Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palaudutteko te työssäkäyvät vanhemmat oikeasti viikonloppuna?

Vierailija
19.04.2022 |

Itse nimittäin en palaudu. Perjantaina töiden jälkeen käyn kaupassa, teen äkkiä ruoan lapsille ja sitten makaan koomassa sohvalla siihen asti että siirryn sänkyyn. Lauantaina nukun koomassa klo 13-14 asti, teen ruoan lapsille ja kaadun sohvalle. Kooma jatkuu iltaan asti kunnes teen taas vähän ruokaa ja siirryn sohvalta nukkumaan. Sunnuntaina on pahin väsymys ohi, ja puolenpäivän jälkeen teen ruoan, vien edellisviikon pyykit pyykkituvalle, tiskaan tiskit ja imuroin. Sitten vähän taas ruokaa ja sänkyyn. Eipä lapsetkaan jaksa tuon enempää. Makaavat sisällä, tuijottavat peliä ja puhelinta ja syövät karkkia.

Kommentit (409)

Vierailija
101/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, mutta viikonloppuni ovat hyvin samanlaisia kuin aloittajalla. Olen suht terve ja normaalipainoinen 59- vuotias nainen. Kaikki vapaa-aika menee työstä toipumiseen. Olen kirjastonhoitaja. Ilman eläkeläismiestäni ei kotihommat sujuisi. Vuorotyö ja yksintyöskentely vie mehut. Vaihto iltavuorosta aamuun on murhaa.

Mikä ihmeen vuorotyö? Eihän ne kirjastonhoitajat ole töissä edes aamuvarhaisella saati myöhään illalla. Et tiedä oikeasta vuorotyöstä mitään

Vierailija
102/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se väsyttää kun ette tee töiden lisäksi mitään muuta ku löhöätte. Kroppa ja mielihän siinä rapistuu. Ja vaikka kuinka olisi fyysinen työ niin se ei mene kuntoilusta. Liikkukaa, menkää ulos raittiiseen ilmaan. Ruoka-asiat kuntoon. Harrastukset voivat olla vaikka jotain pientä kotona tehtävää. Jos työ tympii niin uusien tuulien etsintään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin äideillä ja isillä on kummallinen kuvitelma, että lastenhoidon ja omat kotityöt voi ulkoistaa ilmaiseksi omille vanhemmille ja appivanhemmille. Kannattaa opetella sanomaan EI!

Ja joillakin tilanne on toisinpäin. Vanhemmat, appivanhemmat ja muut sukulaiset yrittävät passuuttaa aikuisia lapsiaan jatkuvalla työleirillä ja loputtomilla kotitöillä. Nykyään perheet perustetaan myöhemmin kuin ennen. Monilla noin 50-vuotiailla vanhemmilla on alaikäisiä lapsia kotona. Siinä ei enää ehdi omia vanhempia ja appivanhempia auttamaan, kun itsellä on kotona kädet täynnä töitä.

Ihmettelen, miksi 1940- ja 1950-luvulla syntyneet ikäluokat eivät halua ostaa isollakaan palkalla, eläkkeellä ja varallisuudella mitään maksullista työtä ja palvelua kotiin? He ovat ahneita, nuukia ja kitsaita. Joillakin eläkeläisillä ja vanhuksilla on kummallinen kuvitelma, että omat kotityöt, asioinnit ja remontit voi ulkoistaa ilmaiseksi aikuisille lapsille.

Ei ole realistista, että aikuisten lasten, miniöitten ja vävyjen pitäisi ajella jopa toiselta puolelta Suomea siivoamassa, tekemässä kauppaostoksia, leikkaamassa nurmikkoa, tekemässä lumitöitä, pesemässä ikkunoita ja saunaa, pilkkomassa polttopuita, kuljettamassa lääkäriin, apteekkiin ja milloin mihinkin.

Miksi lähisukulaisia käytetään härskisti hyväksi? Miksi ihmiset eivät halua, osaa tai uskalla sanoa sukulaisilleen vastaan?

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tytär kuskaa lapsiaan joka perjantai isovanhemmalle hoitoon??? Opettele laittamaan aikuiselle lapsellesi rajat! Seuraavana perjantaina lähdet hyvissä ajoin pois kotoa, suljet puhelimesi ja laitat kotisi ovet lukkoon. Tytär oppii, kun toistat tämän muutaman kerran.

Kun tytär soittelee ja viestittelee tarvitsevansa taas lastenhoitajaa viikonlopuksi, niin vastaat joka kerta EI KÄY! Ja tee vaikka lastensuojeluilmoituksen sosiaalitoimen päivystykseen, jos muu ei auta!

Kotiäitinä en jaksa ymmärtää uusavuttomia, uushaluttomia, laiskoja ja mukavuudenhaluisia pienten lasten ja koululaisten vanhempia, jotka hoidattavat lapsiaan jatkuvasti mummoloissa ja muilla sukulaisilla. Lapsen äidillä ja isällä on elämänhallinta pahasti hukassa, jos lapset kuljetetaan viikonloppuisin ja päivähoidon ja koulun lomilla mummolaan ja sukulaisille hoitoon! Miksi nämä äidit ja isät eivät vietä vapaa-aikaansa omien lastensa kanssa???

Me emme pyydä sukulaisilta ja isovanhemmilta koskaan mitään apua lastenhoitoon tai kotitöihin. Me hoidamme omat lapsemme ihan itse ja teemme kaikki kotityömme ihan itse. Oma apu on paras apu! Lastenhoito ja lastenkasvatus kuuluu lapsen äidille ja isälle - EI suinkaan isovanhemmille!

Vierailija kirjoitti:

Tytär tuo lapset joka perjantai viikonloppu hoitoon joten en palaudu ikinä t. Mummu 52 v

Vierailija
104/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautuminen riippuu työpaikasta. Aiemmin jaksoin harrastaa, mutta tämä nykyinen työ imee kaikki mehut. Työtä on liikaa, palkkaus on huono ja oma esimies ei osaa johtaa. Nykyään en palaudu viikonloppuisinkaan, vaikka taaperoaika onkin jo ohitettu.

Vierailija
105/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tytär kuskaa lapsiaan joka perjantai isovanhemmalle hoitoon??? Opettele laittamaan aikuiselle lapsellesi rajat! Seuraavana perjantaina lähdet hyvissä ajoin pois kotoa, suljet puhelimesi ja laitat kotisi ovet lukkoon. Tytär oppii, kun toistat tämän muutaman kerran.

Kun tytär soittelee ja viestittelee tarvitsevansa taas lastenhoitajaa viikonlopuksi, niin vastaat joka kerta EI KÄY! Ja tee vaikka lastensuojeluilmoituksen sosiaalitoimen päivystykseen, jos muu ei auta!

Kotiäitinä en jaksa ymmärtää uusavuttomia, uushaluttomia, laiskoja ja mukavuudenhaluisia pienten lasten ja koululaisten vanhempia, jotka hoidattavat lapsiaan jatkuvasti mummoloissa ja muilla sukulaisilla. Lapsen äidillä ja isällä on elämänhallinta pahasti hukassa, jos lapset kuljetetaan viikonloppuisin ja päivähoidon ja koulun lomilla mummolaan ja sukulaisille hoitoon! Miksi nämä äidit ja isät eivät vietä vapaa-aikaansa omien lastensa kanssa???

Me emme pyydä sukulaisilta ja isovanhemmilta koskaan mitään apua lastenhoitoon tai kotitöihin. Me hoidamme omat lapsemme ihan itse ja teemme kaikki kotityömme ihan itse. Oma apu on paras apu! Lastenhoito ja lastenkasvatus kuuluu lapsen äidille ja isälle - EI suinkaan isovanhemmille!

Vierailija kirjoitti:

Tytär tuo lapset joka perjantai viikonloppu hoitoon joten en palaudu ikinä t. Mummu 52 v

Surullista jos teillä isovanhemmat eivät halua viettää aikaa lastenlasten kanssa.

Vierailija
106/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin työnteko on ikävää, raskasta, kuluttavaa, kuormittavaa ja stressaavaa.

About 90 % inhoa omaa työtänsä.

2022 tästä oli tutkimuskin.

Lomia on aivan liian vähän.

Jos löytää kiva työn, siitä kannattaa pitää kiinni.

Olen ollut 15 eri työssä, niistä vain pari oli ok paikkoja. Huono johtaminen pilaa työn imun.

Vierailija
107/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittauta kilpirauhasarvot, rauta-arvot ja tarkistuta, ettei ole keliakia.

Vierailija
108/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista jos teillä isovanhemmat eivät halua viettää aikaa lastenlasten kanssa.

Tuollahan ne omia vanhempiaan hyväksikäyttävät perustelevat toimintaansa, kun lapsenlapset viedään jatkuvasti hoidettavaksi mummolaan. Melko läpinäkyvää.

Vierailija
109/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan ne omia vanhempiaan hyväksikäyttävät perustelevat toimintaansa, kun lapsenlapset viedään jatkuvasti hoidettavaksi mummolaan. Melko läpinäkyvää.

Etkö oikeasti ole kuullut isovanhemmista jotka haluavat olla lastenlasten kanssa?

Vierailija
110/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä suostut tuollaiseen? Voi lapsia mummi ottaa silloin tällöin ottaa hoitoon, mutta miksi joka viikonloppu?  Mikä tähän on syy?  Kyllä jokaisen pitäisi itse hoitaa omat lapsensa, sinä olet jo omat lapsesi hoitanut aikoinaan.  Ymmärrän tuon jos lapsesi perheessä on pahoja ongelmia tms,  mutta muuten kuulostaa mummin hyväksikäytöltä. Tuo kierre pitäisi katkaista ja sanoa tyttärelle että nyt minä  tarvitsen omaa aikaa ja omaa elämää ja enkä jaksa enää.  Jos se johtaa välien rikkoutumiseen, niin se ei ole mummin vika vaan tyttären pitää ymmärtää.

Vierailija
111/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaudun! Arkena teen etätöitä ja lapset 2 ja 4v kotona (miehen kanssa pallotellaan, niin ettei lapsia tarvitse laittaa päiväkotiin). Niin aivan ihanaa kun viikonloppuna voi keskittyä vain lapsiin ja puuhata heidän kanssaan kaikkea ilman, että kyttää puhelinta

Vierailija
112/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö oikeasti ole kuullut isovanhemmista jotka haluavat olla lastenlasten kanssa?

Tai lapsista, jotka haluavat olla isovanhempiensa kanssa?

Vierailija
113/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Teen usein viikonloppuisin töitä ja vapaapäivät ovat arkena. Silloin jatkuu sama kuskirumba kuin arkena muutenkin. Ja monet muut hoidettavat asiat kasautuu niihin arki"vapaisiin". Eli oikeasti aikaa levätä ei ole ikinä. Ja jos on, siihen koittaa änkeä niitä juttuja, joista haaveilee, kun ei ole aikaa omille harrastuksille. Ei siis ihme, että uuvuttaa.

Vierailija
114/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yh ja herään joka arki aauu 6.00, illalla meen 21.00 nukkumaan niin jaksaa paremmin.

Viikonloppuisin nukkua saa max 8.00. Ja kyllä palaudun iha hyvin. Lapsien kanssa liikutaan arkisinkin, käydään leikkipuistoissa ja itse siellä myös touhuan mukana.

Käydään lasten kanssa myös jumpassa, jotta saan itsekin vähän enemmän liikuntaa. Ei oo tukiverkkoa mihin viedä lapsia.

En voisi kuvitella että makasin sohvalla koko päivän. Sitä nukkuu paremmin kun ulkoilee ja liikkuu ja sitä myöden myös pirteämpi

Vierailija
115/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noissa ns. ruuhkavuosissa oikein voi palautua kun pitää luoda uraa, kasvattaa lapsia, maksaa asuntovelkaa, hoitaa nuukahtanutta seksielämää/parisuhdetta jne. Revi sitten jostain aikaa itsellesi! Sitä aikaa nimittäin on sellaisessa tilanteessa älyttömän vähän. Ja kaiken keskellä, tulee yhtä sun muuta ongelmaa. Vanhemmat vanhenevat ja tarvitsevat sinua, parisuhde saattaa rakoilla ja joillekin tulee ero, lapset kriiseilee ja lintsaa koulusta ja on teinirakkausmurheita ja alkoholikokeiluja jne. 

Joo, en palaudu, en ole palautunut moneen vuoteen. Ehkä sitten kun olen eläkkeella alan palautua. 

Vierailija
116/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin edes ne viikonloput vapaita, mutta jos on viikossa (lapsiperhe) vaikka tiistai ja perjantai vapaa, niin eipä siinä paljoa palaudu.

Vierailija
117/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että väsyy,minäkin joskus toisessa ammatissani maikkana. Jätin sen homman 52v ja nyt olen tehnyt tätä toista ja nyt jaksan vaikka mitä. Työmatka väheni 50km reiluun 10,millä on iso vaikutus,tuli tunteja omalle elämälle reilusti.Enää ei ole tenttipinoja odottamassa ym,vaan työpäivä päättyy klo 16 oikeasti. Suosittelen miettimään

Vierailija
118/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaudun hyvin viikonlopun aikana työviikosta, ja sitten puolestaan työviikon aikana viikonlopusta. Molempia aina odotan kovin, viihdyn töissä ja viihdyn perheen kanssa - vaikka molemmissa on ne rankat puolensa.

Vierailija
119/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli tänään paras otsikko aikoihin "nykyajan tragedia on että ihmiset palavat loppuu tehdessään jotain millä ei alunperinkään ollut mitään merkitystä". Jokaisella yrityksellä on hieno missio ja visio, ja me pienet ihmiset sitten puurretaan itsemme uupumukseen asti. Kyllä tämä itselle ainakin kolahti, olen esim työskennellyt merilogistiikan parissa hulluja ylitöitä tehden että kaikki kausikrääsä saadaan Euroopaan ja samat kamat sitten jätteenä Afrikkaan. Toki siellä kulkee lääkkeitä ja tarvittavaa, mutta suurin osa kulutuksesta on turhaa joka ylittää maapallon kantokykyä jatkuvasti. Myöskään muista töistä en löydä sitä oikeasti merkityksellistä---toki pitää tehdä että lapset tarvitsemansa ja itse ei näännä eläkkeellä nälkään.

Itse työskentelen tutkimuksen parissa ja koen kyllä merkityksellisenä. Tutkimusorganisaatioiden visio kuitenkin tähtää yleensä ynpäristön ja elinolojen parantamiseen.

Vierailija
120/409 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat olla uupunut