ole kuitenkin loppujen lopuksi kaikki työntekijöitä — vaikkakin eri portaalla hierarkiassa — jotka pyörittävät koko show'ta?

Itse ajattelin, että työnantaja (tässä tapauksessa kunta tai valtio) vaan maksaa palkat, no more...

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kyllä kelpaisi kolmeen viikkoon kolme muutosta työaikaan omien menojen takia! Ei vaan mahdollista edes päivätyössä.

Siis minähän kirjoitin, että kolmen viikon listaan saa esittää kolme vuoro- tai vapaatoivetta, esim. 21.4. ei iltaa, 27.4. vapaa, 28.4. aamu. Ja näistä saattaa toteutua joku, tai sitten ei. Eli et voi vaikuttaa siihen kolmen viikon listaasi millään tavalla. Ja ne toiveethan täytyy toivoa kaksi-kolme viikkoa ennen kuin lista julkaistaan. Ja kun lista on julkaistu, ei niitä toiveita enää anneta. Uudet listat julkaistaan meneillään olevan listan keskimmäisen viikon perjantaina. Eli sulla on välillä tilanne, että tiedät vuorojasi reilun viikon eteenpäin. Ja kun listan saat, niin tiedät vuorosi sillä hetkellä neljä viikkoa eteenpäin. Et koskaan sen enempää. Ja kesälomia ei ole esimerkiksi vieläkään vahvistettu. Paitsi toukokuun lomat.

Meillä on vakkareilla kiertävät lomat. Tiedän kesälomani vuosien päähän.

Vierailija
102/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OpossumiTyttö kirjoitti:

Ei vaan käytännössä johtoryhmä on se joka johtaa toimintaa osastolla eli toimialueen ylilääkäri, osastonlääkäri, osastonhoitaja, ylihoitajakin kenties.

Mutta kaikki ovat ammattiliittoihin kuuluvaa henkilökuntaa...? Vielä vähän epäselväksi jäävät nuo Tehyn ja Superin sivallukset ns. työnantajaa kohtaan.

Lakkoa pukkaa ja lisää liksaa kaipaillaan. Selvä se. Mutta missä määrin nuo työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät ovat mystisen työnantajan vastuulla, ja missä määrin työntekijäorganisaation sisäisten epäkohtien tulosta?

En tiedä mitä ajat takaa mutta eiköhän noista henkilöistä jokainen kuulu johonkin toiseen liittoon kuin Tehy tai Super. Muiden liittojen taisteluhan tämä ei ole.

Kyllä AP on ihan oikeilla jäljillä. Osa esimiestehtävissä toimivista hoitajista on sopimussuhteisia ja liitto on Tehy. Tilanne on todella kiero. Minullekin tämä selvisi vasta lakon alettua, kun ihmettelin, miksi esimiestehtävissä toimivat hoitajaystäväni ovat myös lakossa. Ei ollut koskaan aiemmin tullut puheeksi. Tämä on täysin järjetön systeemi, että työnantajan edustajan toimii työntekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu, että tässä on suht selkeästä asiasta tehty elämää monimutkaisempi. Muutamalla uudistuksella olisi todella paljon selkeämpää.

1) Sijaisjärjestelmä (ei siis ilmainen, vaan maksetaan sijaiskorvaus)

2) Jonkinlainen hybridimalli - hoitajien toiveita ei loputtomiin voi huomioida vaan tärkeimmät toiveet pyritään huomioimaan, ja tehdään lista pitkälle eteen päin (vaikka jopa se vuosi kerrallaan). Vuoroja voivat hoitajat sitten keskenään vaihtaa tarpeen mukaan.

Miten ihmeessä muilla aloilla en ole kuullut että vuorojen laatiminen olisi näin kovin monimutkaista.

Mistä ehdottomasti olen samaa mieltä, on, että turhaa hallinnollista työtä vähemmän, ja kentälle enemmän resursseja.

Ainakin meillä on varahenkilöstöä muttei nekään riitä. Ja osa hoitajista on lähäreitä, osa sairaanhoitajia. Ja vuoroissa on oltava määrätty määrä lääkeluvallisia.

Vierailija
104/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella usein käytössä wa-sijaisrinki. Siellä paljon porukkaa ja tekijöitä löytyy aina. Jokainen tietysti vapaaehtoisesti siinä mukana.

Vierailija
105/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä autonominen työvuorosuunnittelu ja toimii hyvin. Jokainen saa haluamansa työvuorot, joskus harvoin joutuu joustamaan. Meillä myös whatsapp-sijaisrinki, työntekijöitä löytyy aina. Tosin "seurauksena" on se, ettei "tarvi" tehdä ylimääräisiä vuoroja, mitään hälytysrahoja en ole koskaan saanut. Olen suorastaan yllättynyt, mitä summia hälytysrahoina on maksettu.

Vierailija
106/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös normivahvuus vuorossa pitäisi olla sellainen, että se kestää tavalliset lyhyet sairauspoissaolot? Jonkin verran voi laskea ylitöiden varaan, mutta niihin ei ole pakko suostua. Pidempiä sairauslomia, vuosilomia ym. varten palkataan määräaikainen sijainen.

Niin, näinhän sitä tehtiin joskus 70-luvulla, kun oli riittävä henkilökuntamitoitus, vakituisiin töihin oli hakijoita ja sijaisuuksiin saatiin sijaisia.

Mä olin 1980-luvun puolivälissä äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Meilahden sairaalassa oli kaksi kirurgista osastoa, joilla olin ollut töissä ennen äitiyslomalle jäämistäni. Kun niille tuli akuutti tilanne eli esim yövuorosta tai viikonlopun jostain työvuorosta puuttui sairaanhoitaja, soittivat mulle. Ja mä soitin hetken päästä takaisin, kun olin ensin varmistanut, että saan lapsenvahdin. 99%:sti aina onnistui ja menin työvuoroon. Systeemi oli varsin toimiva: osasto sai sijaisen ja mä sain lisää rahaa. 

Vierailija
107/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autonominen työvuorosuunnittelu on luksusta verrattuna esim. kaupan alaan jossa teet tasan tarkkaan ne vuorot jotka esimies määrittelee (eikä saa edes kokoaikatyötä)

Vierailija
108/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa paikassa se on ihan rivityöntekijä joka tekee työvuorolistat toiveiden pohjalta. Puhutaan autonomisesta työajanhallinnasta ja listantekijöistä yms. En esh:ssa tiedä yhtäkään paikkaa jossa esimies (eli se osastonhoitaja) käyttäisi aikaansa moiseen.

Työvuorosuunnittelu on työnjohdollista työtä. Kai te saatte siitä lisäkorvauksen palkkaan, kun teette töitä, jotka teidän esimiesten pitäisi hoitaa? Vai onko teitä vedätetty tuossakin?

Yleensä työntekijät on tyytyväisiä kun saavat itse tehdä vuoronsa, ei tarvitse erikseen pyytää saako jonkun tietyn illan vapaaksi tms kun voi suoraan sieltä ohjelmasta sen valita. Ainakin itse kun olin paikassa (ei tosin julkinen terveydenhuolto) jossa oli tio autonominen suunnittelu niin se oli tosi kätevää! Tottakai esimies sitten vielä tarkisti sen ja muutti tarvittaessa.

Vierailija
109/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä ongelma se, että halutaan itse valita työvuorot, mutta pitää silti saada "täydet vuorolisät"? Jos ei tee yötöitä niin hakeutuu sitten sellaiseen työpaikkaan, jossa niitä ei tarvitse tehdä. Eikä sitten myöskään saa niitä lisiä.

Ennen oli yököt erikseen mutta nykyään painostetaan kaikkia tekemään kaikkia työvuoroja. 

Olen eläkkeellä nyt ( esh), mutta tein työvuorolistoja akuuttisairaanhoidon yksikössä ja meitä oli kolme, jotka vuorottelimme listan teossa vuoden sisällä.

Yleensä kaikkien toiveet työvuorosta toteutuivat ja ne kirjasin heti. Muutama toivoi paljon yövuoroja, toinen ei olisi halunnut lainkaan ja oli yksi, joka halusi tehdä toisen raskaana olevan yövuorot. Se toteutui. Osastolla oli hyvä ja ihanteellinen työyhteisön henki, jota muistan kiitollisuudella.

Vierailija
110/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa paikassa se on ihan rivityöntekijä joka tekee työvuorolistat toiveiden pohjalta. Puhutaan autonomisesta työajanhallinnasta ja listantekijöistä yms. En esh:ssa tiedä yhtäkään paikkaa jossa esimies (eli se osastonhoitaja) käyttäisi aikaansa moiseen.

Jos työvuorolistat tehdään toiveiden pohjalta niin miten varmistetaan että aina on riittävästi väkeä? Ei mitenkään pysty toteuttamaan kaikkien toiveita.

Tästä olen kuullu että juuri tuo "toiveiden pohjalta" on ihan saatanasta, niiden joilla on kovin ääni ja jotka ovat muutenkin jokapaikassa oma napa ensi toiveet toteutuvat muille jää luu käteen. Aivan naurettavaa tuo ei jousta kuin yksien ja samojen kohdalla ja miten hirveästi se teettä työtä noiden listojen tekijöillä. Eniten näitä toiveita on naisvaltaisilla aloilla.

Vierailija
111/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin itse listat näin: 5 aamua, 2 vapaata, 5 iltaa, 2 vapaata, 5 yötä, 4 vapaata. Tätä kierrätetään ad infinitum.

Moni ajattelee, että listanteko kolmivuorotyössä on yksinkertaista ja kuka/mikä kone tahansa tekisi ne käden käänteessä. Asiasta tekee hankalan se, ettei kaikkina päivinä ja kaikissa vuoroissa tarvita yhtä paljon henkilökuntaa. Kolmen viikon listalla sinulla voi olla esim kuusi aamua, viisi iltaa ja kolme yötä. Listat tehdään yleensä kolmeksi viikoksi ja listalleen pitää saada samat määrät tunteja, pl arkipyhälistat.

Jos vapaita on aina kaksi peräkkäin (ja kuusi per kolmen viikon lista), työvuorot joko junnaavat paikoillaan, jolloin vuorotyölisät kohdentuvat aina samoille henkilöille tai sitten joudutaan tekemään välillä 6-7 päivän jaksoja, mikä käy raskaaksi.

Siinä toistuvassa listassa tietenkin huomioitaisi eri vuorojen erilaiset tarpeet. En ole ikinä ymmärtänyt miksi tällaista jatkuvaa / koko vuoden listaa ei käytetä. Työvuorot olisivat tiedossa vaikka vuoden päähän, eikä tarvitsisi enää kitistä, että työvuorot tulevat tietoon liian myöhään tai että ne ovat epäreiluja.

Jos itse sitten haluaisi tietylle päivälle eri vuoron kuin listassa, niin sen voisi sitten itse vaihtaa.

Näitäkin on yritetty vuosien varrella, ja kiertäviä listoja. Mutta suuri osa hoitajista tarvitsee erilaisia ratkaisuja (osa-aikaisuus, ei yötyötä, erilaiset hoitovapaat, vapaaillat omiin / lasten harrastuksiin, loma yhtä aikaa perheen/puolison kanssa ym. ym.) ja työnantaja haluaa antaa joustoa. Joskus tuntuu, että tuo jousto vain lisää vaatimuksia.

Jep. Niissä miesvaltaisissa tehtaissa nuo vuorot toimii, koska miesten ei oletetakaan menevän lasten vanhempainiltaan tai jäävän osittaiselle hoitovapaalle. He vaan ilmoittavat että ei käy koska työ on tärkeämpää. Kyllä se edelleenkin hyvin hyvin monessa perheessä menee niin, että miehen työ on etusijalla (osin myös paremman palkan takia). Varsinkin jos kyse on jostain tehdasduunari-lähihoitaja-pariskunnasta.

Vierailija
112/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin myös, että Tehyyn kuuluvilla esimiehillä ei ollut nyt lakon aikana velvoitetta tehdä suojelutyötä, joten meillä ainakin osastonhoitaja sai aivan rauhassa olla lakossa, käytännössä siis lomailla, koko sen ajan.

Vierailija
113/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin myös, että Tehyyn kuuluvilla esimiehillä ei ollut nyt lakon aikana velvoitetta tehdä suojelutyötä, joten meillä ainakin osastonhoitaja sai aivan rauhassa olla lakossa, käytännössä siis lomailla, koko sen ajan.

Sinun esimiehesi on siis työsopimussuhteinen. Viranhaltijoilla ei lakko-oikeutta ole, kuuluipa Tehyyn tai ei.

Vierailija
114/114 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla systeemillä saadaan rahaa palamaan kun väki itse valitsee milloin heille sopii työnteko. Vuodeksi listat lokakuussa. Naiset tekevät paljon vuorotyötä myös muualla eikä ole vastaavia ongelmia. Esim kuten joku kirjoitti kaupan alalla ja tehtaissa myös. Ehkä se joustavuus työajoissa näkyy palkassa. Ja mikä työmäärä tuohon haaskataan kun kolmen viikon välein noita säädetään! Muuallakin sovitaan vuoronvaihtoja yms. ja usein se työntekijä on jo sopinut kenen kanssa vaihtaa kun menee esimieheltä kysymään sopiiko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan