No niin, opettajat: kohta alkaa koulut ja työt. Miltä tuntuu?
Loma loppuu ja arki palaa vauhdilla. Luulisin, että osalle on mieluista aloittaa taas työt, mutta osa kärvistelee, kun palautuminen on kesken.
Kommentit (21)
Ihan hyvillä mielin. Pääsen tuttuun kouluun koko lukuvuodeksi. Työmatka ihanan lyhyt, 1,5 kilsaa.
Odottelen vähän jo töiden alkua, mutta onhan tässä vielä lomaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnustan, etten ole lainkaan valmis töiden alkamiseen. Panikoin jo nyt vaikka vielä on lomaa jäljellä.
Myös minä olen niin järkyttävän kuormittunut ja uupunut etten varmasti tule kestämään ensimmäistäkään viikkoa ilman että haen uupumuslomaa! Joudunhan opettamaan 2 tuntia päivässä!!!
- luokanope 40v
Aivan perseestä. Ei pätkääkään huvita.
Siis neljä viikkoa vielä lomaa jäljellä, saman verran kuin suurimmalla osalla koko kesässä!
Jännitän kuinka omat lapset sopeutuu taas arkeen. Koululainen on koko kesän nukkunut pitkään, kohta joutuu taas omatoimisesti heräämään kouluun. Päiväkotilaisen päivärytmi ei ole kesällä muuttunut, kun se on aamunvirkku, mutta se on ihan hirveän tiukasti nyt äitissä kiinni.
Itse kyllä pärjään. Ensimmäistä kertaa vakipaikka ja jo toinen vuosi alkaa, niin tiedän suurinpiirtein mitä odottaa.
Eikös se ole niin, että opettajien "työt" alkaisi jo elokuun alusta, onhan sitä järjesteltäviä asioita ja suunnitteluakin tehtävä? Tosiasiassa, opettajat aloittavat työt päivää ennen koulujen alkua ja tekevät sitten kouluaikana sen, mikä pitäisi olla jo valmiiksi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Siis neljä viikkoa vielä lomaa jäljellä, saman verran kuin suurimmalla osalla koko kesässä!
Opettajan työ alkaa vesoilla eli lomaa on kolme viikkoa. Tai siis opetuksen keskeytystä. Suurin osa kyllä valmistelee jo opetusta elokuun alussa. Itse tein sen jo kesäkuun alussa, kun järjestin viikon verran työtilaani kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeita oppilaita ja heidän vielä hankalampia vanhempia?
Kun olin peruskoulussa, eräs opettaja valitti, kuinka hän joutuu läpi koko koulun kesäloman tekemään niitä koulun juttuja. No, hyvin oli siitä huolimatta ollut aikaa reissata sillä kananmunan muotoisella, valkoisella Toyota Liteacella ympäri Eurooppaa, että oli sitten syksyllä esitellä valokuvia lomareissultaan. Äijä oli ottanut yhden kuvan silleen, että näkyi jonkun ilotalon punainen kyltti kuvan oikeassa reunassa. Ai saakeli.
Tää sama opettaja oli sitten myöhemmin mun nuorimman pikkuveljen luokan opettaja. Auto oli vaihtunut mopoon, jolla tämä sitten ajoi selkä ja käsivarret suorina, naamalla sellainen vakava ilme joko v...tuksesta tai muusta negatiivisesta paskasta johtuen. Oli koomisen näköinen.
Lahti tuottaa. Siellä on asunut aina ihan outoa porukkaa. Ja jos joku on tullut Lahteen Nastolan kautta, niin sen kyllä henkilöstä huomaa. Nastola kanssa tuottaa. Ihan ihme porukkaa.
Saako kommentoida vaikka en ole opettaja? Viimeisiä lomapäiviä viedään ja ahdistaa isosti. Inhoan työtäni, pelkästään työympäristö on vähintään yhtä karsea kuin koulut, vertaisin oikeastaan huonosti johdettuun lastentarhaan 🙄 Olin pari vuotta työttömänä ja tämä on ainoa mitä on ollut tarjolla. Kuukauden ja kahden kuukauden pätkissä 🥹 Pieni palkka, fyysinen työ, vuorotyö, työkavereissa ihan liikaa muualta tulleita. Ei ole sen arvoista. Jos tulisin toimeen omillaan en jatkaisi hetkeäkään kyseisessä työssä.
Monet opettajat kyllä keräävät kesänkin opetusmateriaalia. Matkoilta niitä raahavat erityisesti kielten opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole niin, että opettajien "työt" alkaisi jo elokuun alusta, onhan sitä järjesteltäviä asioita ja suunnitteluakin tehtävä? Tosiasiassa, opettajat aloittavat työt päivää ennen koulujen alkua ja tekevät sitten kouluaikana sen, mikä pitäisi olla jo valmiiksi tehty.
Jaa-a, no minä olen jo suunnittelutöitä tehnyt kun loppulomalla vielä pari reissua edessä enkä silloin ehdi. Ei niitä tunteja suunnittelematta pidetä ja heti ne alkaa kun koulut käynnistyy. Ne pari päivää ennen oppilaita on varattu turhanpäiväiselle kokoustamiselle, jolloin ei myöskään ehdi suunnittelemaan mitään.
Minä koitan parhaani mukaan olla ajattelematta asiaa vielä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin opetus alkaa, on vesopäiviä. Ja kyllä suurin osa tutkii jo lukujärjestyksensä ja miettii aloituspäivien ohjelman valmiiksi, varsinkin jos on oma valvontaluokka. Itse olen joka vuosi mennyt myös etsimään kirjat ainakin kolmen ekan päivän ryhmille jne. Ja kotona on pakko järjestää monisteet yms. kun saa selville, mitä luokkatasoja opettaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä koitan parhaani mukaan olla ajattelematta asiaa vielä. 😁
Voi kun pystyisi tähän!
Ei-ope
Varmaan suunnilleen samalta kuin muillakin lomilla olijoilta, osa odottaa, osaa ahdistaa! Mutta onhan tässä vielä lomaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alaa.Ei lapset tarvitse aikuista jolla ei ole motia.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnustan, etten ole lainkaan valmis töiden alkamiseen. Panikoin jo nyt vaikka vielä on lomaa jäljellä.
Voi reppanaa. Sulla on kesälomaa yhtä paljon jäljellä kuin normaalilla työssäkäyvällä on kaikkiaan, ja valitat.