Nytkö ne kuukautiset on loppumassa?
Tänään on kp 31 ja menkkoja ei näy, ei kuulu. Tähän asti kierto ollut kellontarkka, ja menkat on aina alkaneet kp 28. Silloin kun niiden olisi pitänyt alkaa, tuli vain pieni räkäisy verta, sen verran kuitenkin että laitoin yöksi tamponin. Aamulla tamponi oli kuitenkin ihan kuiva, eikä vuotoa ole sen jälkeen näkynyt. Vaihdevuosioireita on toki ollut jo pari kolme vuotta muuten.
En ole raskaana. Minut on steriloitu jo kymmenen vuotta sitten, eikä seksiäkään viime kuussa paljoa harrastettu.
Mietin vain että voiko kuukautiset yhtäkkiä vain jäädä väliin, ilman että kierto ensiksi heittelee.
N45
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Voi jäädä väliin tai kierto pitenee tai lyhenee normaalista vaihdevuosissa. Minulla vieläkin tulee kuukautiset ja kierto heittelee ja karmeat PMS oireet niiden yhteydessä, vaikka olen 52 v. Eikö ne koskaan lopu!!
Minäkin oletin että kierto alkaa ensiksi olla epäsäännöllinen, eikä niin että yhtäkkiä vain menkat jäävät välistä. Tämä on oikeasti ensimmäinen kerta ikinä, kun menkat ei vain tule ajallaan (lukuunottamatta niitä kertoja kun olen ollut raskaana).
Aloittaja
Itselläni kierto heitteli: menkat saattoivat jäädä väliin kokonaan, ja sitten ne tulivatkin kahden viikon välein. Viime vuonna menkat tulivat kaksi kertaa, viimeksi elokuussa. Sittemmin ei ole näkynyt. Olen nyt 52.
Kai ne voi tehdä mitä vaan. Itselläni oli yhtäkkiä pari viikkoa väliä, sitten yhtäkkiä jonkunen kuukausi väliä. Sitten lopulta oli poissa yli vuoden, kunnes taas oli hirvittävä vuoto. Luin että olisi kai pitänyt mennä lääkäriin jos alkaa uudestaan noin pitkän ajan jälkeen, mutta ei tullut käytyä. Nyt on taas mennyt yli puoli vuotta edellisistä.
Kohtalon ivaa nyt kerrassaan. Kävin vessassa ja pyyhkiessä näkyi taas verta. Eli epäsäännölliseksi ollaan näköjään menossa. Terve vain, vaihdevuodet…
Aloittaja.
Ketään ei varmaan kiinnosta, mutta taas tulikin vain yksi tuhru.
Aloittaja.
Mulla oli 3kk pois ja sitten hana aukesi. Se kesto ja vuodon määrä oli kauhea. Sain gyneltä lääkekuurin joka lopetti vuodon. Sitten aloitan minipillerit. En kestä vuotoja enää yhtään. Sterilisaatio tehty.
Mulla jäi just yhdet taas vaihteeksi välistä, ikää 43 ja vuotopäivien määrä vähentynyt 6-7 päivästä 2-3päivään ja niistäkin oikeestaan yhtenä päivänä varsinaista vuotoa.
Aika pitkälle olet päässyt ilman, että kierto on alkanut yhtään heitellä. Mulla tuo alkoi jo ennen 40 ikävuotta ja edelleen menkat tulee kuukausittain (ikää tänä vuonna 47 ja hain jo e-pillerit itselleni, että saisin runsaat menkat edes vähän kuriin). Alkuun mullakin heitteli kierto suuntaan sekä toiseen, sitten alkoi asteittain lyhentyä ja säännöllistyä (aiemmin oli epäsäännöllinen 30-35 pv kierto, nyt on n. 25-26 pv kierto). Lyhin kierto ollut 28 pv, pisin 50.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle olet päässyt ilman, että kierto on alkanut yhtään heitellä. Mulla tuo alkoi jo ennen 40 ikävuotta ja edelleen menkat tulee kuukausittain (ikää tänä vuonna 47 ja hain jo e-pillerit itselleni, että saisin runsaat menkat edes vähän kuriin). Alkuun mullakin heitteli kierto suuntaan sekä toiseen, sitten alkoi asteittain lyhentyä ja säännöllistyä (aiemmin oli epäsäännöllinen 30-35 pv kierto, nyt on n. 25-26 pv kierto). Lyhin kierto ollut 28 pv, pisin 50.
Lyhin kierto siis 22 pv
Viimesiten ja toiseksi viimeisten välillä oli lähes puoli vuotta. Sitä ennen melko säännölliset. En ole jäänyt kaipaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, että jo alle 40-vuotiaana kierto alkaa heitellä.
Varmaan vaan ap kyseessä on ns. tiputteluvuoto ennen kuukautisia, joka yleistyy vaihdevuosien lähetessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jäädä väliin tai kierto pitenee tai lyhenee normaalista vaihdevuosissa. Minulla vieläkin tulee kuukautiset ja kierto heittelee ja karmeat PMS oireet niiden yhteydessä, vaikka olen 52 v. Eikö ne koskaan lopu!!
Minäkin oletin että kierto alkaa ensiksi olla epäsäännöllinen, eikä niin että yhtäkkiä vain menkat jäävät välistä. Tämä on oikeasti ensimmäinen kerta ikinä, kun menkat ei vain tule ajallaan (lukuunottamatta niitä kertoja kun olen ollut raskaana).
Aloittaja
En nyt kyllä ymmärrä tätä viestiä. Sitä epäsäännöllisyyttähän se juuri on, että eivät tule ajallaan.
Minä olen 49, ja puoli vuotta sitten alkoi epäsäännöllisyys, juuri noin, että aiemmin täysin säännölliset kuukautiset eivät tulleetkaan ajallaan. Sen jälkeen on ollut pari ylipitkää kiertoa, välissä parit ihan normaalit kierrot. Ja tätä voi ilmeisesti jatkua vuosia. Verenvuoto lisääntyi myös, eli elämäni ensimmäiset vahingot kuukautisten kanssa on nyt myös koettu.
Tuskinpa ne ovat vielä tuohon loppumassa, Ap. Se, että kierto on täsmälleen päivän päälle (niin kuin sinulla on ollut) on oikeasti harvinaista. Ota nyt rennosti - ikä voi hyvinkin aiheuttaa vähän tai enemmänkin heittoa, se on normaalia, vaikka voikin tuntua ärsyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, että jo alle 40-vuotiaana kierto alkaa heitellä.
Ei se varmasti olekaan kovin tavallista, mutta mulle sanoi naistentautien osaston gyne, että "ei ole ihan tavatonta, että mun iässä tulee kiertohäiriöitä". Ikää oli tuolloin ehkä 37 tai 38. Jouduin siis sairaalaan "keskenmenoepäilynä" (en ollut raskaana, ei ollut keskenmeno vaan joku kiertohäiriö). Yleisimmin toki alkaa vasta 40 ikävuoden välein. Ja osalla ei kierto heittele ikinä vaan sitten jossain vaiheessa kuukautiset jää pois kerrasta.
-9
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kierto heitteli: menkat saattoivat jäädä väliin kokonaan, ja sitten ne tulivatkin kahden viikon välein. Viime vuonna menkat tulivat kaksi kertaa, viimeksi elokuussa. Sittemmin ei ole näkynyt. Olen nyt 52.
Mulla on ollut tuota heittelyä vuoden verran.
Kauanko sulla kesti tuota, kauanko meni siihen että alkoi olla todella harvoin?
-toiveikas 42v
Täytän parin kuukauden kuluttua 58 vuotta. Kiertoni alkoi harventua ja niukentua pari vuotta sitten, ja ehdin jo tottua kolmen kuukauden välein tuleviin kuukautisiin. Luulin niiden jo loppuneen viime syksynä, mutta tässä sitä taas ollaan - ihan normaalit kuukautiset menossa nyt neljättä päivää. Onneksi mitään vaihdevuosioireita ei ole ollut.