Ajatteleeko irtisanoutumisella uhkailevat hoitajat että Suomessa on yllinkyllin 3000 euron kuukausipalkalla leppoisia toimistoduuneja?
Ja sellaisia vielä, joihin ei vaadita mitään aiempaa kokemusta saati koulutusta.
Kommentit (4871)
En arvosta enää hoitajia pätkääkään koska:
-Palkkavaatimukset aivan älyttömät, mikään ala ei tuollaisia korotuksia saa ja hoitajilla on nyt jo palkat hyvällä tasolla.
-Ajankohta lakkoilulle, meillä on koronaa(ja on yhä jonkin verran) sekä valitetaan hoitajapulasta niin sitten mennää itsekkäinä lakkoon.
-Vaaditaan lisää palkkaa vaikka valtio on nyt velkaantunu hirveästi tässä 2 vuoden aikana eli jo ihan valtion talouden kannalta tämä ajankohta on ihan järjetön.
-Hoitajat luulevat olevansa uniikkeja ja joillakin tapaa todella tärkeitä ihmisiä vaikka he ovat yhtä tärkeitä kuin kaupankassa tai joku insinööripertti.
Varmasti hoitajissakin on hyviä sekä älykkäitä ihmisiä mutta nämä lakkoilijat ja kitisjät voisivat erota työstään nyt heti.
Tehy sekä hoitajien johtajat voisivat kehittää työtä ja tehdä työympäristöstä paremman jos siellä on jotain ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä!
Itselläni on AMK-tutkinto, lisäkoulutuksia, erityisvastuualueita vastuullani, yli 20 vuotta työkokemusta eli kaikki ikälisät. Kolmivuorotyölisien kanssa jään reilusti alle 3000 euron kuukausipalkan. Työni on lastensuojelussa, joka ei todellakaan ole niistä helpoimmista töistä tässä yhteiskunnassa.
Meillä ei ole lupa edes lakkoilla.
Ja mulla taas kevyt merkonomin koulutuksen vaativa (mulla kyllä AMK-tutkinto, tämän kyseisen työn ohessa suoritettu) toimistotyö, julkisen puolen talouspuolella. En siis ole vastuussa kenenkään terveydestä tai hyvinvoinnista, kunhan olen pieni osa julkisen puolen rattaita millä pidetään homma pyörimässä. Ikälisineen palkka on jonkin verran alle sen mainitsemasi 3000€, eli varmaan samoilla haminoilla kuin sulla. Jotenkin ei nyt kohtaa. Oma palkkani on mielestäni täysin ok työn vaativuuteen nähden, enkä oikein voi ymmärtää miten paljon vaativampaa, korkeakoulututkintoa vaativaa työtä tekevät saavat suunnilleen samaa palkkaa.
Vaihdoin jokin aika sitten hieman vastuullisempaan työhön, palkkani nousi noin 200€ siinä. Nettopalkassa nousu on noin 35€.
En ymmärrä tätä logiikkaa yhtään. Nyt uhataan joukkoirtisanomisilla. Ne voivat tapahtua, mutta sitten kun päästään sopuun, palaatte kaikki kuitenkin kiltisti takaisin vanhaan työpaikkaanne, jos työnantaja teidät sinne ottaa.
Työnne on ollut tähän asti ihan hirveää siellä nykytyöpaikassa, miten palkankorotus sen korjaa?
Työnantajana en luottaisi tällaisiin tuuliviireihin ja kiristäjiin yhtään. Työolot ehkä paranisivat, jos käyttäytyisitte paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla Euroopassa on hoitajapula. Suomessa tarvitaan 20 000 lisähoitajaa seuraavan 10 vuoden aikana. Norja, Ruotsi ja Tanska rekrytoivat Aasiasta hoitajia 1000 € paremmalla palkalla Suomen ohi. Myös Aasiassa tarvitaan omia hoitajia varsinkin nyt Korona-aikaan. Suomi on heikko vaihtoehto Eurooppaan tulevalle hoitajalle. He korkeintaan käyttävät Suomea sisääntulomaana Euroopan työmarkkinoille.
Muilla aloilla ei ole töitä. Kaupan alalta ja palvelualalta loppuu paljon työpaikkoja.
Älä valehtele.
Suomessa on avointen työpaikkojen huippuvuodet Kaikilla aloilla on työvoimapula joka estää yritysten kasvun. Katso EK suhdannebarometri.
Työvoimapula on vain osaavasta, halvasta ja hyvällä asenteella varustetusta työvoimasta. Eli hoitajat eivät täytä mitään näistä kriteereistä.
Kukaan Suomen kymmenistätuhansista hoitajista ei sinun mielestäsi käy hyvällä asenteella töissä? Törkeää ja ilkeää, miten viitsit valehdella ja puhua pahaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat ovat unohtaneet, että aika monet työt ovat nykypäivänä kuormittavia ja vaativia, kun kaikkea pitää osata ja kaikkeen pitää venyä. Esim. itse akateemisesti koulutettu saan nippanappa 3000e palkkaa, ja työ sellaista mikä vaatii useampien ohjelmien sujuvaa osaamista ja osaamisen jatkuvaa päivittämistä. Samalla pitäisi olla luova, kehittää toimintaa, markkinoida, verkostoitua jne. Sairaanhoitajilla kuitenkin työn sisältö on aika säännönmukaista, eikä vaadi suuria älyllisiä ponnisteluja kun työn kerran oppii.
Minkälainen vastuu ihmisten terveydestä ja turvallisuudesta sisältyy työhösi?
Miksi te jatkatte tämän jankkaamista. Jokaisessa ammatissa on erilaiset vastuut.
Koska se vastuu painaa. Erilaiset vastuut painaa eri tavalla. Ja vastuu toisen ihmisen terveydestä, hyvinvoinnista ja hengestä on paljon painavampi kuin esim rahasta. Varsinkin silloin jos ja kun on kyse ihmisistä, jotka eivät ole terveitä ja niiden omien tekojen ja ratkaisujen merkitys korostuu merkittävästi.
Toisaalta, hoitoalallakin on todella paljon erilaisia työtehtäviä, eikä niissä kaikissa ole läsnä tätä samaa välitöntä vastuuta toisen hengestä ja terveydestä yhtä vakavana. Silti korotuksia halutaan ihan kaikille. Annettaisiin mieluummin lisinä tehtävän vaativuuden ja vastuullisuuden mukaan. On myös monia tehtäviä, joissa periaatteessa on vastuu, mutta käytännössä on erittäin epätodennäköistä tehdä vahinkoa, ellei sitä tee jotenkin tahallaan.
Totta tuokin. Mutta voi olla vaikea kohdistaa niit tehtäväkohtaisia lisiä sinne, missä niitä tarvittaisiin tai missä niistä olisi eniten hyötyä. Esim vanhusten hoito ja kotihoito on aivan kriisissä työvoimapulan takia. Sinne tarvittaisiin kunnon korotukset palkkaan, jotta tulisi lisää tekijöitä. Mutta veikkaan, että se puoli alasta katsotaan työn vaativuudelta ja vastuulta niin vähäiseksi, ettei niitä lisiä sinne tulisi. Vaan ne menisi sinne, missä tarvitaan jotain erikoisosaamista tai liittyy jotain tiimin vetovastuuta tms.
Siinä tapauksessa vanhustenhoidon kohdalla korotuksia voidaan miettiä ihan kysynnän ja tarjonnan tasapainon kautta. On ehkä vähän pakkokin, ja samaa on tehty useasti lääkärien kohdalla, ja sama voi olla edessä hoitoalallakin. Mutta se on kuitenkin periaatteellisesti eri asia, kuin järjestelmällisesti / tessin kautta antaa lisiä työn vaativuuden suhteen. Eikö sitä paitsi olisi hyvä, että juuri näihin vaativampiin ja kriittisiin tehtäviin on kannustimia?
On hyvä, että työttömät hyllyttävät työmarkkinatuella niin ei tarvitse palkata opiskelijoita esim. kesätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä hoitoalalta irtisanoutuvat eivät ehkä ota riittävästi huomioon, on kova kilpailu työpaikoista monilla muilla aloilla.
Esim. monilla akateemisilla aloilla ei makseta mitään ylityökorvauksia, normaalin työpäivän lisäksi pitää puurtaa ylimääräisiä tunteja korvauksetta. Itse olin takavuosina yliopistolla projektihommissa ja loppuaikoina työpäiväni alkoi klo 9 aamulla ja jatkui klo 22.30. asti illalla. Töistä lähtiessäni meinasin kaatua portaissa väsymyksestä. Mitään korvausta ylityöstä ei tullut, mutta pakko oli jaksaa cv:n ja suositusten takia ja jotta saisin sen seuraavan pätkän.
Tokihan sairaanhoitaja voi vaihtaa alaa, mutta samaa varmuutta työpaikan jatkuvuudesta ei monilla muilla aloilla ole. Monissa paikoissa on irtisanomiset ja jatkuvat YT:t ihan arkea. Ja siitä työpaikasta kilpaillaan pahimmillaan satojen muiden kans
Itse olen ylemm
än korkeakoulututkinnon suorittanut pätkätyöläinen ja jo työurani loppupäässä. Muutaman vuoden ehdin olla vakituisena kunnes isot säästöt ja organisaatiomuutokset iskivät ja oman alani paikka katosi. Sen jälkeen vaan uutta kursittautumista ja töiden hakemista ja toki pienemmällä palkalla. Palkkatasoni on tämänkertaisessa hommassa suurin piirtein sama hoitajilla. Ja pian tämäkin pätkä loppuu. Eli ei tämän ihan herkkua ole muuallakaan.Suuri syy sairaanhoitajien viihtymättömyyteen on palkan lisäksi varmasti myös sote-maailman vanhakantaisuus ja hierarkkisuus. Muualla ehkä osataan paremmin tehdä töitä tasa-arvoisena, tiimimäisesti ja luottaen työntekijän ammattitaitoon. Eikä niin, että joku esimies nipottamassa ja käskyttämässä selän takana. Näin olen ainakin ymmärtänyt kun olen eri alojen ihmisten kanssa keskustellut.
TÄMÄ. On vaikea tuntea sympatiaa hoitajia kohtaan, kun asenne on se, että "te kaikki muut teette jotain nippeli nappeli hommaa hyvällä palkalla".
Hoitajien työssä kaikki ei ole loistavasti, tietenkään. Mutta olisi ihan oikeasti hyvä ymmärtää ja osata arvostaa niitä asioita jotka omassa työssä ovat hyvin: hoitajilla on vakaa työpaikka, ei merkittävää työttömyyden uhkaa. Erittäin hyvät lomaedut ja mediaanitason palkka. Kuntapuolella saa olla rauhassa saikulla tai hoitamassa sairasta lasta, ilman että täytyy pelätä että pomo hermostuu ja sua aletaan savustaa ulos (tämä on ihan todellisuutta yksityisellä puolella, siellä pitää olla skarppina ja tsempata ja ajatella sitä, millaisen kuvan työnantaja saa sinusta ja motivaatiostasi). Ylitöistä maksetaan reilu korvaus, samoin esim. illalla tehdystä työstä. Nämä nyt vain muutamia hyviä asioita mainitakseni. Sitten on vielä tietysti opiskeluaika, mahdollisuus keikkailla omalla alallla opiskelun aikana, opiskelupaikan saamisen vaativuus jne.
En oikein ymmärrä, miten hoitajan työ on NIIN arvokasta ja NIIN raskasta, että hoitajan pitää saada ihan kaikkea enemmän kuin muut.
En nyt jaksa muuhun kommentoida, mutta sen vain sanon, että ei se illalla tehdystä työstä saatava korvaus ole mikään reilu! Tai yövuorostakaan saatava.
Tässä se ahneus taas nähdään kun mikään ei riitä!Teillä on todella hyvät lisät monen muuhun alaan verrattuna .Tajuatko oikeasti millaista on muilla aloilla johon ehkä osa hoitajistakin on hakemassa?Tällä meidän alalla iltalisä18-24 1,30,yölisä 24-6 3,30,lauantai normipalkka klo koko päivän ,joulu-ja juhannusaatto normipalkka.,ei hälytyskorvauksia.Koskaan et voi olla varma saatko vapaapäiväsi pitää,jos joudut töihin,saat joskus ne tunnit vapaana.Tälläistä on muualla ja te kehtaatte valittaa teidän suorastaan ruhtinaallisista lisistä!
Niin että kun yksillä on huono tessi, niin kaikilla muillakin pitäisi olla? Just joo... oletko yhtään tietoinen, miten monella muulla alalla on reilusti paremmat lisät ja muut ehdot sovittuna kuin kvtessissa? Etpä taida olla, kun et niitä täällä itke.
Ja mikähän oli se sun ala? Ainahan sinäkin voit irtisanoutua ja vaihtaa alaa. Lähihoitajaksi opiskelee nopeasti ja töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla Euroopassa on hoitajapula. Suomessa tarvitaan 20 000 lisähoitajaa seuraavan 10 vuoden aikana. Norja, Ruotsi ja Tanska rekrytoivat Aasiasta hoitajia 1000 € paremmalla palkalla Suomen ohi. Myös Aasiassa tarvitaan omia hoitajia varsinkin nyt Korona-aikaan. Suomi on heikko vaihtoehto Eurooppaan tulevalle hoitajalle. He korkeintaan käyttävät Suomea sisääntulomaana Euroopan työmarkkinoille.
Muilla aloilla ei ole töitä. Kaupan alalta ja palvelualalta loppuu paljon työpaikkoja.
Älä valehtele.
Suomessa on avointen työpaikkojen huippuvuodet Kaikilla aloilla on työvoimapula joka estää yritysten kasvun. Katso EK suhdannebarometri.
Työvoimapula on vain osaavasta, halvasta ja hyvällä asenteella varustetusta työvoimasta. Eli hoitajat eivät täytä mitään näistä kriteereistä.
Kukaan Suomen kymmenistätuhansista hoitajista ei sinun mielestäsi käy hyvällä asenteella töissä? Törkeää ja ilkeää, miten viitsit valehdella ja puhua pahaa :(
Olen eri mutta mulla on paljon huonoja kokemuksia hoitajista, toki on siellä hyviäkin hoitajia ollu.
Monesti hoitajat on äkäisiä ja osalla hoitajista empatia täysin kadoksissa. Potilaana kun olin sairaalassa niin jos hoitaja oli hyvällä asenteella ja oli positiivinen niin se vaikutti myös minun positiivisesti, jos hoitaja oli joku päätä aukova kiukkupussi niin se vaikutti mun oloon negatiivisesti heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä hoitoalalta irtisanoutuvat eivät ehkä ota riittävästi huomioon, on kova kilpailu työpaikoista monilla muilla aloilla.
Esim. monilla akateemisilla aloilla ei makseta mitään ylityökorvauksia, normaalin työpäivän lisäksi pitää puurtaa ylimääräisiä tunteja korvauksetta. Itse olin takavuosina yliopistolla projektihommissa ja loppuaikoina työpäiväni alkoi klo 9 aamulla ja jatkui klo 22.30. asti illalla. Töistä lähtiessäni meinasin kaatua portaissa väsymyksestä. Mitään korvausta ylityöstä ei tullut, mutta pakko oli jaksaa cv:n ja suositusten takia ja jotta saisin sen seuraavan pätkän.
Tokihan sairaanhoitaja voi vaihtaa alaa, mutta samaa varmuutta työpaikan jatkuvuudesta ei monilla muilla aloilla ole. Monissa paikoissa on irtisanomiset ja jatkuvat YT:t ihan arkea. Ja siitä työpaikasta kilpaillaan pahimmillaan satojen muiden kans
Itse olen ylemm
än korkeakoulututkinnon suorittanut pätkätyöläinen ja jo työurani loppupäässä. Muutaman vuoden ehdin olla vakituisena kunnes isot säästöt ja organisaatiomuutokset iskivät ja oman alani paikka katosi. Sen jälkeen vaan uutta kursittautumista ja töiden hakemista ja toki pienemmällä palkalla. Palkkatasoni on tämänkertaisessa hommassa suurin piirtein sama hoitajilla. Ja pian tämäkin pätkä loppuu. Eli ei tämän ihan herkkua ole muuallakaan.Suuri syy sairaanhoitajien viihtymättömyyteen on palkan lisäksi varmasti myös sote-maailman vanhakantaisuus ja hierarkkisuus. Muualla ehkä osataan paremmin tehdä töitä tasa-arvoisena, tiimimäisesti ja luottaen työntekijän ammattitaitoon. Eikä niin, että joku esimies nipottamassa ja käskyttämässä selän takana. Näin olen ainakin ymmärtänyt kun olen eri alojen ihmisten kanssa keskustellut.
TÄMÄ. On vaikea tuntea sympatiaa hoitajia kohtaan, kun asenne on se, että "te kaikki muut teette jotain nippeli nappeli hommaa hyvällä palkalla".
Hoitajien työssä kaikki ei ole loistavasti, tietenkään. Mutta olisi ihan oikeasti hyvä ymmärtää ja osata arvostaa niitä asioita jotka omassa työssä ovat hyvin: hoitajilla on vakaa työpaikka, ei merkittävää työttömyyden uhkaa. Erittäin hyvät lomaedut ja mediaanitason palkka. Kuntapuolella saa olla rauhassa saikulla tai hoitamassa sairasta lasta, ilman että täytyy pelätä että pomo hermostuu ja sua aletaan savustaa ulos (tämä on ihan todellisuutta yksityisellä puolella, siellä pitää olla skarppina ja tsempata ja ajatella sitä, millaisen kuvan työnantaja saa sinusta ja motivaatiostasi). Ylitöistä maksetaan reilu korvaus, samoin esim. illalla tehdystä työstä. Nämä nyt vain muutamia hyviä asioita mainitakseni. Sitten on vielä tietysti opiskeluaika, mahdollisuus keikkailla omalla alallla opiskelun aikana, opiskelupaikan saamisen vaativuus jne.
En oikein ymmärrä, miten hoitajan työ on NIIN arvokasta ja NIIN raskasta, että hoitajan pitää saada ihan kaikkea enemmän kuin muut.
En nyt jaksa muuhun kommentoida, mutta sen vain sanon, että ei se illalla tehdystä työstä saatava korvaus ole mikään reilu! Tai yövuorostakaan saatava.
Tässä se ahneus taas nähdään kun mikään ei riitä!Teillä on todella hyvät lisät monen muuhun alaan verrattuna .Tajuatko oikeasti millaista on muilla aloilla johon ehkä osa hoitajistakin on hakemassa?Tällä meidän alalla iltalisä18-24 1,30,yölisä 24-6 3,30,lauantai normipalkka klo koko päivän ,joulu-ja juhannusaatto normipalkka.,ei hälytyskorvauksia.Koskaan et voi olla varma saatko vapaapäiväsi pitää,jos joudut töihin,saat joskus ne tunnit vapaana.Tälläistä on muualla ja te kehtaatte valittaa teidän suorastaan ruhtinaallisista lisistä!
Niin että kun yksillä on huono tessi, niin kaikilla muillakin pitäisi olla? Just joo... oletko yhtään tietoinen, miten monella muulla alalla on reilusti paremmat lisät ja muut ehdot sovittuna kuin kvtessissa? Etpä taida olla, kun et niitä täällä itke.
Ja mikähän oli se sun ala? Ainahan sinäkin voit irtisanoutua ja vaihtaa alaa. Lähihoitajaksi opiskelee nopeasti ja töitä riittää.
Kerro missä on paremmat lisät?
Eikös ollut joku suunnitelma, että opiskelijoille tulisi työssäoppimisjakso heinäkuuksi niin ei tarvitsisi palkkaa maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Eipä ole, älä valehtele. Kysyntää työvoimasta on rakentamisessa ja it-alalla. Joihin hoitajat eivät kelpaa.
"Työllisyyden kasvua ylläpitää rakentaminen, jossa henkilöstöodotukset ovat jatkaneet nousuaan. Sen sijaan palveluissa ja teollisuudessa henkilöstöodotukset tuleville kuukausille ovat heikentyneet. ... Palveluissa erot alatoimialojen välillä ovat yhä suuria. Erityisesti matkailu- ja ravintola-ala on suurissa vaikeuksissa. Alan suhdannetilanne kääntyi uudelleen selvään laskuun joulun alla asetettujen rajoitustoimien seurauksena. Tieto- ja viestintäpalveluiden puolella suhdannetilanne on kohentunut tasaisesti kevään 2020 koronashokin jälkeen. Tässä suhteessa korona on kohdellut eri toimialoja ja yrityksiä hyvin eri tavalla.
Ja vain osaavaa työvoimaa halutaan, ja hoitajat eivät ole ammattitaitoista työvoimaa rakentamiseen ja it-alalle, joten eivät kelpaa:
"Tuotannon ja myynnin kannalta suurimpana ongelmana yrityskentässä nähdään yhä ammattitaitoisen työvoiman saatavuus. "
Monsteri: Nyt 39 659 avointa työpaikkaa Monsterissa
Duunitori: Yli 20 000 työpaikkaa odottaa hakemustasi Duunitorilla.
Te-palvelut: Avoimet työpaikat 42 145
TEM: Uusia avoimia työpaikkoja helmikuun aikana yhteensä 122 400
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ylemm
rahaa ei ole ja velkarahalla vieläkin parempien etujen maksaminen hoitajille on kestämätöntä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Olen eri mutta mulla on paljon huonoja kokemuksia hoitajista, toki on siellä hyviäkin hoitajia ollu.
Monesti hoitajat on äkäisiä ja osalla hoitajista empatia täysin kadoksissa. Potilaana kun olin sairaalassa niin jos hoitaja oli hyvällä asenteella ja oli positiivinen niin se vaikutti myös minun positiivisesti, jos hoitaja oli joku päätä aukova kiukkupussi niin se vaikutti mun oloon negatiivisesti heti.
Jos on jatkuva kiire ja pieni palkka niin ei jaksa koko aikaa hymyillä joka potilaalle vaikka haluaisi. On myös omasta asenteestasi kiinni miten juuri sinua kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Eipä ole, älä valehtele. Kysyntää työvoimasta on rakentamisessa ja it-alalla. Joihin hoitajat eivät kelpaa.
"Työllisyyden kasvua ylläpitää rakentaminen, jossa henkilöstöodotukset ovat jatkaneet nousuaan. Sen sijaan palveluissa ja teollisuudessa henkilöstöodotukset tuleville kuukausille ovat heikentyneet. ... Palveluissa erot alatoimialojen välillä ovat yhä suuria. Erityisesti matkailu- ja ravintola-ala on suurissa vaikeuksissa. Alan suhdannetilanne kääntyi uudelleen selvään laskuun joulun alla asetettujen rajoitustoimien seurauksena. Tieto- ja viestintäpalveluiden puolella suhdannetilanne on kohentunut tasaisesti kevään 2020 koronashokin jälkeen. Tässä suhteessa korona on kohdellut eri toimialoja ja yrityksiä hyvin eri tavalla.
Ja vain osaavaa työvoimaa halutaan, ja hoitajat eivät ole ammattitaitoista työvoimaa rakentamiseen ja it-alalle, joten eivät kelpaa:
"Tuotannon ja myynnin kannalta suurimpana ongelmana yrityskentässä nähdään yhä ammattitaitoisen työvoiman saatavuus. "
Monsteri: Nyt 39 659 avointa työpaikkaa Monsterissa
Duunitori: Yli 20 000 työpaikkaa odottaa hakemustasi Duunitorilla.
Te-palvelut: Avoimet työpaikat 42 145
TEM: Uusia avoimia työpaikkoja helmikuun aikana yhteensä 122 400
Työttömiä on 500 000. Osa on palkkatukitöissä, työkokeiluissa ja kursseilla niin siksi tilasto näyttää vain 200 000 työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan sairaanhoitaja voi vaihtaa alaa, mutta samaa varmuutta työpaikan jatkuvuudesta ei monilla muilla aloilla ole. Monissa paikoissa on irtisanomiset ja jatkuvat YT:t ihan arkea. Ja siitä työpaikasta kilpaillaan pahimmillaan satojen muiden kanssa.
Itse olen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut pätkätyöläinen ja jo työurani loppupäässä. Muutaman vuoden ehdin olla vakituisena kunnes isot säästöt ja organisaatiomuutokset iskivät ja oman alani paikka katosi. Sen jälkeen vaan uutta kursittautumista ja töiden hakemista ja toki pienemmällä palkalla. Palkkatasoni on tämänkertaisessa hommassa suurin piirtein sama hoitajilla. Ja pian tämäkin pätkä loppuu. Eli ei tämän ihan herkkua ole muuallakaan.
Suuri syy sairaanhoitajien viihtymättömyyteen on palkan lisäksi varmasti myös sote-maailman vanhakantaisuus ja hierarkkisuus. Muualla ehkä osataan paremmin tehdä töitä tasa-arvoisena, tiimimäisesti ja luottaen työntekijän ammattitaitoon. Eikä niin, että joku esimies nipottamassa ja käskyttämässä selän takana. Näin olen ainakin ymmärtänyt kun olen eri alojen ihmisten kanssa keskustellut.
Jätit sitten huomioimatta käytännössä kokonaan kommentoijan ytimen. Hoitoalalla on ongelmia, mutta myös ihan järkyttävän monia asia niin, niin paljon paremmin kuin useissa keskivertopaikoissa muualla. Silti valitetaan, että lisää lisää lisää. Että vain hoitajilla on vaikeaa ja kenelläkään ei saa mennä paremmin.
Jätin ihan tahallaan huomiotta, kyllä, ihan kuten sanoin. En jaksa samoja asioita vääntää aina uudestaan ja uudestaan. Noista on jo paljon puhuttu, ja olen itsekin ottanut jo kantaa niin tässä kuin muissakin ketjuissa ja niin on tehnyt moni muukin. Itsensä toistaminen kymmeniä kertoja on puuduttavaa. Jokainen voi selata tätäkin ketjua taaksepäin halutessaan ja lukea niitä vanhempia viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat ovat unohtaneet, että aika monet työt ovat nykypäivänä kuormittavia ja vaativia, kun kaikkea pitää osata ja kaikkeen pitää venyä. Esim. itse akateemisesti koulutettu saan nippanappa 3000e palkkaa, ja työ sellaista mikä vaatii useampien ohjelmien sujuvaa osaamista ja osaamisen jatkuvaa päivittämistä. Samalla pitäisi olla luova, kehittää toimintaa, markkinoida, verkostoitua jne. Sairaanhoitajilla kuitenkin työn sisältö on aika säännönmukaista, eikä vaadi suuria älyllisiä ponnisteluja kun työn kerran oppii.
Miksi te jatkatte tämän jankkaamista. Jokaisessa ammatissa on erilaiset vastuut.
Koska se vastuu painaa. Erilaiset vastuut painaa eri tavalla. Ja vastuu toisen ihmisen terveydestä, hyvinvoinnista ja hengestä on paljon painavampi kuin esim rahasta. Varsinkin silloin jos ja kun on kyse ihmisistä, jotka eivät ole terveitä ja niiden omien tekojen ja ratkaisujen merkitys korostuu merkittävästi.
Toisaalta, hoitoalallakin on todella paljon erilaisia työtehtäviä, eikä niissä kaikissa ole läsnä tätä samaa välitöntä vastuuta toisen hengestä ja terveydestä yhtä vakavana. Silti korotuksia halutaan ihan kaikille. Annettaisiin mieluummin lisinä tehtävän vaativuuden ja vastuullisuuden mukaan. On myös monia tehtäviä, joissa periaatteessa on vastuu, mutta käytännössä on erittäin epätodennäköistä tehdä vahinkoa, ellei sitä tee jotenkin tahallaan.
Totta. Suomen palkkausjärjestelmä on turhan kankea, pitäisi olla enemmän mahdollista maksaa loistavalle työntekijälle hyvät lisät. Saa nähdä muuttuuko tämä ikinä...
Vierailija kirjoitti:
Irtisanottujen hoitajien tilalle on tulossa uusia työntekijöitä tekemään nykyisten hoitajien työt. Hoitajat luulevat jostain syystä että he ovat korvaamattomia vaikka näin se ei ole vaan aina löytyy uusia tekijöitä tilalle ja tämä pätee joka alaan.
Hoitajilla on palkka hyvä ja yli 3000e/kk palkkoihin ei pääse edes puolet työväestöstä.
Miksi sitten niin moni keskeyttää opinnot? Moni lopettaa jo muutaman vuoden alalla oltuaan? Miksi nytkään ei saada avoinna olevia paikkoja täytettyä? Kerro mistä ne muut tulevat tilalle? Mistä tulevat tilalle hetkessä koulutuksen ja rekisteröinnin vaativalle alalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Tämä sinun kirjoitus oli osoitus "hyvästä asenteesta"?
Kiitos, Sinä et pääse meille töihin. Ehkä joku muu ottaa.
t. Pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen justiinsa tässä ketjussa todettiin, että ei olla potilaista henkilökohtaisesti vastuussa, kun kritisoitiin että miten kehtaatte jättää potilaat pulaan. Nyt taas ollaan vastuussa kun se sopii omaan viestintään.
Vastuussa hoitaja on silloin, kun on itse työvuorossa. Eli siinä hoitotilanteessa on vastuussa, kyllä. Mutta eihän hoitaja tietenkään vapaa-ajallaan tai työn ulkopuolella ole vastuussa niistä asiakkaista tai potilaista! Hölmöä edes kuvitella tuollaista.
Työnantaja taas on vastuussa siitä, että työntekijöitä on riittävästi tekemään ne tarvittavat työt. Ja tietysti että työntekijät ovat riittävän päteviä työtehtäviinsä jne.
Mitenkähän nuori sä oikein olet, kun et näitä asioita ja vastuita toisistaan erota?
Miksi sitten kauppiaan ei tarvitse maksaa työttömille hyllyttämisestä palkkaa ja saa repiä voitot.
Hyvä, että opiskelijat ei saa noita töitä, kun he vaativat palkkaa.