Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka tekee työvuorolistat julkisessa terveydenhuollossa?

21.04.2022 |

Kuka mahtaa tehdä työvuorolistat julkisessa terveydenhuollossa? Entä kuka edustaa ns. työnantajaa työpaikalla?

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta eikö osastonhoitajat, ylihoitajat sun muut boss ladyt ole kuitenkin loppujen lopuksi kaikki työntekijöitä — vaikkakin eri portaalla hierarkiassa — jotka pyörittävät koko show'ta?

Itse ajattelin, että työnantaja (tässä tapauksessa kunta tai valtio) vaan maksaa palkat, no more...

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä autonominen lista, eli työntekijät itse tekevät listat niin valmiiksi kuin suinkin mahdollista. Apulaisosastonhoitaja sitten tarkistaa ja tasaa listat.

Oikeasti? Saatteko lisäkorvausta siitä että teette pomojenne työt?

En ole enää alalla, mutta meillä ainakin aikoinaan se oli suuri helpotus kun saatiin itse ruveta tekemään listoja, paljon paremmat ne oli, kun ei niitä määrätty jostain ylhäältä.

Vierailija
42/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OpossumiTyttö kirjoitti:

Kiitoksia todella rivakoista vastauksista! Anteeksi vielä tämäkin tyhmä kysymys, mutta kun luin noita Superin ja Tehyn tiedotteita, niin mihin sitten "työnantajan yksipuolinen oikeus vaihtaa työvuoroja" oikein mahtaa viitata? Näin siis esimerkiksi eräässä tiedotteessa maaliskuun lopulta (https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-ja-super-hylkasivat-sovintoehdotuks…):

"Esimerkiksi hoitajien kipeästi kaipaamia tiukennuksia työantajan yksipuoliseen oikeuteen vaihtaa työvuoroja ei tullut."

Ehkäpä laajempana kysymyksenä mietityttää, että ketkä edustavat ns. työnantajaa organisaatiossa? Vai edustaako...? :o Voisin kuvitella, että esimerkiksi jollain poliisiasemalla tietyillä esimiehillä on tietysti budjettivastuu, mutta eikö sielläkin kaikki ole kuitenkin loppujen lopuksi henkilöstöä/esimiehistöä/päällystöä, jotka kaikki saavat palkkansa valtion kukkarosta (tässä tapauksessa valtio/kunnat).

Voi tietysti olla, että kielenkäyttö julkisessa mediassa on saanut pään pyörälle... :s

Yksipuolisella oikeudella tarkoitetaan sitä, että jos sulla on työntekijänä vaikkapa huomiselle päivälle iltavuoro, työnantaja voikin vaatia, että tulet huomenna aamuvuoroon. Tai että teet sekä aamuvuoron että iltavuoron. Tämä hankaloittaa oikeasti tosi paljon ihmisten elämää, kun ei voi suunnitella etukäteen mitään. 

Unohdit kertoa että tuosta saa hälyrahan jos vuoroa vaihdetaan edellisenä tai samana päivänä.

Toki, mutta paljonko se sun lastasi lohduttaa, jos hänen kaverisynttärinsä peruuntuu? Tai ylipäätään miten sopia mitään kenenkään kanssa? Pääseekö siskonsa häihin vai ei? Voiko varata tietylle päivälle hammaslääkäriajan vai ei? Lapselleen neuvola-ajan? 

Tottahan toki saat kieltäytyä ko. vuoronmuutoksesta jos sulla on esim. hammaslääkäri. Kyllä reserviäkin on joita sitten kutsua tekemään ylimääräisiä vuoroja kuten eläkeläiset. Vai ollaanko me tosiaan niin poikkeus julkisessa terveydenhuollossa että meillä eläköityneetkin haluavat tulla silloin tällöin tuurailemaan? He tekevät jopa ilman hälyrahaa, ihan tuntipalkalla.

Tuo työnantajan yksipuolinen oikeus vaihtaa työvuoroja tarkoittaa juuri sitä, että työntekijältä ei kysytä, sopiiko vuoronvaihto hänelle vai ei. Hienoa, että olet itse työpaikassa, jossa työnantaja kysyy työntekijältä, sopiiko vuoronvaihto vai ei. Näin sen pitäisi kaikkialla ollakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki hälytysraha maksetaan, mutta aina ei pääse ja korvaus on oikeasti aika naurettava. On inhottava olo olla vapaalla, kun jatkuvasti soitetaan töistä. Ja jos et pääse niin kyllä siihen vapaapäivän vähän paska maku jää, kun tiedät että työkaverit on taas kerran vajaamiehityksellä.

No ihan itse kyllä syyllistyt tuosta kun ihan yhtä lailla se työkaveri voi vastata että ei, ei sovi, on hammaslääkäri tai vaikkei olisikaan mitään niin saa kieltäytyä.

Vierailija
44/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OpossumiTyttö kirjoitti:

Kiitoksia todella rivakoista vastauksista! Anteeksi vielä tämäkin tyhmä kysymys, mutta kun luin noita Superin ja Tehyn tiedotteita, niin mihin sitten "työnantajan yksipuolinen oikeus vaihtaa työvuoroja" oikein mahtaa viitata? Näin siis esimerkiksi eräässä tiedotteessa maaliskuun lopulta (https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-ja-super-hylkasivat-sovintoehdotuks…):

"Esimerkiksi hoitajien kipeästi kaipaamia tiukennuksia työantajan yksipuoliseen oikeuteen vaihtaa työvuoroja ei tullut."

Ehkäpä laajempana kysymyksenä mietityttää, että ketkä edustavat ns. työnantajaa organisaatiossa? Vai edustaako...? :o Voisin kuvitella, että esimerkiksi jollain poliisiasemalla tietyillä esimiehillä on tietysti budjettivastuu, mutta eikö sielläkin kaikki ole kuitenkin loppujen lopuksi henkilöstöä/esimiehistöä/päällystöä, jotka kaikki saavat palkkansa valtion kukkarosta (tässä tapauksessa valtio/kunnat).

Voi tietysti olla, että kielenkäyttö julkisessa mediassa on saanut pään pyörälle... :s

Yksipuolisella oikeudella tarkoitetaan sitä, että jos sulla on työntekijänä vaikkapa huomiselle päivälle iltavuoro, työnantaja voikin vaatia, että tulet huomenna aamuvuoroon. Tai että teet sekä aamuvuoron että iltavuoron. Tämä hankaloittaa oikeasti tosi paljon ihmisten elämää, kun ei voi suunnitella etukäteen mitään. 

Unohdit kertoa että tuosta saa hälyrahan jos vuoroa vaihdetaan edellisenä tai samana päivänä.

Toki, mutta paljonko se sun lastasi lohduttaa, jos hänen kaverisynttärinsä peruuntuu? Tai ylipäätään miten sopia mitään kenenkään kanssa? Pääseekö siskonsa häihin vai ei? Voiko varata tietylle päivälle hammaslääkäriajan vai ei? Lapselleen neuvola-ajan? 

Tottahan toki saat kieltäytyä ko. vuoronmuutoksesta jos sulla on esim. hammaslääkäri. Kyllä reserviäkin on joita sitten kutsua tekemään ylimääräisiä vuoroja kuten eläkeläiset. Vai ollaanko me tosiaan niin poikkeus julkisessa terveydenhuollossa että meillä eläköityneetkin haluavat tulla silloin tällöin tuurailemaan? He tekevät jopa ilman hälyrahaa, ihan tuntipalkalla.

Tuo työnantajan yksipuolinen oikeus vaihtaa työvuoroja tarkoittaa juuri sitä, että työntekijältä ei kysytä, sopiiko vuoronvaihto hänelle vai ei. Hienoa, että olet itse työpaikassa, jossa työnantaja kysyy työntekijältä, sopiiko vuoronvaihto vai ei. Näin sen pitäisi kaikkialla ollakin.

Tossa olisi Tehyn ilmeisesti pitänyt puuttua peliin jo ajat sitten. Miksei?

Vierailija
45/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat valittavat työvuoroista ja raskaista putkista mutta ovatkin itse syyllisiä siihen kun tekevät itse vuorolistat???!!!

No ei tietenkään joka paikassa suunnitella itse!

Vierailija
46/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki hälytysraha maksetaan, mutta aina ei pääse ja korvaus on oikeasti aika naurettava. On inhottava olo olla vapaalla, kun jatkuvasti soitetaan töistä. Ja jos et pääse niin kyllä siihen vapaapäivän vähän paska maku jää, kun tiedät että työkaverit on taas kerran vajaamiehityksellä.

No ihan itse kyllä syyllistyt tuosta kun ihan yhtä lailla se työkaveri voi vastata että ei, ei sovi, on hammaslääkäri tai vaikkei olisikaan mitään niin saa kieltäytyä.

Siitä syyllistetään "mikset voi tulla?", "ei ole ketään muuta", "sinun listaan tämän saisi helposti"

Ei nämä aina ole niin helppoja.

Vierailija
47/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä mistään syyllisty. Olen vaihtanut alaa jo aikoja sitten. 

Vierailija
48/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin itse listat näin: 5 aamua, 2 vapaata, 5 iltaa, 2 vapaata, 5 yötä, 4 vapaata. Tätä kierrätetään ad infinitum.

Moni ajattelee, että listanteko kolmivuorotyössä on yksinkertaista ja kuka/mikä kone tahansa tekisi ne käden käänteessä. Asiasta tekee hankalan se, ettei kaikkina päivinä ja kaikissa vuoroissa tarvita yhtä paljon henkilökuntaa. Kolmen viikon listalla sinulla voi olla esim kuusi aamua, viisi iltaa ja kolme yötä. Listat tehdään yleensä kolmeksi viikoksi ja listalleen pitää saada samat määrät tunteja, pl arkipyhälistat.

Jos vapaita on aina kaksi peräkkäin (ja kuusi per kolmen viikon lista), työvuorot joko junnaavat paikoillaan, jolloin vuorotyölisät kohdentuvat aina samoille henkilöille tai sitten joudutaan tekemään välillä 6-7 päivän jaksoja, mikä käy raskaaksi.

49/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli työnantaja määrittelee raamit ja sitten työntekijät määrittelevät toiveet ja lopuksi listantekijä sitoo nämä yhteen toimistopäivällään.

Vierailija kirjoitti:

Yksipuolisella oikeudella tarkoitetaan sitä, että jos sulla on työntekijänä vaikkapa huomiselle päivälle iltavuoro, työnantaja voikin vaatia, että tulet huomenna aamuvuoroon.

Vierailija kirjoitti:

Tuo työnantajan yksipuolinen oikeus vaihtaa työvuoroja tarkoittaa juuri sitä, että työntekijältä ei kysytä, sopiiko vuoronvaihto hänelle vai ei. 

Hei, ja kiitoksia taas vastauksistanne! Mikä jäi vielä vähän epäselväksi on se, että kuka tuo työnantaja / työnantajan edustaja terveydenhuolto-organisaatiossa mahtaa siis olla?

Anteeksi siis jälleen kerran typerä kysymys, mutta jos työntekijät itse / osastonhoita tms. laativat työvuorot, kuka on siis tuo ns. työnantaja, joka puuttuu prosessiin eikä anna työyhteisön itse suunnitella omia työvuorojaan?

Toivottavasti jaksatte vielä vastailla tyhmiin kysymyksiini! :-)

Vierailija
50/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi-voi!Monella muulla alalla ei ole mitään hälytysrahoja ja koskaan ei voi tietää saako vapaansa pidettyä vai joutuuko töihin.Ja ihan peruspalkalla.

Vierailija
51/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain kuvitella kun naisvaltaisella alalla työntekijät tekevät itse vuorolistat toiveiden pohjalta..

Vierailija
52/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella on nimenomaan hoitajilla suuri esihenkilöiden määrä jotka eivät tee juurikaan mitään hyödyllistä. Osastonhoitajat sentään pyörittävät arkea ja näitä listojakin , mutta sitten on valtava määrä kaikenlaisia ylihoitajia ja palvelupäälliköitä jotka istuvat kokouksissa ja suunnittelevat ja "kehittävät", ja joista pääsääntöisesti on vain harmia koko organisaatiolle.  Isommista organsiaatioista löytyy halliintoylihoitajaa, tutkimusylihoitajaa, kehittämisylihoitajaa, johtavaa ylihoitajaa, kliinisen asiantuntemuksen ylihoitajaa, kaikkien  mahdollisten toimialueiden ylihoitajaa jne  ja vain mielikuvitus on rajana. Näistä tulisi pyrkiä eroon uusilla hyvinvointialueilla ja uuden soten myötä, ja joku voisi tehdä vaikuttavuus arvioin näiden ihmisten hyödyllisyydestä. Jos näitä päästäisiin vähentämään , ehkä silloin olisi vara palkata lisää niitä osaavia käsiä sinne kentälle. Hallinnoissa on kuitenkin omat hallintoihmisensä jotka hoitavat talous- ja palkka asiat. ja sielläkin väkeä julkisella puolella ihan hillitön määrä.  Tämä ylihoitaja homma lähti käsistä , kun Tehy aikoinaan itse halusi hoitajajohtoisen organisaation, ja sen jälkeen iso osa niistä jotka eivät pärjänneet/osanneet/jaksaneet/viitsineet  tehdä arvokasta  hoitajan työtä, lukivat itsensä maisteriksi ja ovat sen jälkeen kehittäneet systeemin jossa  tämä lauma  pyörittää keskenään kokousrulettia ja luulevat oikeasti tekevänsä työtä. Nämä jos jäävät kotiin , ei tuntuisi missään ja  tuottavuus paranisi. Tämä on nähty ja koettu.

Vierailija
53/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä teillä ei ole sijaisia! Sijaiset ovat sitä varten, että he tulevat paikalle hälytyksestä. Itse teen sijaisuuksia. Se tarkoittaa, että minä reagoin nopeasti, jos sijaista tarvitaan. Vakituiset työntekijät saavat tehdä työnsä rauhassa ja pitää vapaansa rauhassa.

Vierailija
54/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ajatella, että eripäivinä tarvittava resurssimäärä suunniteltaisiin erilaisin vuorojärjestelyin kuten teollisuudessakin? 5-vuoro, 2-vuoro ja päivävuoro, jatkuvia tai katkeavia?

Vierailija
55/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hoitoalan töissä. Jokaisessa työpaikassa hoitajat valittivat työvuoroistaan, johtamisesta ja työoloista. Ja aiheesta. Mutta kukaan ei tehnyt mitään.

Hoitajilla on kiltin tytön syndrooma. Tunnetaan syyllisyyttä asioista, jotka eivät työntekijälle kuulu. Ovat syyllistettävissä. Sitten purkavat pahaa mieltä työyhteisöissä ja ilmapiiri myrkyttyy. Ja sitten kyräillään ja ollaan entistä kykenemättömämpiä tekemään asioille mitään.

Moni asia korjaantuisi esim. ottamalla yhteyttä työsuojelupiiriin. Tai vastaavaan tahoon. Mutta ei.

Sori, aiheen vierestä. Mutta sydämestä.

Vierailija
56/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä teillä ei ole sijaisia! Sijaiset ovat sitä varten, että he tulevat paikalle hälytyksestä. Itse teen sijaisuuksia. Se tarkoittaa, että minä reagoin nopeasti, jos sijaista tarvitaan. Vakituiset työntekijät saavat tehdä työnsä rauhassa ja pitää vapaansa rauhassa.

Sote-alan vetovoimaa ei enää ole. Kaikki kynnelle kykenevät ovat töissä, loput vaihtaneet alaa tai jääneet eläkkeelle.

Oikeasti, luuletteko että tässä turhaan kiukutellaan ja lakkoillaan? Muutaman vuoden päästä tosissaan ihmetellään, kuka meidät hoitaa.

Vierailija
57/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin itse listat näin: 5 aamua, 2 vapaata, 5 iltaa, 2 vapaata, 5 yötä, 4 vapaata. Tätä kierrätetään ad infinitum.

Moni ajattelee, että listanteko kolmivuorotyössä on yksinkertaista ja kuka/mikä kone tahansa tekisi ne käden käänteessä. Asiasta tekee hankalan se, ettei kaikkina päivinä ja kaikissa vuoroissa tarvita yhtä paljon henkilökuntaa. Kolmen viikon listalla sinulla voi olla esim kuusi aamua, viisi iltaa ja kolme yötä. Listat tehdään yleensä kolmeksi viikoksi ja listalleen pitää saada samat määrät tunteja, pl arkipyhälistat.

Jos vapaita on aina kaksi peräkkäin (ja kuusi per kolmen viikon lista), työvuorot joko junnaavat paikoillaan, jolloin vuorotyölisät kohdentuvat aina samoille henkilöille tai sitten joudutaan tekemään välillä 6-7 päivän jaksoja, mikä käy raskaaksi.

Siinä toistuvassa listassa tietenkin huomioitaisi eri vuorojen erilaiset tarpeet. En ole ikinä ymmärtänyt miksi tällaista jatkuvaa / koko vuoden listaa ei käytetä. Työvuorot olisivat tiedossa vaikka vuoden päähän, eikä tarvitsisi enää kitistä, että työvuorot tulevat tietoon liian myöhään tai että ne ovat epäreiluja.

Jos itse sitten haluaisi tietylle päivälle eri vuoron kuin listassa, niin sen voisi sitten itse vaihtaa.

Vierailija
58/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sote-alan vetovoimaa ei enää ole. Kaikki kynnelle kykenevät ovat töissä, loput vaihtaneet alaa tai jääneet eläkkeelle.

Oikeasti, luuletteko että tässä turhaan kiukutellaan ja lakkoillaan? Muutaman vuoden päästä tosissaan ihmetellään, kuka meidät hoitaa.

Pistäkää se isopalkkanen Rytkönen neuvottelemaan teille hyvät työolot. Nythän lakkoilette vain lisää palkkaa. Ihmettelen, ettei teidän aypomot ole puuttuneet työoloihin jo aikaa sitten. Ei raha korjaa noita osittain omalla toiminnalla luomianne epäkohtia. Linden oli tänään kyselytunnilla ihan oikeassa siinä, että koko systeemi ja työkulttuuri pitää muuttaa.

Vierailija
59/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OpossumiTyttö kirjoitti:

8 euroa - verot...

Vierailija
60/114 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä toistuvassa listassa tietenkin huomioitaisi eri vuorojen erilaiset tarpeet. En ole ikinä ymmärtänyt miksi tällaista jatkuvaa / koko vuoden listaa ei käytetä. Työvuorot olisivat tiedossa vaikka vuoden päähän, eikä tarvitsisi enää kitistä, että työvuorot tulevat tietoon liian myöhään tai että ne ovat epäreiluja.

Jos itse sitten haluaisi tietylle päivälle eri vuoron kuin listassa, niin sen voisi sitten itse vaihtaa.

Näitäkin on yritetty vuosien varrella, ja kiertäviä listoja. Mutta suuri osa hoitajista tarvitsee erilaisia ratkaisuja (osa-aikaisuus, ei yötyötä, erilaiset hoitovapaat, vapaaillat omiin / lasten harrastuksiin, loma yhtä aikaa perheen/puolison kanssa ym. ym.) ja työnantaja haluaa antaa joustoa. Joskus tuntuu, että tuo jousto vain lisää vaatimuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän